• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?

VIK
24 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 14:03 (25 marca 2021)
Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski. Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski.

Nawet kilka dni może potrwać odwracanie kontenerowca Ever Given, który przechylił się na bok i zablokował Kanał Sueski. Korek statków czekających na przepłynięcie robi się coraz dłuższy. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej.



Aktualizacja, 25.03.2021

- Jest to bardzo dynamiczna sytuacja i stale ją monitorujemy, ale na razie nie mamy żadnych pewnych informacji na temat potencjalnego wpływu na dostawy do naszego terminalu, ale wydaje się prawdopodobne, że jeśli wysiłki na rzecz oswobodzenia statku będą się przedłużać, to w kwietniu mogą wystąpić opóźnienia statków. O ile wiemy, statek, który był w tym samym konwoju co Ever Given (COSCO Shipping Galaxy), bezpiecznie minął Kanał Sueski i jest w drodze do Europy Północnej i dalej do Gdańska - poinformował nas Marcin Kamola, communications and sales support manager w DCT.
Jak poinformował zarząd Kanału Sueskieg, osiem holowników usiłuje przemieścić załadowany kontenerowiec Ever Given, który wczoraj osiadł na mieliźnie na południowym odcinku tego szlaku wodnego. Eksperci obawiają się, że przesunięcie jednostki może być większym problemem niż się na początku wydawało, a kanał może być zatkany nawet przez kilka tygodni.

Armator kontenerowca przekazał, że ściągnięcie statku z mielizny jest "niezwykle trudne", ale nikt nie odniósł żadnych obrażeń ani nie doszło do wycieku oleju. - Szczerze przepraszamy za wywołanie dużego zaniepokojenia - przekazała firma w oświadczeniu.


- W Kanale Sueskim po utracie napędu i sterowności bardzo duży kontenerowiec Ever Given, tarasując całkowicie tor wodny, stanął pod kątem ok. 45º do osi kanału, z dziobem i rufą, które ugrzęzły w przybrzeżnych płyciznach. Tym samym wielki statek zablokował ruch w jednym z najbardziej uczęszczanych "wąskich gardeł" szlaków globalnego handlu morskiego - podał portalmorski.pl.

Gospodarka morska w Trójmieście



Jak wyliczają eksperci, przez tą wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Wykopany 150 lat temu Kanał Sueski łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym. Gdyby nie on, statki z Chin, Indii płynące do Europy musiałyby opłynąć całą Afrykę, a to znacznie wydłużyłoby czas podróży, co miałoby wpływ na koszty transportu.

Jak donoszą agencje, egipscy urzędnicy podejrzewają, że statek został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Ever Given ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie.
  • Trasa oceaniczna Alians 2M.
  • Trasa oceaniczna  Alians Ocean.

Trwają gorączkowe prace, których celem jest wypchnięcie statku z powrotem na kanał żeglugowy. Według wstępnych zapowiedzi to może potrwać nawet kilka dni. A zatkanie kanału może spowodować opóźnienia w dostawach i  poważne straty w transporcie. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej. Według informacji tworzy się już kolejka statków. A w niej mogą też stać jednostki zmierzające do DCT. Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

O sytuację zapytaliśmy władze DCT. Czekamy na odpowiedź.
VIK

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    W czasie kryzysu w 2008 te najwieksze kontenerowce plywaly wokol Afryki bo oplaty za kanal suezki byly duzo drozsze niz paliwo ktore wtedy mocno potanialo. Gdyby akcja odblokowania miala zajac dluzej niz kilka dni to armatorzy zaczna puszczac statki dookola a wtedy na paczki z Aliexpress poczekacie jakies 2-3 tygodnie dluzej

    • 7 0

    • Ali lata, nie pływa ..

      • 0 0

    • (1)

      Gorzej z łańcuchami zaopatrzenia dla firm i zakładów, które potrzebują dostaw. Wiem, że to niewiarygodne, ale statki z Chin nie wożą wyłącznie przesyłek z Aliexpress.

      • 11 0

      • Serio? Dzieki za wyjasniania;) oczywiscie nasz racje! Korea, Taiwan i przede wszystkim Chiny to fabryka swiata, produkują absolutnie wszystko w tym komponenty z których sklada sie cale AGD, samochody i inne produkty "made in Europe"

        • 2 0

  • Statek nie przechyla się na bok (11)

    Statek przechyla się na Burtę.
    Konkretnie w tym wypadku na bakburtę.. sądząc ze zdjęcia

    • 28 1

    • (3)

      Pływam dobre kilkanaście lat ale takie określenie Bakburta serio słyszę po raz pierwszy na uszy, nie wiem może to nazewnictwo jeszcze z czasów PLO, trochę już archaiczne. Starboard prawa, Portside lewa burta to konwencjonalne nazewnictwo

      • 0 4

      • to z książek przygodowych i harcerstwa ;)

        zaraz ktoś się doczepi, że się mówi, ze statek płynie a nie jedzie.

        • 1 0

      • Do tej pory te nazwy burt obowiazuja.

        • 1 0

      • To jeszcze z czasów kliprów.

        • 0 0

    • W bakburcie trzyma paliwo (3)

      • 3 0

      • A w sterburcie ster (2)

        Zapewne

        • 5 0

        • Tak właśnie było

          • 0 0

        • :O)

          • 2 0

    • Burta to bok (1)

      więc określenie bok też jest poprawne

      • 2 2

      • niby tak, ale to jak z okrętami, które są statkami

        • 2 0

    • sorry , she is listed to portside

      • 1 0

  • niebawem w sklepach zrobi się pusto, 3/4 towarów jest z Chin

    • 0 0

  • ...a przed wpłynięciem do kanału Sueskiego, statek zrobił ciekawe manewry. Po prześledzeniu trasy na mapie, wygląda jakby zostawił... kształt penisa. W tym kontekście zablokowanie kanału wygląda bardziej na sabotaż, niż problemy techniczne czy pogodowe?

    • 1 0

  • (4)

    na bakburte i evergreen a nie na bok i nazwa jakas kaleczna....poziom siada ale cóz nawet sie nie podpisał sie autor

    • 5 17

    • Na statki PZM

      też wołasz Polsteam bo taki napis widnieje na burcie? Chciał się popisać, a nawet nie odróżnia nazwy statku od nazwy firmy. Do tego ta archaiczna bakburta...

      • 0 0

    • Poprawiacz

      nawet sie nie podpisał sie autor ???

      • 1 0

    • Fajnie, że ty się podpisałeś, asie!

      Bo na pewno się nie popisałeś.

      • 1 0

    • Litości

      Nazwa jest na dziobie i rufie.

      Wielki napis na burcie to armator.

      • 11 0

  • Uzależnienie od Chin (1)

    Niestety tak wiele ściągamy z Chin i byle problem powoduje, że jest opóźnienie dla wielu branż. Mimo pandemii i jej źródła skąd się narodziła nie wyciągamy wniosków. Niestety mało jest biznesmanów, którzy opierają działalność głownie na krajowym rynku. Logistycznie jest poprawa w Polsce, więc czemu nie budować wielkich fabryk również u nas?

    • 2 0

    • Bo koszty produkcji są za drogie. A każdy Polok chce taniej i taniej. Sami to nakręcamy.

      • 3 1

  • Evergreen, a nie Ever Given ;) (2)

    Nikt jeszcze nie zauważył? ;)
    Przy okazji warto wejść na stronę armatora - zawsze się zastanawiam, czy oni tak specjalnie w stylu Amiga i AltaVista ją utrzymują, czy nikt im nie powiedział, że mamy już od jakiegoś czasu XXI wiek?

    • 0 7

    • Ever Given (1)

      wystarczyłoby przeczytać wcześniejsze komentarze

      • 2 0

      • Serio, Kapitanie Oczywisty?

        A nie ugryzło cię nic przy czytaniu - takie małe, uszczypliwe, a nazwę ma jakby od żeńskiej wersji żelaza?

        • 1 1

  • wiadomości z trójmiasta (10)

    nie wiedziałem, że trójmiasto sięga już aż do egiptu

    • 131 45

    • Bo wiadomosci z rodzimego podworka staly sie juz nudne.

      • 0 0

    • (2)

      trojmiasto.pl martwi się o twoją paczkę z Chin dlatego o tym napisali - paczka a Chin jest teraz najważniejsza. co tam nasza gospodarka i produkcja - jako rynek zbytu jesteśmy uzależnieni od komunistycznych Chin i czekamy na towary z tamtego rejonu jak na zbawienie. czasem nie rozumiem myślenia rodaków...

      • 20 14

      • (1)

        Ale o tym, że paczka jest teraz najważniejsza to już sam sobie dopowiedziałeś.

        Jest różnica między czekać na paczkę, a paczka jest teraz najważniejsza.

        • 8 2

        • Ojejku ale dziś redakcyine spiencie!

          • 1 1

    • (3)

      Artykul pisze się w pewnej sekwencji p/w waznosci faktów...
      Powiązanie kontenerowca z portem powinno być jasno wyrażone a nie skodziowane jako czy majtki w DCT ostano siem suche.
      3m pl to nie Financial Times ani portalportowca.
      Just kiddin kochani i kochajniejsi ;)

      • 4 6

      • (2)

        Miałem straszna ochotę na poranny rantcik!
        Chyba dziś kogoś wyrzucę z pracy!

        • 1 1

        • zacznij od siebie, nieudana karykaturo człowieka (1)

          • 2 2

          • No coś ty ale nie musisz od razu tak agresywnie. Ja tylko wyrzuciłem lizusa i nieroba z pracy który śmiał się z bezrobotnego cukrzyka w podeszłym wieku.

            • 2 0

    • czekałem na ten komentarz

      • 16 4

    • Przeczytaj trochę więcej jak tytuł.

      • 24 11

  • Dobrze ze w tych kontenerach nie przewozi szczepionek z Chin do UE.

    • 0 0

  • Słyszałem że bez szans na ściągnięcie go (2)

    Przynajmniej trzeba go będzie rozładować tam na kanale, a samo to może potrwać tygodnie

    • 2 3

    • A rozladowax go mozna tylko

      Helikopterami w takuej sytuacji. Była kiedyś podobna operacja na plaży w Meksyku

      • 0 0

    • To kanal tez na tyle zablokowany? Pachnie to

      Działaniami sabotazowymi wrogich państw.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i dystrybucją puzzli, kart, gier planszowych, zabawek i mediami oraz trzy spółki sportowe. W latach 1997 - 2008 był prezesem ProkomuTrefl Sopot. W 1997 roku założone przez Kazimierza Wierzbickiego Sopockie Towarzystwo Koszykówki Trefl przekształcono w Sportową Spółkę Akcyjną.

Najczęściej czytane