• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maltańska spółka czeka na decyzję UOKiK w sprawie PGE

Robert Kiewlicz
12 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk.
Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk.

Mariner Capital Limited złożył do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zgodę na przejęcie kontroli nad spółką Port Gdański Eksploatacja. Wniosek wpłynął 5 stycznia 2015 roku, sprawa jest w toku.


Czy prywatyzacja PGE wpłynie na wzrost konkurencyjności spółki?


W listopadzie 2014 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył negocjacje i osiągnął porozumienie z Mariner Capital Limited dotyczące przejęcia PGE. Strony przystąpiły też do realizacji kolejnych procedur przewidzianych w procesie sprzedaży. Zgodnie z procedurą przetargową Mariner otrzymał wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia, jak i na porozumienie się w sprawie pakietu socjalnego ze związkami zawodowymi. Obecnie firma przygotowuje się na przejęcie kontroli nad prywatyzowaną spółką.

Decyzja ta spowodowała reakcję konsorcjum, PKP Cargo i Weglokoksu, które także złożyło ofertę przejęcia PGE. Obydwie spółki postanowiły interweniować w sprawie procesu prywatyzacji. Napisały list do Doroty Raben, prezes ZMPG, prosząc o spotkanie i możliwość osobistego przedstawienia swojej oferty. List trafił też do wiadomości Włodzimierza Karpińskiego, ministra skarbu, i Marii Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.

- Dzięki licznym wizytom w Porcie Gdańskim Eksploatacja nasza firma określiła już obszary inwestycyjne mające na celu ulepszenie infrastruktury przejmowanej spółki -
twierdzi Marin Hili, prezes Mariner Capital Limited. - Opierając się na bazie ładunkowej portu i wzmacniając ją, Mariner wesprze operacje PGE swoim znacznym doświadczeniem. Przedłożywszy najwyższą ofertę oraz wypełniwszy już wszystkie warunki przetargu oczekujemy obecnie na potwierdzenie ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Mariner Capital Limited zajmuje się budową, zarządzaniem oraz inwestowaniem w terminale morskie. Zainwestował w trzy terminale - Baltic Container Terminal w Rydze, włoski Terminal Intermodale Venezia i Durres Terminal Kontenerowy w Albanii. Mariner ma w swoich planach szeroko zakrojony program inwestycyjny po przejęciu PGE, m.in. powiększenie zdolności magazynowych, nowe systemy przenośnikowe oraz unowocześnienie sprzętu jeżeli chodzi o operacje na ładunkach masowych, natomiast w przypadku terminalu kontenerowego, firma planuje zakupić nowy sprzęt przeładunkowy (m.in. reachstackery) oraz zmodernizować istniejący, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe. Ponadto Mariner chce zainwestować w nowoczesne systemy informatyczne, zarówno zwiększające efektywność operacji na ładunkach (np. automatyzacja bram, bezprzewodowa komunikacja, całościowy system zarządzania terminalem), jak i ułatwiające klientom korzystanie z usług PGE (np. serwis online umożliwiający wstępne zamawianie usług portowych oraz śledzenie postępów prac).

Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Spółka rocznie przeładowującym ok. 3,5-4 mln ton (w tym m.in. kontenery, węgiel, koks, zboża, wyroby stalowe czy złom).

To już czwarta próba sprzedaży portowej spółki Port Gdański Eksploatacja. Do sprzedaży przeznaczono 100 proc. kapitału zakładowego. Na ostatnie ogłoszenie ZMPG o zbyciu akcji swoje oferty złożyło w sumie pięć firm i konsorcjów.

Miejsca

Opinie (37) 4 zablokowane

  • w ruskich rękach

    jaka łapówka

    • 4 5

  • PGE to POlska Grupa Energetyczna:)!!Kupują PGE to myslałem ze stadion chcieli kupic:) (1)

    dlaczego tak chętnie stadionu nie sprzedają tylko nasze dobre firmy

    • 5 4

    • w skrócie PGE

      Port Gdański Eksploatacja

      • 5 3

  • LOTOS

    Mam nadzieję, że w końcu zrobią porządek z przeładunkami asfaltów na Węglowym i Rudowym... DEGRADACJA ŚRODOWISKA i BRAK BHP !!!

    • 1 12

  • To cud ze ktos chce to kupic (2)

    Jaki ruski kapital, co za brednie? Wejdzcie sobie na strone Marinera i poczytajcie co to jest za firma.
    Drodzy znawcy tematu powinniscie zauwazyc, ze od 20 lat PGE to zbieranina oszolomow i ladowisko dla kolesi aktualnej wladzy. Przyjezdza inwestor, startuje w przetargu, chce wlozyc swoje pieniadze odnowic sprzet i robic biznes a niektorzy pisza brednie. Zobaczcie na Gdynie - tam operuja spolki z kapitalem z Tajwanu, Chin, Niemiec, Polski i port smiga a milo. A co smiga w Gdansku? DCT, SeaInvest - czyli prywatny kapital zagraniczny. PGE to nie jest port. To tylko padajaca spolka prowadzaca dzialanosc na terenie portu. Portu nie mozna kupic, nie mylcie pojec, mozna tylko wydzierzawic nabrzeza na max 30 lat pod warunkiem prowadzenia dzialanosci portowej. Jak PGE to taki rarytas czemu dopiero za 4 razem znalazl sie powazny chetny? Jak ktos nie wie o czym pisze to lepiej sie nie wypowiadac. Trzymajcie kciuki, zeby towarzystwo kolesiow trzymajacych sie swoich stolkow nie dalo rady tego storpedowac. To jest ostatni dzwonek na modernizacje portu wewnetrznego! Od 20 lat wiekszosc zwyczajnie popada w ruine.

    • 24 12

    • Zgadzam sie z tobą ,

      • 6 2

    • Dokładnie tak jest, zgadzam się w 100%

      To nie chodzi o sprzedaż portu tylko o prywatyzację jednej ze spółek działających na terenie portu! To są dwie zupełnie inne sprawy! Własnością portu zawsze będzie państwo, w którego interesie działa ZMPG - Zarząd Morskiego portu Gdańsk. (Ustawa o Portach i Przystaniach). Krytycy prywatyzacji niestety utożsamiają PGE z portem - a to są 2 różne sprawy.

      ZMPG (a więc "port") jest właścicielem PGE - czyli spółki prowadzącej działalność portową - to jest pozostałość po poprzednim systemie z lat 80-tych. Wg prawa podmiot będący właścicielem nie może prowadzić działalności portowej, bo w ten sposób nigdy nie będzie warunków zdrowej konkurencji i rozwoju.
      W Gdyni ten temat został ogarnięty wiele lat temu i widać ile powstało spółek i terminali i jak się to ładnie rozwija. W Gdańsku jest padający moloch PGE - walące się magazyny, niemodernizowany sprzęt i sporo ludzi bez żadnych kompetencji biznesowych. Po co się rozwijać, skoro właściciel nie pozwoli na zrobienie konkurencji swojej własnej spółce przeładunkowej? Dlatego własnie jest wymóg prawny, że PGE musi zostać sprywatyzowana i aby na terenie portowym była prowadzona zdrowa działalność biznesowa.
      Powinniście się cieszyć, że ktoś ma zamiar zainwestować swoje pieniądze i rozwijać działalność portową, a nie utrzymywać bandę kolesi z naszych podatków.
      Trzymanie PGE w rękach państwowych to jest dokładnie taka sama patologia jak z górnikami. Komu z Was się chce sponsorować górnicze związki i tolerować przez kolejne 20 lat nierentowną działalność państwowych kopalń? Dlaczego polskie elektrownie nie kupują polskiego węgla bezpośrednio w polskich kopalniach tylko korzystają z łańcucha pośredników? Kto na tym zarabia, że polski węgiel jest aż tak drogi? Dlaczego prywatne kopalnie są rentowne?
      Trzymam kciuki za udaną prywatyzację PGE.

      • 12 9

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane