• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po licytacji majątku. To koniec Stoczni Gdynia?

Robert Kiewlicz
27 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
W Stoczni Gdynia nie będą powstawały już statki. W Stoczni Gdynia nie będą powstawały już statki.

Trudno nazwać sukcesem czwartkową licytację majątku Stoczni Gdynia. Z pięciu firm, które wpłaciły wadium, jedynie trzy przystąpiły do licytacji. Nie znalazł się jednak wśród nich inwestor, który zakupił składniki majątku stoczni składające się na cykl produkcyjny. Jest bardzo prawdopodobne, że w Stoczni Gdynia nie powstaną już nowe statki.



Czy uważasz, że jest jeszcze szansa na utrzymanie produkcji statków w Stoczni Gdynia?

Przetarg odbywający się w czwartek miał zakończyć się o godzinie 13, jednak przedłużono go o 2 godziny. Okazało się, że część majątku cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Ostatecznie udało się sprzedać mały dok oraz rejon wyposażenia statków. Dok wylicytowała firma Energomontaż-Północ Warszawa za kwotę 33 mln zł. Rejon wyposażenia statków przypadł Stoczni Remontowej Nauta z Gdyni. Wylicytowała go za 57 mln zł.

Stocznia Crist z Gdańska oraz Europlazma mimo wpłaty wadium nie przystąpiły do licytacji. Firma KB Pomorze nie wylicytowała żadnego majątku. Do przetargu nie została dopuszczona stocznia Maritim z Gdańska. Firma ta jako jedyna zapewniała, że chce zakupić cały majątek stoczni, włącznie z ośrodkiem wypoczynkowym. Właściciel Maritim Janusz Baran zapewniał też, że jego celem jest utrzymanie produkcji statków w Stoczni Gdynia. Inwestor ten spóźnił się jednak z wpłatą wadium.

- Jesteśmy zawiedzeni takim obrotem spraw - mówi Jan Gumiński, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej w Stoczni Gdynia. - Maritim jako jedyny dawał nadzieję na utrzymanie 2 tys. miejsc pracy dla stoczniowców. Być może choć część pracowników znajdzie zatrudnienie w u nowych inwestorów.

Wiadomo już jednak, że stoczniowcy ze Stoczni Gdynia nie znajdą zatrudnienia w Stoczni Nauta. Ma ona jedynie zamiar przenieść produkcję na teren Stoczni Gdynia. W planach nie ma zwiększania zatrudnienia. Natomiast zarząd Energomontażu szacuje, że w ciągu najbliższych 2-3 lat na przejętym terenie zainwestuje kilkanaście milionów złotych.

- Pieniądze, zarówno na zakup części Stoczni Gdynia, jak i dalsze inwestycje będą pochodziły ze środków własnych spółki - napisał zarząd spółki w komunikacie.

W komunikacie nie ma jednak ani słowa o planach dotyczących produkcji oraz zatrudnienia.

Wystawione do przetargów nieruchomości były warte 267 mln złotych natomiast projekty statków warte były 33 mln złotych. Łączna wartość majątku to 300 mln złotych.

- Niewylicytowany w czwartek majątek zostanie wystawiony do sprzedaży na aukcjach jeszcze w tym roku. Aukcje odbędą się w internecie, na Polskiej Platformie Przetargowej- informuje mówi Roman Nojszewski, Zarządca Kompensacji. - Termin aukcji zostanie podany w formie ogłoszenia prasowego w dzienniku ogólnopolskim oraz lokalnym.

Czwartkowa licytacja była drugą próbą sprzedaży majątku Stoczni Gdynia. Wcześniej przetarg wygrał fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights. Właściwym inwestorem był spółka QInvest, największy bank inwestycyjny Kataru. Transakcja nie doszła jednak do skutku.

Miejsca

Opinie (239) ponad 10 zablokowanych

  • MA KTOS JAKIS POMYSL JAK ZROBIC BIZNES W STOCZNI GDYNIA????????? (2)

    LEPIEJ SKUPCIE ENERGIE JAK I CO ROBIC W STOCZNI NIE PYTAJ CO POLSKA MOZE DLA CIEBIE ZROBIC TYLKO CO TY MOZESZ DLA POLSKI :):):)1Pomysl budowac male statki dla bogatych z nad morza Srodziemnego poludnia Francji Bracelona Wlochy i dla Dubaju,rozkrecic firme luksusowych jachtow i dla zwyklych ludzi ogolno dostepnych lodzi sredniej ceny.2Budowa wiatrakow na morzu Baltyckim prad odnawialny bardzo cenne 3Budowa elektrowni zfal morskich na naszym morzu baltyckim wygenerujmy zyski dla calego3miasta mamy potezna sile fal w zasiegu reki tylko buowac4 Budowa mostow 5 kazda ina firma ktora potrzebuje terenu niezwiazana nawet z morzem czemu nie.Wlasciciel IKEI ZACZYNAL W GARAZU TERAZ MA SIEC SKLEPOW CALY SWIAT POZYTYWNE MYSLENIE :):)

    • 12 1

    • załóż sp. z o.o. kompensacja niesprzedanego majatku

      lody gwarantowane

      • 0 0

    • Jak widac pomysłów jest wiele!

      Pozytywne myślenie jak najbardziej pożądne!Ale stocznie stały sie tematem politycznym, a nie ekonomicznym.Wszyscy, którzy mieli by chęc zainwestowac boją się watachy nierobów-związkowców, którzy maja poparcie w Pisie i innych oszołomach.To gówno i rzekoma opłacalnośc stoczni dawno powinno upaśc dla dobra nas wszystkich, a ludzie odpowiedzialni powinni wziąc sprawy w swoje ręce i otworzyc jak najszybciej w to miejsce inna firmę, a nie roztrząsac co było- nie wroci.

      • 0 0

  • NA STOCZNIE GDYNIA 3 LATA TEMU BYŁ HOLENDERSKI KUPIEC ! (3)

    ale ówczesny nacjonalistyczny premier Jarosław Kaczyński i jego brat śmieszny prezydencik wspólnie i w porozumieniu nie chcieli oddać zakładu w zagraniczne ręce.

    • 12 8

    • (1)

      Znam go, to byl najlepszy holenderski bramkarz - Jozef Van Dzik.

      • 2 1

      • Nie, to był VAN SELLER :)

        • 0 0

    • Holenderski kupiec spekulant tak?Może mi powiesz jakie pojęcie o branży stoczniowej miał Fortis?

      • 0 1

  • Zabrakło polityka z ja... męskością, chciałem powiedzieć. (1)

    Nie znalazł się ten odważny, co by powiedział, że skoro chcemy mieć tu stocznię, to nasi dzielni stoczniowcy muszą się nauczyć pracować tak jak w stoczniach na Dalekim Wschodzie. Ktoś jednak na świecie produkuje statki i co więcej - ktoś je sprzedaje. No to teraz mamy pogrzeb morskich ambicji RP, jak najbardziej 100% niepodległej, dumnej i w ogóle. I co z tego, że potęga stoczni PRL opierała się na nierentownej produkcji dla ZSRR? Stworzono ogromny potencjał i gdyby Polską choć przez 5 lat po 1989 rządził prawdziwy gospodarz - a najlepiej na początku - to zrobiłby wszystko, żeby taki potencjał pracował w gospodarce rynkowej. Wszyscy tylko gadali, bo gadanie służy reelekcji - czytaj kolejnej kadencji luksusowego próżniactwa na urzędach.

    • 7 2

    • wystarczyło mieć gdzieś panią kroes i jej pogróżki.Pytanie dlaczego Opel czy niemieckie banki można dotować publiczną kasą a państwową stocznię nie?

      • 0 1

  • polska stocznia to sol w oku dla innych

    wiec ja usuneli
    fakt ze jedne nygusy sie opierdalali i chlali non stop ale jednak wciaz zapierdzielalo sie szybciej i robilo sie wiecej od zagmananicznych roboli
    wiec polacy by wejsc w dupe poraz kolejny rozpiepszyli stocznie
    ciekawe ile kopert poszlo
    l

    • 10 1

  • No i sie wreszcie stało (7)

    Jako były pracownik biura projektowego SG powiem tak:
    -to, że stocznia Nauta przenosi sie z centrum miasta na tereny byłej stoczni Gdynia-super, sprzeda ziemie i zawinie grube miliony. Ludzie w centrum odetchna.
    -to, że panowie związkowcy w koncu będą zmuszeni szukać uczciwej pracy- super, to co wyprawiały związki w SG to był jakiś obłęd, Gumisie na Stoczniowca, Stoczniowiec na Solidarność, tak panowie, skończyły się dobre pensyjki.
    -to że wielu "super fachowców" z biura projektowego straciło prace- super, ci co coś potrafili i tak naprawde ciągneli projekty dawno w stoczni nie pracuja, pracuja za dobre pieniądze w dobrych firmach w całej Europie. Zostało wielu nieudaczników t.j. głownych technologów od niczego, głównych projektantów od niczego, niedouczonych głównych inżynierów od niczego itd. Długo by wymieniać.
    Niedobrze,że na bruku zostało wielu bogu-ducha winnych pracowników, byli tacy co wierzyli do końca ale... niestety. Ten bajze powinien upaść już dawno.

    • 17 2

    • nic nowego (2)

      To, że Nauta się wyniesie na teren byłeś stoczni Gdynia to już było wiadomo od kilku lat ale był to plan długoterminowy na następne 10-15 lat a to co się stało ze stocznią Gdynia przyspieszyło tylko ich decyzje o przeprowadzce:) Uwolnią kolejny pirs na który zostanie rozpisany plan miejscowy i zostanie wciągnięty do śródmieścia Gdyni.

      • 1 1

      • przenosiny Nauty (1)

        to chyba normalne , ze miasto rozwija się. gdyby niektóre prace wykonywane
        w stoczni nie były uciązliwe dla otoczenia ( piaskowanie, malowanie ) to z pewnoscia Nauta nie musiałaby przenosic się.problem co tu na terenach gdzie
        jest stocznia będzie - hotele , a po co ?, marina - dla kogo ? nikt kto jest zdrowy na umysle nie zainwestuje pieniedzy w obecnej chwili, moze kiedys ..

        • 0 0

        • ty pewnie i nie,

          ale skąd taka pewność. że inni nie?

          Słyszałem, że Qatarajczycy i inne Emiraty się już interesowali i nie tylko nabrzeżami:))

          • 0 0

    • TAK TO MUSIAŁO BYĆ W PLANACH (1)

      Pan Rysio od wieżowca i Pan który wybudował hotel koło Nauty musieli wiedzieć że teren wokół będzie wkrótce wyglądał nieco inaczej. Póżniejsze wypadki to następstwo wcześniejszych ustaleń?

      • 2 1

      • Durnych nie sieja sami się rodzą

        • 2 0

    • Nygusy - związkowcy jak raz zasmakowali nieróbstwa i kasy nie wezmą się za uczciwą pracę, bo "praca jest dla głupich", tak powiedział mi jeden z działaczy przy piwku.

      • 2 0

    • PANOWIE ZWIĄZKOWCY Z NSZZ SOLIDARNOŚĆ JUŻ KOMBINUJĄ ŻEBY SIĘ WKRĘCIĆ DO ECS NA EKSPERTOW

      • 0 0

  • to jest wszystko zaplanowane
    naute chcieli juz pol roku temu wywalic
    a niedlugo wojenna likwiduja
    cos te szmaty z gory kombinuja caly czas

    • 9 1

  • a czego oni oczekiwali ?

    kto przy zdrowych zmysłach kupiłby tzw. "serce stoczni" za dużą kasę z dodatkiem jakim są "związki zawodowe" ;).
    Teraz poczekają, aż wejdzie syndyk upadłościowy i kupią to za śmieszne pieniądze.

    • 2 1

  • tanio

    Pan Baran jest slynny z tego, że lubi tanio. Widocznie nikt nie chcial zaakceptować proponowanej przez niego ceny.

    • 2 0

  • śp.stocznia gdynia (2)

    Po pierwsze : Maritim nigdy by nie kupił majatku stoczni gdynia bo po prostu nie ma kasy, tylko idiota mógł wierzyć , że ta firma zatrudni 2 tys. ludzi.Nie jest to mozliwe bo po prostu na rynku stoczniowym ilość pracy zmniejszyła się.
    Pan Janusz Baran opowiadał bajki .
    Po drugie : moge załozyć się o co tylko chcecie - Nauta nie bedzie dodatkowo
    zatrudniać ludzi - przynajmniej na razie. Jak pojawia sie duze zlecenia to tak.
    Po trzecie : spółka Crist bardzo rozsadnie postapiła - nikt nie jest samobójcą.
    Po czwarte - zasgadką dlka ,nie jest po co Energomontazowi mały dok?
    mam swoje przemyslenia.

    • 7 0

    • ep ... (1)

      będzie tam budował konstrukcje offshorowskie, tudzież elementy elektrowni wiatrowych zapewne. w tej chwili wynajmują za kupe kasy kawałek nabrzeża, a tak to będą mieli własne, zwiększy się ich konkurencyjność na rynku...

      • 0 0

      • Dokładnie!

        W tej chwili wynajmują nabrzeże w Stoczni Marynarki Wojennej. teraz będą mieli swoje, bez konieczności płacenia za wynajem.
        Co do zatrudnienia nowych pracowników to nie specjalnie to widzę w różowych barwach, no chyba że za jakiś rok, dwa lata nagle będą mieli więcej roboty. teraz nie mają dla swoich...

        • 0 0

  • TO MUSIAŁO BYĆ W PLANACH (2)

    Pan Rysio od wieżowca i Pan który wybudował hotel koło Nauty musieli wiedzieć że teren wokół będzie wkrótce wyglądał nieco inaczej. Póżniejsze wypadki to następstwo wcześniejszych ustaleń?

    • 8 0

    • Dokładnie tak

      Strefa prestiżu się kłania...

      • 1 0

    • jest jeszcze stara kotłownia

      wykup TY:))

      Skoro tak wszystko wiesz

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane