• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?

VIK
24 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 14:03 (25 marca 2021)
Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski. Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski.

Nawet kilka dni może potrwać odwracanie kontenerowca Ever Given, który przechylił się na bok i zablokował Kanał Sueski. Korek statków czekających na przepłynięcie robi się coraz dłuższy. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej.



Aktualizacja, 25.03.2021

- Jest to bardzo dynamiczna sytuacja i stale ją monitorujemy, ale na razie nie mamy żadnych pewnych informacji na temat potencjalnego wpływu na dostawy do naszego terminalu, ale wydaje się prawdopodobne, że jeśli wysiłki na rzecz oswobodzenia statku będą się przedłużać, to w kwietniu mogą wystąpić opóźnienia statków. O ile wiemy, statek, który był w tym samym konwoju co Ever Given (COSCO Shipping Galaxy), bezpiecznie minął Kanał Sueski i jest w drodze do Europy Północnej i dalej do Gdańska - poinformował nas Marcin Kamola, communications and sales support manager w DCT.
Jak poinformował zarząd Kanału Sueskieg, osiem holowników usiłuje przemieścić załadowany kontenerowiec Ever Given, który wczoraj osiadł na mieliźnie na południowym odcinku tego szlaku wodnego. Eksperci obawiają się, że przesunięcie jednostki może być większym problemem niż się na początku wydawało, a kanał może być zatkany nawet przez kilka tygodni.

Armator kontenerowca przekazał, że ściągnięcie statku z mielizny jest "niezwykle trudne", ale nikt nie odniósł żadnych obrażeń ani nie doszło do wycieku oleju. - Szczerze przepraszamy za wywołanie dużego zaniepokojenia - przekazała firma w oświadczeniu.


- W Kanale Sueskim po utracie napędu i sterowności bardzo duży kontenerowiec Ever Given, tarasując całkowicie tor wodny, stanął pod kątem ok. 45º do osi kanału, z dziobem i rufą, które ugrzęzły w przybrzeżnych płyciznach. Tym samym wielki statek zablokował ruch w jednym z najbardziej uczęszczanych "wąskich gardeł" szlaków globalnego handlu morskiego - podał portalmorski.pl.

Gospodarka morska w Trójmieście



Jak wyliczają eksperci, przez tą wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Wykopany 150 lat temu Kanał Sueski łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym. Gdyby nie on, statki z Chin, Indii płynące do Europy musiałyby opłynąć całą Afrykę, a to znacznie wydłużyłoby czas podróży, co miałoby wpływ na koszty transportu.

Jak donoszą agencje, egipscy urzędnicy podejrzewają, że statek został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Ever Given ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie.
  • Trasa oceaniczna Alians 2M.
  • Trasa oceaniczna  Alians Ocean.

Trwają gorączkowe prace, których celem jest wypchnięcie statku z powrotem na kanał żeglugowy. Według wstępnych zapowiedzi to może potrwać nawet kilka dni. A zatkanie kanału może spowodować opóźnienia w dostawach i  poważne straty w transporcie. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej. Według informacji tworzy się już kolejka statków. A w niej mogą też stać jednostki zmierzające do DCT. Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

O sytuację zapytaliśmy władze DCT. Czekamy na odpowiedź.
VIK

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • przypomniało mi się (3)

    Gdyby natura chciała żeby był przekop to by był.

    • 13 3

    • (1)

      Natura chciala ze Margot jest mężczyzną ale powiedz to chorym ludzią....
      Natura i tak zaleje ową mierzeje bo zmienia sie klimat....pudło

      • 1 2

      • Ludzią

        Gdyby natura chciała żebyś umiał pisać...

        • 1 0

    • powiedz to Jarkowi

      • 2 2

  • To nie przypadek.Niedługo zacznie brakować towarów w sklepach.

    • 0 4

  • Dno

    Czwkam na wojnę. Oby chiny przegraly

    • 0 1

  • Zamiast wozić wszystko z Azji (1)

    Produkować w Europie.

    • 0 0

    • Renault przenosi produkcję elektrycznego Twizzy do Chin

      Napisz do nich.

      • 2 0

  • No i maseczek nie bedzie (1)

    • 28 2

    • oj joj joj

      • 2 0

  • (3)

    Wpłynie nie tylko na DCT ale na cały łancuch dystrybucji morskiej, kolejowej, kołowej i td.
    Przecież tam wiekszość odbywa się just in time wedle ścisle określonego czasu i miejsca. Czas to pieniądz i jedyny zasób/aktywo, którego nie można nadrobić.

    • 130 9

    • to Armagedon

      • 0 3

    • Niech sie ekspert od swietnosci dalmoru wypowie. Ewentualnie po konsultacji z pania Mielewczyk.

      • 2 1

    • dokładnie, decet to pikuś, co się musi dziać w Holandii

      • 21 0

  • (2)

    Co by było gdyby tam zatonął i przyblokował transport na kilka miesięcy :)))
    Krach i wojna pewne. Ceny 300% w góre

    • 10 2

    • Statki plynelyby dookoła Afryki (1)

      Czyli jakieś dwa tygodnie dłużej.

      • 5 1

      • A ile CO2

        • 0 1

  • wpuścili przy niskim stanie wody a teraz głupiego szukają

    • 3 0

  • "O sytuację zapytaliśmy władze DCT. Czekamy na odpowiedź" (3)

    Przepraszam, ale na jaką odpowiedź czekacie - czy DCT włączy się do akcji przepychania? Bądźcie poważni i nie zawracajcie ludziom głowy. Oczywiście, że to poważna sprawa, ale konsekwencje już opisaliście i gdański terminal może jedynie odpowiedzieć, że owszem czeka, że pewnie będzie kolejka, że może to wpłynąć na terminowość dostaw. I tyle.

    • 180 6

    • Na taką odpowiedź by zrobić artykuł na miarę Faktu

      • 0 0

    • To dość proste (1)

      Taka sytucja bardzo wpłynie na pracę DCT. Na odblokowanie kanału wpływu nie mają żadnego, ale na organizację pracy i obsługi pozostałych jednostek już tak. Załadam, że albo są procudery zachowania się w takiej sytuaji, albo właśnie opracowyway jest nowy harmonogram, który dotknie kilkuset spedytorów i firm transportowych z całej Polski

      • 11 1

      • Napewno ucierpi na tym więcej podmiotów niż znajduje sie kontenetów na tej jednostce.

        • 4 1

  • Statki solidarne z kierowcami Gdyni :D

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane