• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejsze przychody i większe przeładunki Portu Gdynia

erka
14 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku). Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku).

Gdyński port zanotował w 2013 roku najwyższą w historii spółki wielkość przeładunków (17,66 mln ton), najlepszy wynik w grupie ładunkowej drobnicy (ponad 11 mln ton) i największą liczbę podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków unijnych, na łączną kwotę dofinansowania - ponad 210 mln zł.



Przychody z działalności operacyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia w 2013 r. ukształtowały się na podobnym poziomie, jak w roku poprzedzającym i wyniosły 151 mln zł. Zwiększyły się przychody z opłat portowych w wyniku wzrostu przeładunków w Porcie Gdynia do 17,7 mln ton. Dzięki przebudowie budynku Posti przy ul. Polskiej 13A zobacz na mapie Gdyni na biurowiec, wzrosły również przychody z najmu i dzierżawy.

Przychody ogółem wyniosły 177 mln zł, co oznacza spadek o 7,5 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. O ich zmniejszeniu zadecydowały niższe przychody finansowe z lokowania nadwyżek finansowych w bezpiecznych instrumentach finansowych, w związku z obniżką polskich stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu. Konsekwencją spadku wyniku na działalności finansowej było zmniejszenie zysku netto za 2013 r. o 22,3 proc. do 44 mln zł. Koszty działalności gospodarczej ZMPG SA w 2013 roku spadły o 1,7 proc., przy czym zmniejszenie dotyczyło działalności operacyjnej, co przełożyło się na wzrost rentowności podstawowej działalności, tj. zarządzania obszarem portu - zysk ze sprzedaży był wyższy o blisko 25 proc.

Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku). Wynik ten został osiągnięty m.in. dzięki realizowanym procesom inwestycyjnym poprawiającym infrastrukturę portową (pogłębianie, przebudowa nabrzeży, modernizacja układu kolejowo-drogowego, itp.) i procesom prywatyzacyjnym, w których pozyskano istotnych partnerów biznesowych. Jedyny niedosyt w obrotach ładunkowych to przeładunki paliw płynnych.

W osiąganiu rekordowych rezultatów niewątpliwie udział swój ma działalność inwestycyjna ZMPG. W latach 2003-2013 gdyński port zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 763 mln zł (w tym około 77 proc. w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 687 mln zł pochodzi ze środków własnych (tj. z przychodów ZMPG i prywatyzacji spółek portowych) oraz około 76 mln zł z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych  na lata 2014-2016 to kolejne 737 mln zł.
erka

Miejsca

Opinie (32)

  • Gdyński port robi bokami (2)

    pomału traci specjalizację, te " rekordowe" przeładunki to zapewne węgiel
    którym zasypana jest większość nabrzeży jak i biurowiec na Polskiej. Jak zadziałają unijne przepisy ochrony środowiska to przyjdzie zwijać żagle.

    • 3 6

    • możnaby przeczytać artykuł, przyjrzeć się tabelkom, gdzie wszystko jak byk stoi, ale po co

      "obserwatora" nic nie przekona że czarne jest czarne. On widzi, ze Port Gdynia robi bokami.

      W sumie nawet zabawne zjawisko :) Tacy ludzie, jak "obserwator" widzą Matki Boskie w szybach ;)

      • 4 2

    • Okulary....

      Nie ważne co ale ważne za ile....To jest biznes ...Jeżeli tego nie zrozumiesz to będziesz w czarnej d---e....Z nędzy do pieniędzy....

      • 0 0

  • Było ... (3)

    Wyniki cieszą . Pracowałem w gdyńskim porcie w latach 70-tych.Wtedy port tętnił życiem przez całą dobę, statki cumowały burta w burtę, Radio Gdańsk wzywało do pracy całą rezerwę robotników portowych grup A , B i C... .Teraz reda pusta a w porcie cicho .Trudno być optymistą.

    • 1 2

    • Obejrzyj załączoną do artykułu tabelę z liczbą statków zawijających do portu i na pozostałe tabele dotyczące przeładunków, a zmienisz zdanie na temat ruchu w porcie. Te dobre wyniki nie biorą się znikąd. Obecnie statki stoją znacznie krócej w portach, ponieważ przeładunki odbywają się krótko.

      • 0 0

    • ręce opadają

      pół biedy, gdy takie mity o "pustych portach" rozpowszechniają laicy, ale ludzie związani z gospodarką morską powinni minimum wiedzy mieć.

      Porty z roku na rok bija rekordy przeładunków, zawinięć, inwestycji, ale ten jest pesymistą, bo statki zamiast stać tydzień stoją w porcie parę godzin.

      • 1 0

    • Pewnie że było....

      Ale się skończyło....Na terminalu ro-ro statki stoją około 8 godzin....W tym czasie trwa wyładunek a następnie załadunek....Najwięcej zależy od sprzętu a nie siły ludzkich rąk....

      • 0 0

  • Dziwny tytuł artykułu

    Tytuł tego artykułu jest zaskakujący, biorąc pod uwagę fakt, że był to bardzo dobry rok dla zasadniczej działalności portu. Nie rozumiem, dlaczego autor wybrał taki właśnie tytuł.

    • 2 0

  • powinien byc tytul tego artykulu, Gdynia zawsze w cieniu Gdanska

    • 0 2

  • Pierdoły!!!

    Morski port handlowy nic nie przeładowuje!!! Żyje co wyciągnie z opłat portowych i ze spółek które faktycznie działają na terenie portu i zajmują się przeładunkiem.Takie opowiadanie że morski przeładował to opowiadajcie tym którzy nic o tym nie wiedzą.....

    • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane