- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (66 opinii)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (118 opinii)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Trzeci raz szukają prezesa Energi (87 opinii)
Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia
Prom Nova Star do tej porty pływał na linii Gdańsk Nynashamn.
W Porcie Gdynia trwają odbiory techniczne nowego Publicznego Terminalu Promowego z rampą ro-ro. W lipcu próby przeprowadzała Stena Line, dziś testowo cumował prom Polferries. Uruchomienie terminalu przewidziano na 23 września, co zbiega się z uroczystością 99 rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni.
Obiekt umożliwia obsługę kilku operatorów promowych oraz przyjmowanie różnych promów. Przy terminalu została w tym celu zamontowana innowacyjna rampa oraz rękaw.
Zasadnicze prace związane z jego budową zakończyły się, a obecnie trwają odbiory techniczne. Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o długości 240 m - o jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu.
Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.
W lipcu przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m należącego do Stena Line. W poniedziałek, 30 sierpnia, próbne cumowanie przeprowadził prom Nova Star (161 m dł.) należący do Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ten prom do tej pory pływał na trasie z Gdańska do Szwecji. Drugie próbne cumowanie, tym razem promu Wawel odbędzie się w czwartek 2 września około godz. 14.
Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.
Czytaj też:
Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?
Dla szwedzkiego armatora, który od lat operuje w Gdyni to duża zmiana, ale nie tak znacząca jak dla Polferries. Rodzimy, państwowy armator do tej pory pływał z Gdańska (Terminal Promowy Westerplatte). Czy zmiana portu i terminalu wiąże się z opuszczeniem Portu Gdańsk? Niestety, choć do otwarcia terminalu w Gdyni zostało niewiele czasu, to armator wciąż milczy w sprawie przeniesienia. Nie wiadomo, czy będzie utrzymywał dwie linie, czy zrezygnuje z terminalu w Gdańsku. Na stronie armatora w zakładce rezerwacji rejsów wciąż brak połączenia z Gdyni. Dalej można kupić bilety tylko na linię Gdańsk-Nynashamn.
PŻB nie odpowiada na pytania w sprawie połączeń promowych, z kolei władze Portu Gdańsk informują, że "posiadają obecnie aktywną umowę z firmą PŻB, która nie została wypowiedziana".
Miejsca
Opinie (69)
-
2021-08-30 22:52
Dobrze, że zbudowali. A w pobliżu powinna powstać Bidronka - tam Skandynawowie przed wyjazdem promem (1)
zrobią wielkie zakupy alkoholowe. Kiedyś płynąłem promem. Przed promem szedł gość z koszykiem na kółkach - takim jak w super marketach. Nagle ogromny brzdęk - butelki wyleciały, część stłukła się a dookoła unosił się zapach wódy. To jest właśnie efekt pół prohibicji. Szwedzi boją się kupować u siebie bo drogo i są przy tym rejestrowani (płacą kartą i dane są przekazywane dalej).
- 9 1
-
2021-08-31 07:51
Bo tam sklepowa poda go, że kupuje często alkohol i na odwyk leci
Ja widziałem dziadka z pełnym koszem alkoholu, wieczorem na promie z balkonikiem chodził od ściany do ściany, zapewniam cię, sztormu nie bylo
- 2 0
-
2021-08-31 00:15
Witaj w strefie cumowania
- 0 0
-
2021-08-31 06:57
Armatorom zrobili dobrze skracając czas cumowania(czyli zapewne zmniejszajac zysk portu) Za to Wsadzili kupe tirów na i tak zakorkowaną Wiśniewskiego
- 7 1
-
2021-08-31 07:08
Z "państwowym kapitanem"!
- 0 0
-
2021-08-31 07:49
Muszą zwiększyć promy, gdzie Skandynawowie na weekend mogą dać upust swoim al-
-koholowym zamiłowaniom i wybrykom??? Ich ze zwierzęcenie i upadlanie się, widać podczas rejsów weekendowych. A to na nas Polaków mówią bydło, nie chcielibyście ich w akcji zobaczyć!
Jest jeszcze inna różnica, im wolno wszystko, Polakowi na promie nic- 9 1
-
2021-08-31 07:54
...hmm... najwyższa pora (1)
...na wycofanie się z zapyziałego terminalu na Obłużu. Trzeba było jeździć aż na północny skraj Gdyni, wiecznie zapchaną ul. Janka Wiśniewskiego, ewentualnie przez równie zapchaną ul. Morską i dalej - wiecznie zapchaną estakadą - by dostać się na prom, który potem całymi kwadransami manewrował, by wydostać się z Obłuża. Ot, i wszystko...
- 3 3
-
2021-08-31 10:34
Teraz bedziesz jeździł zapchaną Polską
- 5 0
-
2021-08-31 09:31
Skończy się monopol steny (1)
I ceny z kosmosu
- 3 1
-
2021-08-31 10:10
W jaki sposob sie skonczy yntelygencie.... gdy plywaja do 2 roznych portow...
Jak ktos chcial plynac Polferries do Szwecji to mogl z Gdanska... w czym problem?
Czy nagle Polferries bedzie plywac do Karlskrony?- 3 1
-
2021-08-31 09:35
Niesamowite jaki szybki ten prom
W 1 minutę wpłynął i zacumował rewelacja , film nie kłamie jestem pod wrażeniem
- 4 1
-
2021-08-31 10:12
Czy sa jakies nowe informacje z centrali parti odnosnie promu pinokio?
Ciekaw jestem kiedy TEN zacumuje.
- 2 0
-
2021-08-31 11:32
Hahaha...
Odbiory... ??? Odbiory będą trwały jeszcze bardzo długo, bo wybudowali coś, co nie spełnia wymogów ISPS które obowiązują na całym Świecie, a nasi myślą, że przeskoczą kolejny płot... Nidy rydy... ;) Szwedzi się zwiną i buda będzie stała dla "Sztuki polskiego nieudacznictwa "... a i jeszcze nabrzeże trzeba przebudować hahaha.
- 10 12
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.