• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
30 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Prom Nova Star do tej porty pływał na linii Gdańsk Nynashamn.


W Porcie Gdynia trwają odbiory techniczne nowego Publicznego Terminalu Promowego z rampą ro-ro. W lipcu próby przeprowadzała Stena Line, dziś testowo cumował prom Polferries. Uruchomienie terminalu przewidziano na 23 września, co zbiega się z uroczystością 99 rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Nowy terminal promowy powstał przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji.

Obiekt umożliwia obsługę kilku operatorów promowych oraz przyjmowanie różnych promów. Przy terminalu została w tym celu zamontowana innowacyjna rampa oraz rękaw.

Zasadnicze prace związane z jego budową zakończyły się, a obecnie trwają odbiory techniczne. Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o długości 240 m - o jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu.

Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

W lipcu przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m należącego do Stena Line. W poniedziałek, 30 sierpnia, próbne cumowanie przeprowadził prom Nova Star (161 m dł.) należący do Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ten prom do tej pory pływał na trasie z Gdańska do Szwecji. Drugie próbne cumowanie, tym razem promu Wawel odbędzie się w czwartek 2 września około godz. 14.

Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Dla szwedzkiego armatora, który od lat operuje w Gdyni to duża zmiana, ale nie tak znacząca jak dla Polferries. Rodzimy, państwowy armator do tej pory pływał z Gdańska (Terminal Promowy WesterplatteMapka). Czy zmiana portu i terminalu wiąże się z opuszczeniem Portu Gdańsk? Niestety, choć do otwarcia terminalu w Gdyni zostało niewiele czasu, to armator wciąż milczy w sprawie przeniesienia. Nie wiadomo, czy będzie utrzymywał dwie linie, czy zrezygnuje z terminalu w Gdańsku. Na stronie armatora w zakładce rezerwacji rejsów wciąż brak połączenia z Gdyni. Dalej można kupić bilety tylko na linię Gdańsk-Nynashamn.

PŻB nie odpowiada na pytania w sprawie połączeń promowych, z kolei władze Portu Gdańsk informują, że "posiadają obecnie aktywną umowę z firmą PŻB, która nie została wypowiedziana".

Miejsca

Opinie (69)

  • A w Gdańsku ktoś myśli co z tym zrobić (2)

    Czy zamienią całkiem przyzwoity terminalnal złomowiec

    • 12 0

    • Deweloper pewnie tak.

      Już niedługo nowe mieszkania w Gdańsku, za miliony monet

      • 3 0

    • jeśli w ogóle wyjdzie

      to będzie prosić o powrót...albo mieszkańcy sami przegonią, kiedy 4 promy dziennie będą się w sezonie przez miasto przetaczać

      • 3 0

  • Robienie sensacji z niczego (5)

    Jeśli nowy terminal ma być uniwersalny i obsługiwać różne statki to chyba normalne ze testuje się na różnych promach. Polferies jest niedaleko idealnie nadał się do takiego sprawdzenia. Jak przypłynie jakiś inny większy czy mniejszy prom to wcale nie musi oznaczać ze zaraz będzie pływał z Gdyni.

    • 20 22

    • Uspokoiłeś mnie, dzięki

      • 2 0

    • możliwe, ale mało prawdopodobne

      • 1 1

    • Ja sie nie bawie, to i wy nie morzeta

      Robią coś, źle. Nie robią, jeszcze gorzej. Zwykłe malkontenctwo. Ot co

      • 0 0

    • Jak testujesz opony do samochodu osobowego to nie kupujesz od ciężarowego by "sprawdzić" czy pasują na twojej osobówce. Testy kosztują a nikt nie lubi wydawać bez powodu.

      • 0 0

    • Umowa

      Przecież Polferries wygrał przetarg wraz ze steną i mają podpisaną umowę... Więc testują bo zamierzają używać.

      • 0 0

  • Jest pięknie. Czy na nowym dworcu promowym (2)

    będzie restauracja.

    • 4 0

    • nic nie będzie

      i tyle

      • 2 0

    • Pod Wiatą tam ma się przeniesc

      • 4 0

  • Manewry (2)

    Stendbaj for end aft
    Letgoł hed lajns end stern lajns
    Ju ken letgoł aft szprings
    Letgoł fore szprings
    Finisz fore and aft tenkju

    • 6 4

    • mg

      finisz łit endżin goł tu bodega!

      • 3 0

    • Pamiętam z manewrów na Nova Star podejście do Nynashamn

      Słychać przez radio "Dziób mocno" po chwili "Rufa mocno" na co oficer manewrowy "nie, wiecie co, jeszcze metr do tyłu". W praktycznie takim samym czasie co Polferries wykonuje podejście i cumowanie, Gotland Express wchodzi, wymienia pasażerów i wychodzi ... Tak samo Tallink Helsinki-Tallin, Viking do Sztokholmu, nasi kapitanowie dużo by się mogli nauczyć ...

      • 0 0

  • Dlaczego ten prom ma port Nassau na rufie i tanią

    banderę na Bahamach? Polskie państwo dyma siebie podatkowo? Prawe to i sprawiedliwe?

    • 20 2

  • Nowoczesny rękaw dla pasażerski he, (1)

    szerokości 85cm wysokości 190 cm he,he tędy żaden pasażer z walizką nie przejdzie

    • 6 4

    • Co za bzdury piszesz. Ten rękaw ma standardowe rozmiary. 2,5 m wysokości i około 3m szerokości. Byłeś? Widziałeś?

      • 0 0

  • noyo

    zarąbiscie ze drogi dobudowali to tego terminalu szybkie bezkorkowe nawet szczury w kanalach nie maja takich autrostad.

    • 8 0

  • Karlskrona czy Nynäshamn ? (1)

    Dokad bedzie plywal prom z Polferries, do Karlskrony , czy jak z Gdańska do Nynäshamn ? Skad bedzie wyplywal to juz raczej wiemy.

    • 6 1

    • do karskrony to monopol ma Stena

      jw

      • 1 0

  • Na złom zacumował? (2)

    Tak w pierwszej chwili pomyślałem gdyż znam ten statek bardzo dobrze i wiem że nie jest od dawna zdolny bezpiecznie pływać,podobnie reszta z PŻB,razem z załogą do wymiany poza kucharzami i kapitanami (im dać wolne i specjalne wysokie premie,za ratowanie dobrego imienia przewoźnika i ratowanie pasażerów niekiedy z katastroficznych sytuacji tego pływającego złomu) . Taka moja opinia z życia wzięta,prawdziwa.

    • 7 7

    • w pelni ie zgadzam praowalem w maszynie tragedia widziaem

      • 0 2

    • trolle do dziury!

      • 1 0

  • nowe połączenie

    Pracuje w Norwegii i od lat brakuje alternatywy dużo znajomych pływa z świnoujścia ale to kwestia ceny prom do goteborga czy oslo nie mówiąc o bergen załatwił by całą konkuręcje

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane