• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z czterech promów dla Norwegów już gotowy

VIK
26 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego
Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych. Prom Festøya może przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych.

W środę podnieśli banderę, w piątek wypływają do Norwegii. Remontowa Shipbuilding przekazała pierwszy z serii czterech w pełni wyposażonych promów hybrydowych o napędzie elektrycznym, budowanych dla norweskiego armatora Norled.



W środę, 24 czerwca, podpisano protokół przekazania jednostki (B619/1) armatorowi, a na promie, na którego burtach widnieje nazwa Festøya, norweska załoga podniosła banderę swojego kraju.

- Prom Festøya był gotowy do prób morskich już w marcu br., jednak z powodu obostrzeń związanych z COVID-19, w tym zamknięcia granic, uniemożliwiającego przyjazd m.in. przedstawicieli armatora i serwisantów urządzeń zainstalowanych na statku, próby odbyły się dopiero na początku czerwca - mówi Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding.
Promy budowane są w ramach kontraktów podpisanych w lipcu i sierpniu 2018 roku. Prototypowy prom Festøya, podobnie jak drugi z serii, będzie obsługiwał połączenie Festøya - Solavågen, natomiast dwa pozostałe będą kursować pomiędzy Mannheller i Fodnes. Kolejne dwa promy serii (B619/2 i 3) są już na wodzie na zaawansowanym etapie wyposażania i montażu urządzeń, a ostatni - B619/4 - znajduje się na płycie montażowej w finalnej fazie stoczniowych prac wykończeniowych kadłuba.

Promy napędzają dwa pędniki azymutalne i dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana jest z akumulatorów elektrycznych, doładowywanych z lądu w czasie postoju promu przy nabrzeżu, co ma trwać 11 minut. Agregaty prądotwórcze na statku, pracujące w 100 proc. na paliwie biodiesel, mają być wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.

Na promach tych zastosowano wiele rozwiązań obniżających zużycie energii, w tym m.in.: odzysk ciepła, oświetlenie LED, system elektryczny o wysokiej wydajności, system wentylacji i klimatyzacji sterowany czujnikami temperatury i dwutlenku węgla, farbę minimalizującą tarcie oraz lekką konstrukcję statków.

Z całej czwórki dwa promy, obsługujące połączenie Festøya - Solavågen będą mogły przewozić do 296 pasażerów i 120 aut osobowych, natomiast kolejne dwa, kursujące na krótszej trasie Mannheller - Fodnes, mogą przewieźć do 399 osób.

Wliczając wspomniany na początku prom Festøya, w ciągu ostatniego 20-lecia stocznie Holdingu Remontowa przekazały odbiorcom z Norwegii, Holandii, Danii, Kanady i Wielkiej Brytanii łącznie 21 statków niskoemisyjnych, w tym 18 wykorzystujących LNG i trzy - zasilanie bateryjne. Po przekazaniu promu Festøya realizowany obecnie program produkcyjny Remontowa Shipbuilding liczy łącznie 16 nowych w pełni wyposażonych jednostek, wśród których jest sześć niskoemisyjnych (trzy promy elektryczne dla Norwegii, jeden prom na LNG dla Kanady, a także dwa statki PSV do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego dla armatora szwedzkiego. Te ostatnie dwa będą napędzane LNG, a dodatkowo wyposażane są także w hybrydowy system zasilania bateryjnego.
VIK

Miejsca

Opinie (93) ponad 10 zablokowanych

  • Takie statki powinna mieć Biała Flota. Powinny parkować przy Haku i stamtąd wypływać na Hel.

    Dam sobie rękę uciąć że wiele osób by z tego korzystało nawet jakby auto kosztowało 100 PLN + bilety za osoby.

    • 9 2

  • Statki

    Jedziemy dalej - teraz holownik, drugi prom i reszta.

    • 9 1

  • Trzeba Remontową upaństwowić przez Orlen albo PZU

    Będzie wtedy można wpisać te promy w Rządowy Sukces Plus, obiecali, że będą promy no i są promy !!!

    • 13 8

  • ucz się pracuj pilnie

    może krzywogębny przyśle jakiegoś misiewicza by się przy uczuł

    • 10 6

  • Jedyna stocznia, która potrafi zbudować w pełni wyposażony statek.

    • 37 9

  • a jakąś mniejsza wersję dadzą radę zrobić?

    bo nie ma jak pieszo i rowerem dostać się z Nowego Portu na drugą stronę Wisły ;)

    • 23 1

  • DNV-GL

    Ponieważ DNV-GL ma swoje biuro w Gdyni to zatrzymanie przejazdu dotyczy pewnie granicy Gdyni i Gdańska :))))

    • 10 3

  • Bez sensu

    Tak szybko

    • 20 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane