• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morskie interesy z reżimem Kim Dzong Una gdyńskiej spółki Chopol

Robert Kiewlicz
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Obecnie Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe dysponuje jedynie 33-letnim statkiem "Chopol 2" o nośności 15 tys. DWT, który jest zatrudniony do przewozu rudy żelaza, nawozów oraz węgla w relacji Korea Północna - Chińska Republika Ludowa. Obecnie Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe dysponuje jedynie 33-letnim statkiem "Chopol 2" o nośności 15 tys. DWT, który jest zatrudniony do przewozu rudy żelaza, nawozów oraz węgla w relacji Korea Północna - Chińska Republika Ludowa.

W Gdyni znajduje się siedziba jedynego polsko-północnokoreańskiego przedsiębiorstwa. Chopol to spółka z polskim kapitałem, która działa na terenie Korei Północnej już od 1987 roku. Pomimo wielu kontrowersji i bardzo napiętej sytuacji na Półwyspie Koreańskim, nasz rząd nie ma zamiaru wycofywać się ze spółki z Koreańczykami z Północy.


Kim Dzong Un przeprowadza inspekcję dywizji czołgów Koreańskiej Armii Ludowej. Kim Dzong Un przeprowadza inspekcję dywizji czołgów Koreańskiej Armii Ludowej.

Chopol powstał na mocy porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rządem Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej w sprawie przekształcenia Koreańsko-Polskiego Towarzystwa Maklerów Morskich w Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe Sp. z o.o. Skarb Państwa i reżim w Pjongjang mają w nim po połowie udziałów. Minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej pełni funkcję przedstawiciela udziałowca strony polskiej w spółce. Siedziba spółki mieści się przy ul. Gorczycowej 4f zobacz na mapie Gdyni w Gdyni.

Sytuacja na Półwyspie Koreańskim staje się coraz bardziej napięta. - Ministerstwo na bieżąco monitoruje rozwój sytuacji w tym regionie - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Na tym jednak resort Sławomira Nowaka poprzestaje i nie ma zamiaru likwidować spółki z Koreańczykami.

Spółka KPTŻ Chopol to jedyna spółka polsko-koreańska funkcjonująca w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej. W zamyśle jej statki miały przewozić z Korei do Polski magnezyt, a z powrotem wozić koks. Początkowo spółka dysponowała niewielką flotą, składającą się z kilku statków. Obecnie dysponuje jedynie 33-letnim masowcem "Chopol 2" o nośności 15 tys. DWT, który jest zatrudniony do przewozu rudy żelaza, nawozów oraz węgla w relacji Korea Północna - Chińska Republika Ludowa. Pływa on pod banderą północnokoreańską. Z uwagi na banderę i wiek statku niemożliwe jest zatrudnienie tego statku w innych rejonach świata.

Czy państwo polskie powinno prowadzić interesy z Koreą Północną?


Załogę statku stanowią wyłącznie Koreańczycy. - W centrali spółki w Pjongjang zatrudniony jest polski przedstawiciel na stanowisku dyrektora ze strony polskiej spółki - dodaje Karpiński. Pomimo tego już kilkakrotnie dochodziło do poważnych incydentów z udziałem statków Chopolu. W 1997 roku statek "Pukchang" został zatrzymany przez marynarkę wojenną Sri Lanki pod zarzutem przemytu broni dla Tamilskich Tygrysów. W 2003 roku statek "Pong Su" został zatrzymany przez australijskie służby antynarkotykowe. W jego ładowniach znaleziono ok. 125 kg heroiny.

Polskie władze jeszcze w ubiegłym roku miały duże plany w stosunku do Chopolu. W planach było powiększenie floty i zakup drugiego, mniejszego statku używanego. Zarząd i dyrekcja zarekomendowały udziałowcom zakup statku o nośności 3,5 tys. DWT. Zdaniem strony koreańskiej taki statek mógłby znaleźć zatrudnienie w przewozach rudy pomiędzy KRLD i CHRL.

2010 rok zakończył się dla Chopolu stratą w wysokości 658 703,80 dolarów, w wyniku podjętych działań naprawczych spółka w 2011 r. znacznie poprawiła jednak wyniki finansowe, wypracowując zysk w wysokości 6 705,30 dolarów. W tym czasie "Chopol 2" wykonał 11 podróży, przewożąc 134 603,74 ton ładunku, głównie węgla, rudy i nawozów sztucznych.

Polskie stosunki gospodarcze z Koreą Północną

Polska nawiązała stosunki dyplomatyczne z KRLD 16 października 1948 roku. Z danych Ministerstwa Spraw Zagranicznych wynika, że nasza wymiana handlowa z Koreańską Republiką Ludowo-Demokratyczną jest raczej symboliczna. Jeszcze w 2010 roku wolumen wymiany handlowej wyniósł 17,7 mln dolarów (import 16,9; eksport 0,8), a w 2011 r. - 12,3 mln dolarów (import 10,9; eksport 1,3). W eksport KRLD do Polski wliczane są towary wyprodukowane przez firmy południowokoreańskie, działające w specjalnej strefie ekonomicznej Kaesong. Od roku 2008 postępuje spadek dwustronnych obrotów handlowych, związany z globalną dekoniunkturą. Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna to na chwilę obecną jedyne państwo totalitarne na świecie.

Miejsca

  • Chopol Gdynia, Gorczycowa 4f

Opinie (104) 8 zablokowanych

  • Wstyd, pani Mentrak! (6)

    Ze strony koreańskiej prezesem pozostaje O Hwan Ryong, a ze strony polskiej Janina Mentrak.

    Ale o handlu Rzeszy z taką Brazylią lub Argentyną, to mamy frazesami pełne gęby?

    "W 2006 wszczęto z polskiej inicjatywy kontrolę w spółce pod kątem korzyści ekonomicznych i politycznych oraz przestrzegania praw człowieka, jednak nie wykryto żadnych nieprawidłowości". A gdyby Cyklon B dostarczała Korea dla Niemców?
    Cyklon B (oryginalna nazwa: Zyklon B) nazwa handlowa insektycydu niemieckiego konsorcjum Degesch, w którym udziały miały koncerny Degussa, IG Farben i Th. Goldschmidt AG. Była to granulowana ziemia okrzemkowa nasycona cyjanowodorem, która uwalniała cyjanowodór (HCN) po wyjęciu ze szczelnych pojemników.

    • 5 3

    • Ciekawe, jakim autem jeździ pani Janka? (3)

      I jak sobie mieszka? A czy wie, jak mieszkają opozycjoniści w Korei Płn.?

      • 1 5

      • a tym biednym Koreańczykom

        nie dadzą nawet zarobić na radio z takiego auta...

        • 3 2

      • poza tym, że to pytania gimbusa na poziomie "wina Tuska", to w Korei Płn nie istnieje opozycja. (1)

        ba, pojęcie opozycji tam nawet nie istnieje, podejrzewam, że gdyby komukolwiek nawet taka myśl - choć to niezwykle mało prawdopodobne - przyszła do głowy, to by zapewne na wszelki wypadek popełnił samobójstwo i tak, żeby wyglądało na 100% wypadek, bo samobójstwo mogłoby zostać odebrane jako krok przeciw władzy, a rodzina takiego delikwenta do kilku pokoleń wstecz mogła by się spotkać z poważnymi problemami.

        • 4 2

        • samobójstwa to są modne w pomniejszych reżimach którym nie wypada się obnosić ze swoim prawdziwym obliczem
          tam radzą sobie inaczej i jawnie
          nie to co u nas

          • 0 1

    • Pjongjang (1)

      dlaczego ta nazwa jest pisana niezgodnie z zasadami polskiej ortografii?

      Szanowny Przywódca Kim Dzong Un przeprowadza inspekcję dywizji czołgów Koreańskiej Armii Ludowej.
      Gdyby Niemcy wyciągnęli naszych Akowców z ruin Warszawy w 1944,i podaliby "Pojmano polskich bandytów", to także w internecie by dano taki komentarz?

      Polskie stosunki gospodarcze z Koreą Północną
      może zorganizować referendum? A może związki zaw. palcem kiwną i choć raz by paliły opony w słusznej sprawie - aby zerwać wszelkie kontakty z KPłn.! Może opozycja się obudzi?
      wszystkie państwa powinny zerwać kontakty handlowe z tą Koreą
      a u nas powinni zamknąć ich ambasadę w Warszawie!

      • 2 1

      • Pojmano polskich bandytów

        Takie informacje były umieszczane w niemiecko - polskich gazetach. O Akowcach czy partyzantach polskich mówiło się wtedy bandyci , rozbójnicy etc. Podobnie jak dziś się mówi na partyzantów irackich czy afgańskich, terroryści.

        • 0 1

  • prędzej czy później KRLD się skończy, dynastia Kimów upadnie, zmieni się ustrój. (2)

    wówczas rozkwitną jak pozostałe "tygrysy" rejonu przy ich mentalności kolektywistycznej. Jak się otrząsną z traumy i szoku, to szybko staną się.. nomen omen drugą Koreą Południową. Warto tam jakiś przyczółek mieć.

    • 9 2

    • i tu się zgodzę, (1)

      żeby nie było jak z Mongolią, gdzie polską ambasadę zlikwidowano. Gdy kilka lat temu odkryto tam duże złoża ropy to zaraz Niemcy się tam rozwinęli, bo mieli sprawny aparat handlowy w swojej ambasadzie i szybciutko niemieckie firmy dossały się do złóż. A my ... w imię zasad goła d... i "zarąbiste" dreamlinery.

      • 6 2

      • no właśnie o tym mówię, wuju.

        co prawda historii z Mongolią i Niemcami nie znam, ale trochę wyobraźni wystarczy.

        • 3 3

  • P.Karpinski..

    .wy lepiej monitorujcie przekręty na kolei i drogach.

    • 5 1

  • Pieniądze nie śmierdzą

    • 5 1

  • '' SZANOWNY PRZYWODCA "":))) Super podpis pod zdjeciem :) Bravo:) (3)

    '' Szanowny przywodca Kim przeprowadza inspekcje czolgow '':)) pieknie to napisano :))

    • 7 0

    • materiały z ambasady...

      jak będą pisać "tyran, bandyta" itp., to więcej żadnym materiałów nie dostaną.

      • 3 1

    • już Redakcja przemyślała i (1)

      poprawiła

      • 3 0

      • ha! dobre..

        • 3 0

  • ul. Gorczycową 4f

    przechrzcić na 'Przyjaźni Polsko-Północnokoreańskiej' albo na 'Ofiar Reżymu Północnokoreańskiego'!

    • 1 6

  • dlaczego nikt nie zaproponował embarga na tę Koreę?

    Polacy? Gdzie nasza solidarność z upodlonymi ludźmi? Zlikwidować tę spółkę i to natychmiast!

    • 0 10

  • !

    A nasz minister transportu wydał 46 tys na przeloty do domu do Gdanska.A Naczelny Truten z Senatu 200 tys,bo czasem zapomni pieska siusiu wypuścic..A Kim rowerem jeździ.Demokracja.

    • 7 0

  • a może Społeczeństwo zrzuci się na drugi statek spółki? Taki 'Dar Polski'?

    ile taki stary statek może kosztować? 5 mln zł? I robić interesy na linii Korea Płn. - Chiny, zaś udziałowcom odcinać kupony do emerytury. Weźmy sprawy we własne ręce!

    • 3 1

  • 2010 rok zakończył się dla Chopolu stratą w wysokości 658 703,80 dolarów

    kto pokrył straty?
    A ten ostatni zysk (ok. 7 tys. dol.) to po uwzględnieniu płac marynarzy i pani prezes?

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane