• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty. W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty.

Remontowa Shipbuilding przekazała piąty z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Jednostka opuściła Gdańsk i popłynęła do Portu Wojennego w Gdyni, aby dołączyć do 3. Flotylli Okrętów. Trwają jeszcze prace nad ostatnim okrętem z serii. Niestety Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.



Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w 2020 r. Teraz przekazano piąty z serii, czyli H-3 Leszko. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.

Umarła Orka, niech żyje Miecznik? Szef MON obiecuje dwa nowe okręty



Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.

Gospodarka morska w Trójmieście



Kontrakt na ich budowę podpisano w czerwcu 2017 r. Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 r. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano. 

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy.

Teraz znów pojawił się problem w relacjach z zamawiającym. Jak podał portal branżowy zbiam.pl, Inspektorat Uzbrojenia nałożył na Remontowa Shipbuilding karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.

- Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość została określona zgodnie z warunkami określonymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Zgodnie z nią cała szóstka miała trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln zł brutto. Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej - poinformował zbiam.pl.
Przypomnijmy, że wczoraj oddano piąty z serii, a w stoczni trwają jeszcze prace nad szóstym, czyli ostatnim.

Remontowa Shipbuilding nie chce komentować sprawy, ponieważ są to kwestie handlowe pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Umowa trwa, jej ostatni etap ma się zakończyć do połowy maja i wówczas cały proces zostanie podsumowany.

Miejsca

Opinie (91)

  • Co one będą holować?

    Siebie nawzajem?

    • 11 0

  • Nastał Dzień Chwały (1)

    Kiedyś Holandia miała największą flotę holowników. Teraz sytuacja się zmieniła. Zostaliśmy holowniczą potęgą, przynajmniej na Bałtyku. Dobrze poinformowani mówią, że to dlatego, że na Błyskawicy wycieli kotły i aby przywrócić jej pełne zdolności bojowe muszą byc przynajmniej 4 holowniki (3 do przodu i jeden do tyłu). W planach jest już nawet holownik podwodny (dla Orła). Jestem spokojna o nasze wybrzeże.

    • 10 2

    • byłes na tych holownikach?

      • 3 1

  • Holownik jaki jest każdy widzi (2)

    Ten holownik jest po prostu udziwniony, a przez to brzydki od nadbudówki do dziobu, ale teraz jest taki trend więc ważne żeby chociaż miał co holować.

    • 4 2

    • Przecież ma,

      Pozostałe 4 holowniki, jak im się okres gwarancyjny skończy.

      • 1 1

    • Po pierwsze wygląd, po drugie funkcja. Ma być ciekawie a nie praktycznie. Taka wizja artysty.

      • 0 0

  • Ma klasę lodową!

    Czyli spokojnie może operować w rejonie north pole.... brawo!

    • 6 1

  • Rozmiary tej bestii są powalające. Chyba nie zdradzę "Top secret" , ale jest to tylko oficjalna funkcja tych jednostek, bo zainteresowane tymi objektami są nasze "foki"

    • 6 0

  • (1)

    Czyli jednak Błaszczak mówił prawdę kilka dni temu że będą nowe okręty wybudowane przez polskie stocznie, no ale ze w takim tempie to chyba sam się nie spodziewal

    • 5 0

    • Pinokio tez tylko trochę kłamał...

      1 będzie obsługiwał linję Gdańsk-Nynäshamn.

      • 2 1

  • holowniki służą do holowania.....

    czyli czego?

    • 3 0

  • Kary

    Inspektorat Uzbrojenia chce nalozyc kary na stocznie???? Znowu cos sie trepom nie podoba. Trzeba bylo zlozyc zamowienie w Stoczni Wojenej w Radomiu ewentualnie Stoczni M.W. w Gdyni . Dostawa w 2051 roku.

    • 10 1

  • po co im te holowniki złom na zaciąg będę odpalać

    • 4 0

  • zastanawiam się, co zyskałaby Polska Marynarka (1)

    gdyby holowniki oddano 3 miesiące wcześniej, czyli w terminie. Co by to zmieniło?

    • 9 0

    • Nawet gdyby ich nie oddano...

      Nic by to nie zmieniło

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i...

Najczęściej czytane