• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny prom na wodzie, czyli wiosna w "Północnej"

Wioletta Kakowska-Mehring
29 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa

Boczne wodowanie jednostki B 611/2 powstałej na zamówienie norweskiego armatora.



W Remontowej Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) zwodowano kolejny prom pasażersko-samochodowy dla jednego z największych norweskich armatorów - Torghatten Nord AS.



Statek B 611/2 o długości 40,6 m z konwencjonalnym napędem o mocy 900 kW osiągać będzie prędkość 12 węzłów. Jednorazowo na pokład zabierać będzie 21 samochodów osobowych i 146 pasażerów. Prom obsługiwany będzie przez 3-osobową załogę. Zwodowany prom jest jednym z ośmiu budowanych obecnie w gdańskiej stoczni statków dla Torghatten Nord AS. Są to cztery typy statków, różniące się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Bliźniaczy prom B 611/1 został zwodowany na początku kwietnia.

Gdańska stocznia ma duże doświadczenie we współpracy z norweskimi firmami żeglugowymi. Pierwszy kontrakt zawarto z Norwegami w 1997 roku. Dotychczas stocznia dostarczyła armatorom kilkanaście promów różnego typu. Nowością są statki z ekologicznym napędem gazowym. Koncepcja techniczna statku B 611/2 powstała w wyniku współpracy norweskiego biura projektowego NSK i polskiego biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o.

Torghatten Nord dysponuje flotą 47 własnych statków i 4 wyczarterowanych. Wśród nich są 33 promy i szybkie statki komunikacyjne. Flota ta obsługuje lokalne linie komunikacyjne w pomocnym rejonie Norwegii. Na europejskim rynku żeglugowym, a szczególnie na skandynawskim, jest duże zapotrzebowanie na promy. Tylko w Norwegii eksploatuje się ich prawie 500. W kraju tym linie promowe utrzymują połączenia lokalne pomiędzy nawet najmniejszymi i najbardziej oddalonymi miejscowościami, leżącymi nad licznymi fiordami i na wyspach. Zwodowany dziś statek przeznaczony jest do obsługi publicznego transportu wodnego w okolicach Tromso.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • MOja opinia tu i tak niczego nie zmieni

    Więc po co pisać cokolwiek???

    • 3 3

  • promy

    zobaczcie staruszka Wisłoujście tak samo wygląda jak ulica mjr Sucharskiego od Budzisza do promu winna wisieć kartka przepraszamy awaria lub bardzo zły stan techniczny

    • 4 0

  • To prawda

    tacy Amerykańscy turyści rozbijają się swoimi promami i wycieczkowymi statkami po całym świecie i jest to forma ich patriotyzmu, bo wszyscy im zazdroszczą i równocześnie z podziwem mówią o ich kraju. A u nas? Czy my na całym polskim wybrzeżu mamy chociaż jeden prom z prawdziwego zdarzenia? Nie wiem, pytam, ale raczej wątpię.

    • 3 2

  • No proszę - prywatna stocznia potrafi zarabiać na robieniu statków (4)

    Żeby tylko związkowcy się do niej nie przyssali

    • 42 8

    • ona nie jest prywatna (3)

      utrzymala sie w latach 90-tych jako strategiczna stocznia przemyslu zbrojeniowego.

      • 4 5

      • Jak nie prywatna? Przecież to część Remontowej. (2)

        Dlatego dobrze im idzie. Gdyby nie potknięcie finansowe dawnego prezia na opcjach walutowych, to Remontowa z córkami byłaby Wielko Potęgo w tym regionie, może nawet kupiłaby Gdynię. Ale i tak nie jest źle w Remontowej.
        Poza tym, to nam (mieszkańcom Trójmiasta) chyba za bardzo stocznie nie są potrzebne, skoro fachowców musimy ściągać ze Szczecina.

        • 11 2

        • jakimi corkami?

          mowisz o zlodziejskiej prywatyzacji?

          • 2 2

        • mylisz sie

          sprawdz sobie to od 90- lat spolka skarbu panstwa.

          • 2 2

  • ... albo na Gotlandię

    albo do Tallina, albo do Petersburga, albo do Helsinek, albo do Kopenhagi...
    możliwości jest nieprzebrana ilość. Problem w tym, że trzeba chcieć i lubić swój kraj

    • 7 0

  • zabiercie soldka z motlawy (2)

    i dawajcie nowe jednostki

    • 14 39

    • Co? (1)

      jw

      • 4 4

      • wlasnie to

        • 2 8

  • Żenada

    znów jakiś śmieszno-mądry się odezwał
    - a może chcę polskim promem zwiedzić te norweskie fiordy? A może chcę polskim promem popłynąć na wyspy karaibskie? A może w końcu chcę polskim promem wybrać się w podróż życia dookoła świata?
    Stawiam tylko jeden warunek - chcę polskim promem z polską załogą. Były przed wojną polskie transatlantyki, a teraz co stateczek do Bałtijska, żeby się ochlać po drodze marną wódką?

    • 5 3

  • POLSKI PROM

    Chętnie przyjdę na wodowanie polskiego promu.

    • 14 1

  • fajnnie że na takie imprezy trojmiasto.pl zaczeło dawać info przed a nie po wydrzeniu

    • 18 2

  • Pewnie PO łzy roni, że jest iskierka dla przemysłu stoczniowego.

    j.w.

    • 27 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane