• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Największa platforma Lotosu gotowa do drogi z Emiratów Arabskich do Norwegii

Robert Kiewlicz
26 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Właściwa cześć platformy, tzw. MOPU (Mobile Offshore Production Unit) przygotowywana jest do wysłania do Norwegii. Właściwa cześć platformy, tzw. MOPU (Mobile Offshore Production Unit) przygotowywana jest do wysłania do Norwegii.

Platforma, która dla Lotosu będzie wydobywać ropę naftową na Morzu Północnym, jest już niemal gotowa. W lipcu wypłynie ze stoczni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich do norweskiego Stavanger.



Lotos potrzebuje nowej platformy do eksploatacji złóż ropy naftowej na Morzu Północnym. W 2008 r. należąca do gdańskiego koncernu spółka Lotos Norge kupiła 20 proc. udziałów w koncesjach wydobywczych ze złoża Yme. Szacuje się można z niego wydobyć ok. 12 mln baryłek (ok. 2 mln ton).

Współwłaściciele złoża (oprócz Lotosu są nimi spółki norweskie , Talisman, Winterschall, AEDC) zamówili w stoczni Adyard, niedaleko Abu Zabi w Emiratach Arabskich, nową platformę wydobywczą, którą można określić mianem małej, pływającej rafinerii. Jej budowa właśnie się zakończyła.

Najważniejsza cześć platformy, tzw. MOPU (Mobile Offshore Production Unit) przygotowywana jest właśnie do transportu. Wypłynie ona ze stoczni na dwóch barkach wspartych dodatkowo specjalnymi pontonami. Następnie, już na pełnym morzu, MOPU wraz z barkami załadowane zostanie na półzanurzalny statek MV "Mighty Servant I", który służy m.in. do transportu dużych platform produkcyjnych.

Platforma jest ogromna. Ciężar samego MOPU to ok.12,5 tys. ton. Wysokość każdej z trzech nóg, na jakich stanie platforma, to 103 metry. Każda z nich waży ok. 750 ton. Nie tylko wymiary, ale także cena jest niebagatelna. Lotos nie ujawnia dokładnych kosztów budowy platformy, wiadomo jednak, że chodzi co najmniej o 100 milionów dolarów.

Statek z MOPU popłynie dalej przez Zatokę Omańską, Morze Arabskie, Zatokę Adeńską i Kanał Sueski na Morze Śródziemne. Skąd przez Cieśninę Gibraltarską, kanał La Manche i Atlantyk dotrze do Stavanger. Tam na MOPU czekają już nogi, które dotarły do norweskiego portu ze stoczni w Rostocku.

- Tam rozpocznie się kolejna skomplikowana operacja - mówi Paweł Siemek, prezes Lotos Petrobaltic. - Przy użyciu dźwigu do MOPU podłączone zostaną trzy nogi platformy. Platforma powinna być gotowa do wypłynięcia na złoże na początku września.

Będzie to czwarta i zdecydowanie największa platforma pracująca dla Grupy Lotos. Do poszukiwań podmorskich złóż ropy i gazu służy platforma wiertnicza "Petrobaltic", a wydobywaniem tych surowców zajmują się platformy eksploatacyjne "Baltic Beta" i bezzałogowa platforma "PG-1". Te platformy są jednak o wiele mniejsze od najnowszego nabytku Lotosu. Przykładowo pokład platformy Baltic Beta waży jedynie 8,5 tys. ton.

Wydobycie ropy ze złoża Yme powinno rozpocząć się w IV kwartale 2010 roku.

Zobacz aktualną mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (89) ponad 20 zablokowanych

  • Niech płyną przez Somalię,niech Lotos wesprze tych biednych ludzi

    • 2 0

  • Śniadek był przeciwko platformie!!!

    Stanowcze NIE!
    Tylko mu nie powiedzieli jakiej. he he

    • 1 2

  • szkoda slow

    w polsce bezrobocie stocznia w gdyni zamknieta firmy zajmujace sie montarzem konstrukcji podupadaja a platworma robiona w emiratach.... brawooo lotos

    • 4 1

  • Przeciez Gdynska Stocznie (1)

    dawniej Komuny Paryskiej stac na budowe platform. To nie jest takie trudne. Budowalismy zbiornikowce i gazowce (sam bralem udzial) w latach 70 tych. Czy w Polsce nikt juz nie umie myslec logicznie? To by uratowalo nasze tradycje w Naval Engineering i nasza ludzka sila techniczna od inzynierow do pracownikow na montazu nigdy by nie zniknela.

    • 4 0

    • nie ma chetnych by z Wami współpracować,,,,strajkuj synu strajkuj, a będziesz bez chleba... moherze.

      • 1 0

  • Sukinsyny (2)

    są gotowi wydać miliony, by móc nas nadal doić! By opłacić koncerny samochodowe. A gdzie alternatywne źródła paliw?

    • 3 0

    • (1)

      dlatego trzeba wybudować elektrownię atomową

      • 0 0

      • ....... a następnie - jak mówił kiedyś jeden z ... :) : zrobić ściepe narodowom - i kupić bombe atomowom !

        ... no i ze śwagrem w garażu spróbować skonstruować ... PERSZINGA ! . Tylko potem bedzie bardzo ważne, aby trafić we własciwe biórko ! ... pozdro.

        • 0 0

  • 900 tys ton ze złoza???

    3 duze tankowce znaczy...czy to nie mała marchewka jest przypadkiem? Moze się mylę ...mam nadzieje ze się mylę

    • 2 0

  • autor chyba pisał po pijaku (1)

    Platforma jest Holenderska i Lotos nie ma nic do powiedzenia w sprawie jej eksploatacji. Nie ma to jak kolejna bajka o potędze Lotosu

    • 5 0

    • ??????????????????????????????????????????????????

      a więc ..... !

      • 0 0

  • Szukamy

    na morzu Północnym , Kazachstanie ,Azerbajdzanie a przecież najwięcej jest u nas! Niestety nie dla nas tylko dla Gazpromu:(
    Platforma nie obywatelska już wszystko "zagospodarowała".

    • 0 0

  • zlodzieje narzucaja akcyzy podatki i tak z 1,50gr za litr paliwa placimy prawie 5zł

    • 1 0

  • Wyjaśniam na czym polega filozofia Olechnowicza i spółki - im drożej tym lepiej!

    Wówczas działka odpalana przez wykonawcę również jest proporcjonalnie duża.
    Daleko nie szukając inwestycja 10+ realizowana włoskim Technipem, najdroższym na świecie (byle uszczelka klingieritowa musi być dostarczana z Włoch firmą kurierską i będzie tak do końca funkcjonowania instalacji).

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane