• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Robert Kiewlicz
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella. Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella.

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam - Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris.



Czy jest szansa na zwiększenie liczby statków pod polską banderą?

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris - o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m.

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych



Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • Ostatnio ogłoszono że będziemy budowali jeden okręt 4 lata (14)

    Szkoda że nikt nie pamieta jakie i ile statków budowały nasze stocznie w Gdyni,Gdansku i Szczecinie. Budowaliśmy naprawdę nowoczesne statki i wszystko to zostało zniszcone .

    • 79 12

    • Ann

      Wysprzedane, ale przez kogo? Przez platforme, bo tak sobie Niemcy życzyli tumanie. Co, skleroza?

      • 0 0

    • Budowaliśmy prymitywnie i kiepskiej jakości statki. (2)

      Budowałem 10 lat statki w Stoczni Północnej. Potem pływałem przez prawie 30 lat.
      Widziałem różnice. Polskie konstrukcje przekombinowane , szybko korodujące , łamiące sie kable . Można długo wymieniać. Koreański statek po 20 latach mial zbiorniki jak nowe , w polskim wszystko juz gniło na potęgę, Silniki elektryczne tragedia itd. Mity powtarzane przez propagande.
      Polskie stocznie ,to był bałagan , chamstwo przełożonych i niekompetencja.

      • 9 7

      • Tak było ! Takaprawda!

        Też budowałem statki , ale w Gdyni ! Stocznia w Gdyni, w roku 1970 to był syf, bałagan, ludzie pracowali w brudnych i obdartych kombinezonach, brak narzędzi, 1/2 ludzi na zwolnieniach ! Od 1971roku już na zachodzie mogłem porównać stocznie w Korei, w Niemczech, w Chinach ! Polskie stocznie to 0,1 tego co w tym czasie było na zachodzie i praktycznie tak jest do dzisiaj !
        Ciemnota rządzi, a cwaniacy kradną !

        • 7 0

      • Wszystko głównie zależy od załogi jak dba o statek

        Skoro pływałeś powinieneś wiedzieć. Spójrz na większość niemieckich statków. Załoga wogole o nie noe dba. Syf. I nie pisz głupot że są słabej jakości,bo to nie prawda

        • 3 4

    • (1)

      Przez zdrajcę Tuska i jego bandycką ferajnę...

      • 15 14

      • Oj, wcześniej

        • 2 0

    • Dawno i nieprawda. (5)

      ...jakie i ile statków budowały nasze stocznie...były tak samo nowoczesne jak polski fiat 125p. Lata 90 to budowa najprostszych kontenerowców i sprzedaż poniżej kosztów. Stocznia Lenina była trwale deficytowa z wszechwładnymi roszczeniowymi związkowcami. Jedyne co potrafili; to dzwonili do polityków i domagali się dopłat do pensji. To należało dawno zaorać i przestawić się na produkcję remontową. Na produkcję specjalistyczną nie było już odpowiedniej kadry menadżerskiej i trzeźwych spawaczy.

      • 12 7

      • Ilu to polskich robotników stoczniowych i inzynierów pracuje za granicą w branży stoczniowej? (2)

        Są to wysoko oceniani fachowcy. Tylko u nas gazetki za judaszowe pieniążki wyzywała tych ludzi albo od pijaków, albo nierobów albo niedaczników z przestarzałymi informacjami.

        Tusk - który zlikwidował stocznie i przemysł dla nich pracujący, oraz Balcerowicz który załatwił szkolnictwo zawodowe odpowiadają za zniszczenie polskiego przemysłu. Nie tylko stoczniowego zresztą.

        • 11 14

        • Kolejny mitoman z wiedza z gazety polskiej - sakiewicza

          • 4 5

        • jak niby Balcerowicz załatwił szkolnictwo skoro nigdy nie był ministrem edukacji?

          a polscy inżynierowie to w większości pracują w Polsce, owszem w większości w zagranicznych firmach związanych z branżą morską, ro-ro czy offshorem, ale jest też sporo polskich firm.

          • 2 8

      • Skąd te dane

        Człowieku ty chyba jesteś jakim volksdeutschem...

        • 6 5

      • Budowano tez Chemikaliowce... a te proste nie sa

        • 8 0

    • Dla kogo budowaly? I za jaka walute? Dla zsrr i za ruble transferowe. Gdzie ty zyles ? W kosmosie?

      Wszyscy to wiedza

      • 5 0

    • fake news widzę leci znowu

      3 w 4 lata z opcją na kilka następnych

      • 4 0

  • Krytyka ?

    Kto zniszczył PLO ? Rządy prawicy ? Sam kiedyś pracowałem w PLO jako radiooficer. Uciekłem chyba w ostatnim momencie, postkomuna zniszczyła wszystko. To było kiedyś bodaj 180 statków handlowych, albo coś koło tego. Wiele już spłaconych i mogły chodzić nawet z drobnicą po portach Afryki. Nikt za to nie odpowiedział, a mąjatek narodowy został zmarnowany przez indolencję i nieuczciwość !

    • 1 0

  • A mieliśmy 43 statki w PLO!!! Co z nim, ruda mendo?! (10)

    Gdzie forsa za tę flotę?!

    • 26 32

    • a co on ma do prywatyzacji z lat 90tych? (4)

      tyle co kaczynski do opozycji w stanie wojennym

      • 14 4

      • Jak to, co ma? (1)

        Ma bardzo dużo! "Policzmy głosy". Nocna zmiana. Czyżby PLO nie upadło po tym fakcie?

        • 4 5

        • Nie!

          • 0 0

      • Ten... no (1)

        Startując na senatorów z Elbląga i Gdańska, tworząc gabinet prezydenta Wałęsy, zostając wiceprzewodniczącym S (Lech) czy stając na czele reaktywowanego Tygodnika Solidarność (Jarosław), bracia Kaczyńscy byli w centrum ówczesnego establishmentu. Nawet po obaleniu rządu Jana Olszewskiego, po sławetnej nocy teczek, Jarosław Kaczyński był gotów do rozmów z Unią Demokratyczną na temat nowej koalicji rządowej. Późniejszy prezes PiS-u nie kontestował Okrągłego Stołu, tylko starał się na nim ugrać tyle, ile zdołał.

        • 6 2

        • bo to moskiewski agent urodzony i wyszkolony

          przez sowiecką agentkę-matrioszkę Yadwihę, na temat której wiele kłamstw jej pomiotów wyszło już na jaw.

          • 1 1

    • Flotę sprzedał za szklane paciorki guru Lewandowski Janusz (1)

      do teraz okadzany, jako ekspert od gospodarki, prywatyzacji, a ostatnio od budżetu UE, który powinien mieć dożywotni zakaz pokazywania się na Wybrzeżu ..

      • 14 6

      • Floty nie było ,oni jeszcze byli w szkole średniej,nieuku!

        • 0 0

    • Nie rudy ,ale podział zysków między kliki w latach osiemdziesiątych

      • 0 0

    • Którym nim?

      • 0 0

    • Gdzie prom pinokio? 6 lat!

      Gdzie kasa?

      • 19 8

  • fundusze specjalne

    fundusze specjalne powstawaly w latach 80tych gdy powstawal kapitalizm zostaly szybko zlikwidowsne bo byly zrodlem przektetow i sposobem unikania przed kontrola budzetowa
    teraz znowu powstają masowo czyzby to masowa grabierz

    • 0 0

  • spolki skarbu panstwa

    spolki skarbu panstwa to takie przemalowane z czasow prl pegieery w ktorych tluste koty rzadowe grabia podatnikow .

    • 1 1

  • Żegluga i transport morski oraz oceanicznych upadł w czasie złodziejskiego reprewatyzacji po zmianach systemie politycznego w (5)

    Brak słów wstyd i żenada inaczej tego nie da się określić.
    Kraj nowa o Polsce który budował w czasach PRL super statki morskie i oceaniczne stał się krajem który kupuję wysłużone złomy jak w tym ostatnim przypadku od Danii .
    Gdzie się podział Polski wielki majątek stocznia i Polskich Linii Oceanicznych.
    Winni takiego stanu rzeczy powinno być oskarżeni i skazano za kradzież i zniszczenie polskiej gospodarki morskiej i winna nie leży tylko w partii politycznej która teraz jest u steru władzy ale leży w przyczynach złodziejskiej reprywatyzacja za rządów kiedy ta haniebna reprewatyzacjia miała swe początki czyli od pierwszych lat dziewięćdziesiątych .
    Co ci złodzieje zrobili z polskim przemysłem morskim tego nie da się opisać słowami tutaj przydała by się prokuraturą która ukarała by tych złodziei za przestępstwo przeciwko własnemu krajowi.

    • 31 2

    • Mareczku! Jesteś w błędzie ! (2)

      Jesteś w wielkim błędzie ! Polskie superstatki to był niemal przestarzały złom !!! Lata70'te i 80'te to czasy rozkwitu tanich stoczni w Japonii, Korei południowej i nieco później w Chinach ! Byłem tam,
      tam miałem nadzory w stoczniach ! Stocznie w Europie Zachodniej padały jak muchy, dodatkowo żarłoczne podatki dobijały i dobijają armatorów ! Polska była tak dzielna, że w sklepach było tylko nic, zero, prócz octu i wódki !!! Taka jest prawda ! Widziałem to wszystko i dobrze pamiętam !

      • 1 2

      • jakoś od czasów narodzin w 79 do końca komuny (1)

        jadałem w domu normalne obiady, pijałem "Grodziską", a nie ocet z wódką. Jak wchodziłem do SAM-u to było mnóstwo rzeczy, owszem polskich, niskich jakościowo, ale np. warzywa były wspaniałe. Po prostu wspaniałe. Pachnące pomidory, szczypiąca w język rzodkiewka ajajajaj teraz to mogę sobie pomidory spod lampy kupić w plastykowym pojemniczku...

        • 2 2

        • Młodziaku ! Ten dobrobyt to lipa !

          Ur.w 79 roku ? Śmichu warte! W tym czasie I sekretarz PZPR - Gierek zaciągnął milionowe pożyczki $$$ i za to sobie nieźle żyliście ! Ale dokąd prowadzi taka gospodarka ? Wiadomo !
          Do bankructwa ! Pokazał to czas Gorbaczowa i Wałęsy, okres po upadku muru berlińskiego !
          Dziś mamy podobną sytuację - EU daje kasę, którą przejada ciemnota, a rządzący nie potrafiący zarządzać stajnią , zupełnie jawnie i bezczelnie zapełniają swoje kabzy ! 3 x D !!!

          • 0 0

    • Gdyby pisowska prokuratura mogła czegoś się przyczepić, to by już zrobiła. Oczywiście, o ile za rozwalenie PLO nie odpowiadają

      obecni apologeci powstawania z kolan

      • 1 2

    • Oczywiści że tak

      Tylko ci co się nachapali są nie do ruszenia

      • 2 0

  • PLO (13)

    tp jest nic. CPK to będzie dobre 100 milionów pasażerów samolotów rocznie czyli dziennie 273 tysiące ludzi będzie przechodzilo przez ten port lotniczy no tak ale to bajka dla wyborców

    • 7 3

    • a wolisz taką? (12)

      "Pinięndzy nie ma i nie będzie!"

      • 0 0

      • A to jakas różnica? Kłamstwa partii pinokio machający łapami lepszy? (9)

        Czy po prostu tęskno za strukturami PRL?

        • 1 0

        • nie znam PRL, wiec trudno mi za tym tesknic (6)

          Ale jak mam wybierac swojskiego zlodzieja a zagranicznego i jego lokalnego sluge, to wole tego pierwszego.
          Znam obydwa typy i jesli mam sluzyc zagranicznemu, nie potrzebuje do tego posrednikow. Tam przynajmniej mam znacznie wyzszy poziom uslug i ochrony prawnej.
          Mozesz sobie toczyc beke z pinokia i przewalu "na stepke" ale on ma tak jak jeden z ministrow spraw zagranicznych, ktorego ambasador ze**al sie z emocji podczas skladania listow uwierzytelbiajacych. Mogl jedynie westchnsc "no i z kim ja musze pracowac?"

          No wlasnie, z kim?

          • 0 0

          • Ofiarą demagodi, Pan jesteś. Służlczość to jest to! jak już złodziej, to polski na pewno! lepszy od zagranicznego. czyli wnioskując, jest pozwoleństwo na złodziejstwo! Tak, co za cudowna ideologia. Jak za komuny. Dobry (często bywało że ten lepszy - kapitalistyczny) cement, beton, kafle itp. itd. do domku prezesa, kierownika, kierowcy czy ciecia, a gorszy na drogi, chodniki budowe przedszkoli. I wszyscy są usprawiedliwieni, bo to przeciez swojacy! narodowi złodzieje a nie jakieś Niemcy (tfu!) zagraniczne. Po czym większość narodowych Polaków wsiada do swoich Golfów, Passatów, Mercedesów i pojechali!
            To na pewno nazywamy hipokryzją.

            • 0 0

          • Nie znasz PRL? To masz teraz swietna okazje... (1)

            1 sekretarz Jarozbaw zrobil powrot do przeszlosci... tyle ze Coca Cola i pomarancze sa... ale struktury jak dawniej.
            Masz okazje to osobiscie przezyc.

            Program partii programem narodu!
            Partia gwarantem dobrobytu!

            • 0 2

            • "Partia gwarantem dobrobytu"

              no, chyba nie każda.
              Co prawda mówi się, że jak partia mówi że da, to mówi, ale są takie, co wprost mówią, że nie ma i nie będzie...

              A poza tym, jak administracja i ugrupowanie, które zdobyło władzę, ma sprawować nadzór właścicielski?

              • 0 0

          • Ta stepka to tylko malutki % walkow... (2)

            Jak krasc to miljardy...

            • 0 0

            • Czyli jak poprzednia władza !!! (1)

              • 1 0

              • Znacznnie gorzej... tamci to amatorzy byli

                • 0 0

        • zbyt malutko masz wiosen żeby porównywać ! (1)

          • 1 0

          • no napisal... ze nie zna... to mu sie tlumaczy ze ma swietna okazje

            • 0 0

      • a wolisz taką.. (1)

        nie chcę bo pieniądze wezmą różne osoby kolesie i kumple ciemnogrodu...

        • 0 0

        • i z toba nie podzialkuja?

          Teskno, psie ogrodnika?

          • 0 0

  • Panstwowe (1)

    W Europie nie ma panstwowych amatorów. To jakiś archaizm. Panstwo moze jedynie stymulować rozwój żeglugi. My ciagle tkwimy w PRL.

    • 4 0

    • Teraz bardziej aniżeli kiedykolwiek po jego "upadku"

      • 0 1

  • a MW (1)

    PiS teraz wykańcza MW okretow podwodnych brak Błaszczak z PiS podpisal ze stoczniami w których rządzą rodziny z pis że oni coś tam wybuduja w bliżej nie określonym czasie co ma pływać i teraz nie wiem czy to mają być promy co mają płynąć po Abramsy które pis kupił A w USA nic o tym nie wiedzą.!!!! Czy też jakiś holownik bo orp blyskawica z remontu ciągnął holownik niemiecki( ale jaja) może chociaż niech ten jacht co kupili za 100 milionów naprawia bo narazie gnije w Anglii A miał pływać po świecie i informować że Polska ma już 100.lat

    • 3 1

    • "A miał pływać po świecie i informować że Polska ma już 100.lat"

      Ze jest niepodlegla z kolanwstanieta i wogole super...
      I to dzieki KC PZP

      • 1 0

  • Obecny stan PLO to wynik destrukcyjnych działań Balcerowicza (2)

    Byłem pracownikiem PLO od 1970 - 1990 . Rządzili komuniści , bo kapitanem statku mógł zostać tylko członek PZPR !!!!!. Strajki w stoczni też rujnowały PLO , podnoszono ceny za remonty i przedłużano postoje w stoczniach. A póżniej zmiana zasad !!!!. Zyski przynosi Eksploatacja a nie statki. Przecież było tych statków prawie 200 !!!!. Ceny statków , nawet jako złom to wielka suma . Kto wziął za to pieniądze ? Ten czas rozkradania i zniszczenia PLO nie został osądzony i nikt nie poniósł konsekwencji. Od 1992 r pływałem jako kapitan u obcych armatorów : greckich , niemieckich ale tez i u japońskiego i amerykańskiego. Z rozrzewnienie wspominam te czasy PLO i smutek ogarnia przejeżdżając koło gmachy PLO na ul. 10 Lutego.

    • 11 3

    • Kto brał ?

      A z czego opłacono załogi , remonty, zaopatrzenie ? W tamtych czasach jeżeli już coś kwitło, to szło ciurkiem do bratniego kraju ZSRR !!! Wam się zarobki podobały, bo dodatkowo szmuglowaliście na potęgę gorzałę , a przywoziliście "nonairony i różne inne śmieci , którymi zawalona była Gdynia! Za 10$ kupowało się 10 ltr Wyborowej i co dalej to już wiadomo ... Do ślepej rury w siłowni ... Za ten lewy handelek budowało sie Orłowo i Kamienna Góra ! A teraz jęczycie i winę mają oni : Balcerowicz i reszta ! Winnych nie ma co szukać ! Należy się uczyć i solidnie pracować ! Świat stoi otworem, a Ku..y i złodzieje + lenie i nieroby idą w politykę !

      • 0 1

    • Tęskno za PRL... nie tylko tobie

      Z tąd wsparcie dla jarozbawa

      Książeczka partyjna na honorowym miejscu?

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane