- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (22 opinie)
- 2 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (19 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 4 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (140 opinii)
- 5 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (279 opinii)
- 6 Bon energetyczny powinien być wyższy (109 opinii)
Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni
Remontowa Shipbuilding przekazała piąty z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Jednostka opuściła Gdańsk i popłynęła do Portu Wojennego w Gdyni, aby dołączyć do 3. Flotylli Okrętów. Trwają jeszcze prace nad ostatnim okrętem z serii. Niestety Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.
Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w 2020 r. Teraz przekazano piąty z serii, czyli H-3 Leszko. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.
Umarła Orka, niech żyje Miecznik? Szef MON obiecuje dwa nowe okręty
Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.
Gospodarka morska w Trójmieście
Kontrakt na ich budowę podpisano w czerwcu 2017 r. Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 r. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano.
Teraz znów pojawił się problem w relacjach z zamawiającym. Jak podał portal branżowy zbiam.pl, Inspektorat Uzbrojenia nałożył na Remontowa Shipbuilding karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.
- Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość została określona zgodnie z warunkami określonymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Zgodnie z nią cała szóstka miała trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln zł brutto. Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej - poinformował zbiam.pl.
Przypomnijmy, że wczoraj oddano piąty z serii, a w stoczni trwają jeszcze prace nad szóstym, czyli ostatnim.
Remontowa Shipbuilding nie chce komentować sprawy, ponieważ są to kwestie handlowe pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Umowa trwa, jej ostatni etap ma się zakończyć do połowy maja i wówczas cały proces zostanie podsumowany.
Miejsca
Opinie (91)
-
2021-02-25 12:13
Serio, nawet holowników nie jesteśmy sami w swoich stoczniach terminowo wyprodukować?
Może czas przerzucić się na produkcję wanien bojowych?
- 6 8
-
2021-02-25 10:36
Przyjmijcie na starszego (1)
Są wolne etaty na tych holownikach?
- 0 0
-
2021-02-25 12:05
jakie przyjmijcie?
Etatowi wojskowi będą pływać. do Marynarki trzeba wstąpić, 15 lat zawrotnej kariery i będziesz mógł gadać ...
- 2 0
-
2021-02-25 08:07
(2)
Będzie przestawiał Gawrona od nabrzeża do nabrzeża. Manewry na miarę polskiej MW :D
- 67 8
-
2021-02-25 10:04
(1)
Jesli juz mamy miec jakas MW to powinny to byc wlasnie takie stateczki. Z tym ze uzbrojone w rakiety i torpedy i powinno ich byc przynajmniej 100. Jesli nas na to nie stac to lepiej dac sobie spokoj z MW i kase przeznaczyc na rakiety. Najlepiej balistyczne, a jeszcze lepiej jadrowe.
- 6 2
-
2021-02-25 11:11
Po jaki dzwon nam okręty?
Takie holowniczki w zupełności wystarczą. Nigdy nie byliśmy potęgą morską na Bałtyku i nigdy nie będziemy.
- 10 2
-
2021-02-25 10:54
idealne rozwiązanie. Na teren działalności operacyjnej, nasze "okręty" spokojnie będą doholowywane :)
- 7 0
-
2021-02-25 10:31
Leszko, Leszko, mój koleżko...
- 7 0
-
2021-02-25 10:01
hmm może te lodołamacze mają uzbrojenie rakietowe do asystowania holowników
Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy..... czyli bez lodołamaczy nie ma holownika zimą.... hmm może te lodołamacze mają uzbrojenie rakietowe
- 8 2
-
2021-02-25 09:59
Nowa strategia
Kiedyś ostrzeliwano i torpedowano wrogie jednostki, a teraz będą odholowywać!
- 32 3
-
2021-02-25 09:49
Mamy holowniki ! Drżyj Rosjo !!!
- 27 6
-
2021-02-25 09:26
Tak naprawdę każdy wie, że Polska nie posiada Marynarki Wojennej, ale nikt nie powie tego głośno.
- 45 4
-
2021-02-25 09:23
Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie.
Jak zwykle. wszystko jasne.
- 28 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.