• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z tanim złomowaniem statków?

erka
5 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obecnie wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji. Obecnie wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji.

Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie nowych przepisów mających zagwarantować, że europejskie statki będą poddawane recyklingowi jedynie w obiektach bezpiecznych dla pracowników i przyjaznych dla środowiska.



Co roku recyklingowi w celu odzyskania złomu poddawanych jest ponad tysiąc dużych statków handlowych, takich jak zbiornikowce i kontenerowce, ale wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji. Obiekty te często nie dysponują środkami ochrony środowiska i bezpieczeństwa niezbędnymi dla zagospodarowania materiałów niebezpiecznych zawartych w statkach wycofanych z eksploatacji. Materiały te obejmują azbest, polichlorowane bifenyle (PCB), tributylocynę i osad olejowy. Wynikiem takiej sytuacji jest wysoka liczba wypadków, zagrożenie dla zdrowia pracowników i znaczne zanieczyszczenie środowiska.

Nowe przepisy, które przyjmą postać rozporządzenia, przewidują system przeglądów, wydawania świadectw i zezwoleń dla dużych handlowych statków morskich pływających pod banderą państwa członkowskiego UE, który obejmie cały cykl ich życia od budowy po eksploatację i recykling.

Stocznie złomowe będą musiały spełnić określone wymogi w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa w celu włączenia do wykazu autoryzowanych stoczni złomowych na całym świecie. Statki europejskie będą mogły być poddawane recyklingowi wyłącznie w stoczniach znajdujących się w tym wykazie.

Obecnie recykling statków reguluje rozporządzenie w sprawie przemieszczania odpadów, które zakazuje wywozu odpadów niebezpiecznych do krajów nienależących do Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. W 2009 r. ponad 90 proc. europejskich statków zostało zdemontowanych w stoczniach złomowych poza OECD. Liczba europejskich statków wycofanych z eksploatacji jest duża: 17 proc. pojemności światowej jest zarejestrowana pod banderą UE.
erka

Opinie (20) 4 zablokowane

  • hmm (3)

    niechaj zgadne- na plażach azji w wyniku tej sytuacji pozdychają ludzie z głodu bo im się prace zabierze a u nas wszystko podrożeje bo recykling. Ale czekaj... przecież w UE praktycznie nie ma statków :D A nasza Polska to co, SAR i MW.. coś jeszcze? bo promy to chyba już nie polskie :)

    • 33 3

    • dar mlodziezy

      • 4 1

    • cóż...

      Obecnie nasza polska flota nie tyle statkami co jednostkami rybackimi stoi, za których "złomowanie" i "modernizację" ue zapłaciła.
      My zdolny naród i obejść wszystko zdołamy, więc nie ma co się irytować na zapas. A tak btw, to nie tyle swoje a np. norweskie lub szwedzkie statki u nas za poważne pieniądze złomować będziemy, ba... niektórzy już są gotowi na wszystko za takie pozwolenia...

      • 4 0

    • Nic nie podrozeje, w Europie, a jedynie w Polsce.... ale my głupki wszystko klepniemy....

      Armator jak uzna że statek mu niepotrzebny sprzeda go fikcyjnemu armatorowi z Azji który zajmuje sie złomowaniem statków i tyle mu ta cała nasza unia zrobi.... kolejne przepisy do obejścia ... na co idzie nasza kasa niestety.....

      Jeszcze nie słyszałem aby komukolwiek zabraniano handlu statkami. W Europie byłby to jakiś ewenement....na świecie chyba również :)

      Jedyne co się stanie to to ....ze małe jednostki (nie opłaca sie ich złomować w Azji z uwagi na koszty transportu) będę złomowane nie u nas...bo jesteśmy słabi kapitałowo ... a w portach niemieckich które sie w tym specjalizują....one zresztą już są do tego dostosowane i tylko czekają na klepniecie przyjaznych im przepisów. Pokazywano zresztą w tv jedną taką stocznię .... silniki posegregowane, okna też.... facet już jest do takich nowych przepisów przygotowany....a durni Polacy .,..szkoda słow. Zarżniemy kolejne polskie firmy

      • 0 0

  • I UE pod pozorem ekologii i bezpieczeństwa pracy znowu kładzie łape na kasie armatorów

    a przy dzisiejszych cenach paliw i stawkach transportowych i tak prawie wszyscy ponoszą straty i podwyżki są nieuniknione. Teraz jeśli znacznie podwyższy się im koszty złomowania to trzeba będzie znowu podnieść cenę a co się odbije na klientach czyli zapłacimy za to my. Wot cała UE myśli jak tu zrobić, żebyśmy musieli więcej oddać pieniędzy przy okazji owijając w bawełne. Weź teraz wejdź na rynek i zacznij coś produkować, koszty obsługi wymuszane przez przepisy UE, konkurencja plus kredyty zjedzą Cię na dzień dobry. Takie procesy uniemożliwiają rozwój własnych koncepcji na biznes, bo pomysły ludzie mają, ale nie mają pieniędzy żeby wystartować.

    • 20 1

  • .

    kolejny martwi przepis UE, wszyscy europejscy armatorzy będą sprzedawać statki lub rejestrować pod obcą banderą, i w ten sposób ominą UE.

    • 29 1

  • Do jasnej ciasnej!

    Musze się pośpieszyć z tym tankowcem i lotniskowcem.

    • 18 2

  • Azjaci z drabiny i na limach tną

    kadłuby aż miło (no nie im)

    • 9 0

  • (2)

    Czy ktoś jeszcze ma wątpliwości jaki jest cel istnienia UE? Celem istnienia UE jest zablokowanie rozwoju krajów biednych, by nie stanowiły konkurencji dla krajów bogatych.

    • 16 3

    • (1)

      Trudno mówić, by złomowanie statków na plaży gdzieś w zach. Indiach powodowało rozwój tego kraju, wcale nie takiego biednego jeśli spojrzeć choćby na budżet wojskowy. Złomowanie tam oznacza zero kłopotów dla właściciela statków, przypływ gotówki dla sprytnego Hindusa oraz śmierć w wypadku lub parę dni więcej życia na misce ryżu dla mniej sprytnego Hindusa. Nie żebym żałował tych brudasków, ale ten nędzny widok SYFU "hinduskiej stoczni recyklingowej" na pewno nie ma niczego wspólnego z rozwojem czegokolwiek, oprócz patologii, chorób i śmiertelności w wypadkach przy "pracy".

      • 7 1

      • Alternatywą jest brak przypływu gotówki dla sprytnego Hindusa i brak miski ryż dla mniej sprytnego Hindusa.

        • 3 0

  • POLSKIE rybołówstwo z n i s z c z o n e, możemy teraz pajacować! Błazen jeden

    drugim teraz dopłaty likwiduje...Bezczelne chamstwo sk..nów!!!

    • 10 0

  • Wypiszmy się z UE

    ten system jest coraz bardziej chory

    • 13 1

  • No to przerejestruje się te (nieliczne) jednostki pod tanie bandery, pod którymi i tak już znaczna część pływa i po problemie. A Holendrzy załatwią sobie dwudziestoletni okres przejściowy ;)

    • 15 0

  • I tak większość statków pływa pod jakąś tanią banderą

    więc nie ma czego się bać. Po wprowadzeniu tych chorych przepisów jeszcze więcej bander narodowych odejdzie do lamusa...

    • 15 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane