• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie udało się z "Gawronem". Teraz czas na "Ślązaka"

Robert Kiewlicz
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
"Ślązak" to nie sam kadłub. Na okręcie zamontowano silniki oraz urządzenia elektroniczne. Duża część wyposażenia znajdującego się na okręcie nie jest jeszcze zainstalowana. 

"Ślązak" to nie sam kadłub. Na okręcie zamontowano silniki oraz urządzenia elektroniczne. Duża część wyposażenia znajdującego się na okręcie nie jest jeszcze zainstalowana.

Minister Obrony Narodowej zatwierdził konfigurację i harmonogram budowy okrętu patrolowego ORP "Ślązak". "Ślązak" to nowa nazwa dla legendarnego już projektu 621, popularnie nazywanego "Gawronem". Okręt ma trafić pod banderę Marynarki Wojennej w pierwszym kwartale 2016 roku.


Czy przebudowa korwety to dobre rozwiązanie?


Budowa "Gawrona" rozpoczęła się w 2001 roku. Projekt realizowała Stocznia Marynarki Wojennej. Do tej pory na budowę "Gawrona" wydano ok. 450 mln zł, a na jego dokończenie - jako korwety - potrzebny byłby jeszcze miliard złotych. Z kolei szacuje się, że przebudowa na patrolowiec pochłonie "tylko" 100 mln zł.

- Specyfikacja okrętu, jego systemów bojowych i okrętowych uwzględnia zapotrzebowanie sił morskich na nowoczesny okręt patrolowy. Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne uwzględniają dostosowanie okrętu projektu 621 do nowych zadań patrolowych i określają budowę Zintegrowanego Systemu Walki - podało w komunikacie Ministerstwo Obrony Narodowej. - Zgodnie z zaakceptowanym harmonogramem Inspektorat Uzbrojenia MON do końca czerwca 2013 roku powinien zawrzeć umowę na całościowe wykonanie okrętu w nowej konfiguracji.

Ani MON, ani Inspektorat Uzbrojenia nie podaje jednak do wiadomości publicznej dokładnego harmonogramu i kwot jakie zostaną wydane na przebudowę okrętu. Nie wiadomo też kto będzie współpracował ze Stocznią Marynarki Wojennej przy tej inwestycji oraz co ma wejść w skład Zintegrowanego Systemu Walki.

- Jestem zaskoczony tym, w jaki sposób ukrywa się specyfikację okrętu. To co na Zachodzie jest od razu publikowane u nas się chowa, chociaż doskonale wiadomo, że nie da się nic ukryć jeżeli chodzi o wyposażenie bojowe okrętu po jego zbudowaniu - mówi kmdr Maksymilian Dura, ekspert "Nowej Techniki Wojskowej". - Tymczasem u nas chodzi prawdopodobnie o to, by eksperci nie wykryli od razu błędnych założeń i by postawić wszystkich przed faktem dokonanym.

Do końca marca 2013 roku zostanie też powołana komisja przetargowa, której zadaniem będzie pozyskanie nowych okrętów podwodnych. Trwa też postępowanie, którego celem jest zakup niszczyciela min "Kormoran II". Umowa na realizację pierwszego okrętu tego typu powinna zostać zawarta w maju 2013 z terminem dostawy gotowej prototypowej jednostki do końca 2016 roku.

Kontrakt na budowę niszczycieli min "Kormoran II" negocjować ma z Ministerstwem Obrony Narodowej konsorcjum, na którego czele stoi Remontowa Shipbuilding. O umowy na budowę niszczycieli walczy także Stocznia Remontowa Nauta. Pod koniec stycznia Nauta zaproponowała resortowi obrony swój własny trzywariantowy projekt budowy niszczycieli min - podstawowy ze stali małomagnetycznej oraz z kompozytów węglowych lub z aluminium.

Kormoran II to nowoczesny niszczyciel min. Procedura wyboru technologii kadłubów tych jednostek miała ruszyć na początku 2008 r. Jednak dopiero w 2011 roku Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił stocznie potrafiące budować okręty ze stali niemagnetycznej do zgłaszania chęci uczestnictwa w negocjacjach na wykonanie pracy rozwojowej "Nowoczesny niszczyciel min Kormoran II". W założeniu Kormoran II ma być okrętem o wyporności 650-750 ton, o wymiarach: długość - około 60 m, szerokość - około 10 m, zanurzenie - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miała wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego Pomorska Kronika Biznesu o deklarowanej intencji połączenia Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza z Pracodawcami Pomorza dyskutują prezesi obu organizacji Adam ProtasiukZbigniew Canowiecki: Jak wykorzystać walory dwóch odrębnych ustaw. Czy konsolidacja jest dobrą receptą na trudne czasy, a maksyma "duży może więcej" sprawdzi się w relacjach z politykami i samorządem. Jakie konkretne, ważne dla Pomorza kwestie chce forsować jedna silna Regionalna Izba Pracodawców Pomorza. W programie również o nowej inwestycji i nowym kursie strategicznej dla Polski firmy Naftoport.

Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18:20. Powtórka programu w sobotę o 17:15.

Miejsca

Opinie (66)

  • Przetopic i sprzedac chinczykom

    • 1 1

  • korweta

    taa najpierw był gawron , teraz ślązak a potem będzie złom bo się nie opłaca i brak funduszy tak nasi debile myślą zobaczycie

    • 2 0

  • oczywiście winnych nie ma,że już ponad 10 lat

    trwa ta żałosna budowa która pochłonęła pół miliarda złotych,a efekt widzimy na zdjęciu...

    • 3 0

  • ...

    Ha, ha.... "Legendarny Gawron..." - nie liczą się osiągnięcia sprzętu w boju - w Polsce wystarczy dać d...y przy budowie statku, by przeszedł on do legendy...

    Jak powiedział Cezary Pazura - "zmiana żony, w zasadzie nic nie zmienia..." Czy w tym przypadku zmiana nazwy coś zmieni..?

    • 13 1

  • Jesteśmy potęgą w Unii,jak twierdzi premier,to należy nam się przynajmniej 1 lotniskowiec,2 pancerniki,10 krążowników i nowe ministerstwo od zarządzania tym!

    • 12 3

  • Jestesmy potęgą morską , chcemy lotniskowca

    jesteśmy potęgą .....w beznadziejnym zarządzaniu krajem przez patałachów

    • 18 5

  • szkoda siana lepiej kupic helikoptery !

    • 12 9

  • Znów pieniądze w błoto...ale co tam wszyscy się na to zrzucimy i jak zwykle będzie, że nic się nie stało....a z dzieciakiem nawet nie ma gdzie na basen iść, a jeśli nawet to drożej niż w Niemczech, nie mówiąc o służbie zdrowia itd....
    Q........a nie można tego kraju oddać komuś kto umie zarządzać nim właściwie?

    • 19 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane