• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowy Chipolbrok buduje statki w Chinach

VIK
20 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • W imieniu strony polskiej w uroczystości uczestniczył Maciej Łępicki, dyrektor zarządzający Chipolbrok.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • Lu Ziyou, prezes stoczni Chengx.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.

W chińskiej stoczni rozpoczęto budowę statku dla państwowego polsko-chińskiego przedsiębiorstwa Chipolbrok. Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie jednostek przewidziane jest na koniec 2022 roku.



Jeszcze w kwietniu ub.r. media branżowe informowały, że Chipolbrok prowadzi rozmowy z chińską stocznią dotyczące ewentualnego zamówienia czterech statków wielozadaniowych o łącznej wartości około 120 mln dolarów. Ostatni raz spółka zamówiła nowe statki osiem lat temu, kiedy to zleciła stoczni Yangzijiang Shipbuilding budowę czterech statków o nośności po 37 tys. ton.

W październiku ub.r. poinformowano jednak o zakupie jednostek "z drugiej ręki". Firma Chipolbrok nabyła od niemieckiego armatora Hermann Buss dwa wielozadaniowe statki przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych o nośności po 33 tys. ton. Są to jednostki wybudowane w 2010 r.

Gospodarka morska w Trójmieście



Okazuje się jednak, że firma nie wycofała się z planów budowy nowych jednostek. Co więcej, kilka dni temu w Chengxi Shipyard Co. w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces tworzenia konstrukcji kolejnego statku zamówionego przez Chipolbrok. Będzie to jednostka o nośności 62000 DWT mająca prawie 200 m długości i 32,26 m szerokości. Jednostki budowane są pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków w systemie "dual class".

Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie ich przewidziane jest na koniec 2022 r. Dla stoczni Chengxi to pierwsze zamówienie na wielozadaniowe statki przeznaczone do przewozu specjalnych, ciężkich i wielkogabarytowych ładunków.

- Nadzór ze strony PRS prowadzony jest  przez centralę w Gdańsku w zakresie rozpatrywania i zatwierdzania dokumentacji klasyfikacyjnej, a także przez zespół inspektorów z placówki PRS w Szanghaju w zakresie nadzoru nad budową jednostek oraz nadzoru nad produkcją wykonanych w Chinach materiałów i wyposażenia - podał PRS w komunikacie.
Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty Chipolbrok ma dysponować do końca 2021 r. flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 tys. ton.

Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok powstało w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Spółka jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport. Obydwaj udziałowcy spółki posiadają po 50 proc. udziałów. Chipolbrok jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej. Przedsiębiorstwo ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.
VIK

Miejsca

Opinie (129) 1 zablokowana

  • Towarzysz Gierek by się nie powstydził takiego palenia blach. Wstajemy z kolan! (2)

    • 32 6

    • skoro Chińczycy dopłacają

      do statku ok 30% to niby gdzie mają kupić?

      • 3 3

    • pewnie przesądził termin dostawy

      u nas stępka na budowie promu w szczecinie tak zardzewiała że musieli zutylizować :( a tu 4 statki do przyszłego roku zbudują

      jak wiadomo Tusk jest wszystkiemu winny więc aktualna władza nie ma sobie nic do zarzucenia :)

      • 9 7

  • Ehhh (2)

    Chińczycy najtańsi to robią wszystko , a potem na remont do remontowej bo jakaś lipa jest..

    • 20 19

    • i przerobić na fregatę

      • 2 2

    • nie znasz się na tym

      Chińskie stocznie robią bardzo wysokiej klasy produkty dla wielu koncernów w tej branży, nie tylko Polskich

      • 0 0

  • nie ma sie czym chwalic (2)

    chiny to totalitarny system ktory chce zawladnac swiatem, jak beda mieli przewage to nas podbija. Tajwan nastepny w kolejnosci po hong kongu, aafryka wykupiona gospodarczo, teraz zaczynaja dzialac w am płd.

    • 31 7

    • A może są pracowici, przedsiębiorczy, ekspansywni i inteligentniejsi?

      • 5 3

    • ale glupi jestes, zebysmy w polsce mieli taki rzad kompetentny jak w Chinach to by bylo fajnie. a co ty wiesz o zyciu w HK, byles tam i mieszkales kmiocie? ja tak i popieram nowe reformy rzadu centralnego.

      • 3 1

  • Chiński statek ? Tylko nie piszcie jeszcze, że silnik od Fiata. (2)

    I elektronika z Francji...

    • 14 13

    • Gorzej to tylko z TFSI od VW

      • 7 3

    • po prostu nie masz pojęcia o czym mówisz

      Chińskie stocznie potrafią zrobić wysokiej klasy sprzęt

      • 0 0

  • (2)

    Nie jest przecież żadną tajemnicą dlaczego armator istnieje i będzie istniał

    • 22 3

    • (1)

      Oświeć czytelników proszę. Jaka jest oczywista prawda o tej firmie?

      • 6 1

      • istnieje z tego samego powodu co Polsko-Koreański Chopol.

        • 2 2

  • Jeden wybudowali dwa lata temu. Chińska nazwa. Z Polską go łaczy tylko to, że przywozi śmieci z Chin a zabiero drewno. (2)

    • 34 8

    • (1)

      możesz coś wiecej napisać o tych smieciach?

      • 3 0

      • Jeśli śmieci to pewno z UK. Teraz nie wolno.

        • 0 0

  • To niech przy okazji prom pinokia zrobią (1)

    Tu stocznie partia rozsprzedała po PR stuntcie w TV?

    • 23 5

    • Tak PiSowcy dbają o polskie stocznie :) Budują statki w Chinach :)

      • 2 1

  • A kto dziś jest szefem tego geszeftu z ramienia RP , jeżeli mozna to poproszę nazwisko dyr. (3)

    • 16 4

    • Internet nie boli

      Wszystko jest

      • 4 1

    • pewnie ktoś z Pcimia (1)

      tam jest wylęgarnia prezesów
      sami fachowcy

      • 9 2

      • u rydzyka tez kupa fachowcow a blizej niz z pcimia

        • 0 0

  • Ciekawostka że gdy pìs dorwał się do władzy to nawet w takim Chipolbroku całe kierownictwo za jednym zamachem zostało zmienione. (21)

    Zawsze to parę posad dla swoich :D

    • 86 20

    • dlaczego mieli peowcow wspierać (9)

      Niby kto tam wcześniej siedział? Oczywiście bezpartyjni fachowcy.

      • 20 39

      • Sprawdź a potem się wymądrzaj (6)

        Za czasów po zarząd się praktycznie nie zmienił.
        Dopiero PiS wymiótł wszystkich w 2016.

        • 44 5

        • Bo taka była filozofia PO - trzymaj z mafią (4)

          Nie ruszali byłych służb. Byłe służby ich nie ruszały. Większość pracowników to byli PZPR lub SB. Obecnie średnia wieku to 60+. Kto za komuny pracował w międzynarodowych geszeftach ?
          A Chińczycy pracujący w Gdyni to przypuszczalnie agenci wywiadu. A na pewno członkowie KPCh.

          • 18 44

          • PZPR lub SB. (2)

            to akurat mamy najwięcej w PiS, nawet w ławach Sejmowych Trybunale, ...

            • 41 11

            • serio (1)

              no popatrz bo mam wrażenie że to Schetyna skakał z Budką i z czerwonymi na wiecach, a wszędzie banda d***li mówi tylko o Piotrowiczu...

              • 7 12

              • Wrażenie tak samo jak twoja wiedza oparta jest na tvpis

                • 10 4

          • a w PRS wymienili ?

            widocznie w Gdańsku mają ludzi, którzy działają na dwóch frontach :)

            • 3 2

        • Jasne ... PO wcale stołkami się nie obsadzało ...

          Do tego stopnia, że jeden do Brukseli spierdzielił a drugi chował się na Ukrainie ...

          • 5 3

      • Wczesniej to marynarze wozili czesci zapasowe na statki C-P - ale pewnie zaraz zacznie sie minusowanie :-D

        • 6 0

      • Dokładnie ...

        • 2 0

    • Szadzac po rozmachu tuska i nowaka i plichty (4)

      było to wrecz obligatoryjne.
      Pewnie by zaraz sprywatyzowali i sprzedali za bezcen niemcom albo rosjanom, no moze francuzom.
      A ty ogladaj tvn i dalej sie zachłystuj nowoczesnościa.

      • 10 29

      • No popatrz, a jakoś nie sprzedali, i nawet swoich ludzi nie wcisneli do kierownictwa firmy. (3)

        Przez 8 lat, dziwne nie?

        A PiS od razu, ciach i już.

        • 26 6

        • Tego nie da się sprzedać (2)

          Spółka ma swój dziwny statut. Jakiekolwiek zmiany, w tym właścicieli, wymagają akceptacji obydwu parlamentów. Także to jest nie do ruszenia.

          • 8 0

          • każdy wie o co chodzi (1)

            w tej firmie

            • 3 0

            • Że to relikt komuny to wiadomo. Teraz nawet instytuty konfucjusza przy uniwersytetach są pomawiane jako chińska agentura odkąd zaostrzyl się kurs polityki USA wobec panstwa środka, tym samym nasze stosunki uległy ochlodzeniu w ramach tej amerykańskiej presji

              • 1 1

    • Zaiste ciekawe.

      Takie "przywileje" wladzy. Każda poprzednia wymieniała i każda kolejna będzie wymieniać

      • 4 6

    • bo to są służby specjalne

      pod przykrywką armatora, a handlują wiadomo...maszynami do szycia i traktorami

      • 1 2

    • (1)

      Ciekawostkę to może stanowić dla małych dzieci, dorośli wiedzą jak to funkcjonuje w spółkach państwowych. Zresztą kto by chciał zatrudniać nierobów i cwaniaków pokroju Nowaka, Tuska, Bieńkowskiej i innych tego typu szlachetnych ludzi?
      A nie ciekawi fakt, iż za zarządów Zjednoczonej Prawicy, nagle spółki skarbu państwa, nagle okazały się rentowne i przynoszące zysk, a nie rozkradane i sprzedawane za bezcen.
      Dla pełnej jasności, PiS wraz z koalicjantami nie dorwał się do władzy, tylko został wybrany przez większość społeczeństwa i to dwukrotnie.

      • 4 8

      • Zysk

        Sprawdź zysk Orlenu. A potem zmień dilera.

        • 7 2

    • Na wniosek Chińczyków pozbyli się agentów

      • 1 1

    • a tak walczą

      aby wszystko było w PL robione...a tu masz :D

      • 2 1

  • niewątpliwie państwowa...

    ...tylko jakiego państwa?

    Tak "prywatyzacja" telekomunikacji przez państwową firmę...
    Firmę będącą własnością państwa francuskiego...

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane