• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowy Chipolbrok buduje statki w Chinach

VIK
20 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • W imieniu strony polskiej w uroczystości uczestniczył Maciej Łępicki, dyrektor zarządzający Chipolbrok.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • Lu Ziyou, prezes stoczni Chengx.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.

W chińskiej stoczni rozpoczęto budowę statku dla państwowego polsko-chińskiego przedsiębiorstwa Chipolbrok. Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie jednostek przewidziane jest na koniec 2022 roku.



Jeszcze w kwietniu ub.r. media branżowe informowały, że Chipolbrok prowadzi rozmowy z chińską stocznią dotyczące ewentualnego zamówienia czterech statków wielozadaniowych o łącznej wartości około 120 mln dolarów. Ostatni raz spółka zamówiła nowe statki osiem lat temu, kiedy to zleciła stoczni Yangzijiang Shipbuilding budowę czterech statków o nośności po 37 tys. ton.

W październiku ub.r. poinformowano jednak o zakupie jednostek "z drugiej ręki". Firma Chipolbrok nabyła od niemieckiego armatora Hermann Buss dwa wielozadaniowe statki przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych o nośności po 33 tys. ton. Są to jednostki wybudowane w 2010 r.

Gospodarka morska w Trójmieście



Okazuje się jednak, że firma nie wycofała się z planów budowy nowych jednostek. Co więcej, kilka dni temu w Chengxi Shipyard Co. w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces tworzenia konstrukcji kolejnego statku zamówionego przez Chipolbrok. Będzie to jednostka o nośności 62000 DWT mająca prawie 200 m długości i 32,26 m szerokości. Jednostki budowane są pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków w systemie "dual class".

Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie ich przewidziane jest na koniec 2022 r. Dla stoczni Chengxi to pierwsze zamówienie na wielozadaniowe statki przeznaczone do przewozu specjalnych, ciężkich i wielkogabarytowych ładunków.

- Nadzór ze strony PRS prowadzony jest  przez centralę w Gdańsku w zakresie rozpatrywania i zatwierdzania dokumentacji klasyfikacyjnej, a także przez zespół inspektorów z placówki PRS w Szanghaju w zakresie nadzoru nad budową jednostek oraz nadzoru nad produkcją wykonanych w Chinach materiałów i wyposażenia - podał PRS w komunikacie.
Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty Chipolbrok ma dysponować do końca 2021 r. flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 tys. ton.

Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok powstało w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Spółka jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport. Obydwaj udziałowcy spółki posiadają po 50 proc. udziałów. Chipolbrok jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej. Przedsiębiorstwo ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.
VIK

Miejsca

Opinie (129) 1 zablokowana

  • No, a w Polsce (11)

    to tak realnie niby gdzie te statki mieliby wybudowac?
    Za duze na Remontowa czy Christ.

    • 33 29

    • (8)

      A w Szczecinie. Zresztą 200 m, to nie jest dużo. W Stoczni Gdynia (dziś dok ma Crist) nie takie budowano.

      • 18 9

      • w Gdyni nawet Titanica zbudowano (1)

        • 2 7

        • zbudowano...

          ...duuużo większe...

          • 3 1

      • w tym wypadku rozmiar ma mniejsze znaczenie... (5)

        ...niż fakt, że nie ma kim tego budować... Ani wykonawstwo, ani projektowanie, ani organizacja...
        Raczej trwale utraciliśmy zdolność funkcjonowania w tym biznesie...
        No może łódki dla hobbystów, aby zarząd stoczni jachtowych mógł się po mieście bryką powozić...

        I o to chodziło...

        • 7 0

        • masz całe rzesze inżynierów okrętownictwa którzy mogliby to robić (4)

          a pracują w spółkach typu MacGregor czy Damen. Tylko nie rozumiem kogo określasz jako "my"? Polska to państwo a nie firma produkująca statki.

          • 0 3

          • jesli uwazasz ze Korea, Chiny czy Japonia nie sa panstwami budujacymi statki (2)

            To raczej jestes w bledzie.
            Myslac "my" mam na mysli zbior uwarunkowan miedzy Odra i Bugiem, ktory powoduje, ze takie przedsiewziecia nie budza entuzjazmu. Po prostu, mozna znacznie latwiej i szybciej zarabiac (robic) kase niz "babrac" sie w dzialaniach odpowiedzialnych, wymagajacych lat przygotowan, zaufania i pozycji w swiecie, zapewnienia finansowania...

            • 5 0

            • to ty jesteś w błędzie, to nie państwa budują statki tylko prywatne firmy (1)

              taki Hyundai to przecież spółka akcyjna. Natomiast powiedz jaki jest twój postulat. Co to już wiemy, ale kto powinien to zrobić? Zacząć tę produkcję. Chcesz firmy z kapitałem państwowym?

              • 0 1

              • w tym jest diabeł pogrzebany - w szczegółach

                Koreańskie koncerny (zupełnie jak chińskie/rosyjskie, które są faktycznie namiestnictwami) są bardzo blisko (wręcz ściśle) powiązane z państwem. Że akcyjna? Kto ma akcje? A kto rządzi? Poszukaj hasła "czebol". I tak (prawdopodobnie) być musi w tej branży, bo nikomu nie będzie się chciało prowadzić przedsięwzięć o np. pięcioletnim okresie zamrożenia kapitału.

                I nie wynika to z epizodu komunistycznego. Wszystkie te kultury są zanurzone w feudalnej mentalności i poszanowaniu hierarchii związanej z odpowiedzialnością. W obu kierunkach. Oraz wytrwałej, systematycznej pracy.

                W naszym przypadku, do uwłaszczonego "plebsu" (celowe określenie) znacznie bardziej przemawia szybki zysk ze sprzedaży gruntu, niż budowanie czegokolwiek. Bo dla nich wystarczy i ze dwa pokolenia do przodu też są zaopatrzone.

                Jak przepatrzysz historię przedsięwzięć, własność prywatna z własnej woli nie stworzyła praktycznie niczego. Zawsze w tle jest dojny cyc państwa. Dwie wojny to był wspaniały interes a następny to robienie pieniądza z niczego...

                • 1 0

          • panstwo to juz raczej nie, to konstrukcja z dykty i to wybrakowanej

            • 1 3

    • (1)

      a ta w radomiu ?

      • 20 6

      • sadzac po wyplatach uposazen jest jedna z najepszych na swiecie

        • 2 0

  • Jakaś firma: działa i dobrze sobie radzi

    Morawiecki: musimy to wydoić i zniszczyć!!!
    Obajtek: mam znajomego z Pcimia na prezeza tej firmy, niech mi tylko zbudują pałacyk!
    TVP: Rząd ma plan na ulepszenie kolejnej firmy! Sukces gwarantowany, a PO kradło!

    • 15 7

  • To jest realizacja obietnic wyborczych PIS

    Polska w ruinie i odbudowa polskiego przemysłu okrętowego

    • 15 5

  • PiS obiecał reaktywowanie PLO

    i co ? Oczywiście zatrudnił na stanowisku b. poseł i b.senator działaczkę PiS, a o działalności biznesowej oprócz kasy dla swojaków nic nie słychać.

    • 17 4

  • Czemu choć dwa statki nie jest budowane w Polsce skoro PiS ma 50% udziału?

    Kto za to wziął forsę od Chińczyków? Czy statki będą aż tak tańsze jak chińskie koszulki?

    • 7 10

  • A czemuż to zamówienia nie trafiły do powstałych z kolan państwowych stoczni?! Skandal! Kto jest za to odpowiedzialny?! (2)

    Płażyński - gdzie konferencja prasowa i wezwanie winnych do wyjaśnień?!

    • 12 8

    • Bo Kacperek nie chce dojść do władzy na krzywdzie narodowych stoczni

      • 0 3

    • Nie ma bankow

      Generalnie to problemem jest kredyt. Polskie banki niechętnie udzielają kredytów firmom. Chińczyki dają vez problemów. Ale dla produkcji w Chinach a nie tu. Nacjonaliści!

      • 1 0

  • Chipolbrok---Kolejne zabetonowane towarzystwo (3)

    Kolejne zabetonowane towarzystwo, gdzie żeby się dostać musisz mieć rodzinę w tej firmie...
    Ale to standard w państwowych spółkach

    • 11 3

    • Rodzina ? (2)

      Raczej "familia"

      • 4 1

      • (1)

        Nikt bez układów szans na zatrudnienie nie ma nie tylko w Chipolbroku

        • 2 0

        • podpowiem, musisz być chińczykiem, albo mieć skośne oczy

          • 2 0

  • Chińczycy na inaugurację budowy palą blachy, a Mateusz parę lat temu od razu stępkę położył. (3)

    I ona sobie leży do dziś.

    • 32 9

    • (1)

      Ty jemu nawet do pięt nie sięgasz

      • 2 9

      • ale ja już tak!

        • 5 2

    • Mateusz to położył lachę

      :)

      • 3 2

  • (2)

    Tak z ciekawości, jak rozkłada się wg.nacji udział procentowy załóg pływających na statkach CP? Ktoś,coś?

    • 3 2

    • (1)

      Bylo około 60% Chiny 40% Polska plus na polskich statkach często dodatkowo inne nacje. Na ta chwilę nie wiem jak jest

      • 0 1

      • przeważają hindusi

        • 0 0

  • A PIS-owskie PLO szoruje po dnie (1)

    • 9 5

    • Tak jak za PO

      Jedni warci drugich.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane