• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Olbrzymi Vidar przekazany armatorowi

erka
7 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz jak wygląda najnowszy specjalistyczny statek zbudowany w Stoczni Crist.

Specjalistyczny statek hydrotechniczny "Vidar", zbudowany przez stocznię Crist, został przekazany armatorowi. Jednostka będzie wykorzystywana do budowy morskich farm wiatrowych dla niemieckiej firmy z branży energetyki wiatrowej - Hochtief Solutions AG.



"Vidar" jest jednostką typu "Heavy Lift Jack up Vessel". Mierzy 140,5 m długości oraz 41 m szerokości i rozwija prędkość 11 węzłów. Statek może szybko przekształcić się w 1,2 tys. tonowy dźwig służący do instalacji morskich farm wiatrowych. To wszystko dzięki specjalnemu systemowi samopodnoszącemu, czyli charakterystycznym opuszczanym na morskie dno "nogom" o wysokości aż 90 m. Ich konstrukcja pozwala na prowadzenie prac na głębokości do 50 m.

- Jesteśmy dumni z tego statku - stwierdził Krzysztof Kulczycki, jeden z współwłaścicieli Stoczni Crist. - Mamy nadzieję, że takie jednostki będą przynajmniej dwa razy w roku wypływały z naszej stoczni w Gdyni.

Na pokładzie znalazło się także miejsce na lądowisko dla helikoptera. Zastosowano tam również system pozycjonowania jednostki na morzu z dokładnością do 1 m. Dzięki takim parametrom "Vidar" będzie mógł kompleksowo obsługiwać cały proces instalacji farmy wiatrowej, począwszy od załadunku turbin i masztów przez ich transport, aż po instalację w miejscu przeznaczenia. Ogromna nośność oraz przestrzeń ładunkowa pozwalają na maksymalną efektywność operacji na morzu.

"Vidar" nie jest pierwszym tego typu statkiem zbudowanym przez Crist. w 2012 roku przekazano armatorowi statek "Innovation". "Innovation" to także jednostka hydrotechniczna, tzw. "Heavy Lift Jack up Vessel" z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Wyposażony został w żuraw o udźwigu 1,5 tys. ton i może przewozić elementy wież wiatrowych o ciężarze do 8 tys. ton. Dla porównania, największy pływający dźwig w Trójmieście, należący do Polskiego Ratownictwa Okrętowego "Maja", ma udźwig ok. 300 ton.

W 2010 r. stocznia przekazała niemieckiemu koncernowi Hochtief budowlano-remontową platformę "Thor". Te statek był jednak mniejszy i nie posiadał własnego napędu. Ostatnio właściciel "Thora" rozważał poważną przebudowę statku. W planach było "przecięcie" statku i jego przedłużenie oraz dołożenie własnego napędu. Zadanie to chciano powierzyć stoczni Crist. Ostatecznie zdecydowano jednak o niedużej przebudowie. Elementy (nadbudówki) wykona Crist, ale montaż nie zostanie wykonany w Gdyni.
erka

Miejsca

Opinie (55) 2 zablokowane

  • straty

    a Konrem Nauta też kończy żywot z ogromnymi stratami tak wyglądają rzady marsjan

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane