• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morskie interesy z reżimem Kim Dzong Una gdyńskiej spółki Chopol

Robert Kiewlicz
8 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Obecnie Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe dysponuje jedynie 33-letnim statkiem "Chopol 2" o nośności 15 tys. DWT, który jest zatrudniony do przewozu rudy żelaza, nawozów oraz węgla w relacji Korea Północna - Chińska Republika Ludowa. Obecnie Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe dysponuje jedynie 33-letnim statkiem "Chopol 2" o nośności 15 tys. DWT, który jest zatrudniony do przewozu rudy żelaza, nawozów oraz węgla w relacji Korea Północna - Chińska Republika Ludowa.

W Gdyni znajduje się siedziba jedynego polsko-północnokoreańskiego przedsiębiorstwa. Chopol to spółka z polskim kapitałem, która działa na terenie Korei Północnej już od 1987 roku. Pomimo wielu kontrowersji i bardzo napiętej sytuacji na Półwyspie Koreańskim, nasz rząd nie ma zamiaru wycofywać się ze spółki z Koreańczykami z Północy.


Kim Dzong Un przeprowadza inspekcję dywizji czołgów Koreańskiej Armii Ludowej. Kim Dzong Un przeprowadza inspekcję dywizji czołgów Koreańskiej Armii Ludowej.

Chopol powstał na mocy porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rządem Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej w sprawie przekształcenia Koreańsko-Polskiego Towarzystwa Maklerów Morskich w Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe Sp. z o.o. Skarb Państwa i reżim w Pjongjang mają w nim po połowie udziałów. Minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej pełni funkcję przedstawiciela udziałowca strony polskiej w spółce. Siedziba spółki mieści się przy ul. Gorczycowej 4f zobacz na mapie Gdyni w Gdyni.

Sytuacja na Półwyspie Koreańskim staje się coraz bardziej napięta. - Ministerstwo na bieżąco monitoruje rozwój sytuacji w tym regionie - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Na tym jednak resort Sławomira Nowaka poprzestaje i nie ma zamiaru likwidować spółki z Koreańczykami.

Spółka KPTŻ Chopol to jedyna spółka polsko-koreańska funkcjonująca w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej. W zamyśle jej statki miały przewozić z Korei do Polski magnezyt, a z powrotem wozić koks. Początkowo spółka dysponowała niewielką flotą, składającą się z kilku statków. Obecnie dysponuje jedynie 33-letnim masowcem "Chopol 2" o nośności 15 tys. DWT, który jest zatrudniony do przewozu rudy żelaza, nawozów oraz węgla w relacji Korea Północna - Chińska Republika Ludowa. Pływa on pod banderą północnokoreańską. Z uwagi na banderę i wiek statku niemożliwe jest zatrudnienie tego statku w innych rejonach świata.

Czy państwo polskie powinno prowadzić interesy z Koreą Północną?


Załogę statku stanowią wyłącznie Koreańczycy. - W centrali spółki w Pjongjang zatrudniony jest polski przedstawiciel na stanowisku dyrektora ze strony polskiej spółki - dodaje Karpiński. Pomimo tego już kilkakrotnie dochodziło do poważnych incydentów z udziałem statków Chopolu. W 1997 roku statek "Pukchang" został zatrzymany przez marynarkę wojenną Sri Lanki pod zarzutem przemytu broni dla Tamilskich Tygrysów. W 2003 roku statek "Pong Su" został zatrzymany przez australijskie służby antynarkotykowe. W jego ładowniach znaleziono ok. 125 kg heroiny.

Polskie władze jeszcze w ubiegłym roku miały duże plany w stosunku do Chopolu. W planach było powiększenie floty i zakup drugiego, mniejszego statku używanego. Zarząd i dyrekcja zarekomendowały udziałowcom zakup statku o nośności 3,5 tys. DWT. Zdaniem strony koreańskiej taki statek mógłby znaleźć zatrudnienie w przewozach rudy pomiędzy KRLD i CHRL.

2010 rok zakończył się dla Chopolu stratą w wysokości 658 703,80 dolarów, w wyniku podjętych działań naprawczych spółka w 2011 r. znacznie poprawiła jednak wyniki finansowe, wypracowując zysk w wysokości 6 705,30 dolarów. W tym czasie "Chopol 2" wykonał 11 podróży, przewożąc 134 603,74 ton ładunku, głównie węgla, rudy i nawozów sztucznych.

Polskie stosunki gospodarcze z Koreą Północną

Polska nawiązała stosunki dyplomatyczne z KRLD 16 października 1948 roku. Z danych Ministerstwa Spraw Zagranicznych wynika, że nasza wymiana handlowa z Koreańską Republiką Ludowo-Demokratyczną jest raczej symboliczna. Jeszcze w 2010 roku wolumen wymiany handlowej wyniósł 17,7 mln dolarów (import 16,9; eksport 0,8), a w 2011 r. - 12,3 mln dolarów (import 10,9; eksport 1,3). W eksport KRLD do Polski wliczane są towary wyprodukowane przez firmy południowokoreańskie, działające w specjalnej strefie ekonomicznej Kaesong. Od roku 2008 postępuje spadek dwustronnych obrotów handlowych, związany z globalną dekoniunkturą. Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna to na chwilę obecną jedyne państwo totalitarne na świecie.

Miejsca

  • Chopol Gdynia, Gorczycowa 4f

Opinie (104) 8 zablokowanych

  • jeden totalitarny rezim zawsze sie dogada z drugim

    • 0 0

  • wystosować apel do tego azjatyckiego Hitlerka coby dał wszystkim swoim obywatelom paszporty i otworzył granice !

    zaraz okazało by się ilu tam jest komunistów i patriotów i ile by mu wojska zostało !... Ja uważam ,że takiego cwaniaka powinno się unicestwić jak najszybciej ,to zakała i zagrożenia dla całego świata ! ,im bardziej się zwleka tym gorzej dla światowego pokoju i spokoju ! ,nie zawsze podzielam i uznaję polityke tych z Juesej ale tu niestety nie powinni pozwalać na 'ciąganie lwa za wąsy' !...

    • 0 1

  • (1)

    A koreańscy pracownicy z Chopolu jeżdzą samochodem marki Daewoo :) niby się tak nienawidzą z południowcami...

    • 2 0

    • Kto tam naprawde wie jak rzeczywiscie jest

      pomiedzy tymi dwiema Koreami. Oficjalnie Polnoc nie zrezygnuje ze swoich mocarstwowych ambicji poniewaz cala ta komunistyczna klika wlasciwie rzadzi tam i nie chce opuscic swoich stolkow. Kim Jong jest na razie tylko marionetka stworzona do utrzymywania komunistycznej wladzy jeszcze przez swojego dziadka. A starzy generalowie natomiast nie pozwola zeby mlokos zrujnowal poprzednie osiagniecia i ich zycie. Sam moglby przyplacic to glowa. W Koreii Polnocnej rzadzi generalicja wojskowa tak jak w Rosji. Dlatego sprawy militarne tam zawsze maja pierwszenstwo. A ze kupuja produkty z Koreii Poludniowej bo po pierwsze taniej niz z Japonii i ufaja madrosci inzynierskiej Koreanczykow co z tego ze Poludniowych no i skad jeszcze mogli by kupowac samochody, telewizory, komputery czy komorki.

      • 1 0

  • komuno wróć

    rąb.....ć USA !

    • 1 1

  • "Sri Lanki pod zarzutem przemytu broni dla Tamilskich Tygrysów."

    Panie Michale G. proszę o zwrócenie uwagi na zagrożenia w tym regionie.

    A spółka Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe, OK.

    Szkoda, że w Iraku mieliśmy tyle spółek i biznesów. Amerykanie i inne nacje nas wycyckali a pozostawiliśmy tam oprócz ogromnej kasy ofiary naszych żołnierzy i nie tylko.

    • 2 1

  • W Criście pracują Koreańczycy z północy i co z tego, niewolnicy 21 wieku...

    w imię dobrego interesu i nie śmierdzących pieniędzy.

    • 3 0

  • na pewno

    handlowali budyniem

    • 0 0

  • Wszystko co Polskie to Zlikwidowac

    • 0 0

  • zabawna firma

    tu i tam.

    • 0 0

  • postkomuna siedzi wszędzie, ma ogląd na wsio i nie robicie z tego afery..do budy!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane