- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (77 opinii)
- 2 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (67 opinii)
- 3 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (79 opinii)
- 4 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (115 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (252 opinie)
ORP "Sokół" i ORP "Kaszub". Remontowa pracuje dla wojska
W Gdańskiej Stoczni Remontowa zakończył się remont okrętu podwodnego ORP "Sokół". Jednostka dziś powróciła do służby. Trwają jeszcze prace na korwecie ORP "Kaszub". Dzięki posiadaniu wymaganych certyfikatów i licencji, "Remontowa" coraz skuteczniej zdobywa kontrakty ma remonty okrętów wojennych.
Stocznia ma bardzo duże doświadczenie w remontach czy przebudowach różnych jednostek, jednak okręt podwodny wpłynął do gdańskiego zakładu po raz pierwszy. Jednostka ta wpłynęła na tzw. remont awaryjny, który trwał tylko tydzień. Wykonano remont trzech klap odpowietrzników zbiorników balastowych. Z uwagi na bezpieczeństwo załogi, są to jedne z najważniejszych mechanizmów na jednostce. Klapy odpowietrzników decydują o zanurzeniu i wynurzeniu okrętu. Przy okazji umyto i wyczyszczono kadłub okrętu z morskich porostów.
Okręt ma 47,2 m długości, 4,9 m szerokości. Maksymalne zanurzenie to 200 metrów, prędkość nawodna to 12 węzłów, a prędkość podwodna 18 węzłów. Jest przystosowany do działania we wszystkich rejonach świata. Jednostka, która dziś pływa pod nazwą "Sokół" jest już trzecią w historii. Przed rozpoczęciem II wojny światowej nazwę "Sokół" nosił w polskiej marynarce wojennej holownik, ale pierwszy pod nazwą ORP "Sokół" służył okręt podwodny brytyjskiego typu U, dzierżawiony przez Polskę (po wojnie oddany Wielkiej Brytaniii). Po wojnie nazwę przejął okręt projektu 613 (Whiskey) zbudowany w Związku Radzieckim (1964-1987), a teraz nosi ją okręt typu 207 Kobben (pod polską banderą od 2002 roku). Statek zbudowano w niemieckiej stoczni w 1967 roku. Od zwodowania, aż do 2001 należał on do marynarki norweskiej.
ORP "Sokół" już opuścił stocznię. Trwa jeszcze remont korwety ORP "Kaszub". Ten jednak był planowany i wymaga dużo więcej czasu. Już wykonano remont układu napędowego. Pozostały jeszcze prace konserwacyjne przy kadłubie, a także wymiana echosondy i urządzenia do pomiaru prędkości. Korweta jest trzecim statkiem marynarki wojennej noszącym imię "Kaszub", przed II wojną był torpedowiec, po wojnie okręt podwodny.
Jednak nie tylko "Remontowa" ostatnio pracuje dla Marynarki Wojennej. We wrześniu remont w gdyńskiej Stoczni Marynarki Wojennej przejdzie okręt podwodny ORP "Orzeł". Jest to największa i najmłodsza polska jednostka tego typu. W ramach umowy zawartej z Komendą Portu Wojennego Gdynia, stocznia dokona na okręcie naprawy zbiorników balastowych 1 i 11 wraz z regulacją windy kotwicznej oraz naprawy tzw. przetwornic ogólnookrętowych PO-20-50 i PO-20-400. Tylko w tym roku gdyńska stocznia remontowała już okręt ORP "Gniezno", zbiornikowiec paliwowy ORP "Bałtyk" oraz trałowiec bazowy projektu 207M (TRB 646).
Miejsca
Opinie (65) 3 zablokowane
-
2013-08-30 14:41
(2)
Prawie 50-letni okręt. Mamy czym walczyć!
- 36 5
-
2013-08-30 16:05
Za to Marynarka Wojenna ma kilkanaście nowych jachtów sportowych
- ponoć do szkolenia.
- miejsce stacjonowania Basen Jachtowy w Gdyni.- 13 1
-
2013-08-30 15:39
zawsze mozna go zatopic przy wejsciu do portu ;]
- 13 1
-
2013-08-30 14:25
Syria czeka (2)
No to już z nimi do Syrii.
Lotniskowiec Gawron już tam popłynął.- 30 12
-
2013-08-30 15:18
Gawron ?? (1)
to miała być korweta jeśli mnie pamięć nie myli :P
- 1 2
-
2013-08-30 15:57
flagowiec feldmarszalku klichu i jego spadkobiercy nie moze byc korweta
moze byc lotniskowcem, pancernikiem lub w najgorszym wypadku krazownikiem- 1 1
-
2013-08-30 15:33
Porosty to trwała symbioza grzyba z glonem w ujęciu ekologicznym, organizmy lądowe
Występowanie
Porosty są organizmami pionierskimi, porastającymi korę drzew, kamienie, gleby najbardziej ubogie i raczej suche, zwane też "glebami poligonowymi". Występują niemalże na wszystkich długościach i szerokościach geograficznych. Najwięcej gleb poligonowych znajduje się w tundrze, a także na pustyniach i stepach. Gleby tundrowe, pustynne i stepowe należą do bardzo ubogich w przyswajalny azot i dlatego porosty asymilują azot z atmosfery przy pomocy cyjanobakterii, znajdujących się w zgrubieniach plechy, zwanych cefalodiami. Asymilacja azotu przez porosty (a właściwie sinice) zachodzi w zakresie temperatur -5 °C 35 °C.
Porosty spotkać można na korze drzew (epifity), drewnie (epiksylity), glebie (epigeity) oraz na naturalnych i antropogenicznych podłożach skalnych, takich jak skałki, kamienie i głazy narzutowe, beton, tynk, cegły, eternit, dachówki (epility). Duża grupa porostów zasiedla różne podłoża, gatunki takie określamy jako ubikwistyczne. Na przykład niektóre chrobotki (chrobotek szydlasty Cladonia coniocraea, chrobotek strzępiasty Cladonia fimbriata) osiedlają się głównie na murszejących pniakach, często jednak występują także na glebie, korze drzew, a nawet pokrytym cienką warstewką gleby podłożu skalnym.
A okręty, statki i całą resztę w wodzioe to porastają najczęściej pąkle, skorupiaki osiadłe oraz małże oraz glony.- 18 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.