• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy holownik w Porcie Gdańsk

Wioletta Kakowska-Mehring
11 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Podniesienie biało-czerwonej bandery na holowniku Atlas.


Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Dziś odbyła się uroczystość podniesienia bandery.



Atlas, bo tak nazwano nową jednostkę, został zbudowany w Wietnamie w należącej do Grupy Damen stoczni Song Thu Corporation, powstał według projektu ASD 2411 opracowanego przez Grupę Damen. Jednostka ma 24,47 m długości, 11,13 m szerokości, 3,6 m zanurzenia, 4,6 m wysokości bocznej oraz ponad 70 ton uciągu na palu. Jego maksymalna prędkość to 13 w. Statek zwodowano we wrześniu ub. roku.

Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. W listopadzie 2016 r. podniesiono banderę na Herkulesie, który jest większy i mocniejszy od Atlasa. Ma 29,10 m długości, 13,23 m szerokości, 5,5 m zanurzenia oraz 5,35 m wysokości bocznej. Moc napędu głównego jednostki sięga 5050 kW (6772 KM), a jego uciąg na palu to ponad 84 tony.

Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus), Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 15 holowników i zatrudnia ponad 200 osób.

- Decyzja o zakupie holownika wpisuje się w dynamiczny rozwój portu. Mam nadzieję, że to zaspokoi oczekiwania zarządu Portu, pilotów, Kapitanatu Portu i wszystkich operatorów nabrzeży. To nie jest jednak nasze ostatnie słowo w sprawie modernizacji. Musimy zastąpić nasze najstarsze jednostki - powiedział Marek Wengrzyn, prezes WUŻ Port and Maritime Services.
WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.

Herkules to najmocniejszy holownik we flocie WUŻ Port and Maritime Services.

Miejsca

Opinie (92) 3 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Podniesienie bandery na holowniku Atlas

    ale czarny dym z komina jak 30 letni tdi z rozwalonymi wtryskami (1)

    • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Podniesienie bandery na holowniku Atlas

      Holowniki

      Jak czytam te wypociny ludzi co nie mają zielonego pojęcia o zakupionych nowych holownikach przez Wuż w Gdansku i na temat i ile spalają paliwa to mi ręce opadają Dureń Durniem pogania

      • 0 0

  • Faktycznie (10)

    Kopci strasznie ,panowie mechanicy , wstyd , do roboty ;

    -sprawdzic wtryskiwacze
    -luzy zaworowe wyregulowac

    A jak nie pomoze , ustawienia rozrzadu skorygowac

    Instrukcja CAT chyba gdzies w maszynie jest ?

    Jak nie to wolac serwis albo doswiadczonych kolegow :)

    Gratuluje zakupu i zycze powodzenia , dobrze ze firma sie rozwija .

    • 19 16

    • A widziałeś kiedyś instrukcję CAT? (2)

      Jeśli tak, to powinieneś wiedzieć na co wspomniana firma Caterpillar pozwala by mechanicy robili przy tych silnikach.
      A po drugie to nowa jednostka na gwarancji - i tu też obowiązują pewne prawa

      • 3 1

      • No widzialem (1)

        I nawet czytalem , a ty chyba nie .

        To tylko kilka przykladow , wyobrazas sobie ze serwisant bedzie na burcie przez rok i za mechanika robil ?

        Initial 250 Service Hours (or at first oilchange)
        Engine Valve Lash - Inspect/Adjust ...................... 79
        Fuel Injector - Inspect/Adjust ................................ 79
        Magnetic Pickups - Clean/Inspect ........................ 85

        Every 4000 Service Hours
        Engine Valve Lash - Inspect/Adjust ......................79
        Fuel Injector - Inspect/Adjust ................................ 79

        • 1 1

        • Spis treści przeczytałeś.
          Gdybyś zagłębił się w dalsza treść, odkryłbyś " złotą sentencję CAT":
          Any problem call to service.

          • 1 0

    • (1)

      Widać mimo wysiłku włożonego w "fachowe" opisanie problemów, jak blade masz pojęcie o silnikach wysokoprężnych w tym większym nieco wydaniu.

      • 2 1

      • Surowa recenzja

        Moze jakies konkrety ?

        • 0 2

    • W Wietnamie nie obowiązują normy EU, więc EGR i DPF nie zamontowali :-D

      • 2 0

    • A co to CAT ? (3)

      mógłbyś napisać tak by każdy zrozumiał?
      Czy wolisz udawać wielkiego znawcę wrzucając jakieś skróty

      • 1 5

      • Hm (2)

        Wpis skierowany do Panow Mechanikow , oni powinni wiedziec .

        Ale ......ok niech ci bedzie CATelpillar

        • 2 2

        • A myślałem że Caterpillar :) (1)

          • 3 1

          • Sorki r umknelo :)

            • 0 2

  • Gdzie ekologia? (7)

    Przecież w dzisiejszych czasach on tak dymić nie powinien. Czepiają się mojego starego auta, a tu nowoczesne holowniki, które spalają tysiące litrów podczas pracy są dopuszczane do użytku

    • 20 17

    • (2)

      Janusze jak nie macie pojęcia o silnikach morskich ich budowie itd.To nie wypowiadac się

      • 2 1

      • Sebix; oświeć nas o silnikach morskich!
        Słyszeliśmy o okrętowych, o morskich chętnie się czegoś dowiemy.

        • 1 0

      • No weź odpowiedź. Nie bądź żyła

        • 2 0

    • (2)

      Silinik w aucie, a te 2 silniki tutaj to kompletnie co innego. Najpierw trzeba sie czegos dowiedzieć zeby sie wypowiedzieć . Potężny diesl czesto pokaże trochę dymu na początku.

      Mechanik statkowy C/E

      • 6 3

      • (1)

        Dlaczego dymi na początku, Panie mechaniku statkowy?

        • 5 2

        • No wlasnie

          Panie Mechaniku , prosimy o wyjasnienia .

          • 2 2

    • Jeaaa! Dymi pioruński! :)

      • 3 1

  • A jak toto zostało przetransportowane do Gdańska?

    Na pokładzie większej jednostki czy płynęło samodzielnie wzdłuż wybrzeży Azji i Europy?

    • 2 0

  • (9)

    To my uruchamiamy narodowe programy ratowania polskiego przemysłu stoczniowego, a taki WUŻ kupuje holowniki w Wietnamie?!?! No żesz pogonić ten KODziarski zarząd WUŻu!

    • 35 54

    • (1)

      Nie my a pis, rzuca się na wody chociaż pływać nie potrafi.
      Kapitał nie ma narodowości.

      • 3 4

      • Kapitał jak najbardziej ma narodowość.

        • 3 1

    • Za chwilę...

      wejdą wszystkie kontrole i będzie pozamiatane, staną się firmą strategiczną dla państwa. Niech nie afiszują się z tym KOdem...

      • 0 4

    • WUŻ (1)

      To chyba firma rodzinna - prawda ?

      • 8 1

      • Pracownicza.

        • 5 0

    • Mieli kupić dwa razy drożej z odbiorem za ok 2 lata i jeszcze prototyp, bo przecież nasze stocznie nie mają planów takowego sprzętu. To jest sprzęt który kosztuje majątek, a jak mniemam każdy liczy pieniądze. I uściślijmy co to prototyp, to taki sprzęt, który będzie przechodził testy już u nabywcy, czyli może się okazać że coś jednak nie gra i armator zamiast eksploatować sprzęt, będzie go modernizował.

      • 9 1

    • Lepiej się nie wypowiadaj Januszku jak nie masz pojęcia

      • 5 1

    • Kupuje tam gdzie taniej... a to ze u nas podobny holownik za 2x cene damena... no coz.

      • 7 2

    • darmozjad

      WUŻ to prywatna firma, może sobie kupować holowniki skąd chce, a Tobie darmozjadzie nic do tego.

      Holownik renomowanego producenta, ze sprawdzonej stoczni, z której wypłynęło ponad 100 egzemplarzy tego modelu holownika. Więcej pisać nie trzeba, idź się kodować gdzie indziej ;)

      • 28 4

  • Wietnamska maszynka

    Firma wybrała najszybsza, i najbardziej opłacalna opcje dla siebie, lokalny patriotyzm może byc, ale nie w sytuacji gdzie polskie stocznie nie mają jednostek ktore spełniają

    • 5 2

  • Z innej beczki... (2)

    Firma ta operuje na terenie Gdańska holuje statki dla GSR i innych miejscowych podmiotów a statek buduje w Wietnamie zamiast np.,,Stoczni Północnej '' dając zarobić swoim, kompletny brak lokalnego patriotyzmu.

    • 3 7

    • (1)

      Piszesz żeby pisać?? To lepiej nie wypowiadaj się. Stocznia Północna nie istnieje już od dawna, teraz to Remontowa Shipbuilding. Holownik powstalby w niej w dwa lata i na dodatek byłby to prototyp. Ponadto kosztowałby więcej niż sprawdzony produkt z Damena - czyli lidera w produkcji holownikow. Ludzie, jeśli nie jesteście w temacie to nie piszcie bzdur.

      • 6 1

      • Lider jeśli chodzi o holowniki zasilane węglem ?

        • 1 2

  • Tylko brak dynamik pensji (6)

    Zawodowiec

    • 1 1

    • Do Zawodowca (5)

      Czyli płacą stabilnie?

      • 1 1

      • praca - WUŻ (4)

        tak z ciekawości - może ktoś wie czy WUŻ robi jakieś zewnętrzne rekrutacje?
        bo kiedyś były opinie że tylko krewni, znajomi i poleceni (ale głównie krewni) mogli w ogóle tam pracować - nawet krążyły pogłoski że tak w regulaminie mają zapisane :)
        czy warto z zewnątrz w ogóle starować?

        • 1 0

        • Potwierdzam , krewni i znajomi . (2)

          • 1 0

          • nie nie znajomi, najbliższa rodzina tylko a krewni najbliżsi (1)

            kumpel był pociotkiem i juz był za dalekim krewnym plus ludzie którzy mają wysokie uprawnienia a nie ma ich nikt z rodzin obecnych pracowników, bo np mechanika trzeba mieć prawdziwego a nie jak szyperki co zwą sie kapitanciami a są na dużym statku co najwyżej bosmanami

            • 1 2

            • Pan mechanik

              Pierwszy szyperek, drugi szyperek... co to za dyplom ? Rozdają to jeszcze gdzieś hehe

              • 2 1

        • Skoro spółka pracownicza to proste raczej.

          • 2 0

  • Silniki (6)

    Silniki zamontowane na jednostce sa fabrycznie nowe , czy z odzysku i malowaniu ?

    • 5 3

    • Hmm (3)

      Uważaj bo cię twoja stara zaskoczy w nowym malowaniu. A tak na serio to był pokaz, czyli gwałtowne dodawanie obrotów. Wszystkie przeciążane silniki tak kopcą, w normalnej eksploatacji nikt tak nie operuje manetkami. Po co ta szydera jak się nie ma pojęcia?

      • 5 3

      • Nie wszystkie (2)

        Gwałtowne dodawanie obrotów przy manewrach to raczej norma , choć często nadużywana opcja przez operatorów .
        Trochę pojęcia sie ma , przy gwałtownym zwierzeniu dawki paliwa , sprężarka nie jest w stanie dostarczyć właściwej ilości powietrza aby całkowicie spalic paliwo , tym niemniej w tym przypadku widac wyraznie ze nawet gdy TC osiagnie juz obroty nominalne , silnik nadal kopci .

        Porownaj te dwa filmiki , na drugim widac Herkulesa , zdecydowanie lepiej wyregulowany silnik .

        Nie byla to zamierzona szydera , raczej doswiadczenie zyciowe
        Co do malowania , to jestem juz w takim wieku ze i lakiernik nie pomoze .

        Pozdrawiam

        • 3 1

        • Jet systemu nie ma na T/C. (1)

          Dla nie wtajemniczonych, to prosta instalacja sprezonego powietrza w ktorej gdy listwa paliwa na governorze zwieksza dawke paliwa otwiera sie zawor doprowadzsjacy sprezone powietrze na wirnik compressora na T/C przez co T/C osiaga obroty adekwatne do zadanej dawki paliwa. Wspolczynnik nadmiaru powietrza ociaga wsrtosc prawidlowa i nie ma mowy o ziezupelnym spalaniu(czarnej chmurze).

          • 1 1

          • co za bzdety

            może jeszcze siedzi borsuk i dmucha na turbinkę zamiast intercoolera

            • 1 1

    • (1)

      Nowe. Rok produkcji 2017.

      • 1 0

      • No to wyregulowac i bedzie dobrze

        • 0 0

  • To już chyba trzeci Atlas? (4)

    Poprzednie dwa ganiają gdzieś po Zatoce Gwinejskiej.
    A firma z miasta słynącego stoczniami kupuje holowniki ---- w Wietnamie :D

    • 50 7

    • (3)

      Najpierw trzeba wiedzieć jak się buduje profesjonalne holowniki a DAMEN wie jak to się robi i widać to na calym świecie.

      Praktyk Oficer Pozdrawiam

      • 7 4

      • ex damen. (2)

        To czy wie to bym polemizowal... zawsze mozna zaskoczyc nawet damen-a. Damen wygrywa poniewaz ma bardzo ciekawa polityke sprzedazy. OT

        • 2 0

        • Chodzi o prowizje ? (1)

          • 3 0

          • czytaj "łapówki"

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane