• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe promy z Gdyni do Karlskrony

Michał Sielski
24 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sztuczna inteligencja na statkach Stena Line
Dwa bliźniacze promy będą miały dużo większą pojemność. Do tej pory już w czerwcu trudno było kupić bilety na rejsy wakacyjne. Dwa bliźniacze promy będą miały dużo większą pojemność. Do tej pory już w czerwcu trudno było kupić bilety na rejsy wakacyjne.

Od połowy listopada trasę Gdynia - Karlskrona obsługiwać będzie większy i dużo bardziej luksusowy prom. Trojmiasto.pl odwiedziło stocznię w Goeteborgu, gdzie 300 osób pracuje całą dobę przy gruntownym remoncie Steny Vision. Bliźniacza jednostka trafi do nas w przyszłym roku.



Remont promu Stena Vision prowadzony jest pałną parą. Remont promu Stena Vision prowadzony jest pałną parą.
W maszynowni jest już nowoczesny sprzęt. W maszynowni jest już nowoczesny sprzęt.
Część sklepów jest już gotowa. Część sklepów jest już gotowa.
Kapitański mostek również został wyremontowany. Kapitański mostek również został wyremontowany.
Stena Vision i Stena Spirit zastąpią Stenę Balticę i Finnarow. Bliźniacze promy będą bardziej przypominać wycieczkowce pływające po ciepłych morzach, niż jednostki dziś pływające po Bałtyku.

Remont Steny Vision ma zakończyć się już 1 listopada. Jednak patrząc na postęp prac trudno to sobie wyobrazić. Nie wykończone są jeszcze kabiny, salony SPA czy korytarze.

- Przez całą dobę na statku pracuje 150 podwykonawców, więc wbrew pozorom jest to możliwe. Ale nawet kilkudniowe przesunięcie nie będzie tragedią, najważniejsze żeby wszystko udało się zrobić - podkreśla Niclas Martensson, dyrektor linii Gdynia - Karlskrona.

Nowe promy będą naszpikowane nowatorskimi rozwiązaniami. Na pokładzie będą np. telewizory z systemem "sound shower". Polega on w skrócie na tym, że na czterech ekranach wyświetlane są cztery różne programy, a dźwięk z każdego z nich dociera jedynie do osób stojących w określonych miejscach.

Będzie też nowoczesne SPA z saunami, w których Szwedzi organizują nawet... konferencje i spotkania biznesowe. Na pokładzie będzie 7 sal konferencyjnych, mieszczących do 160 osób. Po ciężkich negocjacjach na relaks pozwolą programowalne prysznice z kilkoma opcjami łączącymi muzykę, efekty świetlne, zapachowe i oczywiście zmienne strumienie wody.

Na nowym promie będzie również możliwość wykupienia kabin w podwyższonym standardzie: dwupokojowych, z dwoma telewizorami, minibarem, stacją dokującą i-poda, internetem wi-fi, serwisem do kawy i herbaty, a nawet przeszkloną kabiną prysznicową widoczną z... pokoju. Kabiny w klasie komfort również będą wyposażone w telewizory, na które mogą też liczyć kierowcy ciężarówek.

- Duża część remontu objęła również elementy, których nie widzą pasażerowie. Mamy teraz lepszy silnik, radar, nowocześniejsze urządzenia na mostku. Dysponujemy bieżącymi informacjami nie tylko o ewentualnym pożarze w kabinie, ale nawet o otwartych drzwiach - wylicza kapitan jednostki Thommy Kembring, który z promem związany jest od początku jego istnienia. Wypływał nim już w pierwszy rejs, gdy jednostka opuszczała stocznię w Gdyni.

Na nudę podczas rejsów z pewnością nie będą narzekać miłośnicy nocnych zabaw. Oprócz kasyna, dyskoteki i barów, które są też na dotychczasowych promach, będzie np. "testing bar" - miejsce, w którym można spróbować różnych rodzaji alkoholi oraz interaktywny kiosk, z morzem informacji na temat np. win i whisky.

Nie wszystkie pomysły udało się jednak zrealizować. W SPA nie będzie np. panoramicznych szyb od podłogi do sufitu. - Testowane przez nas, mogłyby nie wytrzymać naprężeń, jakie są na statku. Przeszklenia będą więc nieco mniejsze - wyjaśnia Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

W każdym punkcie obsługi pasażerów pracuje min. jedna osoba mówiąca po polsku. Można się jednak szybko zorientować w jakim języku najwygodniej się porozumiewać, gdyż każda osoba z obsługi ma na plakietce z nazwiskiem flagi państw, których językami operuje.

Modernizacja obu promów miała kosztować ok. 100 mln zł. Ile wyniesie w rzeczywistości? - Jeszcze liczymy. Zazwyczaj zakłada się, że takie inwestycje zwracają się w 10-16 lat, a większe statki nawet po siedmiu latach. Czas pokaże jak będzie w tym przypadku. Jestem pełen optymizmu, bo Szwedzi, którzy odwiedzili Polskę są Trójmiastem zachwyceni. Macie zróżnicowaną kulturę, restauracje, kluby nocne i coraz lepszą infrastrukturę. Dzięki temu Polska staje się nie tylko krajem tranzytowym w drodze do Chorwacji, ale Szwedzi kochają wasz kraj, jeśli go poznają - podkreśla Niclas Martensson.

W jaki sposób Stena Line znalazła nowe statki dla połączenia Gdynia-Karlskrona?



Nowe promy Steny Line

Dziś na trasie Gdynia - Karlskrona pływa Stena Baltica, która może zabrać 1,2 tys. pasażerów oraz Finnarow, który jest głównie statkiem towarowym i mieści jedynie 200 pasażerów. W listopadzie Finnarow zostanie zastąpiony przez Stenę Vision. Bliźniacza Stena Spirit w przyszłym roku zastąpi Stenę Balticę. Nowe promy mogą zabrać po 1,7 tys. pasażerów, 120 ciężarówek i 700 samochodów osobowych.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (93) ponad 20 zablokowanych

  • WSZYSTKO TO PIĘKNE (19)

    Wszystko to piękne ale mnie na taką podróż nie stać

    • 40 106

    • współczuję ci kolego... (4)

      ale mnie stać, i co z tego? skoro inwestują w nowe statki, to znaczy, że więcej jest takich, których stać, prawda?

      • 34 12

      • Jak cie stac to plyn i nie wracaj (3)

        • 9 55

        • A co to ma od rzeczy czy stać czy nie stać? (1)

          Tym się płynie jeżeli jest taka potrzeba a nie że kogoś stać.

          • 17 2

          • Ma stać! Czego wszystkim serdecznie życzę.

            • 31 1

        • Widzisz, rzeczywistość jest tak, że płyną i nie wracają Ci, których nie stać.

          • 0 0

    • to zabierz się za naukę albo pracę, a nie siedź bezproduktywnie w necie

      prawdę mówiąc, nikogo nie obchodzi twoje rozczulanie się nad sobą

      • 37 11

    • Hmm

      Trudno, mnie np stać, ale od promów wolę samoloty (mimo iż głównie te tanie) i ten artykuł też mnie nie ekscytuje.

      Ale fajnie, że jakaś firma się rozwija, powstają nowe miejsca pracy itp.

      Żałuję tylko, że tych promów nie remontuje polska stocznia :)

      • 25 4

    • myśle, że to nie jest spory wydatek...rejs można wyłapać nawet za 150zł... pozdrawiam (4)

      • 22 1

      • a nawet 79 w dwie strony (3)

        • 17 1

        • ale lepiej pobiadolić (1)

          • 15 2

          • Po prostu lubimy być pocieszani, taka nasza natura ;-)

            • 9 3

        • Dokładnie, też za tą cenę płynąłem, nie ma tragedii.
          A wejście do portu w Karlskronie jest piękne.Wart płynąć, fajna przygoda:)

          • 1 0

    • Piekne

      A jaka cena?????

      • 0 3

    • drogo (1)

      za wycieczkę samochodem + 2 osoby i kabina z oknem, wychodzi ponad 1600. Jeśli będę wybierał się na wycieczkę raczej nie skorzystam z ich oferty. Wybieram samolot, choć samochodu tam nie zapakuje.

      • 1 3

      • racja

        Niestety we wpisie więcej jest sporo racji. Jeżeli ktoś chce płynąć w miarę przyzwoitych warunkach musi zapłacić więcej. Najtańsze oferty dotyczą tzw kabin wewnętrznych, które są tak małe że kibel jest prawie w brodziku prysznicowym. O tzw fotelach lotniczych dla kierowców nie rozmawiajmy bo to już tylko dla "zawodowców" Miałem okazję podróżować w obie strony korzystając z tzw oferty tańszej i tej droższej więc wiem o czym mówię i wiem że niestety trzeba dopłacić jeżeli chce się być zadowolonym z podróży. Bo tanio to można najwyżej po spirytus do sąsiadów zza wschodniej granicy popłynąć a komfort w tej cenie podobny.
        ps. pytanie do autora zdjęcia z "maszynowni" gdzie jest ten nowoczesny sprzęt ? :)

        • 3 0

    • NIKOGO NIE OBCHODZI, ŻE CIĘ NIE STAĆ, ŻE NIE UMIESZ, NIE WIESZ, NIE ORIENTUJESZ SIĘ, ŻE CI SIĘ NIE CHCE. (1)

      Na nieszczęście żyjesz w Polsce i takie lansowanie się jest modne i powszechnie akceptowane. Ja bym nieudaczników takich jak ty wywiózł wagonem bydlęcym za Ural. Polska by stanęła na nogi w rok.

      • 9 2

      • buuahahahah

        a drugi krok byłby ze złamaną nogą, i zamuloną zapomogą, chciałbyś kule?, ukradli..

        • 1 0

    • no to do roboty .

      • 2 1

    • ojojoj

      a próbowałeś iść do pracy?

      • 0 0

  • (2)

    nowe promy nowe tramwaje a stare szkoly i stare szpitale musi byc rownowaga na tym swiecie nic dodac nic ujac

    • 12 67

    • Pogięty? (1)

      promy są szwedzkie! I to oni placą za modernizację!!! A tramwaje??? Lepiej nic nie robić! Prawda!? Debilny wpis!

      • 14 2

      • najlepiej nic nie robić i na wszystko narzekać.
        jeszcze mozna trochę wpisów na Szczurka lub Adamowicza wpisać... jakby to miało coś do rzeczy.

        • 1 1

  • Brawo Gdynia, rozwijamy się w tempie iście ekspresowym ! (3)

    Napewno skorzystam z nowej oferty !

    • 55 52

    • To nie Gdynia

      tylko Stena Line

      • 26 10

    • (1)

      hehe, a co ma piernik do wiatraka, ani to firma z gdyni (nawet nie z Polski), ani siedzibę ma w Gdyni, jak napiszą, że dealer VW z Gdyni nowy model wprowadza do oferty to też walniesz że się rozwijacie ?

      • 11 1

      • Jak nie rozumiesz, że nowe albo lepsze połączenie to rozwój dla miasta, to nie ma co dyskutować.

        Jak z Rębiechowa zwinie się WizzAir, to też powiesz "co ma piernik do wiatraka". Przecież nie jest to firma z Gdańska (nawet nie z Polski).

        • 0 0

  • Chciałbym częściej czytać artykuły o nowych drogach (10)

    a nie o promach, ECSach, muzeach kościołach.
    Tak na marginesie, artykuł wygląda jak artykuł sponsorowany, nawet loga firmy się pojawiły... panie Sielski jeśli wziął pan za artykuł pieniądze powinien pan dopisać: "artykuł sponsorowany" w przeciwnym razie łamie pan prawo prasowe

    • 29 53

    • puknij sie w to co masz na karku:-) może jeszcze zamiast nazwy "stena line" pan Sielski ma pisać "firma X"?? (8)

      i który konkretnie przepis prawa prasowego? jak coś wiesz, to leć do prokuratury, a jak masz wzdęcia, to weź rapacholin

      • 20 3

      • Proszę bardzo: (7)

        Rozdział 12
        Prawa i obowiązki dziennikarzy
        2. Dziennikarzowi nie wolno prowadzić ukrytej działalności reklamowej wiążącej się z uzyskaniem korzyści majątkowej bądź osobistej od osoby lub jednostki organizacyjnej zainteresowanej reklamą.

        A rady o pukaniu udzielaj swoim kolegom.

        • 7 12

        • Szanowny Panie "mieszkańcu" (6)

          Proponuję Panu zaprzestać takich insynuacji. W przeciwnym razie pozwę Pana o zniesławienie. Pieniądze za artykuł oczywiście wziąłem - od pracodawcy.

          • 15 9

          • Dzięki za artykuł. Panie Michale to nie ma sensu (1)

            zawsze będą nadąsani i niezadowoleni. A zamiast biadolić warto poszukać promocyjnych rejsów, wziąć rowery i z grupą znajomych wyruszyć do karlskrony lub z Polferies do sztokholmu.

            • 9 3

            • i dobrze, że nie o drogach

              Bo ile można o tym samym?

              • 4 1

          • może by tak jednak jakieś wnioski panie Sielski? (3)

            Można np zrobić art o promach do Szwecji w którym będzie pisać się o wielu możliwościach jak Unity Line czy Polferries, a tego typu artykuły są śmierdzą na kilometr tym o czym pisze mieszkaniec

            I to nie ludziom z komentarzy proponuję "zaprzestać" bo mimo że przestępcą jest ten kto da się złapać to dziś to może być "mieszkaniec" jutro Agent Tomek.

            • 2 5

            • a Polferies ma nowe promy? (2)

              pewnie jak będzie miał, to też napiszą. Zrób sobie chłopie zimny okład i się nie ośmieszaj.

              • 2 2

              • (1)

                a spożywaczak "U Haliny" nabył nowego dostawczaka

                • 5 1

              • porównanie na twoim poziomie

                o nowych samolotach tanich linii też mają nie pisać?

                • 0 2

    • o nowych drogach możesz czytać w sekcji moto

      maruderzy won na onet

      • 3 1

  • Czy moja firma też może liczyc na darmową reklamę?? (3)

    • 49 19

    • tak, jak będziesz miał promy (2)

      pływające np. do Szwecji

      • 10 3

      • Kajak mam (1)

        • 7 2

        • to płyń

          i nie zawracaj... D

          • 4 0

  • "6 maja 2007 o godzinie 2:00 w nocy odbyła się inauguracja wprowadzenia trzeciego promu na linię łączącą Gdynię ze szwedzką Karlskroną. Decyzja o wprowadzeniu nowej jednostki była podyktowana zanotowanym pierwszym kwartale 2007 roku nadzwyczajnym wzrostem popytu na przewozy pasażerskie i frachtowe. W porównaniu do 2006 roku z linii skorzystało aż o 15% więcej pasażerów, 29% więcej samochodów osobowych i 11% więcej jednostek frachtowych"

    tyle wyczytałem z wikibronki
    rok 2007 se tako szybko ne wrati, odnoszę wrażenie, że szwedzi się trochę przeliczyli, Polska już nie jest zieloną wyspą, szwecja nie jest miejscem wielkich emigracji zarobkowych Polaków, pożyjemy, zobaczymy...

    mimo wszystko wole rejs promem:-) a co tam słychać w żegludze bałtyckiej??

    • 10 15

  • Czy jesteś pewien że darmową ? Wydaje mi się że widziałem Reklamy S. na trojmiasto.pl

    Czy jesteś pewien że darmową ?
    Czy rzeczywiście stena nigdy nie miała reklamy na trojmiasto.pl ?

    Jeżeli miała to już nie można mówić o darmowej.

    • 11 2

  • Przesyłają do nas stare statki, wraki po remoncie, (7)

    a na swoje linie w zachodniej Europie budują zupełnie nowe. Jesteśmy wciąż trzecim światem dla nich. Tam na obrazku jest napisane, brand new superferries. Te, które zostaną zastąpione przez superferries pojadą do Danii (7 letnie), a do nas 15 letnie zastapią 20letnie. Prawie "nowe" - prawie robi różnicę

    • 31 23

    • Stare statki (6)

      Człowieku, statek w wieku 15 lat nie jest stary. W tym wieku to stary i najczęściej do niczego może być samochód. 15 lat dla statku do wiek średni. Aby iśc z postepem czasu, trzeba oczywiście wymienić pewne rzeczy, ale kadłub i napęd (rzadko kiedy jest wymieniany, najczęściej to lifting poprzez dodanie sterowania elektronicznego i tp. dodatki) są długowieczne. Historia zna stare statki pasażerskie, ktore mimo uplywu lat niewiele straciły na swojej wartość mechanicznej - taka np. Mauretania w wieku trzydziestu kilku lat płynęła na pomoc do jakiejs katastrofy i staruszka wyciągnęla przez godzinę ponad 27 węzłów mając maszyny parowe. dzisiaj jest oczywiście inna technika, ale wiek statku nie ma takiego znaczenia jak jakość jego obsługi - popatrz na ruskie statki w jakim stanie przypływaja do naszych stoczni remontowych.

      • 12 3

      • (1)

        Co nie oznacza że akurat do nas wszystko najstarsze trzeba spychać. Ten azbestowy jakiś czas temu też oczywiście do nas...

        • 0 4

        • Ten azbestowy prom wzięła niemiecka stocznia, zatrudniła Polaków i zarobiła 20 milonów dolarów,

          ale u nas oczywiście było wielkie halo i dolarki poszły się je..ć

          • 4 0

      • Stare statki (2)

        Sam plywam na 26 letnim promie i powiem, ze takiej automatyki to nie widzialem na innych duzo mlodszych statkach.

        • 2 0

        • zimny ? (1)

          • 0 0

          • nie, gorący

            • 0 0

      • 15 letni nie jest też nowy. Zresztą

        pisałem stary w porównaniu do tego co teraz będzie pływac między Holandią a Anglią. Wiem jak wyglądają statki obsługiwane przez ruskich, ale wiem też jak wyglądają zupełnie nowe. Sedno mojej wypowiedzi dotyczyło tego jak nas traktują. Jako "trzecich" eksploatatorów statku. Poza tym stare statki jednak tracą na wartości mechanicznej - nawet 15 letnie. Pozdro!

        • 0 0

  • "artykuł sponsorowany..." (1)

    Gdzieś ta informacja wam umknęła...

    • 14 15

    • zwłaszcza za wątek o opóźnieniach w remoncie Stena Line na pewno zapłaciła

      hahahaha, widzę, że Krystian czyta "ze zrozumieniem" :)

      • 2 2

  • jak możnaa mieszkac w Skandynawii? (11)

    To Syberia Europy

    • 13 42

    • (3)

      mozna czlowieku !!! tu sie lepiej zyje....

      • 11 4

      • szkoda ze Twoje IP wskazuje, że "tu" oznacza polske (2)

        • 5 4

        • jak można podejrzeć czyjeś IP na forum? (1)

          • 6 2

          • IP nie można, ale IQ jak najbardziej.

            • 1 0

    • jak mozna mieszkac w skandynawii ? (2)

      Mozna za 10tys miesiecznie podstawy - szacunek do czlowieka i brak debili takich jak ty -oceniajacych po tym jak mu sie tylek grzeje.

      • 13 6

      • skandynawowie jezdzą na wakacje na biegun

        czy tam gdzie słońce?

        • 5 0

      • szacunek do czlowieka i brak debili takich jak ty -oceniajacych po tym jak mu sie tylek grzeje.

        dokladnie

        • 0 0

    • jak mozna miec taka syberie w glowie jak ty

      • 3 3

    • Tez tego nie rozumiem (1)

      Gdybym mial mieszkac w Skandynawii to wpadl bym w depresje do tego to kraje komunistyczne.Tylko Miami tu sie zyje,zarabia i przyjemnie spedza czas.

      • 4 4

      • Jacuś, chyba cię zaprzęg konny na Oruni potrącił.

        • 1 1

    • mozna, mozna

      pogoda prawie taka sama jak w Gdansku, poza tym ostatnia zima w Polsce tez byla sroga.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane