• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty. W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty.

Remontowa Shipbuilding przekazała piąty z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Jednostka opuściła Gdańsk i popłynęła do Portu Wojennego w Gdyni, aby dołączyć do 3. Flotylli Okrętów. Trwają jeszcze prace nad ostatnim okrętem z serii. Niestety Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.



Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w 2020 r. Teraz przekazano piąty z serii, czyli H-3 Leszko. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.

Umarła Orka, niech żyje Miecznik? Szef MON obiecuje dwa nowe okręty



Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.

Gospodarka morska w Trójmieście



Kontrakt na ich budowę podpisano w czerwcu 2017 r. Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 r. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano. 

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy.

Teraz znów pojawił się problem w relacjach z zamawiającym. Jak podał portal branżowy zbiam.pl, Inspektorat Uzbrojenia nałożył na Remontowa Shipbuilding karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.

- Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość została określona zgodnie z warunkami określonymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Zgodnie z nią cała szóstka miała trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln zł brutto. Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej - poinformował zbiam.pl.
Przypomnijmy, że wczoraj oddano piąty z serii, a w stoczni trwają jeszcze prace nad szóstym, czyli ostatnim.

Remontowa Shipbuilding nie chce komentować sprawy, ponieważ są to kwestie handlowe pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Umowa trwa, jej ostatni etap ma się zakończyć do połowy maja i wówczas cały proces zostanie podsumowany.

Miejsca

Opinie (91)

  • Serio, nawet holowników nie jesteśmy sami w swoich stoczniach terminowo wyprodukować?

    Może czas przerzucić się na produkcję wanien bojowych?

    • 6 8

  • Przyjmijcie na starszego (1)

    Są wolne etaty na tych holownikach?

    • 0 0

    • jakie przyjmijcie?

      Etatowi wojskowi będą pływać. do Marynarki trzeba wstąpić, 15 lat zawrotnej kariery i będziesz mógł gadać ...

      • 2 0

  • (2)

    Będzie przestawiał Gawrona od nabrzeża do nabrzeża. Manewry na miarę polskiej MW :D

    • 67 8

    • (1)

      Jesli juz mamy miec jakas MW to powinny to byc wlasnie takie stateczki. Z tym ze uzbrojone w rakiety i torpedy i powinno ich byc przynajmniej 100. Jesli nas na to nie stac to lepiej dac sobie spokoj z MW i kase przeznaczyc na rakiety. Najlepiej balistyczne, a jeszcze lepiej jadrowe.

      • 6 2

      • Po jaki dzwon nam okręty?

        Takie holowniczki w zupełności wystarczą. Nigdy nie byliśmy potęgą morską na Bałtyku i nigdy nie będziemy.

        • 10 2

  • idealne rozwiązanie. Na teren działalności operacyjnej, nasze "okręty" spokojnie będą doholowywane :)

    • 7 0

  • Leszko, Leszko, mój koleżko...

    • 7 0

  • hmm może te lodołamacze mają uzbrojenie rakietowe do asystowania holowników

    Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy..... czyli bez lodołamaczy nie ma holownika zimą.... hmm może te lodołamacze mają uzbrojenie rakietowe

    • 8 2

  • Nowa strategia

    Kiedyś ostrzeliwano i torpedowano wrogie jednostki, a teraz będą odholowywać!

    • 32 3

  • Mamy holowniki ! Drżyj Rosjo !!!

    • 27 6

  • Tak naprawdę każdy wie, że Polska nie posiada Marynarki Wojennej, ale nikt nie powie tego głośno.

    • 45 4

  • Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie.

    Jak zwykle. wszystko jasne.

    • 28 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane