• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos wyda prawie 1,4 mld zł na inwestycje. Wodór, kolej i nowoczesne technologie

Robert Kiewlicz
16 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
O tworzeniu centrów kompetencyjnych w ramach koncernu multienergetycznego i kluczowych inwestycjach mówili przedstawiciele Grupy Lotos podczas debaty inwestycyjnej, jaka odbyła się w siedzibie spółki. Na zdjęciu Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji. O tworzeniu centrów kompetencyjnych w ramach koncernu multienergetycznego i kluczowych inwestycjach mówili przedstawiciele Grupy Lotos podczas debaty inwestycyjnej, jaka odbyła się w siedzibie spółki. Na zdjęciu Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.

Około 1,4 mld zł na inwestycje w 2021 roku chce wydać Grupa Lotos. Obecnie realizowanych jest około 360 projektów inwestycyjnych. Lotos stawia na rozwój technologii dotyczących wodoru, logistyki kolejowej, offshore oraz olejów bazowych. Jednocześnie prowadzi szereg projektów z zakresu innowacji - poinformowali przedstawiciele spółki podczas specjalnej debaty inwestycyjnej, jaka odbyła się w siedzibie Lotosu. W Trójmieście mają być umiejscowione centra kompetencji Lotos w ramach tworzonego przez PKN Orlen koncernu multienergetycznego.



Tworzenie przez PKN Orlen koncernu multienergetycznego to:

- W Grupie Lotos zdajemy sobie sprawę, że aby być nowoczesną i efektywnie działającą firmą, musimy kłaść duży nacisk na inwestycje i rozwój. Obecnie realizujemy około 360 projektów inwestycyjnych. Na inwestycje w 2021 roku wydamy około 1,4 mld zł. Z uwagi na toczący się proces przejęcia kapitałowego przez PKN Orlen, chcemy zaakcentować nasze najlepsze kompetencje dot. wodoru, logistyki kolejowej, offshore oraz olejów bazowych. Jednocześnie prowadzimy szereg innych projektów z zakresu innowacji - mówi Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.

Centra kompetencji w Trójmieście



Zgodnie z przedstawioną w maju 2021 r. strukturą nowego podmiotu w Gdańsku zlokalizowane mają być centra kompetencyjne związane z wodorem, logistyką kolejową, usługami serwisowymi na morzu, olejami bazowymi.

Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście

W ramach centrum kompetencji wodorowych realizowane są dwa projekty: Green H2Pure H2. Grupa Lotos chce wykorzystać swój potencjał i doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. W ramach projektu Green H2 spółka chce zbudować wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru. To pomysł koncernu na to, jak odnaleźć się na rynku za kilkanaście lat, gdy paliwa węglowodorowe będą mniej popularne. Z kolei projekt Pure H2 to instalacja oczyszczania wodoru oraz infrastruktura do dystrybucji i tankowania tego paliwa.

Nowy tabor kolejowy i usługi serwisowe na morzu



W obszarze logistyki kolejowej Lotos realizuje projekt dotyczący zakupu 326 jednostek do transportu intermodalnego. Poprzez częściowe zastąpienie transportem kolejowym transportu drogowego ładunków intermodalnych będzie można ograniczyć emisję zanieczyszczeń czy poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu. Obie lokomotywy (jednosystemowa oraz wielosystemowa) mają dotrzeć do Gdańska do końca tego roku, a ostatnie 72 z 324 wagonów mają pojawić się na bocznicy spółki Lotos Kolej w połowie 2022 r.

Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii. Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii.

Grupa Lotos chce także wykorzystać swoje kompetencje w zakresie usług serwisowych na morzu, stąd koncepcja świadczenia usług inwestycyjnych i serwisowych dla obsługi morskich elektrowni wiatrowych (MEW). Spółka Lotos Petrobaltic zamierza aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej jako narodowy operator przy stawianiu, uruchamianiu i serwisowaniu morskich farm wiatrowych w Polskiej Ekonomicznej Strefie Morza Bałtyckiego.

Elektrownia gazowa w Gdańsku. Decyzja o inwestycji jeszcze w 2021 r.



Czwarte centrum kompetencyjne będzie dotyczyło produkcji olejów bazowych. W fazie przygotowań jest projekt Hydrokrakingowego Bloku Olejowego. W trzecim kwartale 2021 r. ma on, zgodnie z założeniami, przejść do fazy realizacji. Jego celem jest dalsza poprawa ekonomiki przerobu ropy naftowej poprzez wygenerowanie wyższych marż w wyniku produkcji i sprzedaży nowych, wysokomarżowych produktów (oleje bazowe II i III grupy).

Elektrownia gazowo-parowa w Gdańsku



Grupa Lotos, wspólnie z PKN Orlen oraz Energą, rozpoczęła też analizy dotyczące budowy elektrowni gazowo-parowej w Gdańsku, która miałaby powstać do lipca 2026 r.

Lotos planuje zagospodarowanie złóż gazu ziemnego B4 i B6 na Morzu Bałtyckim. Lotos planuje zagospodarowanie złóż gazu ziemnego B4 i B6 na Morzu Bałtyckim.

Aby umożliwić przeładunek produktów o wolumenach do 5 tys. ton drogą morską, Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafineriiMapka w Gdańsku. Budowa terminalu odciąży przede wszystkim bocznicę kolejową na terenie rafinerii oraz doprowadzi do uniezależnienia się od innych portów przeładunkowych. Finalnej decyzji należy spodziewać się pod koniec 2021 r.

NIK szykuje się do kontroli fuzji Orlen-Lotos



W przypadku segmentu wydobywczego jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych Lotosu w Norwegii jest Noaka, dotyczący zagospodarowania odkrytych złóż w obszarze na północ od Heimdal. Obecnie trwają prace nad wypracowaniem optymalnej koncepcji zagospodarowania złóż. Lotos planuje także realizację zagospodarowania złóż gazu ziemnego B4 i B6 na Morzu Bałtyckim oraz wydobywanie gazu ziemnego wraz z towarzyszącymi frakcjami LPG i kondensatu.

Miejsca

Opinie (113) 7 zablokowanych

  • Kpina

    Więcej zbudować żeby więcej oddać, to jest kpina . Inwestują w coś co chcą oddać w obce ręce.... śmierdzi przekrętem na odległość

    • 9 0

  • dlaczego nikt nie informuje pracowników rafinerii że są następną branżą do zamknięcia/likwidacji po hutnikach , górnikach (11)

    neokomuniści z komisji europejskiej już przegłosowali likwidację samochodów spalinowych w tzw UE......w cenie litra paliwa na stacji podatki stanowią ponad 60% - ludzie głosują na socjalistów bo żyjemy w epoce kryzysu rozumu

    • 28 15

    • (5)

      Bolszewicy z PiS namącili ci we łbie paskami w TVPiS

      • 13 7

      • (4)

        Oj, TVN Ci nie powiedział, że od 2035 w UE zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi? A to psikus!

        • 5 7

        • (3)

          Zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Czyli rynek tradycyjnych paliw będzie wygaszany przez następnych 15 lat, bo całkowity zakaz użytkowania będzie od 2050

          • 5 1

          • (1)

            czyli za 30 lat, to zleci szybko jak z bicza strzelił

            • 0 0

            • Owszem, dlatego to ostatni gwizdek, zeby zarobic na dalszej prywatyzacji Lotosu.

              • 0 1

          • Nie tłumacz pissowskiemu tłukowi karmionemu w TVPiS paskami dla i**otów

            • 7 2

    • juz się tak nie odpalaj, przeciez nikt niczego nie likwiduje, tylko rozwijaja te rafinerie. (4)

      praca pewnie będzie tylko w innej formie, myslisz ze do farmy wiatrowej czy elektrowni gazowej nie bedzoe potrzeba pracownikow? oczywiscie ze bedzie i beda kierowani z innych odcinkow i oddzialow firmy, tak sie dzieje na całym swiecie. nie ma az tylu specjalistow do wyjecia z rynku do specyficznych branz, a robotnik niewykwalifikowany nie uciagnie takiej pracy. tego rodzaju firmy przekwalifikowują pracownikow i kieruja na inne odcinki.

      • 5 7

      • ale samochód spalinowy jest minimum połowe tańszy niż elektryczny ....cała ta elektromobilność to projekt polityczny (1)

        ...tzn opodatkowuje się tradycyjne paliwa a dotuje elektryczne zabawki ...np w Finlandii czy Norwegii po odcięciu dotacji do zakupu pojazdów sprzedaż elektryków spadła prawie do zera ..wszystkie dane publiczne

        • 7 4

        • Na krótką metę jest tańszy

          Ale się zwraca po 200Mm.

          • 0 2

      • Uciekinier (1)

        Ucieknie, bo płaca jest nieadekwatna do zadań. Sprzedawca w sklepie RTV zarabia więcej nic taki aparatowy

        • 1 0

        • no, bez przesady, wktórym sklepiku sprzedawcy mają 5-6 brutto?

          • 0 0

  • Robcie, robcie, czasu do przejecia przez zagraniczna konkurencje zostalo niewiele.

    • 3 1

  • Lotos (7)

    Dobra robota !

    • 5 11

    • Brawo (3)

      Duża kasa wodór przyszłością spina się z Gdańska Polibuda Tym bardziej ze już relatywnie niedługa wsiadamy do elektryków Nje ma innej drogi tylko szukać alternatyw dla ropy

      • 2 7

      • Tylko co to za interes, jak dalej trzeba wydobywać ropę? (2)

        Dalej transportować supertankowcami i truć środowisko żeby uzyskać wodór?

        • 3 5

        • nie próbuj wplątywać logiki tam gdzie rządzi pis (1)

          oni mają wymyślonych 'ekspertów' ktorzy im tylko przytakują, resztę zwolnili bo nie dało by się tyle kraść

          • 9 7

          • Sami sie przyznali, że nie zatrudniają prawdziwych ekspertów.

            Bo prawdziwi eksperci nie chcieli realizować programu...

            • 3 3

    • Będzie jak z milionem aut elektrycznych i promem MOrawieckego? W propagandzie i kłamstwach dojna zmiana nie ma sobie równych.

      • 9 5

    • Szach (1)

      I mat Panie Lewandowski Aziewicz i Pomaska

      • 5 7

      • Nikt tak nie inwestuje w technologie bez przyszłości jak PiS!

        • 10 7

  • logika

    własny gaz=własna energiaelektryczna= koniec z ropa= niezaleznosc energetyczna= nie upujemy energi od sąsiadow= niezaleznosc polityczna

    • 0 0

  • A kto to sprawdzi czy te 1.4 mld pln zostało wydanych zgodnie z deklaracja na opisywane projekty? Ile pójdzie na dodatkowe premie na twórców czegoś co nigdy nie powstanie a projekty są i będą bo musze pokazać że jestem potrzebny. A ile mld pójdzie na wynagrodzenia dla ludzi wypracowujących ten zysk? A może po prostu należy obniżyć ceny paliw? co będzie gdy cena za baryłkę w końcu ruszy do góry i osiągnie poziom 100 dolców. Czy wtedy będziemy płacić 10 pln za litr?

    • 27 10

  • Aaa

    Jak dobrze ze nie zapominają o pracownikach.

    • 3 2

  • offshore

    offshore - strefa widmo

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane