• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mewa wyruszyła na pierwsze próby morskie

Wioletta Kakowska-Mehring
15 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dziś jeszcze Mewa, ale już w przyszłym roku, po otrzymaniu bandery, stanie się ORP Mewą. Dziś jeszcze Mewa, ale już w przyszłym roku, po otrzymaniu bandery, stanie się ORP Mewą.

Kolejny z niszczycieli min budowanych w Remontowa Shipbuilding przechodzi pierwsze próby morskie. Jest więc okazja zobaczyć Mewę na wodzie. Pierwszy etap prób ma potrwać do piątku, 17 grudnia.



W próbach morskich biorą udział przedstawiciele zamawiającego, serwisantów i grupa pracowników stoczni. Pierwsze próby obejmują testy systemu nawigacji i napędu. Potrwają do piątku, 17 grudnia. Drugi etap zaplanowano po Nowym Roku.

Mewa to trzeci z serii niszczycieli min typu Kormoran budowanych dla polskiej Marynarki Wojennej. Przypomnijmy: umowę na budowę pierwszego okrętu zawarto 23 września 2013 r. w Gdyni. Budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Czytaj też:

Jak będzie wyglądał okręt Miecznik? Trzy firmy walczą o udział w projekcie



Drugi z serii, czyli Albatros, zakończył już próby morskie, przeprowadzane wspólnie ze specjalistami z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej SA pod kątem weryfikacji zintegrowanego systemu walki. Miał trafić do służby pod koniec listopada, niestety nie udało się. Okręt ma zostać przekazany dopiero na początku 2022 r.

Trzy Kormorany są, czy będą trzy kolejne? Przypomnijmy, że zgodnie z planami miało powstać sześć takich jednostek. Stocznia jest gotowa, ale ostateczna decyzja zależy od MON.
Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO. Okręty typu Kormoran przeznaczone są do działań bojowych prowadzonych przez polską Marynarkę Wojenną na Bałtyku, Morzu Północnym i na innych akwenach w ramach wspólnych operacji morskich NATO.

Okręt typu Kormoran powstał w polskim biurze projektowym, całą serię budują i wyposażają rodzime firmy. Liderem konsorcjum, które buduje okręty, jest Remontowa Shipbuilding, a w jego skład wszedł Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Wojenna PGZ. Jednostka seryjna zaprojektowana została w biurze Remontowa Marine Design&Consulting z grupy Remontowa Holding.

Okręty typu Kormoran

Wykonane są ze stali amagnetycznej. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba odbywa się w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. temperatury, wilgotności i czystości powietrza. Mają prawie 58,5 m długości i 10,3 m szerokości. Głównym zadaniem takiego okrętu jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, przeprowadzanie jednostek morskich przez akweny zagrożenia minowego, rozpoznanie torów wodnych, zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi oraz stawianie min. Dlatego najważniejsza dla takiej jednostki nie jest szybkość (prędkość maksymalna to 15 węzłów), a dokładność. Niszczyciele będą wyposażone m.in. w bezzałogowe pojazdy. Służą one do działań przeciwminowych, czyli wykrywania i zwalczania min morskich. Mogą one prowadzić działania autonomiczne, zasilane z akumulatorów, jak i w trybie zdalnego sterowania.

Miejsca

Opinie (138) 2 zablokowane

  • (6)

    A jak tam podwodniaki?Zbudują w końcu czy kupią ze Szwecji czy Niemiec?

    • 16 4

    • podwodniaki (4)

      Okręty podwodne będą kupione poza Polską. Z prostej przyczyny nigdy w stoczni polskiej nie zbudowano okrętu podwodnego. Zarówno przed Ii wojną światową jak i po roku 1945 jednostki te uzyskiwano z innych krajów. W Polsce niestety nie ma i nie będzie stoczni która mogłaby zbudować taki okręt. Uwazam że najkorzystniej jest kupić w Niemczech a to z prostego powodu tam
      okręty podwodne powstają od ponad 130 lat.I ciekawostka w maju 1945 roku Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Rosja przejęły nowoczesne okręty podwodne budowane byly również w stoczni gdańskiej, okręty te miały wiele nowych rozwiązań np. prędkość podczas pływania w zanurzeniu wynosila 25 węzłów. A inne jednostki mogą być budowane w Polsce chociaż glowny problem to brak stali do zbudowania kadluba obecnie jedynie Stany Zjednoczone, Australia, Wielka Brytania i Rosja produkują taką stal. Jest tez szereg innych problemów. Jednostki budowane w Stoczni Remontowej w Gdańsku mialy byc budowane w Stoczni Remontowej Nauta, ktora byla przygotowana do ich budowy lecz dzialacze MARSA rozpoczeli niszczenie stoczni Nauta.

      • 9 2

      • niemieckie okrety podwodne (2)

        można by kupić np okręt U 212 lub U 214. jednostka 212 jest mniejsza L= ok. 56 m , masa ok. 1450 ton, załoga 27 marynarzy, a jednostka 214 L= 65 m masa kadłuba ok. 1700 t,
        Cena 400 - 500 mln euro.

        • 4 1

        • ty, ale tyle to można rocznie na TVP dotować (1)

          a nie na jakieś tam ... tusko-merkelowskie, lewackie, żeby nie powiedzieć nacjonalistyczno-socjalistyczne, łodzie podwodne.

          Pluciem w nasze polskie twarze byłoby, jakby nasze łodzie podwodne zaczynały się na literę "U" (nawet jako oznaczenie modelu).

          Sam z daleka widzisz, że nijak to się nie wpisuje w linię naszej partii i błogosławionego jej przywódcy.

          • 5 4

          • niezależnie od partii rządzącej

            oni wolą kasę wydać na coś co poprawi im słupki w sondażach. Dlatego armia wygląda jak wygląda

            • 5 1

      • Szwedzi w kwestii OP zrobili zdumiewające postępy i jest to państwo bezpieczniejsze, jeśli idzie o uzależnienie się od dostawcy.

        • 2 1

    • Wszywstko pod kontrolą

      Niedlugo większość jednostek będzie podwodna.

      • 4 0

  • Jeżeli statek jest przeznaczony do działań boowych, to powinien być uzbrojony. (5)

    Inaczej nie ma to sensu.

    • 9 6

    • to zależy od działań bojowych (4)

      po co mu rakiety jak on ma tylko miny rozbrajać

      • 7 3

      • a te miny to skąd i po co będą? (1)

        Przecież my mamy się bronić a nie atakować. Aby mina była skuteczna coś musi wpłynąć w rejon jej działania. W naszym przypadku to coś to jest nic.

        • 0 2

        • a z fabryki min będą, zadzwoń do ruskich i się dowiedz po co im stawiacze min

          obrona polega również na osłonie szlaków żeglowych, a nie tylko na tym żeby wróg nie wszedł ci do kraju. Bo on wcale nie musi tego robić i wygrać wojnę bez wystrzału.

          • 2 0

      • W xxi wieku jeszcze bawią się w miny? (1)

        Chyba dron z petardą stanowi groźniejszą broń. A taka mina co sobie w wodzue siedzi i czeka nue da sie nia sterować. Brzmi mało skutecznie.

        • 1 8

        • stawia się je na szlakach żeglugowych i u wejść do portów

          i owszem będą się bawić jeśli tego będzie wymagać sytuacja. Każda marynarka ma tego typu jednostki w posiadaniu.

          • 2 0

  • Armada nad Armadami (1)

    Brakuje kutrów rybackich a to by była prawdziwa armada.Jeden blaszak nie obroni granic Polski,ale dronów u nas dostatek.Polska dronem stoi.

    • 12 12

    • spoko

      do sprzątania dna Bałtyku się nada?

      • 0 0

  • Małe i mobilne, to ma sens. Więcej prosimy!

    • 2 3

  • Jak najdalej od tych zapatrzonych w siebie pseudo pracowników.

    • 3 3

  • (5)

    Kto dzisiaj stawia miny morskie?

    • 8 10

    • (4)

      ktoś kto może w ten sposób skutecznie sparaliżować ruch na szlakach wodnych u wroga

      • 6 4

      • to przestarzała technologia (1)

        po co jakieś zapory śmieszne jak wystarczy puścić kilka rakietek i to nawet nie z innego statku czy samolotu a z ziemi. Obecny zasięg rakiet to nie są bajki i cały Bałtyk mogą takie rakiety przelecieć bardzo szybko np Iskander leci 2 kilometry na sekundę (2100m/sek)

        • 3 8

        • za dużo bajek o komandosach się naoglądałeś

          skoro wojnę można wygrać bez jej eskalacji to po co wystrzeliwać rakiety? Po taniości można komuś postawić szacha. Tyle że nam się nie da postawić go tak łatwo bo mamy trochę okrętów do zwalczania min. Nadal flotę mamy ci*lową, ale nie można nas bezkarnie zaminować i wstrzymać np. handlu, nie mówiąc już o tym że bez takich okrętów żaden okręt wojenny nie mógłby wyjść z portu. Każda marynarka wojenna na świecie posiada takie jednostki.

          • 4 1

      • Niszczyciel i stawiacz min w epoce rakiet (1)

        I okrętów podwodnych????

        • 3 6

        • zgadza się, można wygrać wojnę bez wystrzału

          bez eskalacji która powoduje sankcje sojuszników. Jak by nam tutaj zaminowali cały port, a my byśmy się pogrążyli w kryzysie energetycznym i handlowym to nikt by palcem nie ruszył by nam pomóc. Zachód by patrzył na to jak na jakiś tam konflikt, lokalną destabilizację, ale nie wojnę.

          • 6 1

  • Kiedys w Remontowce (2)

    proby morskie to byla niezla dodatkowa kasa. Ktos wie jak jest teraz?

    • 6 1

    • Teraz tylko nadgodziny

      100tki 50tki dlatego kiedys proby byly zawsze przez weekend. A teraz koncza sie w piątek. Ktoś zaczął liczyć.

      • 3 1

    • Nadal na bogato. Ach te weekendy. :)

      • 2 1

  • Specjalne warunki?

    Kormorany budowane są w halach jak inne jednostki,blacha wypalana w syfie i brudzie
    jak zwykle bzdury ikłamstwa

    • 7 9

  • ej, a to nie stocznia wojenna je budowała? heheheh, no wiecie, ta w likwidacji od kilkunastu lat....

    no tak, tam tylko etaty w biurowcu wiekszym niż stocznia....

    • 7 1

  • Ktoś... (2)

    Słyszałem że tam nieźle płacą? To prawda czy ściema....

    • 2 4

    • Bardzo dobrze płacą i...

      Nic nie wymagają a po 25 latach emerytura.

      • 1 3

    • jak jesteś z pisu to podwójna stawkę masz

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane