• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Robert Kiewlicz
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella. Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella.

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam - Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris.



Czy jest szansa na zwiększenie liczby statków pod polską banderą?

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris - o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m.

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych



Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • (13)

    "PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi"

    Odwrotnie. Podjęto świadome decyzje o zniszczeniu spółki za korzyści majątkowe. 

    • 110 4

    • dokładnie tak, to był podobny ruch jak ze stoczniami (11)

      u nas się nie opłaca ale w Rostocku w MV Werften w Niemczech jakoś się opłaca cały czas + dodatkowo zniknęła konkurencja w Polsce. Pamiętam słowa ryżego zdrajcy o inwestorze...to samo chciał zrobić z PKP Cargo (już DB w PL było i szykowało się na przejęcie) z LOTem i kilkoma innymi firmami..

      • 23 11

      • Kartel zoliborski juz rozkradl stocznie co prom pinokio maiala robic czy jeszcze nie? (5)

        • 6 16

        • Największy gn*j i grabarz polskiego przemysłu siedzi teraz (4)

          w Brukseli z mandatem od skretyniałych POwców. Lewandowski

          • 20 8

          • Tam sa ten... damy PiS... urode Polek reklamuja

            Straszydlo & Co

            • 4 6

          • w punkt, do tego ostatnio znowu skomlał o fuzji Lotos + Orlen

            był ministrem przekształceń własnościowych

            • 4 1

          • To prawda (1)

            To on pisał w Wyborczej, jak ma wyglądać Gdynia. Bez stoczni. Taki kurort. Z krotkim latem, zimnym morzem, ale kurort. Zoppot. Stąd te rozliczne restauracje, hotele i oczekiwania na turystow. Stąd m.in. zla kondycja miasta. Pewnie lubliniak, mial wytyczne z Niemiec.

            • 5 0

            • i, co grosza, ten plan jest realizowany

              paru cynicznych cwaniaków ("Gruby Rycho" w tym miesza?) na tym pewnie zarobi, a z Gdyni zrobi się taki trochę większy Sopot.
              I wrócimy do przedwojennego "ideału", parę ulic "centrum" dla wybranych otoczonych morzem "gdyńskich dzielnic biedy"...

              • 1 0

      • Stocznie sprzedał Ukraincom Jaworski z PIS i zamknął biznes (3)

        za to PIS nie mający nic jako PC uwłaszczył się na naszym majatku i teraz mają miliardy a wy po 500zł buhahahah

        • 11 10

        • buahah słoiku z Olsztyna (1)

          znasz historię Stoczni jak przeciętny wyborca PO histrorię ITI albo kariery Pawlaka i jego kumpli - czyli wcale. Tereny na stoczni były już rozparcelowywane przed tym jak Jaworski objął stołek, przypadek ? wątpię

          • 8 3

          • Kłamiesz jak mateusz

            • 2 4

        • Jaworskiemu przynajmniej udało się sprzedać resztki.

          Bo rozszabrowane i wyprowadzone z firmy za pomocą Synergii strategiczne zasoby i tereny przechwycili "zainteresowani".

          Jaworski nie jest świetlaną postacią, ale zrobił to co nie udało się Tuskowi i to zgodnie z doktryną tuskowego kolegi, Lewandowskiego: temu kto chciał kupić i za tyle ile chciał zapłacić.

          Więc o co ci chodzi?!

          • 1 1

      • Brawo Panu,szczere prawdziwe słowa

        • 1 0

    • Polska do niedawna była znana jako kraj

      wracajający do normalności...
      po komunizmie
      Ale suweren chciał jarozbawa dochodzącego... i powrotu do przeszłości.

      • 2 2

  • (10)

    Jaki prezes PLO takie statki i taka ich ilość - jest to jawnym szyderstwem wobec dawnego PLO kiedy było bardzo dobrze prosperującym przedsiębiorstwem. Partia rządząca może ogłosić ogromne zwycięstwo, wszak zakupiła 12-to letni wrak.

    • 98 36

    • kto dorpwoadził so zaorania PLO ? (3)

      syto na tym wychodząc ? To trochę jak z prezydentem Niemiec byłym, który zaraz po kadencji dostał fuchę w Gazprom - hmm czemu ? Bo był taki ogarnięty czy może dlatego, że podejmował konkretne decyzje ? Sam sobie odpowiedz na to

      • 25 7

      • To żadna polityka tylko ekonomia.

        PLO już tonęło w latach 90-tych ubiegłego wieku. I nawet POL-lewant jedyna spółka dochodowa niewiele mogła zdziałać.

        • 3 9

      • do zaorania PLO jak i rybołówstwa dalekomorskiego (1)

        doprowadzili Polscy Marynarze ... bo s-syny nie chcieli pływać za 20$ jak dawniej za PRLu+

        • 4 11

        • A mogliby za miskę ryżu

          Morałwiecki

          • 7 1

    • (1)

      a co "twoja partia" zakupiła??? Yyyy nawet 10 czy 12 letniego nie zakupiła :D

      • 18 9

      • stępkę postawili ...

        szampany strzelały konfetti się sypało i już

        • 10 4

    • Bez przesady, 12 letni statek to żaden wrak. (3)

      • 20 1

      • Kazdy statek? (1)

        • 0 3

        • każdy ... statki pływają po pół wieku i dłużej

          Statki typu Liberty budowane podczas IIWŚ ... nędzne i budowane jak najniższym kosztem.. pływały jeszcze w latach 80tych i 90tych - chociaż nikt o nie nigdzie nie dbał.
          a taki lotniskowiec atomowy USS Enterprise pływał 52 lata

          • 11 0

      • mój stary pływał kiedyś na różnych wrakach

        15, 20 letnich. Kiedy miał jechać na 7-letni statek, pomyślałem sobie, że wreszcie po raz pierwszy nie będzie ryzykował...Zwiał z niego po pierwszym przejeździe. Na takim wraku jeszcze nie pływał a miał raptem 7 lat...

        • 1 0

  • hahaha nowe znaczenie pojęcia "nowy"

    tak dla poprawy nastrojów

    • 48 7

  • Pod jaką banderą będzie ten statek pływał? Pod polską? (12)

    Tak tylko pytam

    • 68 4

    • no nie (1)

      • 8 1

      • Lądy i morza przemierzam, kulę ziemską z otwartym czołem.
        Polski mam paszport na sercu. Skąd, pytam, skąd go wziąłem?
        A wziąłem go z dumy i trudu, ze znoju codziennej pracy,
        ze stali, z żelaza, z węgla. A węgiel to koks, to antracyt...

        • 16 1

    • (1)

      Nikt w shippingu, kto chce robić biznes i zarabiać nie będzie pływał pod polską banderą. Co więcej, tzw. polska bandera nie daje żadnych korzyści a powoduje same szkody dla przedsiębiorcy i jest kulą u nogi i kolejną daniną dla rządu.

      • 31 5

      • lepiej ... np. łączność satelitarna przez Psary z Polskim Statkiem

        jest 10x droższa od połączenia satelity z australią i kablem tel. do Polski!

        • 11 1

    • Pod partyjna? Do Elblaga przez røw Morawiecki (6)

      • 21 15

      • (5)

        nie zmieści się

        • 11 5

        • No co ty ... powaznie (4)

          :D

          • 12 5

          • Tylko pontony i kajaki (2)

            • 11 8

            • A Yachty partyjne? (1)

              • 11 6

              • drużyna Jarosława Kaczyńskiego w patriotycznych pelerynach

                • 8 2

          • Poważnie?

            "TIR" nie miesci się w garażu podziemnym?
            Kto to budował...

            • 3 1

    • pod Chińską

      • 0 2

  • Nie budują lub nie remontują to źle, budują i remontują też źle. Ludzie kochani zdecydujcie się. (3)

    • 24 21

    • a co buduja? (2)

      • 6 2

      • Nepotyzm na niespotykaną dotąd skalę. (1)

        • 7 3

        • Ponoc tylko 13 przypadkow...

          • 3 0

  • Klepsydra (10)

    plo, pżm, dalmor - te firmy już nie istnieją. Wspaniała flota, statki pływały po wszystkich morzach i ocenach świata.
    Jesteśmy geniuszami w niszczeniu, wyprzedawaniu swojej tożsamości.

    • 71 4

    • nie my

      tylko ****, które po 89 wpadły na stołki i do tej pory siedzą przy korycie, to trochę jak w w filmie Psy - władza się zmieniła, ustrój się zmienił ale wiele osób jest gdzie było lub awansowało

      • 11 2

    • Co ty bredzisz, PŻM istnieje i ma się dobrze.

      Kilkadziesiąt statków i co jakiś czas zakupy nowych.

      • 9 3

    • Polska Żegluga Morska istnieje i działa. (1)

      62 statki od 16000 do 80000 ton nosnosci. Łącznie ponad 2 miliony ton.

      • 8 2

      • 1975 - 122 jednostek o nośności 2.8 mln DWT , rozwijamy się płynnie . Chyba już koniec komisarycznego. powodzenia !

        • 2 3

    • Ale bzdury.

      PŻM istnieje i ma się bardzo dobrze, działają pod marką Polsteam i mają całkiem sporą flotę.

      • 8 1

    • (1)

      Tak gwoli ścisłości to wszystkie te 3 firmy istnieją nadal

      • 2 0

      • i my także jeszcze istniejemy . i git

        • 2 0

    • Ten biznes miał rację bytu jak 1USD kosztował flaszkę wódki za komuny.

      • 4 3

    • Po prostu zbyt wielu jurgieltników mieszka nad Wisłą

      • 1 0

    • Nie pisz bzdur,gdyż PŻM widzę dość często na morzu

      Do dziury,jak nie wiesz albo spać i nie czytać

      • 0 0

  • Kupili statek zrobiony w lewackiej stoczni? (8)

    I na nim beda plywac patryjoty katolyki?

    • 28 37

    • Żałosne (1)

      Proponuję psychiatrę

      • 11 5

      • Nie pomaga

        Jarozbaw

        • 5 8

    • Duńczycy to porządni ludzie (2)

      tam nie obwieszają się esesmańskimi symbolami, (błyskawicami) nie są lewakami

      • 4 5

      • Masz taki symbol na skrzynce elektrycznej!

        Ale masz rację! Porządniejsi od Polaków. Tolerancyjni, uczciwi... szanujący kobiety.
        Nie ma u nich katofaszyzmu.

        • 7 1

      • Partyjna istoto... bo nie musza! Dania nie ma rezimu katofaszystowskiego... jak juz napisano.

        A twoja TVP ma takie znaki SS na mapie pogody clownie

        • 6 2

    • (2)

      pal wroty tęczowy zboczeńcu

      • 0 6

      • Luzuj szelki. Cysorz Polski jest kryptogejem ....

        Tak ten... ktorego pilnuja setki Milicjantow

        • 6 0

      • O to to... ładnie pokazujesz tą różnice.

        W Dani nie było by takiego komentarza obywatelu Kaczystanu

        • 5 0

  • Pod polską banderą pływają holowniki i żaglówki

    Pod polską banderą nie ma prawdziwych statków handlowych, pływają tylko statki szkoleniowe,obsługi portu ,platformy i jachty.Polski Rejestr Statków jest archaiczną instytucją , przechowalnią wapniaków na stołkach,którym na niczym nie zależy bo po co się wyśilać skoro zyski nie mają wpływu na wypłaty.Nikt nie chce pływać pod polską banderą,bo polskie prawo i przepisy są i**otyczne,a ewentualnie sprawy trwają latami.
    PRS woli sprawdzać doki i platformy niż walczyć o zmianę przepisów i nowych wielbicielki polskiej bandery

    • 43 4

  • A mieliśmy 43 statki w PLO!!! Co z nim, ruda mendo?! (10)

    Gdzie forsa za tę flotę?!

    • 26 32

    • Gdzie prom pinokio? 6 lat!

      Gdzie kasa?

      • 19 8

    • Flotę sprzedał za szklane paciorki guru Lewandowski Janusz (1)

      do teraz okadzany, jako ekspert od gospodarki, prywatyzacji, a ostatnio od budżetu UE, który powinien mieć dożywotni zakaz pokazywania się na Wybrzeżu ..

      • 14 6

      • Floty nie było ,oni jeszcze byli w szkole średniej,nieuku!

        • 0 0

    • a co on ma do prywatyzacji z lat 90tych? (4)

      tyle co kaczynski do opozycji w stanie wojennym

      • 14 4

      • Jak to, co ma? (1)

        Ma bardzo dużo! "Policzmy głosy". Nocna zmiana. Czyżby PLO nie upadło po tym fakcie?

        • 4 5

        • Nie!

          • 0 0

      • Ten... no (1)

        Startując na senatorów z Elbląga i Gdańska, tworząc gabinet prezydenta Wałęsy, zostając wiceprzewodniczącym S (Lech) czy stając na czele reaktywowanego Tygodnika Solidarność (Jarosław), bracia Kaczyńscy byli w centrum ówczesnego establishmentu. Nawet po obaleniu rządu Jana Olszewskiego, po sławetnej nocy teczek, Jarosław Kaczyński był gotów do rozmów z Unią Demokratyczną na temat nowej koalicji rządowej. Późniejszy prezes PiS-u nie kontestował Okrągłego Stołu, tylko starał się na nim ugrać tyle, ile zdołał.

        • 6 2

        • bo to moskiewski agent urodzony i wyszkolony

          przez sowiecką agentkę-matrioszkę Yadwihę, na temat której wiele kłamstw jej pomiotów wyszło już na jaw.

          • 1 1

    • Którym nim?

      • 0 0

    • Nie rudy ,ale podział zysków między kliki w latach osiemdziesiątych

      • 0 0

  • Prawdziwy Gdańszczanin (1)

    Brawo za poczucie humoru dla autora artykułu.

    • 23 2

    • Tylko czekać kiedy wrócą na ulice bejgerówki.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i dystrybucją puzzli, kart, gier planszowych, zabawek i mediami oraz trzy spółki sportowe. W latach 1997 - 2008 był prezesem ProkomuTrefl Sopot. W 1997 roku założone przez Kazimierza Wierzbickiego Sopockie Towarzystwo Koszykówki Trefl przekształcono w Sportową Spółkę Akcyjną.

Najczęściej czytane