• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty. W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty.

Remontowa Shipbuilding przekazała piąty z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Jednostka opuściła Gdańsk i popłynęła do Portu Wojennego w Gdyni, aby dołączyć do 3. Flotylli Okrętów. Trwają jeszcze prace nad ostatnim okrętem z serii. Niestety Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.



Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w 2020 r. Teraz przekazano piąty z serii, czyli H-3 Leszko. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.

Umarła Orka, niech żyje Miecznik? Szef MON obiecuje dwa nowe okręty



Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.

Gospodarka morska w Trójmieście



Kontrakt na ich budowę podpisano w czerwcu 2017 r. Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 r. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano. 

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy.

Teraz znów pojawił się problem w relacjach z zamawiającym. Jak podał portal branżowy zbiam.pl, Inspektorat Uzbrojenia nałożył na Remontowa Shipbuilding karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.

- Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość została określona zgodnie z warunkami określonymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Zgodnie z nią cała szóstka miała trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln zł brutto. Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej - poinformował zbiam.pl.
Przypomnijmy, że wczoraj oddano piąty z serii, a w stoczni trwają jeszcze prace nad szóstym, czyli ostatnim.

Remontowa Shipbuilding nie chce komentować sprawy, ponieważ są to kwestie handlowe pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Umowa trwa, jej ostatni etap ma się zakończyć do połowy maja i wówczas cały proces zostanie podsumowany.

Miejsca

Opinie (91)

  • O jejku! Jaki maciupek.

    • 2 0

  • ygrek

    niech kapitan tego hol zrobi 3 holowania w honkgongu to stawiam litra

    • 0 0

  • Remontowa Shipbuilding ukarana za opóźnienie

    Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię Remontowa Shipbuilding z Gdańska nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników typu B860.

    https://radar.rp.pl/modernizacja-sil-zbrojnych/21766-remontowa-shipbuilding-ukarana-za-opoznienie-pry-budowie-holownikow

    • 0 0

  • A jaka jest decyzyjność Inspektporatu Uzbrojenia? (1)

    Założenia Taktyczno Techniczne pisane przez fantastów, a jak już podpiszą kontrakt to robią wszystko, żeby utrudnić realizację. Nie chodzi o to, żeby zbudować, tylko o to, żeby budować.

    • 4 1

    • nie no poważnie?
      To już chyba wszystko jasne
      Jak inni mają problemy to zła stocznia jak RSB ma problemy to insektorat zły i nie dobry.
      Jest to klient specjalnej troski i trzeba to przy podpisaniu kontraktu wiedzieć.
      To ludzie którzy nie wiedzą czego chcą.

      • 1 0

  • Karabinek GROT to arcydzieło rusznikarstwa RP

    Ciekawy jestem, czy za karabinek Grot też będą kary umowne?

    • 3 2

  • Poddajcie sie, albo zostaniecie odholwani.

    • 1 1

  • To wartosc bojowa naszej floty wzrosla

    • 0 1

  • (1)

    Bedzie holownik Obajtek?

    • 2 1

    • Bezmajtek...

      • 1 0

  • Czy te potwory morskie mają możliwość strzelania przynajmniej z kapiszonów ?

    • 0 0

  • Nowe zadania dla holowników

    Może te holowniki to taka utajniona broń jako holowniki kamikadze a może powstaje nowy rodzaj okrętów holowniki kieszonkowe, które to będą zaskakoeadź przeciwnika swoim tajnym uzbrojeniem.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane