• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Robert Kiewlicz
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella. Polskie Linie Oceaniczne powiększyły flotę o nową jednostkę ro-ro POL Stella.

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam - Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris.



Czy jest szansa na zwiększenie liczby statków pod polską banderą?

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris - o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m.

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych



Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

PLO chce modernizować flotę, ale w tajemnicy



Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • PLO (2)

    Trzeba uczynić wszystko aby budować Polska Flotę.Jak na ten moment budujemy statki dla Norwegów...co tam stać Nas...

    • 2 0

    • Jakie statki? od A do Z.... czy skorupy ?

      • 1 0

    • jak znam ten kierunek

      To raczej kadluby i nie sprzedajemy a oddajemy.

      • 0 0

  • firma z prezes od wypasania gęsi.... (3)

    słuchałem debat z udziałem jej i ludzi , którzy są w branży bardzo długo. Tylko przytakiwała i używała frazesów, żeby cokolwiek szczebiotać . Przykro było tego słuchać.

    • 22 4

    • ta kobieta się na niczym nie zna (1)

      została prezesem tylko dlatego, że była córką. Niektórzy twierdzą, że wilka morskiego. Ja do nich nie należę. Facet przy zanurzonym na 5 metrów dziobie wzywał asystę holownika, a nie ratunek. Z odznaczeniem dla niego i kilku innych to w ogóle skandal, no ale cóż ledwo żeśmy wtedy wyszli z komuny więc takie prymitywne akcje były na porządku dziennym. Facet zabił ludzi. Tyle

      • 3 0

      • Zna się, zna ! Na kombinowaniu ! Zawsze stała w reportażach przy przy kurduplu z Ciemnogrodzkiej!

        • 0 0

    • Pióro i puch ...

      Tfuj ! Ale prezes z nadania PiS ! Kombinować, skasować SKOK i myk na Cypr z forsą ! W jednym roku podatkowym ma milionowe długi i parę tysięcy oszczędności, a w następnym już milionowe długi znikają, a partyjny koleś z Ciemnogrodzkiej - "deweloper" chce budować 2 wieże "J i L" za pieniądze od jakiejś spółeczki z Cypru ... Historie jak z Sycylii !

      • 0 1

  • 11 letni ... (1)

    I taki NOWY !!!!

    • 4 1

    • jak na statek

      To akurat po dotarciu...

      • 0 0

  • A PO co Polskie zwijała (3)

    • 3 1

    • My dokańczamy (2)

      Morałwięcki

      • 2 2

      • Tusk w kogo intersie działa? Bo nie Polski (1)

        Nie dla donosicieli... Pełowskich

        • 0 1

        • Brawo Rząd, tak trzymać

          A totalni donosiciele z opozycji milczeć

          • 0 1

  • Mielewczyk prezesem?!!! (3)

    a jakie ma kompetencje poza tym że z PISU?

    • 16 2

    • Miała ojca marynarza. (2)

      Jak na pis to już wiele.

      • 5 0

      • Prawda : (1)

        Ojciec, kapitan Arciszewski poszedł na dno z całą załogą !!! Przejął gdzieś na Kamczatce przerdzewiały wrak ! Jedyny marynarz co się uratował, to człowiek, który widząc ten złom odmówił zamustrowania
        na ten statek i w sądzie wszystko pięknie opisał !

        • 2 0

        • poszedł na dno, bo sam tam statek sprowadził swoją głupotą i niekompetencją.

          statek tonął a ten wzywał holownik zamiast pomoc. Zabił ludzi i tyle. Tak się zapisał w pamięci. Ten wrak to był Leros Strength

          • 2 0

  • W latach 80 PLO liczyło 180 statków (1)

    Mam pytanie co stało sie z taką flotą - kto na tym zarobił i jakim prawem?

    • 13 0

    • towarzysze ze styropianu, bo im się należało

      względnie Prawem Kaduka

      • 0 0

  • (10)

    Jaki prezes PLO takie statki i taka ich ilość - jest to jawnym szyderstwem wobec dawnego PLO kiedy było bardzo dobrze prosperującym przedsiębiorstwem. Partia rządząca może ogłosić ogromne zwycięstwo, wszak zakupiła 12-to letni wrak.

    • 98 36

    • Bez przesady, 12 letni statek to żaden wrak. (3)

      • 20 1

      • mój stary pływał kiedyś na różnych wrakach

        15, 20 letnich. Kiedy miał jechać na 7-letni statek, pomyślałem sobie, że wreszcie po raz pierwszy nie będzie ryzykował...Zwiał z niego po pierwszym przejeździe. Na takim wraku jeszcze nie pływał a miał raptem 7 lat...

        • 1 0

      • Kazdy statek? (1)

        • 0 3

        • każdy ... statki pływają po pół wieku i dłużej

          Statki typu Liberty budowane podczas IIWŚ ... nędzne i budowane jak najniższym kosztem.. pływały jeszcze w latach 80tych i 90tych - chociaż nikt o nie nigdzie nie dbał.
          a taki lotniskowiec atomowy USS Enterprise pływał 52 lata

          • 11 0

    • kto dorpwoadził so zaorania PLO ? (3)

      syto na tym wychodząc ? To trochę jak z prezydentem Niemiec byłym, który zaraz po kadencji dostał fuchę w Gazprom - hmm czemu ? Bo był taki ogarnięty czy może dlatego, że podejmował konkretne decyzje ? Sam sobie odpowiedz na to

      • 25 7

      • do zaorania PLO jak i rybołówstwa dalekomorskiego (1)

        doprowadzili Polscy Marynarze ... bo s-syny nie chcieli pływać za 20$ jak dawniej za PRLu+

        • 4 11

        • A mogliby za miskę ryżu

          Morałwiecki

          • 7 1

      • To żadna polityka tylko ekonomia.

        PLO już tonęło w latach 90-tych ubiegłego wieku. I nawet POL-lewant jedyna spółka dochodowa niewiele mogła zdziałać.

        • 3 9

    • (1)

      a co "twoja partia" zakupiła??? Yyyy nawet 10 czy 12 letniego nie zakupiła :D

      • 18 9

      • stępkę postawili ...

        szampany strzelały konfetti się sypało i już

        • 10 4

  • Co to za pływanie teraz.... (1)

    Kiedyś jak się płynęło na jedynkę ( 1 rok) to wiadomo, kobit brak. Maszyna i kuchnia, zdarzało się... A czasem i nawigacja się przyłączyła.... Teraz? Teraz to już się tak nie da... Nawet pieniądz nie ten

    • 0 0

    • Nierób smaka ... prezes przeczyta i co

      Mu sie tylko misiewicze i harry potery przyłanczają.

      • 1 0

  • (13)

    "PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi"

    Odwrotnie. Podjęto świadome decyzje o zniszczeniu spółki za korzyści majątkowe. 

    • 110 4

    • Polska do niedawna była znana jako kraj

      wracajający do normalności...
      po komunizmie
      Ale suweren chciał jarozbawa dochodzącego... i powrotu do przeszłości.

      • 2 2

    • dokładnie tak, to był podobny ruch jak ze stoczniami (11)

      u nas się nie opłaca ale w Rostocku w MV Werften w Niemczech jakoś się opłaca cały czas + dodatkowo zniknęła konkurencja w Polsce. Pamiętam słowa ryżego zdrajcy o inwestorze...to samo chciał zrobić z PKP Cargo (już DB w PL było i szykowało się na przejęcie) z LOTem i kilkoma innymi firmami..

      • 23 11

      • Stocznie sprzedał Ukraincom Jaworski z PIS i zamknął biznes (3)

        za to PIS nie mający nic jako PC uwłaszczył się na naszym majatku i teraz mają miliardy a wy po 500zł buhahahah

        • 11 10

        • Jaworskiemu przynajmniej udało się sprzedać resztki.

          Bo rozszabrowane i wyprowadzone z firmy za pomocą Synergii strategiczne zasoby i tereny przechwycili "zainteresowani".

          Jaworski nie jest świetlaną postacią, ale zrobił to co nie udało się Tuskowi i to zgodnie z doktryną tuskowego kolegi, Lewandowskiego: temu kto chciał kupić i za tyle ile chciał zapłacić.

          Więc o co ci chodzi?!

          • 1 1

        • buahah słoiku z Olsztyna (1)

          znasz historię Stoczni jak przeciętny wyborca PO histrorię ITI albo kariery Pawlaka i jego kumpli - czyli wcale. Tereny na stoczni były już rozparcelowywane przed tym jak Jaworski objął stołek, przypadek ? wątpię

          • 8 3

          • Kłamiesz jak mateusz

            • 2 4

      • Kartel zoliborski juz rozkradl stocznie co prom pinokio maiala robic czy jeszcze nie? (5)

        • 6 16

        • Największy gn*j i grabarz polskiego przemysłu siedzi teraz (4)

          w Brukseli z mandatem od skretyniałych POwców. Lewandowski

          • 20 8

          • To prawda (1)

            To on pisał w Wyborczej, jak ma wyglądać Gdynia. Bez stoczni. Taki kurort. Z krotkim latem, zimnym morzem, ale kurort. Zoppot. Stąd te rozliczne restauracje, hotele i oczekiwania na turystow. Stąd m.in. zla kondycja miasta. Pewnie lubliniak, mial wytyczne z Niemiec.

            • 5 0

            • i, co grosza, ten plan jest realizowany

              paru cynicznych cwaniaków ("Gruby Rycho" w tym miesza?) na tym pewnie zarobi, a z Gdyni zrobi się taki trochę większy Sopot.
              I wrócimy do przedwojennego "ideału", parę ulic "centrum" dla wybranych otoczonych morzem "gdyńskich dzielnic biedy"...

              • 1 0

          • w punkt, do tego ostatnio znowu skomlał o fuzji Lotos + Orlen

            był ministrem przekształceń własnościowych

            • 4 1

          • Tam sa ten... damy PiS... urode Polek reklamuja

            Straszydlo & Co

            • 4 6

      • Brawo Panu,szczere prawdziwe słowa

        • 1 0

  • (2)

    to jest pseudo PLO...

    • 2 0

    • Sejsmiku

      Sejsmiku

      • 0 0

    • Co Ty

      Spać nie możesz?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane