• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy. Nie ma kto bunkrować kontenerowców

Robert Kiewlicz
28 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Maersk nie chce kupować rosyjskiej ropy dla swoich statków. Czy to szansa, aby bunkrowanie gigantycznych kontenerowców odbywało się teraz w Gdańsku? Maersk nie chce kupować rosyjskiej ropy dla swoich statków. Czy to szansa, aby bunkrowanie gigantycznych kontenerowców odbywało się teraz w Gdańsku?

Na skutek inwazji Rosji na Ukrainę operator logistyczny, firma Maersk, zapowiedział zaprzestanie kupna rosyjskiej ropy dla swoich statków. Gigantyczne kontenerowce, które cumują w naszych portach, paliwo bunkrowały (tankowały) dotychczas na wodach rosyjskich. Powód? Brak infrastruktury i odpowiednio dużych jednostek do tankowania statków na morzu w Trójmieście. Jest także aspekt ekonomiczny. Rosyjskie, zasiarczone paliwo, jest o wiele tańsze. Czy to szansa, aby bunkrowanie odbywało się teraz w Gdańsku?



Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie



Czy powinniśmy zakończyć zakupy ropy z Rosji?

Kontenerowce zawijające do Gdańska nie korzystają z usług firm rosyjskich w czasie postoju w porcie w Gdańsku, lecz część armatorów decyduje się bunkrować paliwo na redzie portu w Kaliningradzie. Po zapowiedzi Maerska o odejściu od rosyjskiej ropy otworzyła się furtka dla lokalnych dostawców.

Paliwo żeglugowe bezpieczniejsze i droższe



W 2020 roku weszły w życie nowe przepisy, opracowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), które obniżyły globalny limit zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc.

- Odpowiedzią Lotosu na nowe regulacje był m.in. projekt EFRA, wraz z uruchomieniem którego rafineria w Gdańsku w praktyce przestała produkować ciężkie oleje opałowe. Lotos skupiony jest przede wszystkim na wytwarzaniu komponentów oraz produktów o niskiej zawartości siarki. Jest jedynym w Polsce producentem niskoemisyjnego paliwa żeglugowego MGO (o zawartości siarki 0,1 proc.). Produkt ten jednak, spełniający teraźniejsze i przyszłe wymagania w zakresie niskiej emisji siarki, nie jest stosowany do napędu silników głównych na statkach oceanicznych - informuje Grupa Lotos.

Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć



Jednak kontenerowce oceaniczne na świecie, w tym te zawijające do terminala DCT Gdańsk, zasadniczo spalają w dalszym ciągu ciężkie oleje opałowe: o zawartości siarki 3,5 proc. (tylko jednostki wyposażone w system oczyszczania spalin, tzw. scrubbery) lub o zawartości siarki 0,5 proc. Szacowany wolumen ww. paliw ciężkich wynosi ponad 1 mln tony rocznie.

Lotos nie produkuje ciężkiego oleju opałowego. Orlen nie ma bunkierek



- Należy zauważyć, że jest wiele rafinerii, w tym również europejskich, które nie są tak wysoce zmodernizowane i nowoczesne technologicznie jak Lotos. Zakłady te, nie mając odpowiednich instalacji, wciąż produkują duże wolumeny ciężkiego oleju opałowego, a najwięksi armatorzy świata, mając tę wiedzę, zainwestowali w scrubbery i kupują ciężki olej opałowy do napędu silników głównych. Co istotne, ciężki olej opałowy jest wielokrotnie tańszy od niskoemisyjnego paliwa MGO - twierdzą przedstawiciele Lotosu. 
W związku z tym Lotos nie rozważa powrotu do produkcji ciężkiego oleju opałowego w celu zaopatrywania kontenerowców oceanicznych.

Trójmiejskie porty bunkrują LNG



Takie zadania mogłaby przejąć spółka PKN Orlen, jednak jest to obecnie niemożliwe, bo... PKN Orlen nie zajmuje się bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe. Spółka Ship-Service, która przez 64 lata zajmowała się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana, a żaden podmiot w Grupie Orlen nie przejął jej kompetencji.

Brak chętnych do bunkrowania kontenerowców w Gdańsku



Bunkrowanie statków odbywa się w Porcie Gdańsk na bieżąco, są to usługi świadczone przez zewnętrzne podmioty, w oparciu o trzy bunkierki (jednostki pływające zasilające w paliwo drugą jednostkę pływającą).

Port Gdynia wchodzi w projekt LNG



- Bunkrowanie odbywa się jednak tylko tzw. paliwem lekkim, natomiast Port w Gdańsku cały czas ma nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pojawi się podmiot, który będzie oferował również bunkrowanie tzw. paliwem ciężkim, czyli takim jakie było dostępne na redach portów federacji rosyjskiej - mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Portowi zależy, aby możliwy wachlarz dostępnych usług na terenie portu był jak największy, gdyż one wpływają m.in. na konkurencyjność portu. W Porcie Gdańsk jest również bunkrowanie LNG. Na tym etapie z autocystern, natomiast w planach mamy mobilny punkt bunkrowania w technologii ship-to-ship.

Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy, ale nie zmienia miejsc bunkrowania



Jeszcze przed wejściem przepisów w życie, największy klient DCT - Maersk Line oświadczył, że przejście na paliwo o niskiej zawartości siarki będzie kosztowało firmę dodatkowe 200 mln dolarów rocznie. Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki.

PGNiG i Lotos ze wspólną ofertą na LNG



Czy zapowiedź odejścia od rosyjskiej ropy jaką złożył Jim Hagemann Snabe - prezes Maerska na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy to szansa dla polskich podmiotów, niekoniecznie zobowiązanych z Lotosem, czy Orlenem?

- Należy pamiętać, że nasze ogólne lokalizacje bunkrowania nie zmieniają się, a chodzi raczej o to, skąd pochodzi ropa i paliwo - mówi Concepción Boo Arias regionalna rzeczniczka prasowa A.P. Moller - Maersk. - Obecnie naszymi głównymi lokalizacjami bunkrowania w Europie są Rotterdam (obszar ARA), Algeciras i w mniejszym stopniu Hamburg.
Na nasze pytania o to, czy kontenerowce zawijające do DCT zamierzają korzystać z usług firm polskich, a nie firm rosyjskich i czy zaprzestaną tankowania na terytorialnych wodach Rosji firma nie odpowiedziała.

Miejsca

Opinie (210) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Już czas aby nie p..głupot

    Rosja zaopatruje żegluge w pełni czyste paliwa okrętowe....
    po drugie.. sól po oczyszczeniu ropy surowej jest cennym produktem.

    Mam pytanie..Czy nasze dwie wielkie Rafinerie są w stanie wytworzyc produktów potrzebnych na potrzeby nszej gospodarki.?/ czy muszą byc barki bo jakieś Obesrajdki decydują co kupujemy i czy otrzymywany produkt jest tym który jest nam potrzebny.. dotyczy benzyny DIZLA. asfaltu olejów ..Bo wygląda że NIE

    • 0 0

  • Uważam za karygodne, że część Lotosu ma trafić w ręce MOL-u. (31)

    Węgry są od wielu lat koniem trojańskim Rosji. Lotos powinien pozostać w polskich rękach.

    • 70 19

    • dzialaniem na szkode panstwa i obywateli jest tez oplacana przez USA rusofobia. Teraz bedziemy mieli drogi gaz i droga rope. (11)

      Ale to bedzie drogi gaz demokratyczny bo z USA a rachunek za to zaplaci zwykly obywatel.
      Jesli USA chcialo wyprzec Rosje z rynku gazowego w Europie, wystarczyloby pewnie dac lepsza cene, ale interes jest najwazniejszy.

      • 6 28

      • (3)

        Rosja to: bieda, korupcja, autorytaryzm i bylejakość oraz brak szacunku dla siły żywej. Chcesz spełnić swoje konfederackie marzenia o rozsadzaniu UE i triumfie Putina? Wypad na Białoruś

        • 19 3

        • sila do niszczenia UE jest polska oplacana przez USA, do tego nie potrzeba Rosji (1)

          • 1 6

          • Ue sama się niszczy. Szkoda, że tego nie zauważa.

            • 0 0

        • Podobnie mozna powiedziec o Chinach, tylko... jak gdyby przeganiaja Stany?

          • 0 3

      • Piszesz "interes jest najważniejszy" (2)

        Właśnie nie i dlatego rezygnujemy z gazu ze wschodu

        • 4 3

        • Nie widze, zebysmy zrezygnowali ;)

          A moze chociaz konsumpcja spadła? Moze skrecilismy kaloryfery albo cos? Na witarianizm przeszlismy? A przeciez to sa łatwe czyny. Nie, żremy ruskich opalin, ile żarliśmy, z czystego wygodnictwa, wszystkim innym natomiast wszystko mamy za złe.

          • 0 0

        • no tak, bo to nie nasz interes, tylko interes USA aby na polakach "myslacych inaczej" zarabiac kase

          • 2 3

      • "Opłacana rusofobia"? (3)

        Polakom brakuje powodów, żeby "za darmo" nie lubić ruskich? Historii się nie uczyłeś?

        • 25 4

        • Polacy nikogo nie lubią, z każdym mają konflikt i nigdzie ni są lubiani.

          • 0 0

        • dlatego polska nie chciala przyjmowac uciekinierow z Afganistanu lub Iraku, bo jeszcze uciekinier by rozpoznal polskiego oprawce (1)

          • 2 9

          • No, w końcu bez automatycznego translatora. Brawo! Uczycie się. Wolno, ale się uczycie.

            • 5 2

    • (3)

      Węgry powinny zostać wydalone z UE, jak chcą Orbana to niech dołącza do jego kochanej Rosji. Największa beka była jak dotąd z tego, że PiS w tym lisie widział "sojusznika", który z resztą cwaniackim wykorzystał PiS do swoich zagrywek z UE, w celu paraliżowania jej prawidłowej pracy. Pamiętam jeszcze niedawne matieraly z TVP jak to Polska i Węgry lansowały się na jakieś "supermocarstwa" do których antydemokratycznych humorów UE musi się dostosować:)

      • 16 11

      • Niestety niektóre sojusze się zmieniają. Wegry nie są wielkim krajem. Za to znaczenie ma zachowanie Niemiec i Francji.

        • 0 0

      • No popatrz czyli nikt w tej wolnej mumi europejskiej nie może mieć innego zdania? Wszyscy jak jedna federacja bez własnej woli i suwerennego państwa. Nowa 4 rzesza i sowieci putina zachowują się dokładnie tak samo jak przed 1939...

        • 4 1

      • przeciez Wegry maja prawo byc stronnicze tak samo jak i Polska, ktora za pare US-Centow da sie kupic

        • 4 9

    • Zaprotestuj w Bukseli! (5)

      Odsprzedaż części(!) akcji Lotosu to żądanie gangsterów z KE.

      • 10 19

      • To był warunek fuzji

        PiS mógł się wycofać a mimo wszystko chce sprzedać stacje

        • 1 0

      • (2)

        nie siej pisowskiej propagandy ruski szpionie

        • 15 13

        • (1)

          Przecież to prawda, przedstawicielu rogacizny pospolitej.

          • 8 10

          • G... prawda

            Ta propozycja wyszła od samego Lotosu.

            • 0 3

      • trzeba było się niezgadzać pisowski gupku

        • 0 2

    • powinien, nie powinien (2)

      Tak czy siak, skoro fuzja z Orlenem może wyjść nam na dobre, warto zastosować się do ustaleń UE

      • 1 2

      • Orlen

        Wchłonął już Energę, PGNiG, a teraz Lotos. Co na to UE i jej przepisy antymonopolowe? Przecież jeszcze trochę to Orlen nawet z lodówki będzie wyskakiwał.

        • 2 0

      • Fuzja z Orlenem nie wyjdzie na dobre, należy anulować ten cały przewał.

        • 3 4

    • lotos

      lotos zostanie w polskich rękach my tylko musimy sprzedać kilka stacji. Sprzedajemy stacje a nie Lotos sam w sobie ... eh

      • 2 3

    • (2)

      MOL kupuje tylko stacje, nie będzie miał żadnego wpływu na Lotos.
      Pozbycia się stacji zażądała Komisja Europejska w swojej warunkowej zgodzie na fuzję Lotosu z Orlenem.

      • 10 5

      • A czy UE kazała robić fuzję i sprzedawać Węgrom?

        • 9 4

      • to może trzeba było nie fuzjować?

        • 5 5

    • Żadna część Lotosu nie trafia w ręce molu. Żadna!!!

      • 10 2

    • a kasiorkę jak inaczej Obajtek wyciągnie z LOTOS?

      praca pokora umiar - a te Nagrody nam się po prostu należały!

      • 11 8

  • Opinia wyróżniona

    Dobrze, że paliwo żeglugowe zielenieje, bo przez lata był to problem (6)

    Sporo zostało już zrobione, ale od lat nie wspominano o statkach jako trucicielach. Kierunek eko w tym sektorze powinien być obowiązkowy.

    • 49 12

    • (2)

      Józek ekologiczne palio żeglugowe jest spóźnione o 30 lat i w ciągu 10 lat powinno wszystko być bunkrowane na LNG a nie jakieś smrody, niech się maersk cmoknie!

      • 0 0

      • (1)

        LNG tak poszybuje, ze jednak raczej będzie to amoniak.

        • 2 0

        • wiesz, że LNG jest kilkanaście razy tańsze od oleju, także nawet jak cena wzrośnie to bedzie taniej i ekologiczniej a co do amoniaku - amoniak też drożeje plus jest toksyczny dla ludzi

          • 0 0

    • poeta

      Dobrze się pływa na statku bez ciężkiego paliwa.....He...he..

      • 1 0

    • Ok a obliczono jaka byłaby emisja gdyby towar z jednego statku transportowano drogą lądową? (1)

      • 6 0

      • jeden statek to 20 tysięcy kontenerów

        wyobraź sobie te 20 tysięcy kontenerów razy kilkadziesiąt statków pchać koleją transsyberyjską - po prostu nie da się

        • 5 0

  • Maersk

    Maersk nie bunkrowal statków na wodach Rosyjskich od ponad 2 lat

    • 0 0

  • (12)

    co daje Europejczykom Ukraina, że tak się teraz wszyscy z nimi cackają? czy rządy UE zostały zastraszone przez piewców wolności i demokracji? czy koszty związane z sankcjami nie doprowadzą do potwornego kryzysu? czy zamiast dolewać paliwa do płonącego ogniska nie można nakazać aktorowi dogadania się z Rosjanami? Co zrobiłyby stany gdyby Rosjanie utworzyli bazy na Kubie?

    • 15 24

    • by uznali to za ingerencje w ich bezpieczentwo. Posadowienie rakiet USA na Ukraine jest wyrazem demokracji i dazenia do pokoju (4)

      POlacy juz takie rakiety postawili u siebie, kiedys mialy one bronic polakow przed Saddamem Hussainem :)) a bronia tylko petrodolara

      • 4 8

      • jak tam rubel stoi? Kacapie... (2)

        • 9 4

        • Rubel osiągnął poziom sprzed inwazji

          • 0 0

        • masz cos rzeczowego do powiedzenia Stephan?

          • 3 3

      • Zmiana koncepcji

        Teraz stawiamy w Polsce rakiety, które będą nas bronić przed ruskimi. putinek otworzył oczy nawet byłym rusofilom.

        • 1 0

    • Były bazy na Kubie.

      i Stany "pokojowo" zdestabilizowały kraj przy pomocy służb specjalnych, a nie robili kotła. Jest pewna subtelna różnica między puczem gdzieś na Karaibach, a kotłem wojennym prawie w centrum Europy. Głupi ten wasz Putin...

      • 0 0

    • Ukraina musi wlaczyc, bo to USA walczy o cele geopolityczne z Rosja, smierc dziesiatek tysiecy mieszkancow Ukrainy nie jest dla (2)

      Ukraina dostaje wsparcie od Nato / USA aby mogla sie obopolnie z Rosja dlugo i skutecznie wykrwawiac. To zmajstrowal rzad USA i marionetki USA w Europie

      • 5 10

      • Czyli co? (1)

        Lepiej nie pomagać Ukrainie i pozwolić, żeby Putin ją sobie przygarnął jak własną? Sądzisz, że jego apetyt na tym się skończy, jeśli teraz nie dostanie solidnego wpie*dolu?

        • 4 0

        • wystarczy, ze Ukraina nie bedzie nalezala do NATOwskiej hordy obroncow interesow USA

          • 3 4

    • To nie takie proste. Establishment zachodni ma kilku przeciwnikow, w tym wlasna opinie publiczna uwiedziona a/wdziekiem Zelenskiego, b/transmisja online z tej wojny 24/7, co ja odroznia od innych o wiele krwawszych wspolczesnych wojen i c/niezwykle sprawna narracja ukrainska, ktora przejdzie do annałów PR.

      • 2 1

    • Kolejna ruska onuca. (1)

      • 6 5

      • powaliles mnie argumentacja

        • 4 1

  • co na to naczelny ekonom kłamczynski ruska on (1)

    uca i jego oligarcha bajtek?

    • 1 1

    • Atom sie onemu marzy , tak za Smoleńsk by przyłożył .

      • 0 0

  • 555 (1)

    pomyslcie spimy na weglu ale nie niedobra , politycy niszcza polski wegiel bo takie mają zadanie
    fit for 55 . strona oficjalna eu .

    • 0 1

    • Przygłupy i płaskoziemców policz

      • 0 0

  • (2)

    Spokojnie, przecież będziemy kupować rosyjską ropę od Niemców i Francuzów. Bo tam potrafią liczyć pieniądze. Zawsze to o wiele taniej niż w puszkach z USA czy Australii. A przecież o to im chodziło.

    • 9 8

    • ropa i gaz z USA sa demokratyczne i dobre, wystarczy z nich zmyc krew Irakijczykow lub Syryjczykow i jest juz dobrze (1)

      • 11 4

      • biAły Baćka błogosławi . oczywiście w ramach usług .

        • 0 0

  • Nasza pomorska perła (20)

    Nasz pomorski LOTOS to nowoczesna firma, która na pewno poradzi sobie w tej sytuacji. Trzymam kciuki za jej rozwój i za pozytywy, jakie z tego wynikną. Od lat obserwujemy, jak pięknie nam się zmienia, przynosi wiele korzyści dla regionu, a dodatkowo pięknie się prezentuje, co można zobaczyć na własne oczy, jeśli pojedzie się okolice rafinerii.

    • 46 25

    • (7)

      Tylko niestety niedługo oby nie to będzie Orlen. To przejęcie jest tak bzdurne ekonomicznie że tu musi byc gruby szwindel(przekręt)

      • 18 11

      • dobre dobre (5)

        Jaki szwindel, o czym ty człowieku gadasz... Tylko tak lotos jest w stanie przetrwać. A że UE nakazała zbyć stacje to do niej proszę kierować zażalenia.

        • 6 12

        • unia nakazała zbyć stacje ze wzgledu na połączenie Lotosu z Orlenem! (4)

          za dużo TVP!

          • 8 4

          • A gdzie ty się uchowałeś ? (3)

            Jasnych zasad biznesu nie kumasz ? Wyglądasz jak ten ruski w onucach.

            • 3 4

            • Zużycie ropy w UE spadnie. (2)

              Cała gospodarka UE sie zmienia. Oczywiście nie wszystko odejdzie do lamusa ale rozumienie gospodarki w stylu ze konie i wozy pozostaną jest błędem. Do nas weszło Aramco konkurujace z Rosją. Przypominam że ropa i gaz to nie tylko dotychczasowe prymitywne paliwa. Wszelkie smary pozostaną. Paliwa przyszłości takze pozostaną choc w niewielkiej ilości. Aramco zas obejmuje tylko 30% rafinerii Lotosu. Chodzi głównie o rynek zbytu w czasach kiedy bedzie sie ten kurczył dla wszystkich. Z punktu widzenia aramco to przyszłosciowa inwestycja.

              • 0 3

              • Oh my, co ty za bzdury wypisujesz :(

                Konsumpcja ropy na swiecie rosnie, nie maleje!!!

                • 0 0

              • aramko nie konkuruje to jest rosyjska firma oni są właścicielami

                • 1 0

      • to przejęcie jest bzdurne co nie znaczy, że Orlen cofnie Lotos. Jestem przeciwko przejęciu w takim stylu Lotosu ale technologicznie wyjdzie to na dobre... Orlenowi, może się czegoś nauczą :)

        • 6 3

    • NASZ proszę poczytaj trochę kto jest właścicielem a nie pisz bzdur. a co jest jeszcze polskie w polSCE może banki aaaa autostrady ludzie piorą wam mózgi

      • 1 0

    • lotos??? przecież pis sprzedaje ruskim

      • 1 0

    • Poradzi sobie tak, że zostanie sprzedana ruskim :)))

      • 1 0

    • (1)

      Pomorzanko gdybyś wiedziała jak nowoczesny jest Lotos to byś tych bzdur tu nie pisała otóż właśnie Lotos jakiś czas temu zrezygnował z produkcji syfiastego oleju ciężkiego, który jest dalej krakingowany na inne, lepsze i bardziej marżowe paliwa, także Maerskowi nie pomoże, niech Maersk zmieni sobie flotę na ekologiczną np na LNG

      • 4 0

      • Jak sie Maersk przesiadzie na drogie paliwa, to bedzie kwik brajanków, że co te towary w sklepach takie drogie. Bo koszt tej przesiadki poniesiesz ty jako finalny odbiorca ładunku.

        • 2 0

    • a g*wnio prawda (1)

      mnie nie ich obraz intetesuje,mnie interesuje cena na stacjach Lotosu a ta jett nie do akceptacji

      • 1 0

      • Heh, jeszcze bedziesz wzdychal do wspomnien o aktualnej cenie...

        • 1 0

    • Pięknie śmierdzi na Gdańsk

      • 1 3

    • Tylko nie dać lotosu w ręce obajtka,bo będzie po lotosie!!! Już ten typ pokazał co potrafi,prawie poprzez węgrów oddał lotos Rosji!! Będzie siedział!!!!!!

      • 2 3

    • Widzisz (1)

      Wczoraj tam jechałem, smród brud i ubóstwo. Za PO, wszystko się świeciło, było zadbane, teraz rdza, smród oczyszczalni, teren wokół zaniedbany - pisowski zarząd, brudu i smrodu przyszłości spółki.

      • 13 7

      • No to może po przejęciu będzie lepiej w tym temacie? Podobno nie ma tego złego, o by na dobre nie wyszło.

        • 3 4

    • Jejku jaki piękny wpis no po prostu brakuje: 'Łubu dubu, łubu dubu, niech nam żyje prezes naszego klubu"

      • 14 0

  • Obajtek i wszystko jasne (1)

    no i jeszcze PIS...

    • 12 10

    • Jarosław zawsze z głupszymi !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane