• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nauta wydzierżawi część terenów Stoczni Marynarki Wojennej. Początek konsolidacji?

Robert Kiewlicz
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Od 2009 roku Stocznia Marynarki Wojennej znajdowała się w procesie upadłości układowej. W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił jej upadłość. Od 2009 roku Stocznia Marynarki Wojennej znajdowała się w procesie upadłości układowej. W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił jej upadłość.

Stocznia Remontowa Nauta złożyła zapytanie ofertowe dotyczące dzierżawy części majątku Stoczni Marynarki Wojennej. O planach połączenia obu stoczni poinformował pod koniec września premier Donald Tusk. Konsolidacja niezbędna jest do kontynuacji projektu "Gawron".



Do tej pory na budowę "Gawrona" wydano ok. 450 mln zł, a na jego dokończenie - jako korwety - potrzebny byłby jeszcze miliard złotych. Z kolei przebudowa na patrolowiec pochłonie "tylko" 100 mln zł. Do tej pory na budowę "Gawrona" wydano ok. 450 mln zł, a na jego dokończenie - jako korwety - potrzebny byłby jeszcze miliard złotych. Z kolei przebudowa na patrolowiec pochłonie "tylko" 100 mln zł.
Prezes Nauty zaprzecza jednak, że to pierwszy krok do połączenia ze Stocznią Marynarki Wojennej. - Nie nosimy się zamiarem zakupu Stoczni Marynarki Wojennej - twierdzi Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. - Chodzi nam jedynie o wydzierżawienie placów montażowych, które chcemy wykorzystać pod bieżącą produkcję. Mamy sporo nowych zamówień. Nie ukrywam, że zaprosiliśmy też SMW do współpracy przy niektórych projektach.

Co innego twierdzi jednak prezes ARP Wojciech Dąbrowski. W wypowiedzi dla PAP poinformował, że Agencja Rozwoju Przemysłu za pośrednictwem Stoczni Nauta złożyła ofertę dzierżawy i zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Stocznia Marynarki Wojennej.

- Nie wiemy nic na temat połączenia nas ze SMW. Wszystko zależy od decyzji ARP i Rady Nadzorczej. Jednocześnie prezes Stoczni Nauta zapewnił związki zawodowe, że złożył jedynie ofertę dzierżawy - mówi Andrzej Janzen, przewodniczący NSZZ Solidarność w Stoczni Nauta. - Całą sprawę wymyślił chyba pan Dąbrowski. Dziwne jest to, że właściciel nie wie co się konkretnie tutaj dzieje.

Czy konsolidacja przemysłu stoczniowego ma sens?

Związkowcy ze Stoczni Remontowej Nauta wyrażają też zaniepokojenie planami utworzenia struktur zakładających bliską współpracę ich stoczni oraz Szczecińskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" i Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu. Nauta, Gryfia, oraz Morska należą to tego samego funduszu MARS zarządzanego przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. Jedynym właścicielem towarzystwa jest Agencja Rozwoju Przemysłu. Związki działające w trzech stoczniach utworzyły już międzyzakładowy komitet protestacyjny.

W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji, który obejmował sprzedaż zbędnego majątku, zwiększone kontraktowanie zamówień oraz zwolnienia pracowników. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł. Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalność firmy.

Stocznia Remontowa Nauta została zakwalifikowana w 2002 roku przez Radę Ministrów do grona przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Obok produkcji cywilnej stocznia wcześniej już wykonywała prace z zakresu remontów i budowy okrętów wojennych. Dla Marynarki Wojennej RP i Straży Granicznej RP stocznia zbudowała kilkanaście holowników oraz wykonała szereg remontów okrętów, były to m.in. niszczyciel ORP "Warszawa", okręty podwodne ORP "Orzeł", "Wilk", "Dzik", okręt hydrograficzny ORP"Kopernik", okręty desantowe i inne. Dla Marynarki Wojennej byłego ZSSR i Federacji Rosyjskiej stocznia wyremontowała ponad 255 różnych typów okrętów wojennych.

Stocznia Remontowa Nauta odpowiada na nasz artykuł

"W dniu dzisiejszym na portalu trojmiasto.pl ukazał się artykuł pod tytułem "Nauta wydzierżawi część terenów Stoczni Marynarki Wojennej. Początek konsolidacji?", który może stwarzać pole do interpretacji niezgodnych z intencjami Zarządu SR Nauta S.A. oraz stanem faktycznym.

Nie jest prawdą, że SR Nauta S.A. złożyła zapytanie ofertowe dotyczące możliwości dzierżawy części majątku SMW S.A. Dokument przedstawiony syndykowi masy upadłości SMW S.A., członkom rady wierzycieli oraz akcjonariuszom Stoczni miał postać Listu intencyjnego i wyrażał zainteresowanie SR Nauta S.A. dzierżawą zorganizowanej części przedsiębiorstwa SMW S.A. z opcją jej zakupu po upływie okresu dzierżawy i przeprowadzeniu due diligence Stoczni.

Z uwagi na status prawny SMW S.A., Zarząd SR Nauta S.A. nie rozważa połączenia dwóch podmiotów ale ich dzierżawę z opcją zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa SMW S.A., w celu zwiększenia potencjału wytwórczego SR Nauta S.A. Aktywa i pasywa wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będące docelowo przedmiotem dzierżawy i zakupu, a także lista pracowników Stoczni Marynarki Wojennej, których SR Nauta S.A. gotowa byłaby przejąć, zostaną ustalone po zakończeniu badania due diligence SMW S.A.

Przejęcie zorganizowanej części SMW S.A. nie tylko wzmocni SR Nauta S.A., ale także stworzy warunki do pełnego zaspokojenia potrzeb Marynarki Wojennej RP w związku z programem jej modernizacji.
Wszelkie działania w powyższym zakresie realizowane są w uzgodnieniu z właścicielem SR Nauta S.A.- Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętym MARS, zarządzanym przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.. Jedynym akcjonariuszem MS TFI jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Miejsca

Opinie (19) 2 zablokowane

  • A co na to tajemniczy "Katarski Inwestor"?

    • 16 3

  • Widzę ciemność (2)

    Połączą stocznie i biurokratów (czyt. nierobów) z Marynarki nie uratują, a Nautę zdołują. Stocznia MW to przechowalnia byłych wojskowych i ich rodzin

    • 25 3

    • Przeciesz

      ta stocznia upadła , ratowania na siłę trupa to tylko w Polsce !!

      • 6 3

    • połaczenie

      tak tez przypuszczam to juz sie zaczeło np skad b.żołnierze w spółkach Nauty i po co ?

      • 0 0

  • W Stoczni

    Pracował kiedyś sam Bolek,moze go spytajcie co robic.

    • 6 4

  • a najlepiej od razu wpuście tam Greka z Posejdonu on tam zaraz pozamiata z kolesiami z wielkiej

    kliki i stocznia zbankrutuje. A on zgarnie szmal i kupi następny jacht. BU HA HA HA!!!!

    • 3 1

  • Niepewny los Konrem Nauty z Gdyni. Konflikt będzie rozstrzygał sąd. (6)

    w świetle konfliktu...

    • 5 0

    • SMW zatopi stocznię Nauta. Nie można do tego dopuścić !!!

      • 8 3

    • W pewnym sensie dzierżawa terenów i infrastruktury SMW może pomóc w obecnym konflikcie z Konrem Nautą, (3)

      bo jeśli ta ostatnia stanie sparaliżowana sporami sądowymi, niektóre z kontraktów będzie można realizować na terenie SMW (która i taj już kooperuje ze SR Nauta). Trudna sytuacja w Konremie spowodowana jest właśnie zbyt dużym uzależnieniem SR od własnej spółki-córki. Jak przyjdzie co do czego, to pracowników Konremu przerzuci się do pracy w SMW, Konrem obciąży się zerwaniem (brakiem realizacji) kontraktów, a nowe kontrakty zrealizuje się po drugiej stronie sadzawki. Konremowi przez ostatnie lata oszczędzono rywalizacji i skutki okazały się opłakane (próba dojenia spółki-matki).

      • 2 6

      • kto kogo tu doił?

        chyba matka wyrodna była

        • 4 0

      • durny pomysł

        Stasiu ty chyba na głowy z ch...... sie pozamieniałeś

        • 1 1

      • licznikowi w odpowiedzi

        to chyba nie tak jak piszesz. ani Konrem ani SR nie są uzależnieni od siebie a wrecz przeciwnie Konrem moze istniec bez Nauty ale Nauta bez Konremu nie ma szans na istnienie. dzis kolesie podjeli probe zawładniecia Konremem ale efekt jest inny niz mysleli - ta spółka powoli ale umiera juz niedlugo jej nie bedzie.a panowie z sasiedniej spółki C... mysleli ze zawladną ludzmi z Konremu a tu figa, gesiaki i fiedia nie pomoga bo nie maja pojjecia o pracy w stoczni z trudem rorozniaja gdzie dziob a gdzie rufa statku.

        • 2 1

    • Konrem Nauta

      los tej spółki - Konrem Nauta jest juz przesądzony , ma zniknąć ze stoczni Nauta
      kasę jaka jeszcze jest w spółce kolesie wyprowadzą

      • 1 0

  • Je, i znowu komitet strajkowy się zbiera.

    Ciekawy czy tym razem będą mieli jakieś rozsądne postulaty, czy będą topić właśnie zakłady po to by szefostwo związków dostawało cały czas grube pieniądze a potem mogło zwiać do polityki narzekając, że to wszystko wina wiadomo kogo.

    • 1 2

  • Ja bym zrobił tak że bym wsadził tych wszystkich dzielnych wojakow odpowiedzialnych (1)

    za to bagno zwane "Gawronem" które utopiło nie ponosząc żadnych kosekwencji już 450 mln złotych wysłał ich na bałtyk i odpalił w kierunku tego kadluba kilka rakiet. Raz że by ludzie poczuli, że jest jakaś sprawiedliwość, dwa pozbylibyśmy się tej niepotrzebnej wanny, a trzy to chłopaki by sobie przynajmniej raz wystrzelili no i nurkowie by mieli jakis dodatkowy wrak do zwiedzania.

    • 7 2

    • odp

      w d*pie byłeś guano widziales cebulaczku

      • 0 1

  • Pracowałem w jednej i drugiej stoczni.

    Widzę że nadszedł kres i tych zakładów pracy.Niedługo padną wszystkie stocznie w Gdyni.Jedni ciągną drugich na dno.
    Regularne wyniszczanie przemysłu morskiego w Polsce trwa.
    PS.Projekt Gawron jest psu na ch.uj.

    • 3 0

  • przekręt

    ARP najpierw doprowadziła do upadłości Stocznię Marynarki Wojennej a teraz chce tylnymi drzwiami odzyskać majątek.Moze się to odbyć tylko z pokrzywdzeniem wierzycieli.Jeżeli Nauta skorzysta z prawa pierwokupu po dzierżawie to wierzyciele zostana na lodzie bez szans na zaspokojenie.Niezły przekręt prawda..

    • 0 0

  • szwarc chcial lapowke

    szwarc chcial lapowke ale nie dostal . dlatego zlikwidowal konrem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane