• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy z kontenerowców-gigantów jest już w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
11 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska. Maersk Elba mieszczący na swoich pokładach 13 tys. kontenerów przypłynął dziś do Gdańska.

Do gdańskiego terminalu DCT wpłynął kontenerowiec Maersk Elba, który może przewozić na raz ponad 13 tys. kontenerów. Tak dużego kontenerowca ten terminal jeszcze nie gościł. Statek przypłynął z Dalekiego Wschodu, a opuści Gdańsk 13 maja.



Czy duże kontenerowce wzmocnią rangę gdańskiego portu i terminalu DCT ?

Więcej zdjęć ogromnego kontenerowca można znaleźć w serwisie agencji KFP

Jako pierwszy, w ramach dalekowschodniej linii transportowej AE 10, do gdańskiego portu zawinął kontenerowiec Maersk Taikung. W styczniu 2010 r. jego ładowność wynosząca 8,4 tys. kontenerów robiła na wszystkich ogromne wrażenie. I nadal robi, tyle że dzisiejszy gość - Maersk Elba - kontenerów mieści ponad 13 tys.! Ale to nie koniec: w następnych tygodniach spodziewane są jeszcze Maersk Eubank i największy - Eleonora Maersk, o pojemności 15,5 tys. TEU!

Linia AE 10 łączy porty Dalekiego Wschód z Europą. Na jej trasie znajdują się porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie - Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i portów w Japonii. Połączenie to prowadzi duński armator Maersk Line, jeden z największych operatorów kontenerowych należący do koncernu A.P. Moller-Maersk.

DCT Gdańsk został oficjalnie otwarty 1 października 2007. W przeciwieństwie do innych terminali zlokalizowanych w pobliżu, DCT Gdańsk posiada nieograniczone możliwości rozwoju. Roczna zdolność przeładunkowa DCT Gdańsk zostanie podwyższona do 1 mln TEU po otrzymaniu dodatkowych urządzeń przeładunkowych w trzecim kwartale 2011 roku. Następne plany ekspansji DCT przewidują dalszy rozwój infrastruktury, co pozwoli na czterokrotne zwiększenie terminalowej rocznej zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU.

Statek Mearsk Elba stoi w terminalu DCT. Jest dobrze widoczny z plaży (patrz zdjęcia). Aby go zobaczyć trzeba ul. Kontenerową zobacz na mapie Gdańska dojechać do parkingu przed terminalem DCT, plaża jest tuż obok parkingu.

Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów. Porównanie statków wpływających do trójmiejskich portów.

Maersk Elba w Gdańsku.


Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (130) ponad 10 zablokowanych

  • zamiescilbym jeszcze (17)

    informacje o dlugosci tych statkow bo to nawet bardziej przemawia do wyobrazni :) elba ma 366m., a eleonora 398m. i nalezy do grupy najdluzszych statkow swiata! jako gdanszczanie pochwalmy sie tez, ze baltyk takich statkow jeszcze nie goscil (tym bardziej w gdyni ;) ). eleonora jest spodziewana 25 maja.

    • 46 6

    • uciecha

      cieszyłbym sie, gdyby to były polskie statki z polskimi towarami (oczywiscie przy załadunku)

      • 0 0

    • a wiesz co je napędza? (1)

      Wärtsilä RT-flex96C, 14 cyl, poj. 1820 l na cyl (25480 litrów!), 7603850 Nm!, 109 tyś Km i spala 6250 litrów ropy a właściwie gęstego mazutu na godzinę.... więc podniecamy się czymś co jara tyle wachy w miesiąc co cała polska flota tirów w rok!

      • 0 0

      • o widze ze kolega znalazl gdzies artykul o flexach lub ewentualnie od producenta sciagnal. skoro piszesz juz ze napedza je mazut to pewnie tez wiesz ze HFO (heavy fuel oil) czy jak to sie czasem nazywa mazut kosztuje ok 600$ za tone wiec silnik moze sobie zrec nawet 40 ton na dobe i to jest problem tylko i wylacznie armatora, ktory oplaca paliwo. mozesz spac spokojny :)

        • 0 0

    • no faktycznie..., mam się chwalić cudzym statkiem... a zwłaszcza w Gdyni...

      • 0 1

    • super, gdzie najlepiej pojechac zeby obejrzec z mozliwie bliska te statki i zrobic jakies fotki ? (5)

      chcialbym synkowi z bliska pokazac, bo taka atrakcja zadko sie zdaza. mozna tez gdzies podejrzec jakis rozklad, kiedy wplywaja i wyplywaja? mam z okna widok na zatoke i ciekaw jestem jak z oodali bedzie wygladac takie bydle 400 metrowe na tle innych kontenerowcow ;)

      • 8 1

      • (1)

        przy DCT jest kawalek na plazy, na ktora mozna wejsc. wystarczy pojechac samochodem, zostawic go na parkingu DCT i przejsc tam. na pewno ktos wskaze droge :) ruch statkow mozna podobno sledzic na marinetraffic(kropka)com - za jakosc serwisu jednak nie recze, poniewaz nie uzywalem. pozdrawiam!

        • 8 1

        • marinetraffic to najlepszy portal

          w czasie rzeczywistym pokazują pozycję statków wg nadawania sygnału przez urządzenia wywoławcze imo, portal dokładnie opisuje planowane przybycia i odpłynięcia, cel, kurs, prędkość płynącego statku, fotografie po prostu encyklopedia real schipping show!

          Polecam dla miłośników spottingu bo można pięknie namierzyć obiekt i znaleźć miejsce żeby go obejrzeć czy jak kto woli strzelić foto.

          Oczywiście kogo to nie interesuje niech nie wypisuje bzdur jw, że kogo to obchodzi a art czyta:)

          • 1 0

      • Warto być na plaży przy DCT między 10:30 a 11:00. Wtedy na redzie zazwyczaj bedzie pojawiac sie już statek.

        • 0 0

      • stoją ok. 2 dni

        • 0 1

      • w każdą środę i piątek przypływają te kolosy na terminal

        • 0 1

    • Szczurek i cała Gdynia chyba sobie włosy powyrywają z zazdrości :) (5)

      No cóż, wolą być panami jakichś pipidów typu Reda, Rumia, Wejherowo niż z większym sąsiadem współpracować.

      • 11 12

      • a ja powiem szczerze (4)

        nie rozumiem czemu Gdańsk i Sopot chcą współpracować z Gdynią. Przecież to straszny obciach dla Gdańska. Gdynia to stolica niegospodarności - tam się nic, ale to kompletnie nic nie dzieje, może oprócz zlotów fanów oper mydlanych...
        Pojeździjcie trochę po Gdańsku gdzie roboty budowlane i dzwigi na każdym kroku i po Gdyni, gdzie budują 1 nową (słownie jedną) drogę a i to im idzie kiepsko....

        • 9 7

        • kompleksy mniejszości niemieckiej w gdańku wobec gdyni... (2)

          W Gdyni to już kolosy były - choćby na remontach w stoczni. Dla przypomnienia - do stoczni gdańskich duże statki (takie ponad 300m) nie wchodzą, bo nie pokonają tzw zakrętu 5 gwizdków, jak potocznie się ten zakręt przed wyspą Ostrów nazywa.
          Port w Gdyni do niedawna był polski (już sprzedali czy jeszcze?) tutaj płacili podatki i tu na pomorzu inwestowali zarobioną kasę. Terminal gdański nie jest w polskich rękach a brytyjskich, podatki płącą chyba tu w Polsce, ale zarobiona kasa inwestowana jest w londyńskim City. I to jest ból...
          W Gdyni robią i dorgi, tyle że już nie w centrum to skąd ma statystyczny gdańszczanin o nich wiedzieć. Buduje się i stadiony. Mniejsze, bo większych jak pokaże życie nie potrzeba. U nas Budyń wybudował halę, stadion no i teraz zastanawiają się jak to utrzymać. Bo zamiast postawić na sport, imprezy masowe czy targi - hale stoi pusta, przemysł który miałby coś pokazywać jest zamykany (np stocznie - po zamknięciu gdyńskiej spada zainteresowanie targami przemysłu morskiego bo zniknął duuuzy odbiorca towarów), Lotos ma też zniknąć, cudem uratowano Energe ale nie na długo.
          Ja rozumiem Niemców że im gdynia od zawsze wadzi. Dla nich coś co jest polskie to jest gorsze. Niemcy tak nienawidzili Gdyni i polskości ze kazali jeńcom rozebrać XVII wieczny kościół w kolibkach- dar Marysieńki Sobieskiej dla pomorza.

          • 5 13

          • a gdyńskie terminale to kapitał m. in. filipiński...

            • 1 0

          • Jak już coś piszesz to zachowaj minimum rzetelności.

            Rzeczywiście statki nie wchodzą do portu wewnętrznego w Gdańsku a zresztą po co mają skoro jest DCT? Gdybyś znał plany to wiedziałbyś, że port wewnętrzny będzie powoli wygaszany a rozbudowywany zewnętrzny.
            Co z tego, że DCT jest w rękach brytyjsko-australijskiego konsorcjum, skoro to jest nowa inwestycja, nikt niczego nie sprzedał (poza oddanym gruntem), to co lepiej jakby łąka była i chaszcze dalej rosły?
            W Gdańsku dróg nie robią? A Trasa Słowackiego, WZ, Obwodnica Południowa, Nowa Lódzka? Dodajmy jeszcze tramwaj na Orunie Górną, tramwaj na Morenę, Pomorską Kolej Metropolitarną i inne.
            Co do Lotusu to społeczeństwo to wierzę, że społeczeństwo na to nie pozwoli. (www. polskilotos.pl).
            Co do kosztów, to rzeczywiście są, niektóre inwestycje np ECS nie powinny być realizowane w momencie kiedy może zabraknąć pieniędzy na ważniejsze inwestycje. To, że Gdańsk nie ma szczęścia do włodarzy to inna bajka....
            Argument o niemieckości Gdańska jest często używany przez zakomplesionych Gdynian, to tak jakbym napisał o tym, że Gdynię budowali repatrianci z Białorusi i Ukrainy.Z Gdynią, jak z Gdańszczan...budowali i odbudowywali w znacznej mierze potomkowie Polaków z całego kraju którzy tu się osiedlili po wojnie. Myślisz, że kto wybudował Gdynię? Rdzenni mieszkańcy?

            • 8 2

        • Ale za to mają najlepszy aparat propagandowy w Polsce :)

          Oparty głównie na odwiecznych kompleksach względem Gdańska

          • 5 2

    • Fakt, Eleonora to będzie coś! Gdyby jeszcze tylko miała trochę więcej pudełek na decku, to już w ogóle cudownie ;)

      • 2 1

  • a czemu nie do gdyni ? (3)

    • 0 5

    • już mówię (1)

      W Gdyni jest za płytko max13,5m zanurzenia a ogólnie na terenach portu północnego i DCT jest 17-18,5m więc taki statek nie jest w stanie się przedostać na terminal

      • 1 0

      • no faktycznie tym bardziej ze ten statek i tak jest w połowie pusty bo by przez cisnine nie przepłynął.

        • 0 0

    • Bo Gdynia jest słaba

      • 3 1

  • i zawalą nas tym chińsko wietnamskim badziewiem

    • 0 0

  • PILNE

    o 12 jakby co jutro

    • 0 0

  • PILNE !

    o której wpłyneła Elba ? I o ktoej wpływa Elleonora ? ktoś coś wie ?

    • 0 0

  • kontenery (2)

    to jak to jest z ta iloscia kontenerow?
    jeden kontener ma np. 20 TEU standartowo.

    • 0 0

    • Teu to jets wymar w stopach 20x8x8,5 jezeli dobrze pamietam i znaczy twenty-feet cos tam costam;p czyli jak mozna tak powiedziec to 1 kontener to 1 teu.

      • 0 0

    • Kontener może mieć 1 lub 2 TEU, w zależności od od rozmiaru:

      - 20 stopowy
      - 40 stopowy

      pozdrawiam

      • 0 0

  • powrót (1)

    Podajcie proszę godzinę kiedy będzie odpływać ELBA

    • 1 0

    • Nikt dokładnie nie wie kiedy odpłynie. Zależy wszystko od prędkości wyładunku. Nawet system operacyjny terminala "JADE "może blednie oceniać koniec operacji statkowych. Oczywiście Elba ma określony maksymalny czas cumowania ale może odcumować szybciej.

      • 0 0

  • taaaa (1)

    imigranci z Libii a nie....

    • 0 0

    • taaaa

      i co teraz? piechotą do lata

      • 0 0

  • tam w lewym rogu (2)

    tam w lewym rogu są trzy piękne niewiasty :)

    • 2 0

    • jedna z niewiast (1)

      konkurencja

      • 0 0

      • rezerwuję wszystkie trzy

        • 2 0

  • Świtenie! (1)

    Niemcy nie chcą przeładowanych kontenerów, więc my je bierzemy - przecież mamy świetne drogi, to się pomieszczą, i dróg nie zniszczą.

    • 2 2

    • 2x30 ton na naczepe

      Tak to prawda niejednokrotnie byłem świadkiem jak kierowcy brali dwa kontenery 20 TEU każdy po 30 ton, to daje wynik 60 ton ładunku + zestaw jakieś 12 ton to razem ponad 70 ton. A u nas dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie może przekraczać 41 ton. Niestety terminal nie może kontrolować spedytorów. A powinien w sumie takiej ciężarówki nie wypuszczać poza bramki terminala. Jedno co dobre to DCT nie obsługuje już ciężarówek z naczepami nieprzystosowanymi do przewozów kontenerów. Jedynie naczepy z systemem ISO. Czasami na placu pojawiały się takie naczepy, że strach było na nie ładować kontenery.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane