• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie udało się z "Gawronem". Teraz czas na "Ślązaka"

Robert Kiewlicz
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
"Ślązak" to nie sam kadłub. Na okręcie zamontowano silniki oraz urządzenia elektroniczne. Duża część wyposażenia znajdującego się na okręcie nie jest jeszcze zainstalowana. 

"Ślązak" to nie sam kadłub. Na okręcie zamontowano silniki oraz urządzenia elektroniczne. Duża część wyposażenia znajdującego się na okręcie nie jest jeszcze zainstalowana.

Minister Obrony Narodowej zatwierdził konfigurację i harmonogram budowy okrętu patrolowego ORP "Ślązak". "Ślązak" to nowa nazwa dla legendarnego już projektu 621, popularnie nazywanego "Gawronem". Okręt ma trafić pod banderę Marynarki Wojennej w pierwszym kwartale 2016 roku.


Czy przebudowa korwety to dobre rozwiązanie?


Budowa "Gawrona" rozpoczęła się w 2001 roku. Projekt realizowała Stocznia Marynarki Wojennej. Do tej pory na budowę "Gawrona" wydano ok. 450 mln zł, a na jego dokończenie - jako korwety - potrzebny byłby jeszcze miliard złotych. Z kolei szacuje się, że przebudowa na patrolowiec pochłonie "tylko" 100 mln zł.

- Specyfikacja okrętu, jego systemów bojowych i okrętowych uwzględnia zapotrzebowanie sił morskich na nowoczesny okręt patrolowy. Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne uwzględniają dostosowanie okrętu projektu 621 do nowych zadań patrolowych i określają budowę Zintegrowanego Systemu Walki - podało w komunikacie Ministerstwo Obrony Narodowej. - Zgodnie z zaakceptowanym harmonogramem Inspektorat Uzbrojenia MON do końca czerwca 2013 roku powinien zawrzeć umowę na całościowe wykonanie okrętu w nowej konfiguracji.

Ani MON, ani Inspektorat Uzbrojenia nie podaje jednak do wiadomości publicznej dokładnego harmonogramu i kwot jakie zostaną wydane na przebudowę okrętu. Nie wiadomo też kto będzie współpracował ze Stocznią Marynarki Wojennej przy tej inwestycji oraz co ma wejść w skład Zintegrowanego Systemu Walki.

- Jestem zaskoczony tym, w jaki sposób ukrywa się specyfikację okrętu. To co na Zachodzie jest od razu publikowane u nas się chowa, chociaż doskonale wiadomo, że nie da się nic ukryć jeżeli chodzi o wyposażenie bojowe okrętu po jego zbudowaniu - mówi kmdr Maksymilian Dura, ekspert "Nowej Techniki Wojskowej". - Tymczasem u nas chodzi prawdopodobnie o to, by eksperci nie wykryli od razu błędnych założeń i by postawić wszystkich przed faktem dokonanym.

Do końca marca 2013 roku zostanie też powołana komisja przetargowa, której zadaniem będzie pozyskanie nowych okrętów podwodnych. Trwa też postępowanie, którego celem jest zakup niszczyciela min "Kormoran II". Umowa na realizację pierwszego okrętu tego typu powinna zostać zawarta w maju 2013 z terminem dostawy gotowej prototypowej jednostki do końca 2016 roku.

Kontrakt na budowę niszczycieli min "Kormoran II" negocjować ma z Ministerstwem Obrony Narodowej konsorcjum, na którego czele stoi Remontowa Shipbuilding. O umowy na budowę niszczycieli walczy także Stocznia Remontowa Nauta. Pod koniec stycznia Nauta zaproponowała resortowi obrony swój własny trzywariantowy projekt budowy niszczycieli min - podstawowy ze stali małomagnetycznej oraz z kompozytów węglowych lub z aluminium.

Kormoran II to nowoczesny niszczyciel min. Procedura wyboru technologii kadłubów tych jednostek miała ruszyć na początku 2008 r. Jednak dopiero w 2011 roku Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił stocznie potrafiące budować okręty ze stali niemagnetycznej do zgłaszania chęci uczestnictwa w negocjacjach na wykonanie pracy rozwojowej "Nowoczesny niszczyciel min Kormoran II". W założeniu Kormoran II ma być okrętem o wyporności 650-750 ton, o wymiarach: długość - około 60 m, szerokość - około 10 m, zanurzenie - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miała wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego Pomorska Kronika Biznesu o deklarowanej intencji połączenia Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza z Pracodawcami Pomorza dyskutują prezesi obu organizacji Adam ProtasiukZbigniew Canowiecki: Jak wykorzystać walory dwóch odrębnych ustaw. Czy konsolidacja jest dobrą receptą na trudne czasy, a maksyma "duży może więcej" sprawdzi się w relacjach z politykami i samorządem. Jakie konkretne, ważne dla Pomorza kwestie chce forsować jedna silna Regionalna Izba Pracodawców Pomorza. W programie również o nowej inwestycji i nowym kursie strategicznej dla Polski firmy Naftoport.

Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18:20. Powtórka programu w sobotę o 17:15.

Miejsca

Opinie (66)

  • Powinniśmy takie statki budować i sprzedawać! (8)

    • 48 2

    • Niby tak...ale dobrze wiemy jak by to się skończyło, stocznia by się okazała nierentowna więc sprzedali by ją obcemu kapitałowi za paczkę fajek - jak wiele innych kluczowych zakładów.
      W tym kraju choćby ropa płynęła zamiast wody w Wiśle to i tak g...o by z tego było, a to by się nie opłacało jej wydobywać wiadrami.....a to by powstało 1000 spółek z 1000 prezesów i by nic nie działało..... a ludzie może zamiast 1200 dostaliby 1400. Koniec końców i tak by Wisłę komuś sprzedali dbając tylko o to by iluś tam kolesi obłowiło się na tym,

      • 28 4

    • Nooo, faktycznie "statku" (3)

      bo bliżej temu do "statku" niż do okrętu...
      Poza tym, jeśli na zbudowanie wydmuszki pożarto dotąd już 450M PLN, to nie wierzę, żeby jej wyposażenie, choćby proste, kosztowało tylko 100M PLN.
      Przy takich kosztach produkcji dawno powinno rozpędzić tę stocznię, a przynajmniej sam projekt "Gawron", na cztery wiatry.

      • 17 5

      • (2)

        Koszt tak wysoki z powodu czasu. Gawron/Ślązak wyposażony jest już od wielu lat. Urządzenia muszą co jakiś czas być włączane by nie doszło w wnętrzu do uszkodzeń korozyjnych. Rozruch silnika nie używanego pół roku jest bardzo drogi, bo potrzeba nowy olej, masę energii na podgrzanie go i przepompowanie, okręt na czas pracy silnika trzeba wyciągnąć z hali, czyli wozić po stoczni. Przez wiele lat budżet na budowę wynosił ok 10 mln pln/rok i to wystarczało tylko na bieżącą konserwację istniejącego okrętu. Przez 13 lat dało to ok 130 mln PLN za samą bieżącą konserwację okrętu. Do tego należy doliczyć koszty budowy i demontażu niektórych elementów konstrukcji okrętu a także projektów z uwagi na zmianę koncepcji okrętu przez Marynarkę Wojenną już po wybudowaniu. Tutaj jest kolejne kilkadziesiąt milionów złotych. SMW miała początkowo zbudować dla Marynarki Wojennej 9 Gawronów, więc poczyniła spore inwestycji do produkcji seryjnej.

        Efekt jest taki, że zakład pieniądze niepotrzebnie utopił i obecnie jest bankrutem, korwet do dnia dzisiejszego nie ma.

        • 10 0

        • (1)

          A wszystko wg ściśle ustalonego planu, wymyślonego w ...

          • 3 0

          • Wszystko przez tępych, tchórzliwych lub z UB rządzących, którzy nie potrafili od razu przyznać kwoty za całość. Marny los tego kraju jak tak dalej będzie. Ktoś powinien za to odpowiedzieć.

            • 3 1

    • Komu?

      • 1 0

    • ja bym chętnie kupił samo działko i zamontował na swoim BMW Turing (1)

      Szybciej przebijał bym się w korkach i na lewym pasie obwodnicy.

      • 0 3

      • BMW DZIALKO

        Zrob sobie lepiej jesze jeden otwor na odbyt. Ale tym razem na czole. Bo zamiast mozgu masz fekalia. Dresie lub karku w dresiarskim autku

        • 3 0

  • po co nam wogole cos takiego (2)

    uklad polnocno-atlantycki wymaga tego?

    • 12 30

    • żeby kretyni się pytali

      • 5 2

    • Tak, wymaga

      Powiem więcej - sami negocjując wstąpienie do NATO zadeklarowaliśmy się, że będziemy takie jednostki (znaczy korwety a nie patrolowce) posiadać i wydzielać do wspólnych zespołów. Niestety, polski polityk nie zna słowa honor i odpowiedzialność i nawet to co podpisał ma w d....

      • 3 0

  • Znowu wojskowi pchają się do koryta (4)

    Aby projekty zostały zrealizowane należy od nich trzymać z daleka wojskowych. To zdemoralizowane i skorumpowane środowisko nie jest w stanie nic pozytywnego wygenerować . Gawron jest przykłdem jak można długo wozić się bezproduktywnie na państwowej kasie.

    • 48 14

    • zdemoralizowane i skorumpowane środowisko (2)

      Moja droga panno chciałbym poznać Twoje dane osobowe ponieważ za ta wypowiedz mam zamiar podać cię do sądu o zniesławienie. Odważna?

      • 3 16

      • Otwórz oczy

        Mój drogi zamiast podawać mnie do sądu przeczytaj sobie m.in. na tym portalu o ustawianych przetargach w wojsku i zakupach do Muzeum Marynarki Wojennej.

        • 12 3

      • ....

        Najpierw sam się podpisz imieniem nazwiskiem i stopniem wojskowym.... odważny...?
        A z tym sądem... "nie strasz, nie strasz, bo się zesr....sz" :P
        Jesteśmy wolnym krajem i każdy może wyrażać swoją opinię - tutaj zresztą popartą wieloma sprawami sądowymi, artykułami, kontrolami....

        Spocznij kapralu arkos....

        • 2 0

    • Rzadko kiedy można przeczytać tak celną opinię.
      U nas z wojskiem prawie jak z kościołem .Zero krytyki ,bo to dobro narodowe. Tymczasem król jest nagi.Obiektów wojskowych pilnują prywatne firmy ochroniarskie, to przecież jaja jak berety, a dziury w płotach mają takie ,że sarny latają po lotnisku, a jedyne, co byli w stanie wymyślić to wystrzelać zwierzynę. Gawrona można przechrzcić na Ślązaka , potem Ślązaka na Mazura czy innego Górala. I tak wielkie g.... z tego wyjdzie. Kolejne miliony rozlezą się Bóg wie gdzie.

      • 5 3

  • Znów pieniądze w błoto...ale co tam wszyscy się na to zrzucimy i jak zwykle będzie, że nic się nie stało....a z dzieciakiem nawet nie ma gdzie na basen iść, a jeśli nawet to drożej niż w Niemczech, nie mówiąc o służbie zdrowia itd....
    Q........a nie można tego kraju oddać komuś kto umie zarządzać nim właściwie?

    • 19 11

  • szkoda siana lepiej kupic helikoptery !

    • 12 9

  • A dlaczego nie Kaszub? (4)

    Wiecie dlaczego na śląsku wszystkie okna i mury wokół nich są pomalowane czerwona farba?
    Bo Ślązacy kradną z kopalni farbę służącą do malowania obudów górniczych która ma taki podły kolor.

    A skoro polskość to nienormalność jak twierdzi Donald Tusk to może kaszubskość pozbawiona jest złodziei i statek powstanie?

    • 9 10

    • na kaszubach od dawna działają zorganizowane grupy złodziei (2)

      Trzeba być ślepym aby tego nie zauważyć, a przykłady ich okrutnego postępowania kwalifikują ich blisko tradycji UPA

      • 2 3

      • Choć to bardzo trudne (1)

        Poszukajcie gdzieś informacji o kolaboracji Kaszubów z nazistami podczas wojny
        Znanych jest wiele takich przypadków,od donosów do działań z użyciem broni.Historia milczy,przepełniona obłudą i zakłamaniem!

        • 1 2

        • To żeś ku..a napisał

          "poszukajcie gdzieś" Ty poszukaj gdzieś rozumu. Ile znasz takich przypadków - podaj jeden dobrze udokumentowany. Myślisz, że w Warszawie, Poznaniu, Krakowie nie było ludzi, którzy z różnych względów (wygoda, strach, szantaż) kolaborowali? Kaszubi, mój bezmózgi kolego przelewali w zdecydowanej większości krew za Polskę i później w tej "nowej" Polsce byli za to gnojeni.

          • 0 0

    • Jest już jeden ORP "Kaszub"

      i bardzo podobna historia - okręt jeden w swojej klasie, bez kontynuacji, bez rozwoju, od początku nie wyposażony w żadne zaawansowane systemy uzbrojenia, mimo że projekt coś tam zakładał. Do tego powolny jak żółw.

      • 6 1

  • Jestesmy potęgą morską , chcemy lotniskowca

    jesteśmy potęgą .....w beznadziejnym zarządzaniu krajem przez patałachów

    • 18 5

  • Jesteśmy potęgą w Unii,jak twierdzi premier,to należy nam się przynajmniej 1 lotniskowiec,2 pancerniki,10 krążowników i nowe ministerstwo od zarządzania tym!

    • 12 3

  • ...

    Ha, ha.... "Legendarny Gawron..." - nie liczą się osiągnięcia sprzętu w boju - w Polsce wystarczy dać d...y przy budowie statku, by przeszedł on do legendy...

    Jak powiedział Cezary Pazura - "zmiana żony, w zasadzie nic nie zmienia..." Czy w tym przypadku zmiana nazwy coś zmieni..?

    • 13 1

  • po co taka nazwa (1)

    Z pewnością ta nazwa nie ułatwi życia na morzu zalodze ani innym statkom czy stacjom lądowym które będą go na vhf wywoływać. O ile wogole powstanie.

    • 15 2

    • będą wołać ORP GEJWRON :)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane