- 1 Trzeci raz szukają prezesa Energi. (48 opinii)
- 2 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (31 opinii)
- 3 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 4 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (43 opinie)
- 5 Złoty polski ma już 100 lat (160 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (187 opinii)
Pierwszy z czterech promów dla Norwegów już gotowy
W środę podnieśli banderę, w piątek wypływają do Norwegii. Remontowa Shipbuilding przekazała pierwszy z serii czterech w pełni wyposażonych promów hybrydowych o napędzie elektrycznym, budowanych dla norweskiego armatora Norled.
W środę, 24 czerwca, podpisano protokół przekazania jednostki (B619/1) armatorowi, a na promie, na którego burtach widnieje nazwa Festøya, norweska załoga podniosła banderę swojego kraju.
- Prom Festøya był gotowy do prób morskich już w marcu br., jednak z powodu obostrzeń związanych z COVID-19, w tym zamknięcia granic, uniemożliwiającego przyjazd m.in. przedstawicieli armatora i serwisantów urządzeń zainstalowanych na statku, próby odbyły się dopiero na początku czerwca - mówi Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding.
Promy budowane są w ramach kontraktów podpisanych w lipcu i sierpniu 2018 roku. Prototypowy prom Festøya, podobnie jak drugi z serii, będzie obsługiwał połączenie Festøya - Solavågen, natomiast dwa pozostałe będą kursować pomiędzy Mannheller i Fodnes. Kolejne dwa promy serii (B619/2 i 3) są już na wodzie na zaawansowanym etapie wyposażania i montażu urządzeń, a ostatni - B619/4 - znajduje się na płycie montażowej w finalnej fazie stoczniowych prac wykończeniowych kadłuba.
Promy napędzają dwa pędniki azymutalne i dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana jest z akumulatorów elektrycznych, doładowywanych z lądu w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać 11 minut. Agregaty prądotwórcze na statku, pracujące w 100 proc. na paliwie biodiesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.
Na promach tych zastosowano wiele rozwiązań obniżających zużycie energii, w tym m.in.: odzysk ciepła, oświetlenie LED, system elektryczny o wysokiej wydajności, system wentylacji i klimatyzacji sterowany czujnikami temperatury i dwutlenku węgla, farbę minimalizującą tarcie oraz lekką konstrukcję statków.
Z całej czwórki dwa promy, obsługujące połączenie Festøya - Solavågen będą mogły przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych, natomiast kolejne dwa, kursujące na krótszej trasie Mannheller - Fodnes, mogą przewieźć do 399 osób.
Wliczając wspomniany na początku prom Festøya, w ciągu ostatniego 20-lecia stocznie Holdingu Remontowa przekazały odbiorcom z Norwegii, Holandii, Danii, Kanady i Wielkiej Brytanii łącznie 21 statków niskoemisyjnych, w tym 18 wykorzystujących LNG i trzy - zasilanie bateryjne. Po przekazaniu promu Festøya realizowany obecnie program produkcyjny Remontowa Shipbuilding liczy łącznie 16 nowych w pełni wyposażonych jednostek, wśród których jest sześć niskoemisyjnych (trzy promy elektryczne dla Norwegii, jeden prom na LNG dla Kanady, a także dwa statki PSV do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego dla armatora szwedzkiego. Te ostatnie dwa będą napędzane LNG, a dodatkowo wyposażane są także w hybrydowy system zasilania bateryjnego.
Miejsca
Opinie (93) ponad 10 zablokowanych
-
2020-06-26 13:14
Takie statki powinna mieć Biała Flota. Powinny parkować przy Haku i stamtąd wypływać na Hel.
Dam sobie rękę uciąć że wiele osób by z tego korzystało nawet jakby auto kosztowało 100 PLN + bilety za osoby.
- 9 2
-
2020-06-26 12:02
Statki
Jedziemy dalej - teraz holownik, drugi prom i reszta.
- 9 1
-
2020-06-26 11:02
Trzeba Remontową upaństwowić przez Orlen albo PZU
Będzie wtedy można wpisać te promy w Rządowy Sukces Plus, obiecali, że będą promy no i są promy !!!
- 13 8
-
2020-06-26 11:01
ucz się pracuj pilnie
może krzywogębny przyśle jakiegoś misiewicza by się przy uczuł
- 10 6
-
2020-06-26 10:17
Jedyna stocznia, która potrafi zbudować w pełni wyposażony statek.
- 37 9
-
2020-06-26 09:46
a jakąś mniejsza wersję dadzą radę zrobić?
bo nie ma jak pieszo i rowerem dostać się z Nowego Portu na drugą stronę Wisły ;)
- 23 1
-
2020-06-26 08:46
DNV-GL
Ponieważ DNV-GL ma swoje biuro w Gdyni to zatrzymanie przejazdu dotyczy pewnie granicy Gdyni i Gdańska :))))
- 10 3
-
2020-06-26 08:15
Bez sensu
Tak szybko
- 20 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.