• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze wodowanie w Stoczni Nauta w Gdańsku

Robert Kiewlicz
13 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:35 (14 marca 2014)

Kontrakt na budowę częściowo wyposażonego kadłuba jednostki typu PSV Nauta zawarła w maju 2013 r. Realizacja projektu rozpoczęła się w połowie lipca 2013 r. i zakończona została w terminie ośmiu miesięcy

W piątek odbyło się pierwsze wodowanie na gdańskiej pochylni należącej do Stoczni Remontowej Nauta. Zwodowany został wielozadaniowy statek typu PSV do obsługi platform wiertniczych, zbudowany na zamówienie stoczni Hellesøy Verft AS. Wodowanie było otwarte dla publiczności.



Statek przeznaczony jest do obsługi platform wiertniczych, jego podstawowym zadaniem będzie transport różnego rodzaju ładunków wykorzystywanych na platformach oraz zaopatrzenia dla załogi. Statek przeznaczony jest do obsługi platform wiertniczych, jego podstawowym zadaniem będzie transport różnego rodzaju ładunków wykorzystywanych na platformach oraz zaopatrzenia dla załogi.
Ceremonia odbyła się w Gdańsku, na terenie Zakładu Nowych Budów na pochylni B1 zobacz na mapie Gdańska o godz. 13.

Kontrakt na budowę częściowo wyposażonego kadłuba jednostki typu PSV Nauta zawarła w maju 2013 r. Realizacja projektu rozpoczęła się w połowie lipca 2013 r. i zakończona została w terminie ośmiu miesięcy. Statek powstał we współpracy z biurem projektowym Wärtsilä Ship Design.

Na statku zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań. Siłownia została wyposażona w napęd typu Diesel Electric z silnikami podwójnego paliwa Marine Diesel Oil oraz LNG. Wielofunkcyjna jednostka posiada również najnowocześniejszy system do zwalczania pożarów, obszerny pokład roboczy oraz kompletną instalację niezbędną do wykonywania przewidzianych dla niej zadań.

Statek przeznaczony jest do obsługi platform wiertniczych, jego podstawowym zadaniem będzie transport różnego rodzaju ładunków wykorzystywanych na platformach oraz zaopatrzenia dla załogi. Ponadto będzie mógł być wykorzystywany do gaszenia pożarów na platformach i zbierania rozlewów olejowych. Operatorem statku będzie firma SIEM Offshore.

Budowa jednostki prowadzona była równolegle z odbudową infrastruktury stoczniowej na przejętym od Synergii 99 terenie pochylni w Gdańsku. W ciągu kilku miesięcy stocznia ożywiła tereny i infrastrukturę. Obecnie zatrudnienie znalazło tu ok. 300 osób. W miarę pozyskiwania kolejnych zleceń, Nauta planuje zwiększyć zatrudnienie nawet o następnych 300 pracowników.

Miejsca

Opinie (71) 5 zablokowanych

  • Liberciaki

    Statki typu Liberty jednostki pływające budowane masowo w Kanadzie i USA podczas II wojny światowej w celu zastąpienia strat wojennych. Statki charakteryzowały się bardzo uproszczoną konstrukcją. W polskim żargonie marynarskim były popularnie nazywane Liberciakami. Wybudowano 2751 statków tego typu.
    Pierwszy statek typu Liberty Patrick Henry został wybudowany w ciągu 244 dni. Po wprowadzeniu produkcji seryjnej wybudowanie jednego statku zajmowało 40 dni. Rekordzistą serii był statek Robert E. Peary (od położenia stępki do zwodowania stocznia potrzebowała 4 dni, 15 godzin i 30 minut, trzy dni później statek wyruszył w rejs próbny).
    Na skutek działań wojennych zatonęło 196 statków typu Liberty. Dodatkowo około 100 statków zatonęło na skutek pęknięć wadliwych spawów (głównie w konwojach atlantyckich i arktycznych).

    • 3 1

  • Jak długo budowali Niemcy okręt podwodny?

    Jak długo budowali Amerykanie słynne liberciaki - jedną sztukę?

    • 6 2

  • Ledwie kadłub. (7)

    Z potężnym opóźnieniem zwodowany zostanie kadłub a nie statek. Wyposażenie zaawansowane technologicznie wbrew temu jak Pan Redaktor wprowadza czytelnika w błąd, nie jest jeszcze zamontowane. Będzie zamontowane w norweskiej stoczni. Dopiero to uczyni z tego kadłuba statek. Nauta z potężną stratą zbudowała najgorszą część. Ale co tam podatnik dopłaci do zabawy w stocznie w wykonaniu chłopców z MARSA.
    Zamiast udawać, że się robi coś na wzór prywatnych firm tej branży, trzeba to sprywatyzować na prawdę i niech się broni samo.
    Fachowcy znajdą sobie zatrudnienie sami bo mówienie o tym, że Nauta i Crist stwarzają miejsca pracy to tylko oczywista propaganda.

    • 47 10

    • HHEHE (2)

      Miejmy nadzieję że się nie złamie podczas wodowania. Spawać styki automatem, nie wybijać szlaki, tysiące walniętych prześwietleń spawów, itp. kwiatki :-) Aha zapomniałem kasa dla podwykonawców rozliczana przez Konrem , wypłaty dla ludzi nigdy nie zatrudnionych w Konrem .

      • 18 8

      • (1)

        dlatego Konrem musiał paść by Ewa J. i buc mieli się dobrze.ale i nanich znajdzie sie kij - są juz odpowiednie kroki by ustalić co sie stało...

        • 12 2

        • Spisek

          Spiskowe teorie dziejów zawsze miały wielu zwolenników...

          • 4 6

    • Maritim (2)

      A czy nie jest to przypadkiem kontrakt który miał wykonać Maritim? Z tego co słyszałem w przetargu Nauta zaoferowała o 6 miesięcy szybszą realizację niż pozostali oferencni, z góry zakładając strate w myśl zasady nie ważne jak , ważne że o nas piszą. Podobnie jak Sejner. Dział Nowych budów w Naucie potrzebował jakiegokolwiek kontraktu nawet ze stratą. Investa marine .

      • 12 2

      • maritim

        to ten kadłub. wszystko to jest powiazane buc zwany nieukiem, pani Ewa J. z Inwesta M. - to ta sama Ewa J. z Nauty itd.itd. reka reke myje.

        • 13 0

      • Mało wiesz.

        • 2 12

    • Sam jestes potężny ale debil. O ile dobrze pamiętam kilka tygodni temu jakiś
      'branżysta" pisał komentarze na ten sam temat podając planowany termin wodowania na koniec lipca. Jak widać twoje informacje są do d... więc nie zabieraj głosu.

      • 5 12

  • REKORD!! (2)

    Dlaczego nie napiszecie,że podczas budowy zginęła jedna osoba!!!!!! A termin 8 miesięcy to żaden rekord. Propaganda

    • 41 22

    • 1 osoba (1)

      nie wruci zycia nawet tysiac statkow ale ntermin sie liczy pozdro dla bhp kturego nie ma

      • 10 12

      • Chłopie, lekcji polskiego też nie było chyba :D

        • 17 5

  • Piotr

    Tylko ja jestem piękny i mądry

    • 22 19

  • jaki teraz statek? (1)

    bo kurs się marnuje,pomorzecie?:]

    • 3 2

    • Pomorze, Kujawy, Mazowsze...

      • 6 0

  • Norwegowie nie są głupi

    Budują kadłuby tam gdzie najtaniej a wyposażenie montują u siebie, bo do tego dostają potężne dofinansowania od państwa. 8 miesięcy to kupa czasu. W Rumunii budowali kadłuby dla większych jednostek przez 5 miesięcy.

    • 17 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane