• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piszą do Morawieckiego ws. Drogi Czerwonej

Michał Sielski
21 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Politycy wielokrotnie zapowiadali rychłe rozpoczęcie budowy drogi. Najpierw miał być OPAT, potem Via Maris, a później Droga Czerwona. W 2014 roku symboliczne pierwsze łopaty pod budowę wbijali: Janusz Śniadek, Marcin Horała, Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Jarosław Sellin. Politycy wielokrotnie zapowiadali rychłe rozpoczęcie budowy drogi. Najpierw miał być OPAT, potem Via Maris, a później Droga Czerwona. W 2014 roku symboliczne pierwsze łopaty pod budowę wbijali: Janusz Śniadek, Marcin Horała, Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Jarosław Sellin.

Przedstawiciele Rady Interesantów Portu Gdynia, związkowców oraz przedsiębiorstw zajmujących się spedycją, logistyką i transportem wysłali wraz z władzami Gdyni petycję do premiera Mateusza Morawieckiego, w której wnoszą, by przyspieszono prace nad projektem Drogi Czerwonej - czyli przedłużeniem obwodnicyMapka, która ma stanowić dojazd do Portu Gdynia. Według pierwotnych planów trasa miała być gotowa w 2027 roku, ale daleko jeszcze nawet do jej zaprojektowania.



Kiedy powstanie Droga Czerwona?

Pod apelem podpisali się Marek Tarczyński - przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Jan Jarmakowski - wiceprzewodniczący Rady Pomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej, Zenon Wiszowaty - przewodniczący Komisji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" Portu Gdynia, Andrzej Biernacki - przewodniczący Zarządu Międzyzakładowego Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia, Marek Szymczak - przewodniczący Komisji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" w GCT SA, Piotr Pawłowski - przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia, i Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni.

Przypomnijmy: w lipcu 2020 roku premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że Droga Czerwona będzie częścią ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zbudowana zostanie z centralnych środków, bo połączy planowane inwestycje z portem.

To miało być jedyne rozwiązanie, które pozwoliłoby na sfinansowanie drogi. Według zeszłorocznych szacunków kosztować miała 1,5-2 mld zł. Czemu tak drogo? Ze względu na konieczność wykonania jej większości na estakadzie lub w tunelu.

Od tamtego czasu nie poznaliśmy jednak żadnych konkretów.

Czytaj więcej: Droga Czerwona - projekt utknął w miejscu

Taki przebieg ma mieć Droga Czerwona. Taki przebieg ma mieć Droga Czerwona.

Presja na premiera podziała?



To już kolejny list w sprawie Drogi Czerwonej do premiera. Wcześniej napisała do niego także Rada Krajowa Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej oraz Krajowa Sekcja Portów Morskich NSZZ "Solidarność".

Ich przedstawiciele zwrócili uwagę nie tylko na bieżące problemy z przeciążoną i niedostosowaną do tak intensywnego ruchu ciężarowego Trasą Kwiatkowskiego, ale też na szybko rozwijający się port, do którego dojeżdża się obecnie przez główne miejskie ulice.

W ubiegłym roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie z budżetu państwa. Przez 14 miesięcy nie pojawiły się jednak żadne konkrety na ten temat. W ubiegłym roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że Droga Czerwona w Gdyni powstanie z budżetu państwa. Przez 14 miesięcy nie pojawiły się jednak żadne konkrety na ten temat.
- Obecnie w przypadku morskiego Portu Gdynia transport drogowy i kolejowy funkcjonuje na zasadzie "jakoś to będzie". To nie tak miało być. Jesteśmy przekonani, że dalsze opóźnienie prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej jest wynikiem braku priorytetowego potraktowania szeregu innych ważnych inwestycji, w tym m.in. farmy wiatrowe i Port Zewnętrzny. (...) Wnioskujemy do Pana Premiera o podjęcie natychmiastowych działań w celu włączenia Drogi Czerwonej do "Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku" i niezwłocznego rozpoczęcia prac, które doprowadzą do finalnego powstania tej kluczowej inwestycji - czytamy w liście skierowanym przez Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej do premiera RP.
Związkowcy zwracają też uwagę na to, że brak inwestycji w nowy dojazd to docelowo straty nie tylko dla regionu, ale i gospodarki całego kraju.

- Pominięcie tej kluczowej drogi dostępowej do Portu Gdynia i dalsze opóźnianie realnych prac nad rozpoczęciem realizacji Drogi Czerwonej może przynosić niepowetowane straty dla budżetu państwa oraz utratę wielu miejsc pracy w regionie - czytamy z kolei w liście Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność".

Analizy trwają, konkretów brak



Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma wyprowadzić ruch tranzytowy aut jadących do portu i z portu przede wszystkim z estakady Kwiatkowskiego, która przez nadmierne obciążenie wymaga regularnych i kosztownych remontów.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta, co pokazała ostatnia awaria dylatacji. Władze miasta nie mają złudzeń, że takie sytuacje będą się regularnie powtarzać, bo starsza część estakady nie jest przystosowana do tak dużych obciążeń, jakie generują liczne i często przeładowane samochody ciężarowe.

Problem w tym, że od poprzedniego roku, gdy miały zacząć się analizy, nic się w temacie nie dzieje. Tymczasem przed rozpoczęciem budowy przeprowadzić trzeba jeszcze m.in. analizę techniczną i środowiskową, przygotować warianty przebiegu drogi, zarekomendować wybrany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska i poczekać na decyzję. Dopiero wtedy można zacząć projektowanie drogi. Tymczasem nie ma nawet ogólnego harmonogramu takich działań. Stąd rosnący nacisk na stronę rządową, by zintensyfikowała prace.

Czy listy przyniosą skutek? Czas pokaże.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • (17)

    Odpowiem im od razu.Marne szanse.Trzeba było to robić jak 8 lat PoKonani rządzili.Gdynia i tak woli budować apartamenty niż łatać dziury....sam dziura wstydu czeka już 2 lata.Nie tędy droga ale pewnie włodarze wiedzą lepiey.

    • 52 43

    • Za to

      Pis zastając Polskę murowana, zostawi drewniana, może św. Inkwizycję jeszcze powinni stworzyć, przydała by się kolejna Macka pisu do np palenia kobiet za poglądy? Palowanie było To tera palmy opozycje też!

      • 2 1

    • (13)

      Co stoi na przeszkodzie żeby PiS zbudował Drogę Czerwoną ? Może zwróć się do swojego ulubieńca Horały ? W końcu łopatę wkopywał razem z Mateuszkiem !

      • 21 9

      • (11)

        Nikt nie jest moim ulubieńcem ale teraz targetem jest przekop mierzei i tunel w Świnoujściu.Trzeba pytać czemu jak słońce Peru rządziło kompletnie nic w trójmieście się nie działo....a teraz nagle się obudzili.

        • 12 18

        • (8)

          nikt nie jest twoim ulubieńcem... paradne... już się zacząłeś wstydzić pisu? nie wierzę :-)

          • 13 8

          • (5)

            Wstydzić?Hahahah bez jaj,nie jestem za żadną partią.Jedynie rozliczam z obietnic kochany.

            • 7 6

            • Tak misiu kolorowy, wiemy : "przez osiem ostatnich lat..". (4)

              Może zajrzyj w kalendarz, bo mówienie - a za peło - miało może sens jeszcze ze cztery lata temu.

              • 7 5

              • (3)

                Co nie zmienia faktu że PoKonani nic nie zrobili dla trójmiasta.POdobnie jak europosłowie z PZPR czy obecni,Adamowicz czy Lewandowski.

                • 11 15

              • Trol

                To z ciebie słaby pisiaczku z tvp

                • 2 1

              • (1)

                obwodnica południowa, tunel pod Martwą Wisłą to tylko skrawek tego niczego co zrobione zostało w Gdańsku za owych czasów pisi klakierze

                • 9 8

              • w Gdansku

                I w tym jest problem.
                Dla calego regionu.

                • 6 4

          • Nawet opłaceni klakierzy się wstydzą PiSu, ale kasa wzięta więc trzeba dalej uszami klaskać. (1)

            • 17 8

            • Nawet klakierzy POKO

              W sondzie nie wierzą w budowę tej drogi. Opcja "nigdy", ponad 60%
              Gratuluję optymizmu i ..."inteligencji".

              • 3 10

        • Teraz to już płyniesz na fali pisopropagandy aż miło!

          • 3 1

        • er

          w trojmiescie moze nic ,ale w gdansku to wiele,no chyba ze nie jestes z tad

          • 9 0

      • nie od razu Kraków zbudowano

        niech skończą S6

        • 0 1

    • Skoro to głównie droga do portu kontenerowego GCT który nie należy do Polski to na co liczą? (1)

      To dlaczego ja mam dopłacać? GCT należy do grupy Hutchison Port Holdings (HPH) - inwestora, dewelopera i operatora portów. Sieć terminali HPH obejmuje 319 nabrzeży w 52 portach w 26 krajach na całym świecie.

      A przepraszam jeszcze do osiedli na nabrzeżu w Gdyni

      • 5 10

      • podobnie jak zbudowano Sucharskiego i most w Gdańsku do DCT zbudowanego i zarządzanego przez Australijczyków.

        Z tego są zyski.

        Aby wyjąć, trzeba włożyć. A jak nie masz co włożyć, to musisz szukać wspólników i dzielić się dochodami.

        • 11 2

  • Plują na PiS .... (1)

    A chcą drogę!!! Trzeba nie przeszkadzać a działać wspólnie dla dobra mieszkańców.....uprawiają politykę !!! Drogi dziurawe....farbą malują.. I krytykują !!! I z rządu się śmieją.....Gdynia I co mamy ...nic!!

    • 11 10

    • Ta droga to jest zadanie państwowe.

      A skoro PiS jest przy władzy, to na niego wypadło. Poza tym padły konkretne deklaracje, że droga będzie, więc niech się biorą do roboty, bo czas szybko płynie.

      • 1 0

  • (2)

    Wiarygodność Morawieckiego i posłów PiS z Trójmiasta jest zerowa .Ciepłe posadki w Warszawie i mają gdzieś tzw. lokalny patriotyzm !

    • 40 7

    • jaka jest wiarygodność Wojciecha pana Gdyni od 20 lat? (1)

      • 3 1

      • Niska ale nie ponizej ziobra jak tych z pis

        • 1 0

  • A Szczurek nie wymaluje farba? Ma zaczarowany pędzelek przecież...

    • 2 0

  • Przed kolejnymi wyborami znowu zmienią wariant i obiecają nową droge

    • 0 0

  • Czyli jest swiadomosc na przeciążone pojazdy

    Ale przymyka się oko i w koło naprawiaja drogę, zamiast nowych inwestycji?

    • 1 0

  • PiS prowadzi nie tylko Gdynie, ale i całą Polskę do upadku (6)

    Skonfliktował się już ze wszystkimi sąsiadami pozostał tylko Bałtyk. Widzimy, że niedługo nawet może to będzie dla niego niewygodnym sąsiadem bo dróg dowozowych i od wozowych nie będzie. A także nowe inwestycje w Morską Energetykę Wiatrową staną się przez to niewydolne. Nie wspominając o Porcie Zewnętrznym.
    Obecnie wszyscy widzimy jak nieświadomi i niewyedukowani wyborcy mogą pogrążyć wychodzącą z kryzysu i dobrze zapowiadającą się gospodarkę w tragedię
    Ludzie obudźcie się, co pozostawimy naszym dzieciom? .

    • 25 15

    • Co za bzdury o tym skłóceniu haha negocjacje i własne zdanie to nie jest sklocenie ale co tam może o tym wiedzieć partia która nie ma prawa do własnego zdania gdyż jest opłacana z niemieckiego cdu które współpracuje z Moskwą tfu

      • 2 0

    • Co pozoastawimy naszym dzieciom?

      To pytanie należy zadać paniom Spurek i Jahira oraz panu Starczewskiemu. Tych światłych posłów wybrali bardzo wyedukowani wyborcy...

      • 2 0

    • to co wyszarpiemy innym współbratymcom (3)

      tego nas nauczyła poprzednia ekipa.

      • 4 4

      • Już nie długo (2)

        nie będzie co wyszarpywać

        • 7 1

        • zawsze cos

          Sie znajdzie...

          • 0 1

        • Skończymy jak kiedyś Jugosławia

          I tyle w temacie

          • 1 1

  • Piszą? (2)

    A gdzie są tutejsi posłowie, szczególnie z PiS? Ich koledzy np. z Podkarpacia, bez przerwy coś załatwiają dla swojego regionu...

    • 13 0

    • a gdzie są posłowie obecnie opozycji

      pilnują interesów sponsorów...
      Bo nie wyborców.

      • 0 1

    • Zajeci "zarabianiem" w społkach skarbu państwa

      • 5 0

  • (4)

    Hehe jednak wasz Pan Horała was wyrolował, woli pilnować łąki i kartofliska za grubą kasę.

    • 26 8

    • dziwisz się?! (2)

      dlaczego ma postępować wbrew woli wyborców i swoją osobą uszczęśliwiać ich na siłę?!
      Myśli logicznie i znalazł sobie lepszą fuchę.

      • 5 3

      • Dlatego ze go wybrali do sejmu? (1)

        • 2 0

        • przepchnął ustawy portowe przez Sejm?

          Przepchnął.
          Tyle jako poseł mógł zrobić. I tak dużo więcej, niż dobijający na poselskiej posłudze emerytury, Aziewicz.
          A od kasy jest rząd, wiceministrów do jej podziału się nie dopuszcza...

          • 1 0

    • Nikt tak gdynian nie wyroluje jak szczur, przypominam, że to nie Horała rządzi od ćwierć wieku w Gdyni.

      • 9 6

  • A nie lepiej doprowadzić droge czerwoną do Kwiatkowskiego (1)

    A nie lepiej doprowadzić Drogę Czerwoną do Kwiatkowskiego. Będzie taniej i praktyczniej

    • 0 1

    • Yhm i niech się zawali od tego profesjonalizmu

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane