• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pływający hotel. Gdańska stocznia z nowym kontraktem

Wioletta Kakowska-Mehring
11 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Spółka Baltic Operator jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic, która skupia stare aktywa stoczniowe, czyli Stocznię Gdańską (GSG Towers) i Energomontaż Północ Gdynia. Spółka Baltic Operator jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic, która skupia stare aktywa stoczniowe, czyli Stocznię Gdańską (GSG Towers) i Energomontaż Północ Gdynia.

Spółka Baltic Operator zdobyła kontrakt na budowę trzech częściowo wyposażonych bloków na wycieczkowiec dla francuskiej stoczni. Zadanie pewnie wykona Stocznia Gdańska. To dobra informacja dla trójmiejskiego rynku stoczniowego, który obawiał się kłopotów armatorów z segmentu turystyki morskiej.



Baltic Operator podpisał umowę ze stocznią Chantiers de l'Atlantique na produkcję trzech częściowo wyposażonych bloków na wycieczkowiec klasy Harmony. Bloki hotelowe o szacowanej wadze około 2500 ton będą stanowić część jednostki wyprodukowanej dla jednego z największych armatorów, jakim jest Royal Caribbean International.

Spółka Baltic Operator jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic, która skupia stare aktywa stoczniowe, czyli Stocznię Gdańską (GSG Towers) i Energomontaż Północ Gdynia.

- Realizacja tego zamówienia pozwoli spółce na współpracę z liderami w branży w segmencie stoczniowym - mówi Andrzej Czech, wiceprezes zarządu Grupy Przemysłowej Baltic.
Zadanie prawdopodobnie wykonają spółki z Grupy. Zakończenie realizacji kontraktu nastąpi w połowie 2022 r.

Czytaj też:

Sezon na wycieczkowce opóźniony. Kiedy zagra orkiestra Józefa Pstrąga?



Pandemia zahamowała szybki rozwój turystyki morskiej



Kontrakt z tego obszaru to dobry sygnał dla rynku stoczniowego, także w Trójmieście. Z powodu pandemii turystyka morska czy tzw. wycieczkowce odnotowały ogromne straty. W tej sytuacji wielu armatorów musiało zweryfikować swoje plany inwestycyjne. A przez ostatnie lata turystyka morska miała tendencję wzrostową. To skłaniało branżę do decyzji o budowie nowej floty.

Według raportu Cruise Industry News (z 2019 r.), który powstał jeszcze przed pandemią, w 2027 r. wycieczkowce miały przewieźć nawet ponad 40 mln pasażerów, czyli o ponad 25 proc. więcej niż mogą obecnie. Z opracowania wynikało, że w globalnym portfelu zamówień stoczni budujących takie jednostki znajdowały się kontrakty na budowę ponad 100 nowych, które miały wejść do eksploatacji w ciągu kolejnych ośmiu lat. Według tego raportu w 2020 r. armatorzy wycieczkowi mieli wprowadzić na rynek 21 nowych statków, a w roku 2022 ich floty miało zasilić 26 nowych jednostek. Bardzo szybko rozwijał się także segment wycieczkowych statków luksusowych. Według analityków Cruise Industry News flota superluksusowych statków w okresie 2019-2027 miała ulec podwojeniu. W ciągu tych lat do eksploatacji miało wejść ponad 40 nowych statków.

Rynek się budzi, szansa dla trójmiejskich podwykonawców



Niestety, pandemia pokrzyżowała te plany. Część już zakontraktowanych budów dalej była realizowana, wiele kontraktów zawieszono. Według wspomnianego już raportu firmy stoczniowe, które miały w portfelach najwięcej zamówień na budowę statków wycieczkowych, to: Fincantieri, Meyer Turku, MV Werften, VARD i właśnie Chantiers de l'Atlantique. Wynika z tego, że centrum budowy nowych jednostek są stocznie europejskie, a ich podwykonawcami były stocznie trójmiejskie, które budują sekcje kadłubów. Sekcje budowała Stocznia Crist, Marine Projects czy Stocznia Wisła.

Rynek powoli się budzi. W marcu tego roku branżowe media poinformowały, że stocznia STX France przekazała operatorowi Royal Caribbean International największy statek pasażerski świata, czyli Symphony of the Seas. Z kolei w kwietniu rynek obiegła informacja, że Meyer Werft jako pierwsza stocznia na świecie zdobyła zamówienie na statek wycieczkowy w czasie pandemii koronawirusa. Umowę ze stocznią podpisało japońskie przedsiębiorstwo żeglugi wycieczkowej NYK Cruises.

Miejsca

Opinie (60) 8 zablokowanych

  • Jesteśmy potęgą morską lądową i kosmiczną

    Se włonczam TVP info i od razu mi raźniej
    Mówi premier do prezesa Orlenu - mam 770 miljardów do podziału - a wójt z Pcimia - na ilu?

    • 6 3

  • (1)

    Czy można by ta zardzewiała stępkę ze Szczecina zagospodarować?

    • 12 0

    • Wypolerowac i nowy PR stunt w TVP.... ze juz nastepny prom sie buduje

      • 1 0

  • he he he he (2)

    obstawiam że w połowie robienia 1szego bloku.... Francuzi będą zabierać robotę :)

    • 10 2

    • (1)

      Bloki zrobia najwyżej z mala obsuwa, ale koszt x2 a do tego kary... Francuzi beda zadowoleni

      • 5 0

      • Obsuwa będzie za duża

        i francuzi zabiorą do innej stoczni :)

        • 5 1

  • Stocznia Gdańska jest tylko z nazwy

    Bo że stoczni już niewiele zostało a niedługo zostaną tylko dziwgi i blokowiska

    • 41 1

  • Dobra wiadomość

    Choć największe kokosy zbija się na wyposażaniu takich jednostek.

    • 7 0

  • Wszystko będzie ok.

    wszystko bedzie ok. jednak pod jednym warunkiem. a jakim ? otóż kasa musi się zgadzać u wyżeraczy z państwowego gara tzn. ,,związkowców". w innym wypadku nici z produkcji. czy ww. panowie są identycznie pazerni na wszelkie dobro niczym krasnoludy z hobbita ??,...

    • 12 1

  • To ten może jakieś elementy do promu pinokio.... jak już z kolan wstają...

    • 9 2

  • Nie ma czegoś takiego Jak Stocznia Gdańska (2)

    Jest Stocznia Gdańsk, choć to też głównie na papierze.

    • 12 6

    • Jest

      Jest i Stocznia Gdańska i Stocznia Gdańsk

      • 1 0

    • GSG Towers zmieniła nazwę ma Stocznia Gdańska

      • 2 0

  • (1)

    Pływające miejsce odosobnienia dla niepokornych i niezaszczepionych

    • 14 19

    • hotel

      A ile juz plywa po morzach i oceanach takich miejsc odosobnienia.......

      • 2 0

  • termin

    zakonczenie w polowie 2022 ?? dawno sie tak nie usmialem.... :):):):):)

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane