- 1 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (52 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (51 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (68 opinii)
- 5 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (287 opinii)
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (209 opinii)
Lotos Kolej przewiezie ukraińskie towary. Paliwo i zboże tranzytem przez Polskę
Lotos Kolej chce dostarczać paliwa na Ukrainę, a ukraińskie zboże transportować do portu w Kłajpedzie. Spółka prowadzi już rozmowy na ten temat ze stroną ukraińską. Wcześniej Ministerstwo Aktywów Państwowych zapowiedziało, że Polska wesprze Ukrainę w sprawie dostaw paliw. Nasz kraj nie może być bezpośrednim dostawcą paliwa i ropy naftowej do Ukrainy, ale może pełnić funkcję pośrednika, który zorganizuje transport surowca.
Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku
Lotos Kolej ma w planach transport tranzytem przez Polskę paliwa, a na Litwę chce transportować ukraińskie płody rolne. W maju 2021 r. spółka rozpoczęła przewozy na Litwę.
- Otwiera nam to drogę do przekazywania ładunków, przede wszystkim kontenerów w przewozach transgranicznych z i do Litwy, do granicy południowej lub zachodniej - mówi Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.
Polska hubem transportowym Ukrainy
Lotos Kolej prowadzi działalność przewozową w Polsce, Niemczech i Czechach, współpracuje również z innymi przewoźnikami w relacjach transgranicznych, przekazując składy zagranicznym partnerom, również w ramach łańcucha intermodalnego.
Nowy terminal paliwowy w Gdańsku. PERN rozbuduje Siarkopol
Jak twierdzi były wiceminister transportu, prof. dr hab. Mirosława Chaberek z Katedry Logistyki i Systemów Transportowych (Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości) Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Polska może odgrywać ważną rolę w imporcie i eksporcie paliw i innych ładunków na Ukrainę, stając się hubem logistycznym dla tego kraju. Niemniej jednak występuje szereg barier administracyjnych, organizacyjnych, infrastrukturalnych i finansowych, które sprawiają, że realizacja tej wizji będzie niezmiernie trudna.
Transport paliwa na Ukrainę. Brak planów i brak konkretów
- Brak jakiegokolwiek rozeznania co do wielkości planowanych mas przewozowych, brak jakichkolwiek ustaleń co do przewidywanego horyzontu czasowego wykorzystania polskiego kanału logistycznego do obsługi gospodarki ukraińskiej, co jest niezbędne w projekcji jakichkolwiek, a bezwzględnie koniecznych przedsięwzięć inwestycyjnych - wyjaśnia prof. Chaberek. - Na ten moment bezwzględnie koniecznym jest powołanie podmiotu gospodarczego o kompetencjach spedycyjnych do obsługi tego rodzaju przewozów. Po stronie polskiej są już wskazane podmioty do sformalizowanej współpracy w ramach organizacji zadań spedycyjnych. W obecnej chwili istnieją pewne rezerwy zdolności przewozowej po stronie polskiej, ale muszą one być skonfrontowane z planami wielkości zadań przewozowych przewidywanych do obsługi przez stronę ukraińską.
Według eksperta możliwe jest stosunkowo szybkie zwiększenie możliwości przeładunkowych paliw na niektórych przejściach granicznych, jednak...
- Program rozwoju sytemu osi przestawnych, tzw. SUW, jest na początku realizacji, i na efekty trzeba z natury rzeczy dość długo jeszcze poczekać. Brak na granicy polsko-ukraińskiej terminali intermodalnych - problem palący zwłaszcza w przypadku przejść granicznych w Dorohusku i Medyce. Na terenie Polski praktycznie brak możliwości kolejowego przewozu naczep samochodowych nieprzystosowanych do unoszenia - duża część tras po ukraińskiej stronie będzie pokonywana samochodami z naczepami, a na Ukrainie naczepy przystosowane do unoszenia są jeszcze rzadziej spotykane niż na polskich drogach - dodaje prof. Chaberek.
Mała przepustowość przejść granicznych
Jak podaje ekspert, obecne zdolności przepustowe przejść granicznych, rejonów przeładunkowych i prowadzących do granicy normalnotorowych ciągów kolejowych są zdecydowanie niższe niż prognozowane potrzeby - np. do czterech par pociągów towarowych w dobie przez Dorohusk to przynajmniej kilka razy za mało.
Embargo na gaz i ropę z Rosji. Część krajów może mieć spore problemy
- Niewspółmierna do potrzeb jest liczba możliwych do pozyskania wagonów i specjalistycznych opakowań transportowych, w tym zwłaszcza ze spustem dolnym do przewozu towarów sypkich (typu Hopper), podkontenerowych wagonów-platform, wagonów-cystern, kontenerów specjalistycznych - wyjaśnia Mirosław Chaberek. - Przygraniczne terminale przeładunku towarów sypkich dysponują znikomą przestrzenią magazynową (często potrzebne składowanie w silosach/elewatorach), żeby wesprzeć efektywność operacji logistycznych na styku torów normalnych i szerokich. Zbyt krótkie godziny pracy granicznych służb kontrolnych oraz brak stacjonarnych stanowisk dla niektórych rodzajów kontroli granicznych, np. fitosanitarnej. Słaba koordynacja pracy służb granicznych przekładająca się na wolny obrót taborem, co wydatnie zwiększa koszty dostaw.
Do tego dochodzi ogromna skala modernizacji polskich linii kolejowych, systematycznie powodująca duże komplikacje w obsłudze zleceń logistycznych.
Coraz trudniej o pracowników w firmach transportowych
- Silnie rosnące koszty pracy w logistyce związane z odpływem Ukraińców związanym z mobilizacją (około jedną trzecią pracowników operacyjnych w logistyce miało ukraińskie obywatelstwo. Obecnie notowany jest już niedobór ponad 100 tys. kierowców w kontekście zapotrzebowania działających w Polsce firm transportowych, który pogłębia jeszcze problem odpływu kierowców na Ukrainę - podsumowuje prof. Chaberek.
Miejsca
Opinie (113) 9 zablokowanych
-
2022-05-31 13:42
(1)
Ukraina to taki bufor który wykorzystują stany do osłabiania przeciwników i budowania swojej przewagi. A polska dała się w to wciągać zamiast swój potencjał rozwijać. Ukraina jest stracona na lata albo dekady to nie potrwa miesiąc dwa...kto to ma finansować? Biedna polska?
- 42 2
-
2022-05-31 17:45
to jest żyzny teren czyszczony dla pewnej nacji
ma być wyludniona
- 8 0
-
2022-05-31 17:07
Tymczasem - brakuje wagonów do transportu kruszywa
m.in. na budowę S6
- 17 2
-
2022-05-31 16:45
A ile stracimy na tym interesie?!
- 22 1
-
2022-05-31 09:08
Mam nadzieję, że za sowite opłaty i prowizje (6)
- 59 5
-
2022-05-31 09:09
ceny rynkowe (2)
DB bardzo się chciało tam wepchnąć, ale za ich postępowanie zostali skreśleni z miejsca co cieszy
- 5 2
-
2022-05-31 09:22
Markela powinna ciągnąć wagony . (1)
- 9 2
-
2022-05-31 15:24
Jojo powinien zapychać wtedy gdy jego nie zapycha Balbiba
- 1 1
-
2022-05-31 09:53
oczywiście za frajer ......slava frajerom
- 20 4
-
2022-05-31 09:41
słudzy narodu nie biorą opłat ani prowizji.
- 14 2
-
2022-05-31 09:24
Polski podatnik dopłaci do transportów w np. w cenie ON, PB, węgla i gazu.
- 21 3
-
2022-05-31 14:29
Ano,
Przewiezie. Ale ty mnie kręcisz.
- 0 2
-
2022-05-31 14:25
Lotos
To tylko jak smażyć na oleju.
- 6 1
-
2022-05-31 13:50
Na tranzycie się zarabia .
A Polska na tym ile straci ????
- 34 2
-
2022-05-31 12:09
(1)
i zaczyna się jazda prawdziwych Polaków albo może ruskich agentów, wpis na temat przewozów na których firmy zarabiają a oni tutaj o banderowcach i niepotrzebnym wsparciu.
- 13 61
-
2022-05-31 13:00
Bo to jest nie potrzebne wsparcie. Jeszcze popcorn im kupcie i do kina zabierzcie
- 20 4
-
2022-05-31 12:56
Ciekawe kiedy zaczną się napady na pociągi jak w westernach....
Pszenica, paliwa, etc. Lada moment na wagę złota :D- 21 1
-
2022-05-31 10:31
za darmo rzecz jasna
- 43 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.