• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po licytacji majątku. To koniec Stoczni Gdynia?

Robert Kiewlicz
27 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
W Stoczni Gdynia nie będą powstawały już statki. W Stoczni Gdynia nie będą powstawały już statki.

Trudno nazwać sukcesem czwartkową licytację majątku Stoczni Gdynia. Z pięciu firm, które wpłaciły wadium, jedynie trzy przystąpiły do licytacji. Nie znalazł się jednak wśród nich inwestor, który zakupił składniki majątku stoczni składające się na cykl produkcyjny. Jest bardzo prawdopodobne, że w Stoczni Gdynia nie powstaną już nowe statki.



Czy uważasz, że jest jeszcze szansa na utrzymanie produkcji statków w Stoczni Gdynia?

Przetarg odbywający się w czwartek miał zakończyć się o godzinie 13, jednak przedłużono go o 2 godziny. Okazało się, że część majątku cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Ostatecznie udało się sprzedać mały dok oraz rejon wyposażenia statków. Dok wylicytowała firma Energomontaż-Północ Warszawa za kwotę 33 mln zł. Rejon wyposażenia statków przypadł Stoczni Remontowej Nauta z Gdyni. Wylicytowała go za 57 mln zł.

Stocznia Crist z Gdańska oraz Europlazma mimo wpłaty wadium nie przystąpiły do licytacji. Firma KB Pomorze nie wylicytowała żadnego majątku. Do przetargu nie została dopuszczona stocznia Maritim z Gdańska. Firma ta jako jedyna zapewniała, że chce zakupić cały majątek stoczni, włącznie z ośrodkiem wypoczynkowym. Właściciel Maritim Janusz Baran zapewniał też, że jego celem jest utrzymanie produkcji statków w Stoczni Gdynia. Inwestor ten spóźnił się jednak z wpłatą wadium.

- Jesteśmy zawiedzeni takim obrotem spraw - mówi Jan Gumiński, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej w Stoczni Gdynia. - Maritim jako jedyny dawał nadzieję na utrzymanie 2 tys. miejsc pracy dla stoczniowców. Być może choć część pracowników znajdzie zatrudnienie w u nowych inwestorów.

Wiadomo już jednak, że stoczniowcy ze Stoczni Gdynia nie znajdą zatrudnienia w Stoczni Nauta. Ma ona jedynie zamiar przenieść produkcję na teren Stoczni Gdynia. W planach nie ma zwiększania zatrudnienia. Natomiast zarząd Energomontażu szacuje, że w ciągu najbliższych 2-3 lat na przejętym terenie zainwestuje kilkanaście milionów złotych.

- Pieniądze, zarówno na zakup części Stoczni Gdynia, jak i dalsze inwestycje będą pochodziły ze środków własnych spółki - napisał zarząd spółki w komunikacie.

W komunikacie nie ma jednak ani słowa o planach dotyczących produkcji oraz zatrudnienia.

Wystawione do przetargów nieruchomości były warte 267 mln złotych natomiast projekty statków warte były 33 mln złotych. Łączna wartość majątku to 300 mln złotych.

- Niewylicytowany w czwartek majątek zostanie wystawiony do sprzedaży na aukcjach jeszcze w tym roku. Aukcje odbędą się w internecie, na Polskiej Platformie Przetargowej- informuje mówi Roman Nojszewski, Zarządca Kompensacji. - Termin aukcji zostanie podany w formie ogłoszenia prasowego w dzienniku ogólnopolskim oraz lokalnym.

Czwartkowa licytacja była drugą próbą sprzedaży majątku Stoczni Gdynia. Wcześniej przetarg wygrał fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights. Właściwym inwestorem był spółka QInvest, największy bank inwestycyjny Kataru. Transakcja nie doszła jednak do skutku.

Miejsca

Opinie (239) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe.. (3)

    jest to, że Polakowi, który chciał kontynuować produkcje stoczniową nie przedłużono terminu wpłaty wadium nawet o dzień, a katarczykom niewiadomego pochodzenia przedłużono o miesiąc :/
    Wniosek jeden, robią wszystko żeby rozprzedać sprzęt za bezcen lub cenę złomu, a tereny przeznaczyć na deweloperkę.

    • 27 3

    • a jakby przedłużyli a Maritim nie dostałby kredytowania to pierwszy byś pisał o następnej aferze stoczniowej. Nie można (2)

      zmieniac zasad dla żadnego podmiotu.

      • 0 5

      • (1)

        to ciekawe dlaczego katar grał na zmienionych zasadach ? uprzywilejowani jacyś ? czy może odpowiednia gratyfikacja pieniężna popłynęła do osób przedłużających okres wpłaty wadium ?

        • 4 0

        • Dlatego mówię, żeby nie zmieniać zasad żadnemu inwestorowi Katar też miałem na myśli

          • 2 0

  • Koalicja SLD-PIS właśnie przejmuje Radio Gdańsk, więc może znalazłaby się jakaś fucha dla Guzikiewicza? (3)

    Za Rzeczpospolitą:
    "W koalicji PiS – SLD w radzie nadzorczej Radia Gdańsk przewagę ma PiS."

    Będzie cudownie, jeżeli głos Guzikiewicza będzie codziennie rano budził mieszkańców Trójmiasta!

    SLD może delegować do prowadzenia poranków posłankę Senyszyn.

    • 11 6

    • Kepiej

      żeby w radio występował poseł Karpiniuk lub Palikot?

      • 0 1

    • Tak naprawdę żałujesz, że nie ma tam nikogo z Parady Obłudników :) (1)

      Cudze lody doskonale smakują, gdy się je podgląda głodnym okiem - nie ma to jednak jak własna porcja :) Mniamm, no nie? :)

      • 2 1

      • Obłudników?

        Kto jest obłudnikiem to widać czarno na białym. Wpierw krzyk, sprzeciw i tupanie nogami żeby tylko nie weszła ustawa nie pozwalająca upolityczniać media publiczne - a potem sprint obu grup socjalistów - łapka w łapkę - je zasiadać. Obłuda i hipokryzja...

        • 0 0

  • Nauta zapłaci 57 mln zł m.in. za rejon wyposażenia statków oraz prefabrykacji konstrukcji przestrzennych. (6)

    No to LIBERAŁY z PO pogrzebały Stocznie Gdynia S.A., która była nie tylko największą, ale i najnowocześniejszą stocznią w Polsce



    No jeszcze mogą się w jakimś stopniu zrehabilitować i dać gwarancje kredytowe na zakup dużego suchego doku i części pozostałej (po przygotowaniu przez NAUTE, konstrukcji finansowej na podstawie zmienionej organizacji produkcji i technologii), ponieważ SR specjalizuje się w budowie mniejszych jednostek, remontach, a zwłaszcza wyspecjalizowała się w skomplikowanych przebudowach ponad 80 jednostkach(głównie norweskich), podczas których, oprócz zmiany długości i szerokości kadłuba, kompleksowej wymiany wyposażenia w tym w najnowsze zdobycze techniki i technologii następuje ostatecznie nawet zmiana rodzaju jednostki.

    • 13 8

    • Apel do Tuska, Płażyńskiego, Walendziaka,.. (5)

      za pewne pamiętacie ile Nauta w stanie wojennym i po nim robiła wybiegów, abyście mogli przetrwać ten ciężki dla Was okres. Wszelkimi siłami na ile tylko było to możliwe czy poprzez Wasze spółdzielnie, czy osobiście dostawaliście intratne zlecenia(choć z wykonaniem ich było różnie).
      Obecnie "gdyńscy stoczniowcy" są w podobnej sytuacji wielu z nich już niedługo nie będzie miało na chleb. A zostawiają przecież 100 ha dobrze uzbrojonych warsztatów pracy w Gdyni, akweny, najnowsze maszyny, urządzenia itd. No i najważniejsze fachowy kapitał zawodowy, który nigdzie nie można kupić.

      Więc pomóżcie SR"NaUTA", aby ta mogła przejąc tereny "Stoczni Gdynia" i sukcesywnie zatrudniać zwolnionych stoczniowców.

      Nie szukajmy spisków i POPiSów, tu chodzi o byt ludzi i rynek stoczniowy. Jeśli sami nie potrafiliśmy postawić tej stoczni na nogi a była ona tylko odskocznią do polityki czy grą polityczną to niech to robią ci, którzy się w jakimś stopniu sprawdzili i dysponują może małym, ale jakimś tam kapitałem a do tego nie mieli i nie mają zaległości płatniczych i kredytów. Dziś po wstąpieniu do UE już widać nikt nie zainwestuje z pobudek patriotycznych, a do tego roszczeniowi związkowcy stoczniowcy z tych zamiarów i chęci kupna potrafią skutecznie wyleczyli. Choć w NAUCIE właśnie związkowcy o dziwo pomagali, tylko kto o nich słyszał??
      Chciałbym im mocno pogratulować, choć słyszałem jak było ciężko.
      Ważne, aby inwestorzy płacili podatki, które zasila budżet państwa, a ten dzielił pieniądze na przedsięwzięcia korzystne dla społeczeństwa. Niestety z tym podziałem jest nieciekawie. Debaty prasowe, radiowe, telewizyjne mają w dalszym ciągu celu niszczenia naszej gospodarki poprzez mocne upolitycznienie jej. Do tego elity polityczne żyją na poziomie bogatych krajów zachodnioeuropejskich, a gros społeczeństwa niewiele lepiej niż w krajach 3-ciego świata. Dlaczego władza pozwala sobie na to. Logiczną odpowiedzią wydaje się stwierdzenie, że naród jest ciemny(i wszystko kupi -do czego go przekonają), nie potrafi się zorganizować i przeciwstawić takiemu stanowi rzeczy.
      Widzimy jak na naszych oczach się buduje stadion Bałtyk Arena na trzy, cztery mecze i wydaje sie na niego blisko miliard zł. w tym ograne ilości z dotacji. Tu gdzie człowiek codziennie pracuje osiem godzin i więcej dziennie utrzymując rodzinę i społeczeństwo nie dość, że się likwiduje, ale innej Stoczni, która się sprawdziła a nawet wygenerowała zyski nie próbuje się pomóc, aby przejęła jak najwięcej terenów celem uratowania naszego przemysłu stoczniowego i poszerzenia spektrum remontowo-produkcyjne.

      Więc jeszcze raz apeluje pomóżmy sobie sami bo jak sobie nie pomożemy to nie mamy od innych na co liczyć.
      Musimy potrafić się zorganizować tak jak czynią to mądrzejsi i zjednoczyć konstruktywnie jako społeczeństwo. Wiem, że Gdynia i gdynianie to potrafią tylko czy jest dobra wola innych?

      • 2 1

      • Ten patałach znowu swoje... (2)

        Stocznia nauta przez ostatnie lata tłukła tylko sekcje płaskie i remonty. Żadnej nowej jednostki, a nie dostaniesz, nowego kontraktu także. Remontów i nowych budów jest poprostu mało a te resztki zbierają chiny, korea i indie. Możesz obwiniać wszystkich w rządzie ale fakty są takie, że np. w Danii padła OSTATNIA stocznia, w Chorwacji padły wszystkie stocznie państwowe i rząd sprzedaje za 1 kunę i nie ma chętnych. Obecnie ponad 800 statków kontenerowych nie ma pracy i nikt nie będzie budował nowych.
        Idz na barykady i walcz o stocznie, tylko co dalej będziesz w niej robił.

        • 4 3

        • Czy "Beztrsonny" to niejaki Mirosław N.?

          ...jak w temacie. Pamiętam jednego takiego Pana na forum Naszej Klasy. Do zapomnienia.... Styl pisania i "głebolie" przemyślenia podobne..

          • 2 3

        • "Ten patałach.."

          Patałachów to szukaj sobie we własnej rodzinie.

          Ja sobie tego nie życzę.

          Zrozumiano konstruktorze? z bożej łaski (a coś tY takiego skonstruował? i ile masz patentów, wzorów użyt., proj. własnych - pochwal się jakimś "zeppelinem")

          • 2 2

      • Ci o ktorych piszesz i inni na garbach stoczniowców wywidowali się w POlityce

        a Po nich (pozostały jak piszesz POPiS-y) i choćby pPOtop.

        M.in. brat Lewandowskiego też się przyczynił do takiego stanu rzeczy, ale dziś news dnia Janusz został szefem budżetu UE i wszyscy się cieszą. i czekają na CUDA:))

        • 3 1

      • ok

        wszystko, tylko czemu tak duzo

        • 1 0

  • Krzykliwe i roszczeniowe "związki zawodowe"

    odstraszyły potencjalnych inwestorów .

    • 8 5

  • Koniec wyrzucania w błoto pieniedzy podatników

    No !!!! zarządy związków zawodowych - do pracy do prywaciarza to zobaczycie co to jest prawdziwa praca . U prywaciarza też się coś należy - należy pracować.

    • 7 6

  • To jest oczywiście wina.. Jarosława Kaczyńskiego... (7)

    jak zresztą wszystko co złe od 20 lat...

    Nieprawdaż?

    • 14 5

    • Prawdaż !!!

      • 2 1

    • Nie, to akurat wina wszystkich wokół niego. (1)

      Nikt nie ma odwagi powiedzieć mu, że kuracja będzie długa i czasami nieprzyjemna. Jesteśmy zbyt mądrym i dojrzałym elektoratem żeby głosować na infantylnego, niewyżytego nieudacznika, śmiertelnie obrażonego na cały świat za brak należytego uwielbienia.

      • 2 1

      • Mów za siebie

        dzieciaku niedouczony, produkcie Wojewódzkiegi i Majewskiego.

        • 0 1

    • (3)

      Tusk i Kaczyński mają stłuczkę. Wysiadają z aut i Kaczyński mówi:

      - Wiesz, Donald. To chyba jakiś znak ta stłuczka, może jednak się dogadamy jakoś jeszcze
      - No dobra, niech ci będzie. Możemy przedyskutować jeszcze pewne tematy.
      - To co? Zgoda?
      I podają sobie ręce na zgodę. Kaczyński wyciąga piersiówkę, mówi: "Wypijmy za to" i podaje ją Tuskowi
      Tusk pociąga łyczek, podaje Kaczyńskiemu, a ten zakręca butelkę i chowa do kieszeni. Na to Tusk:
      - Co? Ty nie pijesz?
      - Nie, czekam na policję

      • 2 1

      • DOWCIP TAK MĄDRY JAK JEGO AUTOR - PONIŻEJ SPADAJĄCYCH LIŚCI (1)

        • 0 2

        • Pewnie gdyby nazwiska były ułożone odwrotnie to powiedział byś, że to najśmieszniejszy kawał jaki czytałeś. eh... skoda gadać

          • 1 0

      • świetny kawał :) :) :) dawno tak dobrego nie słyszałem :)

        • 0 0

  • Jak to z ludzi robią idiotów... (3)

    Obiecywali że bedzie wszystko super -będą budować statki itd i co??? A ludzie dali się nabierać na bajeczki PO:) Teraz czas wziąść się za PKP i do końca zniszczyć narodową gospodarke.. I tak już wiele jej nie zostało po 20bandyckich latach "demokracji". Kiedy przejrzycie na oczy? Niestety ludzie mają tak wyprane już mózgi.. Oglądajcie dalej TVN on prawde Ci powie! Szkoda słów... Neomarksizm króluje obecnie na świecie:(

    • 12 4

    • Obiecywali że bedzie wszystko super (1)

      Moim zdaniem jest super. Dobrze, że wreszcie państwo nie musi dokładać do nierentownego zakładu.
      PKP też należy oddać w prywatne ręce. Mielibyśmy koleje o europejskim standardzie.

      • 1 2

      • człowieku służba zdrowia i edukacja też są nierentowne więc co zamykamy tak??

        • 0 0

    • widać kto Rydzyka słucha

      • 0 1

  • niebawem w Polsce nic nie będzie bo wszystko upadnie.

    • 9 0

  • gdzie wyborcy PiS, partii która przyczyniła sie BARDZO do upadku stoczni? (3)

    :)))

    • 11 13

    • Rządzi PO imbecylu !!!! (2)

      • 1 1

      • (1)

        A wcześniej rządził PiS i g*wno zrobili imbecylu

        • 1 2

        • A wcześniej rządził SLD imbecylu do kwadratu !!!!

          • 0 0

  • (2)

    Ale tak w ogóle to ci co tu piszą, to są tacy mało inteligentni. To znaczy ja wiem, jak piszą ludzie myślący i wiem, że ci co piszą w portalu Trójmiasto, to nie myślą wcale, bo straszne głupoty wygadują.

    • 0 1

    • scio me nihil scire

      • 0 0

    • Dyzio

      proszę ,napisz coś mądrego!!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane