• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe inwestycje w gdyńskim porcie. 1,5 mld zł na nowe tory

Robert Kiewlicz
8 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Inwestycje PKP PLK w Porcie Gdynia.

W ramach inwestycji "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" PKP Polskie Linie Kolejowe przebuduje łącznie 115 km torów, zelektryfikowane będą dojazdy do bram portu, a sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Nad kursowaniem pociągów czuwać będzie obsługa nowego lokalnego centrum sterowania. Przebudowa obejmie również 13 km dróg, zmodernizowane zostaną dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację kolejową ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych i przebudowa mostu nad rzeką Chylonką.



Jak dotąd zbudowano ok. 30 km torów oraz 43 rozjazdy. Tymczasowe połączenia między torami umożliwiają płynne prowadzenie prac przy utrzymaniu stałego dostępu pociągów do torów na terenie portu. Gotowych jest osiem podziemnych zbiorników retencyjnych, kolejne dwa są w budowie.

Rozbudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk



W nowo wybudowanych budynkach Lokalnego Centrum Sterowania, dwóch nastawni i cargo prowadzone są roboty wykończeniowe. Postępuje budowa nowych wiaduktów kolejowych. Na pierwszym z nich betonowane są ściany oporowe oraz wykonywane zbrojenia i betonowanie kolejnych części konstrukcji obiektu. Na drugim powstaje konstrukcja przyczółków i podpór. Remontowany jest most nad Chylonką.

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



Efektem realizacji projektu o wartości ponad 1,5 mld zł netto będzie przewóz większej ilości towarów. Do nabrzeży będą mogły dojechać dłuższe pociągi z towarami - nawet 750-metrowe cięższe składy o nacisku 221 kN na oś. Poprawa przepustowości stacji Gdynia Port skróci czas obsługi ładunków. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów. Poprawi to konkurencyjność oferty transportu kolejowego wobec drogowego. Prawie 40 proc. kwoty zadania stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility - "Łącząc Europę".

Miejsca

Opinie (102) 3 zablokowane

  • Prawidłowo! (16)

    Trzeba robić wszystko by przerzucić możliwie jak najwięcej ładunków na tory. Dość rozjeżdżania naszych dróg przez przeładowane ciężarówki. Tym bardziej że infrastruktura kolejowa istnieje od wielu lat, wystarczy tylko ją zrewitalizować. To nieporównywalnie mniejszy koszt niż budowanie od zera kolejnych obwodnic czy dróg ekspresowych.

    • 81 5

    • A ja Tobie gwarantuje (3)

      Że właśnie dzięki przebudowie torów do portu będzie przybywać jeszcze więcej ładunków i zarazem jeszcze więcej będzie transportu kołowego. Ciężarówki były i będą.

      • 9 1

      • ciężarówki będą (2)

        Ale gdzieś pod Bydgoszczą...
        Tam gdzie planowany jest depot dla portu i nie tylko.

        • 3 2

        • Nikt nie będzie przeładowywał kontenera na pociąg, żeby potem przerzucić go pod Bydgoszczą na samochód. (1)

          • 3 0

          • to nie kwestia chęci czy wygody

            ale możliwości, organizacji i ceny.
            Wszystko można spie*rzyć przez chciwość i arogancję ale jak się nie będzie próbować, to lepiej od razu iść na służbę do "dobrego pana", który będzie za ciebie myślał.

            "28 lipca powołano spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. To realizacja zawartego w 2019 r. porozumienia, którego sygnatariuszami byli PKP Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski. Spółka celowa przygotuje projekt oraz dokumentację nowego centrum logistycznego. "

            • 1 1

    • tory sa budowane od zera (7)

      Bo sa do cna wyeksploatowane.
      Na dodatek budowane sa w sladzie dawnych rozwiazan, ktore nijak maja sie do rzeczywistosci.
      Ale 100kat tak robilismy, to pewnie jest dobrze...
      Na komunikacje czy infrastrukture mozna wydac dowolne pieniadze, wazne aby z sensem i zyskiem. a nie dla urzedniczego przepalu z obowiazku..

      • 9 1

      • To jak wg takiego niekwestionowanego eksperta jak Ty powinna wyglądać sieć torowisk portowych w Gdyni? (6)

        Czekam na konkretne rozwiązania Panie Mądry.

        • 9 3

        • wzorem rozwiązań zainicjowanych przez Niemców (5)

          głównym kierunkiem obsługi portu powinien być zachód.

          Nie trzeba być ekspertem aby zauważyć podstawowe uwarunkowania takiej a nie innej konstrukcji istniejących rozwiązań oraz fakt, że te uwarunkowania dawno już przestały istnieć.

          Niewątpliwie tak proste konstatacje są obce "ekspertom", których jedyna umiejętność to umiejętność survival w urzędniczej dżungli i unikanie odpowiedzialności. Za to wóz ciągną wytrwale (nieswoim grzbietem), a że w zbędnym kierunku... ?

          Kogo to obchodzi?

          • 2 6

          • Co ty w ogóle chciałeś tu powiedzieć? (3)

            • 2 1

            • to że przepuszczanie cięzkich składów z 201 przez centrum miasta (2)

              a następnie zawijka przez Hutniczą albo hopajsiupy przetokowe w okolicach w okolicy Wiśniewskiego nie mają obecnie uzasadnienia.

              • 7 1

              • To puszczanie przez centrum miasta wynika m.in. z tego że 201 jest niezelektryfikowana (1)

                Jak wiemy, ma się to zmienić. Jeśli wtedy składy towarowe zostaną przerzucone na 201 (czyli przez Osowę) to problem znacząco zmaleje. 201 w miarę bezkolizyjnie przechodzi przez Gdynię Główną. Na Hutniczej jest w planach wiadukt, miałby pójść prosto i ściąć ten mału łuk który robi Hutnicza idąc przejazdem. Problem jest tylko czy te plany sa nadal aktualne do realizacji w najbliższej przyszłości.

                • 0 2

              • a znasz przebieg 201?!

                "Premie gorska", ktora zaczyna sie zaraz za Koscierzyna, nieprzytomne zawijasy przy Krykulcu, koniecznosc przejazdu przez centrum (klimatyczne, sic!) oraz na koncu (poczatku) wymuszone rozformowanie skladow wynikajace ze zmiany kierunku aby obsluzyc teren przyszlego nabrzeza kontenerowego.

                Onegdaj nie bylo innego wyjscia a i ladunki nie byly tak wymagajace. Obecnie mozna bylo to zmienic.

                • 1 1

          • ---

            Prace w Gdyni są żywą tego ilustracją, w odróżnieniu od tego, co dzieje się w Gdańsku. Może dlatego, że gdańskie rozwiązania są bardziej oczywiste, a może dlatego, że miasto lepiej współpracuje (z wyjątkiem linii do N. Port... ;) )

            • 5 2

    • (1)

      Sami eksperci ;D to co może to jedzie koleją to co się nie da jedzie truckiem...

      • 3 4

      • Koleją się niewiele da, bo tak działa u nas kolej

        • 1 1

    • Tiry na drogi (1)

      Dość rozjeżdżania naszych torów przez przeładowane pociągi.

      • 1 3

      • Na kolei obowiązują sztywne zasady dotyczące maksymalnych nacisków osiowych.

        To nie drogowa dzicz gdzie przeładowane tiry demolują drogi.

        • 3 0

  • Port Gdynski (2)

    Naprawdę tylu lat potrzeba było,żeby przypomnieć sobie o umierającym porcie?Gdzie były poprzednie rządy?Co robił pan prezydent Gdyni żeby zmodernizować port oprócz złodziejskiej wyprzedaży gruntów dla deweloperów?

    • 8 3

    • I po co te lamenty

      W unii powstał kilka lat temu CEF, więc my wykorzystaliśmy go na poprawę dostępu do portów. Dotyczy to Gdyni, Gdańska, Szczecina i Świnoujścia. We wszystkich trwają podobne prace, w podobnym okresie. Jest piątek, zaraz weekend, wyluzuj.

      • 0 3

    • na pochyłe drzewo...

      Zarząd miasta "kreatywnie" wykorzystywał sytuację:

      "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

      • 4 0

  • (1)

    A kiedy wiadukt nad ulicą Pucka??

    • 3 0

    • wiadukt to moze bedzie

      gorzej z tunelem.

      • 1 0

  • pieknie... (17)

    Tylko dlaczego prace prowadzone sa tak ospale i nie dotykaja istotnych mankamentow komunikacji kolejowej w dostepie do porty.
    Podstawowe problemy to ruch pasazerski na polnoc miasta, konflikty z miejska siecia drogowa i fakt, ze ksztalt sieci torowisk portowych, wynikajacy z uwarunkowan politycznych nieaktualnych od blisko 80 lat, jest anachroniczny i kosztotworczy.
    Konserwowane sa rozwiazania, ktore obecnie sa zbedne.

    • 19 13

    • zapytaj o to PKP - największego szkodnika infrastrukturalnego w PL (16)

      • 3 10

      • nie da się zaprzeczyć temu, że PKP niszczy tkankę miejską (15)

        dzieje się tak na każdym kroku - patrz przejazdy na Puckiej

        • 2 12

        • Gdzie na Puckiej masz tkankę miejską ośla łączko? (2)

          Między hurtowniami i zakładami przemysłowymi.

          • 5 1

          • to czy są to tereny przemysłowe czy mieszkalno-usługowe nie ma znaczenia - to nadal jest tkanka miejska (1)

            bo nadal pomiędzy tymi miejscami ludzie się przemieszczają

            • 1 4

            • i rolą portu czy kolei

              realizujących na tym terenie swoje zadania jest tych ludzi komunikować?

              Czy rola zarządu miasta dogadać się ze stronami i pogodzić potrzeby oraz szukać synergii....

              • 2 0

        • Owszem da się, jeśli uwzględnisz to, że Gdynia ma totalnie w tyłku te przejazdy (5)

          Zwróć uwagę, że Reda już ma, Wejherowo i Rumia budują kolejne tunele i wiadukty przez tory i jakoś nie ma tam wieloletniego postękiwania, aż kolej zbuduje za darmo. Po prostu wzięli sprawy w swoje ręce i się dogadali.

          • 17 3

          • To nie Reda Rumia czy Wejherowo (4)

            Zbudowały te tunele tylko PKP. Miasto nie może tak sobie przeznaczyć kasy i zbudować tunel.

            • 2 6

            • 90 mln z budżetu Rumi (3)

              poszło na to przedsięwzięcie.

              Można. Tylko trzeba chcieć. Podobnie jak Gdynia i marszałek jest sponsorem części kosztów związanych z modernizacją linii 201 i przebudowy okolic węzła Karwiny.

              I wcale nie jest z tego zadowolona...

              • 5 1

              • No to wybiwrzmy burmistrza z PO jak w Rumi (2)

                PiS-owi i Samorządnosci czerwoną kartkę, zwaszcza PiS-owi bo to on widać wszystko blokuje w Gdyni

                • 2 6

              • Biedna ta Gdynia!

                Teraz wszystko blokuje PiS, a przed 2015 wszystko blokowała Platforma. Koszmar!

                • 6 0

              • PiS w Gdyni

                nie ma nic do powiedzenia...

                A poseł Aziewicz pełni już od 25 lat posługę poselską, wybierany z tego miasta.
                I co? :\

                Więc barwy partyjne mają niewielkie znaczenie, raczej świadomość, program i chęci kandydatów...

                • 5 0

        • Gdyby nie port, pkp, rządy wszystkich partii po 1989 i mieszkańcy urzędnicy z miasta zrobiliby z gdyni dubaj (2)

          • 7 0

          • Chcieli Dubaj

            Wyszedł Radom. Trudno, jak się nie ma co się lubi...

            • 4 0

          • szczerze wątpię

            raczej skłaniają się w stronę Monaco...

            • 2 0

        • Kolej jest tam od drugiej połowy XIX wieku więc pretensje do PKP raczej nieuzasadnione. (1)

          Ruch drogowy wzmógł się dopiero w schyłkowym PRL-u i to użytkownikom dróg a nie kolei powinno zależeć na budowie wiaduktów. Kolej była tam pierwsza więc nie wiem czemu ma niby sponsorować takie inwestycje?

          • 6 6

          • tego typu opinie onegdaj podsumował niejaki Mleczko:

            "Bar...ie, nie jesteś sam!"

            Ilustracja łatwa do znalezienia w sieci...

            • 3 2

        • niczego nie niszczy

          trudno zniszczyć coś, co nieistnieje...

          A jeśli już, to "tkanka miejska" nacieka na tereny przemysłowe...
          Wiesz co charakteryzuje tego typu działanie?

          • 7 2

  • Znowu jakieś kolejowe? (2)

    Ile tego w samej Gdyni jest, o Gdańsku nie wspomnę.
    Mają z Portu do granicy z Rumią to jeszcze im mało.
    Wiecie ile posiadają szyn nieużywanych w rejonie stoczni Gdynia wzdłuż Janka Wiśniewskiego?
    Wielkie torowisko (używane raz na rok) dzieli dwie części miasta.

    • 4 15

    • Pis wybudowal czy to tory jeszcze budowane byly za Gierka? (1)

      Po drugie: To sa pieniadze na inwestycje dla rzadu.Miasta nic z tych pieniedze nie zobacza tym bardziej ich mieszkancy...Rzd obcial fundusze dla samorzadow wiec nie bedziemy mieli nowych drog ,nowych tras tramwajowych ,nowych tras kolejowych dla ludzi tylko torowiska dla wagonow towarowych.,Pis woli wpakowac miliardy w nowe obwodnice dla Pcimia niz pomoc rozwiazac paraliz komunikacyjny w duzych prawie milionowych miastach. Najlepsze co tej bandzie wychodzi to wlasny PR i nakladanie nowych danin dla ludnosci.Pis-to SYF.

      • 1 1

      • taka jest zdolność negocjacyjna i koalicyjna niektórych samorządów

        niezależnie od obsady centrali, nie potrafią nic uzgodnić, skonstruować i zbudować.

        Samorządowi powierzono zarząd a nie prostą administrację, gdzie można wygodnie się ułożyć przy strumieniu kasy płynącej z administracji państwowej.

        Wracając do torów, to spadek po II Rzeczypospolitej (i okupantach), przy którym pracował jeszcze mój Dziadek. Od tego czasu nic więcej nie powstało a jedynie było niemiłosiernie eksploatowane. W końcu porzucone (miały tam powstać apartamenta), ożyły przez "kaprys" Unii. Obrażeni urzędnicy zmuszani są do realizacji "przepału" środków a samorząd stoi i się przygląda, bo nie znalazł i nie wypracował metod współpracy, aby łączyć potrzeby przemysłu i miasta (kolej na Północ!)... A tak działają systemy przedstawicielskie... Zawsze jest lobby i zawsze jest gra sił, która naciąga "kołdrę", która zawsze będzie za krótka.

        Kto tego nie rozumie, nie nadaje się do polityki i pracy na styku z nią...

        • 3 0

  • Nie popieram pańskiej partii panie Horała, ale za tę inwestycje zasłużył Pan na uznanie. (2)

    • 4 3

    • Ta uznanie we wlasnej partii chyba.

      Jak centralny HUB Centralny? Ciagle setki tysiecy miesiecznie pensyjki za nic?

      • 2 1

    • a za PO, obecnie remontowane torowiska wzdłuż Polskiej

      Miały pójść pod deweloperkę i "miedzytorze"...
      2015:
      "Inwestycja będzie realizowana na terenach PKP. Teren zagospodaruje firma Semeko. W tak zwanym Nowym Śródmieściu powstanie wysoka zabudowa z mieszkaniami i hotelami. Jak zapewnia PKP, nowoczesne budynki mają dobrze korespondować z modernistyczną zabudową starego Śródmieścia Gdyni.
      Zabudowa Międzytorza ma wpisać się w tkankę miejską i stać się ważnym elementem centrum Gdyni. Koncepcja, którą wybraliśmy, spełnia te założenia. Zależy nam na realizacji projektu, który przyniesie korzyści nie tylko PKP S.A. i prywatnemu inwestorowi, ale przede wszystkim mieszkańcom Gdyni - powiedział Jarosław Bator - Członek Zarządu PKP S.A.

      Nowoczesny kompleks powstanie w centrum miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca Gdynia Główna, pomiędzy ulicami Janka Wiśniewskiego, Jana z Kolna, Marka Zygmunta i ul. Polską."

      • 4 0

  • A w porcie Gdynia 7 statków!

    • 0 1

  • Kiedy PKM do Gdyni-Północ ?

    • 7 0

  • .....z czego 1 mld na tory a reszta do podziału.

    • 4 2

  • Polski port o kluczowym znaczeniu

    Dobrze, że robią. Inwestycja jakiej nie było od wielu lat.
    A teraz dla porównania - Kurski na swoją sczujnię dostaje o wiele więcej i to co roku.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane