• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowy Chipolbrok buduje statki w Chinach

VIK
20 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • W imieniu strony polskiej w uroczystości uczestniczył Maciej Łępicki, dyrektor zarządzający Chipolbrok.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • Lu Ziyou, prezes stoczni Chengx.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.

W chińskiej stoczni rozpoczęto budowę statku dla państwowego polsko-chińskiego przedsiębiorstwa Chipolbrok. Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie jednostek przewidziane jest na koniec 2022 roku.



Jeszcze w kwietniu ub.r. media branżowe informowały, że Chipolbrok prowadzi rozmowy z chińską stocznią dotyczące ewentualnego zamówienia czterech statków wielozadaniowych o łącznej wartości około 120 mln dolarów. Ostatni raz spółka zamówiła nowe statki osiem lat temu, kiedy to zleciła stoczni Yangzijiang Shipbuilding budowę czterech statków o nośności po 37 tys. ton.

W październiku ub.r. poinformowano jednak o zakupie jednostek "z drugiej ręki". Firma Chipolbrok nabyła od niemieckiego armatora Hermann Buss dwa wielozadaniowe statki przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych o nośności po 33 tys. ton. Są to jednostki wybudowane w 2010 r.

Gospodarka morska w Trójmieście



Okazuje się jednak, że firma nie wycofała się z planów budowy nowych jednostek. Co więcej, kilka dni temu w Chengxi Shipyard Co. w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces tworzenia konstrukcji kolejnego statku zamówionego przez Chipolbrok. Będzie to jednostka o nośności 62000 DWT mająca prawie 200 m długości i 32,26 m szerokości. Jednostki budowane są pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków w systemie "dual class".

Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie ich przewidziane jest na koniec 2022 r. Dla stoczni Chengxi to pierwsze zamówienie na wielozadaniowe statki przeznaczone do przewozu specjalnych, ciężkich i wielkogabarytowych ładunków.

- Nadzór ze strony PRS prowadzony jest  przez centralę w Gdańsku w zakresie rozpatrywania i zatwierdzania dokumentacji klasyfikacyjnej, a także przez zespół inspektorów z placówki PRS w Szanghaju w zakresie nadzoru nad budową jednostek oraz nadzoru nad produkcją wykonanych w Chinach materiałów i wyposażenia - podał PRS w komunikacie.
Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty Chipolbrok ma dysponować do końca 2021 r. flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 tys. ton.

Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok powstało w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Spółka jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport. Obydwaj udziałowcy spółki posiadają po 50 proc. udziałów. Chipolbrok jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej. Przedsiębiorstwo ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.
VIK

Miejsca

Opinie (129) 1 zablokowana

  • Kto nie pływał w CP ten wogóle nie pływał heheh

    • 5 1

  • Ciekawe, że tutaj jakoś pisowskich najmitów nie widać w komentarzach...Pochowali się ze wstydu, czy nie łapią okoliczności?

    • 7 6

  • rąbac produkcje czegokolwiek w Chinach (2)

    • 3 3

    • rąbać drewno w lesie!

      • 1 1

    • no to płać 100 zł za pare gaci uszytych w Europie.

      tak masz za 40 zł 3 pary uszyte przez chinczyka za miske ryzu.

      • 1 1

  • jakie statki,tania chińszczyzna,na 5 lat

    • 5 5

  • Pod nadzorem PRS w systemie "dual class"? (8)

    Mam wrażenie, że to drugie towarzystwo klasyfikacyjne jest jednym z najbardziej uznanych na świecie i to właśnie ono niewymienione z nazwy jest istotne dla banków, ubezpieczycieli itd. :) Propaganda tzw narodowa jest obecnie wszędzie. PRS to niszowa firemka. Nijak się ma do konkurencji pod każdym względem.

    • 38 13

    • on (1)

      DNV.. oczywiście...po PRS 'e będzie tylko burdel w papierach (byle do do następnej stoczni)....ale musi być coś Polskiego (Narodowego) bo by się warszawka wk..iła...

      • 10 4

      • ten czolowy by dostal udaru

        • 0 0

    • A ja się nie zgodzę (4)

      Owszem, PRS to żadna czołówka, ale też bym go tak nie deprecjonował. Międzynarodowo jest postrzegany jako "solidny średniak".

      • 9 3

      • też bym się nie czepiał (3)

        inspektorzy są kompetentni.

        • 9 2

        • panowie i panie klasyfikatorzy (2)

          już nie. gdy widzę nietypową konstrukcję (tzn każdą) to strach w oczach i wstrzymują zatwierdzanie. nie, że zapytają, przedstawią wyliczenie pokazujące niezgodność z przepisem - po prostu "3.14erdolę nie sprawdzam dalej". to w kwestii kadłubowej. wytrzymałośc lokalną sprawdzą, strefową także, o ile jest to prosta rama, broń boże ruszt czy parę pokładów, w kwestii globalnej to chyba nie wierzą przepisom (Mw+Msw/Wx), więc wołają o FEM - a tego nie ogarniają.

          • 3 2

          • z tym FEM, to chyba jest trochę inaczej (1)

            W PRS pracuje człowiek, który jednocześnie uczy studentów na PG o FEM, więc Twoja opinia wydaje się trochę słabo uzasadniona. Może chciałeś, ( jesteś projektantem?) coś przepchnąć na siłę i nie do końca wyszło?

            • 1 0

            • być może

              ale nauka o fem i praktyka fem to różne sprawy. bez wiedzy nie można być oczywiście praktykiem, ale podejście akademickie niekoniecznie sprawdzi się - i jest potrzebne - przy typowych w tej branży analizach. i tak, jestem projektantem i moje doświadczenie jest zdecydowanie negatywne. wierzę, że mówię to z dystansem, że nie jest przypadek "przepychania na siłę i nie wyszło" ale rzeczywiscie nieodpowiednie kwalifikacje PRS do oceny konstrukcji w ujęciu szerszym niż wytrzymałość lokalna.

              • 0 0

    • Ale PRS to nie firma

      Tylko instytucja państwowa..

      • 0 2

  • (1)

    Ale to będą statki z polskimi nazwami dla polskich załóg czy chińskie? bo to zasadniczo dwie różne kwestie

    • 5 0

    • załogi będą hinduskie

      • 0 1

  • A gdzie sa pisowscy lobbysci . Za mala kasa zeby mieli dude ruszyc . W propagandzie to potrafia kazdego zaszczuc , ale juz

    zrobic cos dla Polskich stoczni , to potrafia tylko zamknac albo sprzedac .

    • 7 3

  • A. stępka?

    Mogli by przecież wykorzystać stępkę promu ze Szczecina i budować u nas... skandal.

    • 6 2

  • Ja-nóż

    Super, szybko, tanio i dość solidnie. Kto jeszcze w XXIw buduje statki w europie, to tak jak z kaznodziejami, gawędziarzami ludowymi i guślarzami, pewne zawody przechodza do lamusa.

    • 2 1

  • Statki Chipolbroku (1)

    można by w Polsce wybudować takie jednostki. Rzecz w tym, że kto to miałby zrobić? Już od kilku lat
    w Szczecinie buduje się prom choć na razie jest tylko stępka a właściwie niewielka sekcja i też nie wiadomo jakiego statku. Dzisiaj nie ma stoczni w Polsce. Praktycznie istnieje tylko Stocznia Remontowa w Gdańsku. Oczywiście można w tym holdingu zbudować niewielkie jednostki ale w przypadku zamówienia statków przez Chipolbrok są to jednostki trochę większe. Zamówione jednostki były by bez problemów zbudowane w stoczniach w czasach PRL dziś nie ma takich mozliwości.

    • 6 1

    • spawałem kiedyś w Stoczni Komuny Paryskiej na wirówce. Ale hałas był.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane