• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Można robić zdjęcia metek w sklepach i skanować kody

VIK
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Klienci poskarżyli się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że sieci handlowe nie pozwalają fotografować cen produktów i skanować kodów kreskowych. Klienci poskarżyli się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że sieci handlowe nie pozwalają fotografować cen produktów i skanować kodów kreskowych.

Chcesz porównać ceny w różnych sklepach i robisz zdjęcie? Masz zamiar sprawdzić, jakie składniki zawiera dany produkt i skanujesz telefonem kod kreskowy? Masz do tego prawo, a ochrona w sklepach nie może Ci tego zakazać - twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Czy zakazywano Ci w sklepach robienia zdjęć i skanowania kodów?


Klienci poskarżyli się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że sieci handlowe nie pozwalają fotografować cen produktów i skanować kodów kreskowych. Zdarza się, że klienci są wręcz szykanowani przez ochronę w sklepach. Urząd zainteresował się sprawą i poprosił o wyjaśnienie, bo według prawa konsument ma prawo porównywać ceny, zabranianie mu tego można uznać za nieuczciwą praktykę rynkową - twierdzi UOKiK. Urząd wystąpił do 25 przedsiębiorców prowadzących duże sieci handlowe z prośbą o wyjaśnienia.

- Sklepy nie mogą zakazywać takich praktyk. Jednym z podstawowych praw konsumenta jest możliwość swobodnego wyboru oferty, która mu najbardziej odpowiada pod względem ceny czy właściwości produktu. Musi mieć więc możliwość porównania, co może zrobić na różne sposoby, także poprzez aplikacje czy zdjęcia - podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Pod koniec stycznia urząd wystąpił do Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która zrzesza 14 firm prowadzących sieci handlowe, m.in. Auchan, Tesco, Carrefour, Biedronkę, Żabkę, Castoramę. Wysłał też pisma do 11 innych przedsiębiorców, m.in. prowadzących sklepy Lewiatan, Rossmann, Piotr i Paweł, Top Market. Ostrzega w nich, że zakaz fotografowania czy skanowania utrudnia konsumentom porównywanie cen. Może to stanowić nieuczciwą praktykę rynkową naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. A za to może grozić kara pieniężna do 10 proc. obrotu osiągniętego przez firmę w poprzednim roku.

Na razie UOKiK prosi przedsiębiorców o wyjaśnienia. Chce się dowiedzieć, czy zdarzają się tam podobne praktyki, czy istnieją wewnętrzne regulaminy dotyczące fotografowania lub skanowania i czy w związku z zastrzeżeniami prezesa urzędu firmy zamierzają zmienić swoją politykę w tej kwestii.
VIK

Opinie (116) 9 zablokowanych

  • Wielokrotnie robiłam zdjęcia w sklepie różnym produktom i raz ochroniarz że mam zdjęć nie robić to mu powiedziałam że niech mi taki przepis pokaże a on ze nie wolno ja mówię że jak mi pokaże taki przepis To przestanę coś tam pod nosem powiedział i odszedł... Przecież wiadomo że Carrefour ma najdroższe ceny. Auchan mają odpowiednie ceny i duży wybór... Mamy prawo porównać ceny. Na każdego klienta działa promocja a promocja polega na tym że zwiększają cenę i obniżają ja do ceny która była przed promocja dużo klientów i tak cen nie zapamiętuje więc myśli że dany produkt jest w super cenie propomcyjnej a to tylko chwyt reklamowy...

    • 2 0

  • Beka z ludzi którzy słuchają się jakiegoś emeryta że słuchawką w uchu albo studentki historii sztuki którą poprawia szmaty w (2)

    • 10 12

    • (1)

      w croppie na półkach

      • 3 4

      • Przyszły absolwent gimnazjum

        I pracownik na stanowisku SYN. Trochę szacunku do ludzi buraku.

        • 8 4

  • (2)

    No tak... klient zdjęć nie może robić ale dane klienta pobierane są na każdym kroku - włącznie ze skanowaniem twarzy w celu szacowania profilu klienta i robieniu statystyk, czy pomiarem czasu skupienia wzroku na reklamie wyświetlanej na ekranie przy kasie, i takie tam... (tak, tak, to nie fikcja niestety, polecam poczytać w internecie co nieco)... tak więc cóż, trochę coś tu nie gra. Mi osobiście się taka sytuacja nie przydarzyła, żeby ktoś wprost mi czegoś zakazywał, z drugiej strony nie mam też potrzeby fotografowania wszystkiego w sklepie. Co do samego skanowania cen to dziwię się tym co zakazują bo przecież sieci typu Carrefour mają dobre aplikacje mobilne, które pozwalają na swobodne skanowanie cen za pomocą telefonu właśnie - szybko i wygodnie, bez niespodzianek przy kasie. Czemu więc ma służyć niepoprawna praktyka zakazywania fotografowania w sklepach? Nie mam pojęcia.

    • 17 0

    • a to własnie w carrefour zabraniaja robic zdjec (1)

      • 2 2

      • A gdzie taka informacja? Ja jej w powyższym tekście nie znajduję. Jest jedynie wzmianka o wysłaniu pisma "ostrzegawczego" do POHiD zrzeszającej m.in. Carrefoura.

        • 2 0

  • Paweł

    Sytuacja z wczoraj, sklep Media Expert Metropolia. Sprawdziłem na ich stronie internetowej cenę sprzętu, który chcciałem kupić, 59,00 zł, jest dostępny na miejscu więc wezmę w sklepie pomyslałem, w końcu mam po drodze. Przy kasie dowiaduje się, że jednak kosztuje 89,00 zł i muszę zamówić ten sprzęt przez stronę internetową w tzw. "odbiór za godzinę" i wtedy będzie niższa cena. W pożądku idiotyczne to ale ok, zamówiłem. Czekałem ponad dwie godziny na informację, że mogę przyjść po sprzęt, który miałem już w ręku i sam zaniosłem go do kasy ale sie nie doczekałem. Zadzwoniłem a pani mówi, że nie ma takiego zamówienia, że jest tylko w ogólnym systemie, a oni nie mają takiej informacji i muszę czekać albo zamówić jeszcze raz. Za chwilę jednak się okazuje, że sprzęt leży w szafce a ktoś zapomniał mnie poinformować a najlepiej gdybym odebrał go jutro bo za pół godziny zamykają. Więcej tam nie pójdę.

    • 28 0

  • Ja w Ikei robię fotki

    I to często

    • 5 0

  • Selgros i Makro Cash&Carry - regularnie robię zdjęcia metek, czy całych produktów - nigdy nie zwrócono mi uwagi

    W ogóle gdańskie Makro ma super personel w Dziale Obsługi Klienta - pełna profeska, uczynność, ogłada - tak trzymać!

    • 4 0

  • XXl wiek ,wiek cywilizacji

    Cokolwiek zrobimy robimy zle przez nowinki technologiczne Doskonały artykuł do tego wszystkiego jest magazynie PLAYBOY z kwietnia 2017 Trzecia wojna światowa już trwa właśnie w cyberprzemocą i nikt tego nie powstrzyma !!!

    • 2 1

  • Kuźwa ale Janusze i Grażyny mają problemy (2)

    do kibla jak idziecie też się skanujecie?

    • 3 33

    • knuta zawsze skanuję , obowiązkowo.

      • 7 1

    • tobie jakby nawet na głowe sie odlewaja to tez bys problemów nie widział

      • 11 1

  • Powinni zaplacic za macanie towaru.

    Przychodzi taki janusz z grazyna,wypytuja o szczegoly,macaja towar a potem zamawiaja w necie.w d*pie z takimi klientami.

    • 10 9

  • Klienci poskarżyli się? Robia tak od wielu lat tylko ze wczesniej nie reagowali!!Tylko kierowali do nic nieznaczacego kacika

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane