• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowy Chipolbrok buduje statki w Chinach

VIK
20 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • W imieniu strony polskiej w uroczystości uczestniczył Maciej Łępicki, dyrektor zarządzający Chipolbrok.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • Lu Ziyou, prezes stoczni Chengx.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.

W chińskiej stoczni rozpoczęto budowę statku dla państwowego polsko-chińskiego przedsiębiorstwa Chipolbrok. Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie jednostek przewidziane jest na koniec 2022 roku.



Jeszcze w kwietniu ub.r. media branżowe informowały, że Chipolbrok prowadzi rozmowy z chińską stocznią dotyczące ewentualnego zamówienia czterech statków wielozadaniowych o łącznej wartości około 120 mln dolarów. Ostatni raz spółka zamówiła nowe statki osiem lat temu, kiedy to zleciła stoczni Yangzijiang Shipbuilding budowę czterech statków o nośności po 37 tys. ton.

W październiku ub.r. poinformowano jednak o zakupie jednostek "z drugiej ręki". Firma Chipolbrok nabyła od niemieckiego armatora Hermann Buss dwa wielozadaniowe statki przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych o nośności po 33 tys. ton. Są to jednostki wybudowane w 2010 r.

Gospodarka morska w Trójmieście



Okazuje się jednak, że firma nie wycofała się z planów budowy nowych jednostek. Co więcej, kilka dni temu w Chengxi Shipyard Co. w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces tworzenia konstrukcji kolejnego statku zamówionego przez Chipolbrok. Będzie to jednostka o nośności 62000 DWT mająca prawie 200 m długości i 32,26 m szerokości. Jednostki budowane są pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków w systemie "dual class".

Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie ich przewidziane jest na koniec 2022 r. Dla stoczni Chengxi to pierwsze zamówienie na wielozadaniowe statki przeznaczone do przewozu specjalnych, ciężkich i wielkogabarytowych ładunków.

- Nadzór ze strony PRS prowadzony jest  przez centralę w Gdańsku w zakresie rozpatrywania i zatwierdzania dokumentacji klasyfikacyjnej, a także przez zespół inspektorów z placówki PRS w Szanghaju w zakresie nadzoru nad budową jednostek oraz nadzoru nad produkcją wykonanych w Chinach materiałów i wyposażenia - podał PRS w komunikacie.
Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty Chipolbrok ma dysponować do końca 2021 r. flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 tys. ton.

Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok powstało w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Spółka jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport. Obydwaj udziałowcy spółki posiadają po 50 proc. udziałów. Chipolbrok jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej. Przedsiębiorstwo ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.
VIK

Miejsca

Opinie (129) 1 zablokowana

  • Może jestem staroświecki

    ale jeśli mam wybór to z komunistami interesów nie robię

    • 1 5

  • Buduje w Chinach, bo tam są stocznie, jest tanio, szybko i solidnie. Gdyby w polsce przemysł stoczniowy nie leżał i kwiczał dzięki rządom (po, pis, wszystkim poprzednim) to by budowali u nas. Czy to takie dziwne?

    • 6 0

  • Pisowski armator zamawia statki w chinach??

    skandal! gdzie jest kacperek!!

    • 6 4

  • pisbolszewickie gospodarowanie

    kolega od nart musi zarobić ze switą

    • 5 3

  • C-ciężko P- racuj

    • 2 1

  • Polski armator powinien budować statki w Polsce.

    • 4 5

  • Ale za to

    u nas piękne promy budujemy zwłaszcza w Szczecinie. Co nie Mateusz.?

    • 5 2

  • To jest dobry przykład, że przedsiębiorstwa żeglugowe państwowe mogą istnieć. (2)

    Niestety plan towarzysza Balcerowicza zaorał wielkie przedsiębiorstwa żeglugowe w Polsce. Dorwali się do decyzyjności byli SB-cy, PZPR-owcy, UB-ecy i inne tego typu szubrawcy, sprywatyzowali sobie co się dało czyli rozpuścili majątek narodowy przedsiębiorstw żeglugowych i poszło. No cóż jak mawiał towarzysz Balcerowicz - kapitał nie ma państwowości. I dzisiaj wiemy dokładnie, jak bardzo się mylił udowadniając, że jest cieniasem ekonomicznym.

    • 9 11

    • A ..... (1)

      Prezesem PLO jest pewna Pani .
      Preznie dziala .
      Podobno .

      • 1 1

      • jaka moze byc preznosc

        Po 30 latach niebytu w branzy...
        Tak uczciwie, bez zlosliwosci...

        • 0 0

  • Przez lata to my budowaliśmy statki dla Chipolbroka. Redaktor Mieczysław F. Rakowski (sztandar wyprowadzić) (8)

    oraz tow. Balcerowicz uznali, że czas z tym skończyć. Więc jest jak jest.

    • 24 17

    • A gdzie budowano te statki , bo w Szczecinie budowany prom przez matolusza to kłamstwo pisowskie

      • 13 6

    • Balcerowicz to już sprzątał gnój po poprzednim zbankrutowanym systemie (4)

      nikt, absolutnie nikt, nie chciał wtedy zostać ministrem finansów bo wiedział że na niego spadną joby za poprzedni system. Tymczasem Polska była już bankrutem. Inaczej niż to zrobił Balcerowicz, zrobić się nie dało. Za prywatyzację to możesz winić ministra przekształceń własnościowych Lewandowskiego. To jego sprawa toczyła się tak długo że aż się przedawniła a to on miał zarzuty związane z oszustwami.

      • 8 2

      • Mnie osobiście okradł Balcerowicz, a nie Lewandowski - cały wkład na mieszkanie spółdzielcze. (3)

        10 zł za 36 600,- zł

        • 1 6

        • Książeczki mieszkaniowe są jeszcze spłacane.

          • 0 0

        • nie okradł cię, wtedy już naszych oszczędności dawno nie było

          nasze państwo było bankrutem a pieniądze tylko bezwartościowym papierem zamalowanym farbą

          • 1 0

        • Kupiłes "akcje" bankruta i do kogo masz o to pretensje? Tylko do siebie.

          • 0 0

    • Za komuny byliśmy tylko rozwijającym się krajem. (1)

      Statek jako produkt nieskomplikowany sprzedawał się, gdyż był tani.

      • 1 2

      • statek to produkt bardzo skomplikowany

        natomiast komuna była zwyczajnie nierentowna bo sam system był głupi

        • 1 0

  • A Polacy potrafią się tylko modlić. Tyle wam zostało z prężnego niegdyś przemysłu stoczniowego.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane