Wodowanie lodołamacza przy pomocy dźwigu.
Dziś zwodowano lodołamacz "Ocelot" dla Wód Polskich w Szczecinie, wczoraj podano, że wszystko na to wskazuje, że Remontowa Shipbuilding wybuduje statek pożarniczy dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W Remontowa Shipbuilding odbyło się wodowanie za pomocą dźwigu pierwszego z serii dwóch lodołamaczy liniowych zamówionych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Jednostka już jest wyposażona. Po raz pierwszy od wybuchu pandemii media miały okazję uczestniczyć w wodowaniu, jakie odbyło się na terenie tej stoczni.
Gospodarka morska w Trójmieście
Lodołamacze liniowe to jednostki mniejsze, ich zadaniem jest wspieranie lodołamaczy czołowych. Przeznaczone są przede wszystkim do kruszenia i rozdrabniania lodu, jak również likwidacji zatorów lodowych oraz odprowadzania pokruszonego lodu w celu zapobiegania wystąpienia powodzi zatorowej. Jednostki te wykorzystywane będą również do uwalniania filarów mostowych od lodu oraz kruszenia pokrywy lodowej w portach śródlądowych i innych zadań pomocniczych.
"Ocelot" i "Tarpan" to dwie nowe jednostki, które zastąpią we flocie RZGW Szczecin lodołamacze biorące udział w akcji lodołamania od pół wieku. Jednostki miały zostać oddane pod koniec ub. roku, niestety pandemia pokrzyżowała te plany.
Okręt "Ratownik" wciąż w fazie negocjacji
To nie koniec dobrych informacji. Wczoraj podano, że Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otworzył ofertę złożoną elektronicznie w postępowaniu przetargowym na zakup statku pożarniczego przez Remontowa Shipbuilding z grupy kapitałowej Remontowa Holding. Była to jedyna oferta i wiele wskazuje na to, że zlecenie wykona stocznia z Gdańska.
Lodołamacz "Ocelot" dla Wód Polskich w Szczecinie.
Projekt "Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna" otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Działanie 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych.
Obecnie we flocie ZMPSiŚ są dwa statki pożarnicze. W Świnoujściu bazuje Strażak-26, który w pierwszej kolejności asystuje metanowcom dostarczającym skroplony gaz ziemny do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W tym czasie w dyspozycji ZMPSiŚ jest Strażak-24 mający bazę w Szczecinie.