• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Państwowy Chipolbrok buduje statki w Chinach

VIK
20 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • W imieniu strony polskiej w uroczystości uczestniczył Maciej Łępicki, dyrektor zarządzający Chipolbrok.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.
  • Lu Ziyou, prezes stoczni Chengx.
  • W stoczni Chengxi w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces budowy statku dla Chipolbroku.

W chińskiej stoczni rozpoczęto budowę statku dla państwowego polsko-chińskiego przedsiębiorstwa Chipolbrok. Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie jednostek przewidziane jest na koniec 2022 roku.



Jeszcze w kwietniu ub.r. media branżowe informowały, że Chipolbrok prowadzi rozmowy z chińską stocznią dotyczące ewentualnego zamówienia czterech statków wielozadaniowych o łącznej wartości około 120 mln dolarów. Ostatni raz spółka zamówiła nowe statki osiem lat temu, kiedy to zleciła stoczni Yangzijiang Shipbuilding budowę czterech statków o nośności po 37 tys. ton.

W październiku ub.r. poinformowano jednak o zakupie jednostek "z drugiej ręki". Firma Chipolbrok nabyła od niemieckiego armatora Hermann Buss dwa wielozadaniowe statki przystosowane do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych o nośności po 33 tys. ton. Są to jednostki wybudowane w 2010 r.

Gospodarka morska w Trójmieście



Okazuje się jednak, że firma nie wycofała się z planów budowy nowych jednostek. Co więcej, kilka dni temu w Chengxi Shipyard Co. w Jiangyin tradycyjnym paleniem blach zainaugurowano proces tworzenia konstrukcji kolejnego statku zamówionego przez Chipolbrok. Będzie to jednostka o nośności 62000 DWT mająca prawie 200 m długości i 32,26 m szerokości. Jednostki budowane są pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków w systemie "dual class".

Armator zamówił łącznie cztery statki wielozadaniowe spełniające funkcje kontenerowca. Przekazanie ich przewidziane jest na koniec 2022 r. Dla stoczni Chengxi to pierwsze zamówienie na wielozadaniowe statki przeznaczone do przewozu specjalnych, ciężkich i wielkogabarytowych ładunków.

- Nadzór ze strony PRS prowadzony jest  przez centralę w Gdańsku w zakresie rozpatrywania i zatwierdzania dokumentacji klasyfikacyjnej, a także przez zespół inspektorów z placówki PRS w Szanghaju w zakresie nadzoru nad budową jednostek oraz nadzoru nad produkcją wykonanych w Chinach materiałów i wyposażenia - podał PRS w komunikacie.
Po realizacji dalszych planów rozbudowy floty Chipolbrok ma dysponować do końca 2021 r. flotą 23 statków, w tym czterech statków wielozadaniowych o nośności po 64 tys. ton.

Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe Chipolbrok powstało w 1951 r. w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Spółka jest w 100 proc. własnością Polski i Chin, reprezentowanych przez ministerstwa odpowiedzialne za transport. Obydwaj udziałowcy spółki posiadają po 50 proc. udziałów. Chipolbrok jest najstarszym chińskim armatorem dalekomorskim i pierwszym przedsiębiorstwem z udziałem kapitału zagranicznego w Chińskiej Republice Ludowej. Przedsiębiorstwo ma siedzibę główną w Szanghaju i biuro w Gdyni.
VIK

Miejsca

Opinie (129) 1 zablokowana

  • Przez lata to my budowaliśmy statki dla Chipolbroka. Redaktor Mieczysław F. Rakowski (sztandar wyprowadzić) (8)

    oraz tow. Balcerowicz uznali, że czas z tym skończyć. Więc jest jak jest.

    • 24 17

    • Balcerowicz to już sprzątał gnój po poprzednim zbankrutowanym systemie (4)

      nikt, absolutnie nikt, nie chciał wtedy zostać ministrem finansów bo wiedział że na niego spadną joby za poprzedni system. Tymczasem Polska była już bankrutem. Inaczej niż to zrobił Balcerowicz, zrobić się nie dało. Za prywatyzację to możesz winić ministra przekształceń własnościowych Lewandowskiego. To jego sprawa toczyła się tak długo że aż się przedawniła a to on miał zarzuty związane z oszustwami.

      • 8 2

      • Mnie osobiście okradł Balcerowicz, a nie Lewandowski - cały wkład na mieszkanie spółdzielcze. (3)

        10 zł za 36 600,- zł

        • 1 6

        • Kupiłes "akcje" bankruta i do kogo masz o to pretensje? Tylko do siebie.

          • 0 0

        • nie okradł cię, wtedy już naszych oszczędności dawno nie było

          nasze państwo było bankrutem a pieniądze tylko bezwartościowym papierem zamalowanym farbą

          • 1 0

        • Książeczki mieszkaniowe są jeszcze spłacane.

          • 0 0

    • Za komuny byliśmy tylko rozwijającym się krajem. (1)

      Statek jako produkt nieskomplikowany sprzedawał się, gdyż był tani.

      • 1 2

      • statek to produkt bardzo skomplikowany

        natomiast komuna była zwyczajnie nierentowna bo sam system był głupi

        • 1 0

    • A gdzie budowano te statki , bo w Szczecinie budowany prom przez matolusza to kłamstwo pisowskie

      • 13 6

  • Pod nadzorem PRS w systemie "dual class"? (8)

    Mam wrażenie, że to drugie towarzystwo klasyfikacyjne jest jednym z najbardziej uznanych na świecie i to właśnie ono niewymienione z nazwy jest istotne dla banków, ubezpieczycieli itd. :) Propaganda tzw narodowa jest obecnie wszędzie. PRS to niszowa firemka. Nijak się ma do konkurencji pod każdym względem.

    • 38 13

    • A ja się nie zgodzę (4)

      Owszem, PRS to żadna czołówka, ale też bym go tak nie deprecjonował. Międzynarodowo jest postrzegany jako "solidny średniak".

      • 9 3

      • też bym się nie czepiał (3)

        inspektorzy są kompetentni.

        • 9 2

        • panowie i panie klasyfikatorzy (2)

          już nie. gdy widzę nietypową konstrukcję (tzn każdą) to strach w oczach i wstrzymują zatwierdzanie. nie, że zapytają, przedstawią wyliczenie pokazujące niezgodność z przepisem - po prostu "3.14erdolę nie sprawdzam dalej". to w kwestii kadłubowej. wytrzymałośc lokalną sprawdzą, strefową także, o ile jest to prosta rama, broń boże ruszt czy parę pokładów, w kwestii globalnej to chyba nie wierzą przepisom (Mw+Msw/Wx), więc wołają o FEM - a tego nie ogarniają.

          • 3 2

          • z tym FEM, to chyba jest trochę inaczej (1)

            W PRS pracuje człowiek, który jednocześnie uczy studentów na PG o FEM, więc Twoja opinia wydaje się trochę słabo uzasadniona. Może chciałeś, ( jesteś projektantem?) coś przepchnąć na siłę i nie do końca wyszło?

            • 1 0

            • być może

              ale nauka o fem i praktyka fem to różne sprawy. bez wiedzy nie można być oczywiście praktykiem, ale podejście akademickie niekoniecznie sprawdzi się - i jest potrzebne - przy typowych w tej branży analizach. i tak, jestem projektantem i moje doświadczenie jest zdecydowanie negatywne. wierzę, że mówię to z dystansem, że nie jest przypadek "przepychania na siłę i nie wyszło" ale rzeczywiscie nieodpowiednie kwalifikacje PRS do oceny konstrukcji w ujęciu szerszym niż wytrzymałość lokalna.

              • 0 0

    • Ale PRS to nie firma

      Tylko instytucja państwowa..

      • 0 2

    • on (1)

      DNV.. oczywiście...po PRS 'e będzie tylko burdel w papierach (byle do do następnej stoczni)....ale musi być coś Polskiego (Narodowego) bo by się warszawka wk..iła...

      • 10 4

      • ten czolowy by dostal udaru

        • 0 0

  • No, a w Polsce (11)

    to tak realnie niby gdzie te statki mieliby wybudowac?
    Za duze na Remontowa czy Christ.

    • 33 29

    • (8)

      A w Szczecinie. Zresztą 200 m, to nie jest dużo. W Stoczni Gdynia (dziś dok ma Crist) nie takie budowano.

      • 18 9

      • w tym wypadku rozmiar ma mniejsze znaczenie... (5)

        ...niż fakt, że nie ma kim tego budować... Ani wykonawstwo, ani projektowanie, ani organizacja...
        Raczej trwale utraciliśmy zdolność funkcjonowania w tym biznesie...
        No może łódki dla hobbystów, aby zarząd stoczni jachtowych mógł się po mieście bryką powozić...

        I o to chodziło...

        • 7 0

        • masz całe rzesze inżynierów okrętownictwa którzy mogliby to robić (4)

          a pracują w spółkach typu MacGregor czy Damen. Tylko nie rozumiem kogo określasz jako "my"? Polska to państwo a nie firma produkująca statki.

          • 0 3

          • jesli uwazasz ze Korea, Chiny czy Japonia nie sa panstwami budujacymi statki (2)

            To raczej jestes w bledzie.
            Myslac "my" mam na mysli zbior uwarunkowan miedzy Odra i Bugiem, ktory powoduje, ze takie przedsiewziecia nie budza entuzjazmu. Po prostu, mozna znacznie latwiej i szybciej zarabiac (robic) kase niz "babrac" sie w dzialaniach odpowiedzialnych, wymagajacych lat przygotowan, zaufania i pozycji w swiecie, zapewnienia finansowania...

            • 5 0

            • to ty jesteś w błędzie, to nie państwa budują statki tylko prywatne firmy (1)

              taki Hyundai to przecież spółka akcyjna. Natomiast powiedz jaki jest twój postulat. Co to już wiemy, ale kto powinien to zrobić? Zacząć tę produkcję. Chcesz firmy z kapitałem państwowym?

              • 0 1

              • w tym jest diabeł pogrzebany - w szczegółach

                Koreańskie koncerny (zupełnie jak chińskie/rosyjskie, które są faktycznie namiestnictwami) są bardzo blisko (wręcz ściśle) powiązane z państwem. Że akcyjna? Kto ma akcje? A kto rządzi? Poszukaj hasła "czebol". I tak (prawdopodobnie) być musi w tej branży, bo nikomu nie będzie się chciało prowadzić przedsięwzięć o np. pięcioletnim okresie zamrożenia kapitału.

                I nie wynika to z epizodu komunistycznego. Wszystkie te kultury są zanurzone w feudalnej mentalności i poszanowaniu hierarchii związanej z odpowiedzialnością. W obu kierunkach. Oraz wytrwałej, systematycznej pracy.

                W naszym przypadku, do uwłaszczonego "plebsu" (celowe określenie) znacznie bardziej przemawia szybki zysk ze sprzedaży gruntu, niż budowanie czegokolwiek. Bo dla nich wystarczy i ze dwa pokolenia do przodu też są zaopatrzone.

                Jak przepatrzysz historię przedsięwzięć, własność prywatna z własnej woli nie stworzyła praktycznie niczego. Zawsze w tle jest dojny cyc państwa. Dwie wojny to był wspaniały interes a następny to robienie pieniądza z niczego...

                • 1 0

          • panstwo to juz raczej nie, to konstrukcja z dykty i to wybrakowanej

            • 1 3

      • w Gdyni nawet Titanica zbudowano (1)

        • 2 7

        • zbudowano...

          ...duuużo większe...

          • 3 1

    • (1)

      a ta w radomiu ?

      • 20 6

      • sadzac po wyplatach uposazen jest jedna z najepszych na swiecie

        • 2 0

  • Jeden wybudowali dwa lata temu. Chińska nazwa. Z Polską go łaczy tylko to, że przywozi śmieci z Chin a zabiero drewno. (2)

    • 34 8

    • (1)

      możesz coś wiecej napisać o tych smieciach?

      • 3 0

      • Jeśli śmieci to pewno z UK. Teraz nie wolno.

        • 0 0

  • Ehhh (2)

    Chińczycy najtańsi to robią wszystko , a potem na remont do remontowej bo jakaś lipa jest..

    • 20 19

    • nie znasz się na tym

      Chińskie stocznie robią bardzo wysokiej klasy produkty dla wielu koncernów w tej branży, nie tylko Polskich

      • 0 0

    • i przerobić na fregatę

      • 2 2

  • A PIS-owskie PLO szoruje po dnie (1)

    • 9 5

    • Tak jak za PO

      Jedni warci drugich.

      • 1 0

  • A czemuż to zamówienia nie trafiły do powstałych z kolan państwowych stoczni?! Skandal! Kto jest za to odpowiedzialny?! (2)

    Płażyński - gdzie konferencja prasowa i wezwanie winnych do wyjaśnień?!

    • 12 8

    • Nie ma bankow

      Generalnie to problemem jest kredyt. Polskie banki niechętnie udzielają kredytów firmom. Chińczyki dają vez problemów. Ale dla produkcji w Chinach a nie tu. Nacjonaliści!

      • 1 0

    • Bo Kacperek nie chce dojść do władzy na krzywdzie narodowych stoczni

      • 0 3

  • Polska tradycja morska już dawno odeszła do lamusa

    • 3 0

  • A kto dziś jest szefem tego geszeftu z ramienia RP , jeżeli mozna to poproszę nazwisko dyr. (3)

    • 16 4

    • pewnie ktoś z Pcimia (1)

      tam jest wylęgarnia prezesów
      sami fachowcy

      • 9 2

      • u rydzyka tez kupa fachowcow a blizej niz z pcimia

        • 0 0

    • Internet nie boli

      Wszystko jest

      • 4 1

  • wozi ten chipolbrok towary glownie miedzy chinami a usa

    i nie ma to nic wspolnego z narracja pis-dzielcow o ochronie polskich interesow. PiS-dy usadowily polskie interesy w baranowie, czy pacanowie, na jedno wychodzi

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane