- 1 Trzeci raz szukają prezesa Energi. (36 opinii)
- 2 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (21 opinii)
- 3 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 4 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 5 Złoty polski ma już 100 lat (152 opinie)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (187 opinii)
Kontenery z towarami popłynęły Wisłą
150 ton ładunku i 150 kilometrów w górę rzeki. Z Portu Gdańsk w pilotażowy, komercyjny rejs Wisłą wyruszyła barka z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek 8 kwietnia, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną.
Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłynęły z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicach Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, barka dotrze w czwartek, 8 kwietnia. Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Powrót do Gdańska zaplanowano już 9 kwietnia.
Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów - 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.
Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Według inicjatorów rejsu, żegluga śródlądowa jest bezpiecznym, tanim i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania towarów po Europie.
- Jest to najlepsza droga przewożenia materiałów charakteryzujących się wysokim stosunkiem masy do wartości, szczególnie jeśli czas transportu nie ma dużego znaczenia. Cechują go także najniższe stawki przewozowe, umożliwiające utrzymanie kosztów transportu na niskim poziomie. Ponadto lokalizacja śródlądowych dróg wodnych, ich oddalenie od skupisk ludzkich, a także rozwiązania stosowane w środkach transportu wodnego śródlądowego sprawiają, że emisja hałasu w tej gałęzi jest minimalna. W porównaniu z innymi gałęziami transportu koszty zewnętrzne generowane przez transport wodny śródlądowy są niewielkie - poinformowano w komunikacie.
Według badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:
- w transporcie samochodowym na 24,12 euro,
- w transporcie kolejowym na 12,35 euro,
- w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro.
Transport do Chełmna ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.
Wodny transport śródlądowy w liczbach
- Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
- Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
- Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
- Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku
Miejsca
Opinie (167) 4 zablokowane
-
2021-04-06 19:09
przytulić kasę
Durny pomysł ---ma na celu wyrwanie grantu finansowego ...Nie nalezy ingerować -prostować rzek
W czasach suszy , braku wody. Kontener 20' potrafi wazyć 24 ton .Ten pokaz jest lipa ---niech powiedzą ile będzie ważył kontener podcza transportu ---tylko transport kolejowy- 14 19
-
2021-04-06 18:37
PGE
Załadunek odbył się w PGE i ani słowa o tym...
- 8 5
-
2021-04-06 16:52
Bardzo fajna inicjatywa.
Rozkręcenie jednak regularnej, komercyjnej żeglugi na Wiśle to na dłuższą metę utopia. Skala wydatków do poniesienia jest nie do udźwignięcia przez nasze kulawe państwo. Najpierw niech zajmą się porządnym udrożnieniem Odry, tam spora część infrastruktury już istnieje tylko jest koszmarnie zaniedbana. Trudno więc liczyć że kiedykolwiek poradzimy sobie z Wisłą skoro ledwo utrzymujemy to co teraz mamy.
- 37 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.