• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po licytacji majątku. To koniec Stoczni Gdynia?

Robert Kiewlicz
27 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
W Stoczni Gdynia nie będą powstawały już statki. W Stoczni Gdynia nie będą powstawały już statki.

Trudno nazwać sukcesem czwartkową licytację majątku Stoczni Gdynia. Z pięciu firm, które wpłaciły wadium, jedynie trzy przystąpiły do licytacji. Nie znalazł się jednak wśród nich inwestor, który zakupił składniki majątku stoczni składające się na cykl produkcyjny. Jest bardzo prawdopodobne, że w Stoczni Gdynia nie powstaną już nowe statki.



Czy uważasz, że jest jeszcze szansa na utrzymanie produkcji statków w Stoczni Gdynia?

Przetarg odbywający się w czwartek miał zakończyć się o godzinie 13, jednak przedłużono go o 2 godziny. Okazało się, że część majątku cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Ostatecznie udało się sprzedać mały dok oraz rejon wyposażenia statków. Dok wylicytowała firma Energomontaż-Północ Warszawa za kwotę 33 mln zł. Rejon wyposażenia statków przypadł Stoczni Remontowej Nauta z Gdyni. Wylicytowała go za 57 mln zł.

Stocznia Crist z Gdańska oraz Europlazma mimo wpłaty wadium nie przystąpiły do licytacji. Firma KB Pomorze nie wylicytowała żadnego majątku. Do przetargu nie została dopuszczona stocznia Maritim z Gdańska. Firma ta jako jedyna zapewniała, że chce zakupić cały majątek stoczni, włącznie z ośrodkiem wypoczynkowym. Właściciel Maritim Janusz Baran zapewniał też, że jego celem jest utrzymanie produkcji statków w Stoczni Gdynia. Inwestor ten spóźnił się jednak z wpłatą wadium.

- Jesteśmy zawiedzeni takim obrotem spraw - mówi Jan Gumiński, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej w Stoczni Gdynia. - Maritim jako jedyny dawał nadzieję na utrzymanie 2 tys. miejsc pracy dla stoczniowców. Być może choć część pracowników znajdzie zatrudnienie w u nowych inwestorów.

Wiadomo już jednak, że stoczniowcy ze Stoczni Gdynia nie znajdą zatrudnienia w Stoczni Nauta. Ma ona jedynie zamiar przenieść produkcję na teren Stoczni Gdynia. W planach nie ma zwiększania zatrudnienia. Natomiast zarząd Energomontażu szacuje, że w ciągu najbliższych 2-3 lat na przejętym terenie zainwestuje kilkanaście milionów złotych.

- Pieniądze, zarówno na zakup części Stoczni Gdynia, jak i dalsze inwestycje będą pochodziły ze środków własnych spółki - napisał zarząd spółki w komunikacie.

W komunikacie nie ma jednak ani słowa o planach dotyczących produkcji oraz zatrudnienia.

Wystawione do przetargów nieruchomości były warte 267 mln złotych natomiast projekty statków warte były 33 mln złotych. Łączna wartość majątku to 300 mln złotych.

- Niewylicytowany w czwartek majątek zostanie wystawiony do sprzedaży na aukcjach jeszcze w tym roku. Aukcje odbędą się w internecie, na Polskiej Platformie Przetargowej- informuje mówi Roman Nojszewski, Zarządca Kompensacji. - Termin aukcji zostanie podany w formie ogłoszenia prasowego w dzienniku ogólnopolskim oraz lokalnym.

Czwartkowa licytacja była drugą próbą sprzedaży majątku Stoczni Gdynia. Wcześniej przetarg wygrał fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights. Właściwym inwestorem był spółka QInvest, największy bank inwestycyjny Kataru. Transakcja nie doszła jednak do skutku.

Miejsca

Opinie (239) ponad 10 zablokowanych

  • NA STOCZNIE GDYNIA 3 LATA TEMU BYŁ HOLENDERSKI KUPIEC ! (3)

    ale ówczesny nacjonalistyczny premier Jarosław Kaczyński i jego brat śmieszny prezydencik wspólnie i w porozumieniu nie chcieli oddać zakładu w zagraniczne ręce.

    • 12 8

    • (1)

      Znam go, to byl najlepszy holenderski bramkarz - Jozef Van Dzik.

      • 2 1

      • Nie, to był VAN SELLER :)

        • 0 0

    • Holenderski kupiec spekulant tak?Może mi powiesz jakie pojęcie o branży stoczniowej miał Fortis?

      • 0 1

  • Moim zdaniem skrajną głupotą jest krojenie na kawałki i sprzedaż Stoczni Gdynia, który jakocałośc stanowi jeden organizm. (3)

    Moim zdaniem Agencja Rozwoju Przemyslu powinna zaczekać z tym aż koniunktura powróci i dopiero wówczas szukac inwestora na całość majatku, w miedzyczasie podnajmujac częsci stoczni rożnym społkom i spółeczkom. Tak nakazywałby rozsądek, gospodarność i polski interes narodowy.

    Ale nie o to tutaj chodzi. Przypomne tylko, ze rzadząca Polską PO stanowi w Europie przybudówke dla niemieckiej nacjonalstycznej partii CDU/CSU i realizuje niemieckie ineteresy narodowe, a te sa sprzeczne w pewnych obszrach z polskmi, np w budownictwie okretowym, ktore jest konkurencyjne wbec niemieckiego.

    Donald Tusk jest poslusznym pacholkiem niemieckim. Dzisiaj inny grabarz polskich stoczni, niejaki Janusz Lewandowski, dostał w nagrode jakąs ciepłą posadkę w Brukseli. Rzad sie wyżywi.

    • 17 4

    • (2)

      Uważaj czasem na to co mówisz bo jeszcze cię ktoś do odpowiedzialności pociągnie.

      • 2 4

      • a niby za co?Za prawdę?To ja ci powiem że wszyscy od czasów wałęsy zasługują na kilkukrotne rozstrzelanie.Debil mazowiecki uwłaszczył esbecką elitę ten gnój nie wiedział że pali się akta dowody zbrodni bezpieki na Polakach.Taki lewandowski bielecki tusk geremek balcerowicz.Stara gwardia złodziei która teraz wraca.Nieudacznik bielecki zwalnia się z Pekao SA licząc na come back na Aleje Ujazdowskie jako premier to on odpowiada za obecną sytuację bo to jesty pokłosie braku jakiejkolwiek wizji dla Polski.Za komuny dług 80 mld teraz ponad 600 mld.Polska jest w likwidacji pora to zrozumieć.Wszystko się patrzy jak rozwalić a ludzi z głową na karku gnoić.Tu nie ma przyszłości dla ludzi mądrych tutaj rządzą takie g...wna jak wojewódzki w majestacie prawa niszczące cudze mienie.Za 30 lat emerytura będzie znacznie niższa niż obecnie.Jesteśmy przez europejskich panów sprowadzeni do roli pomywaczy i śmieciarzy na taką renomę Polaka zapracował pan wałęsa teraz pławiący się w luksusie.

        • 4 1

      • Skoro tak to dlaczego pozwolił na wybudowanie portu kontenerowego w Gdańsku który od początku stycznia będzie regularnie podbierał(narazie niewielkie)kontenery portom w Hamburgu i Bremerhaven?

        • 4 0

  • Zabrakło polityka z ja... męskością, chciałem powiedzieć. (1)

    Nie znalazł się ten odważny, co by powiedział, że skoro chcemy mieć tu stocznię, to nasi dzielni stoczniowcy muszą się nauczyć pracować tak jak w stoczniach na Dalekim Wschodzie. Ktoś jednak na świecie produkuje statki i co więcej - ktoś je sprzedaje. No to teraz mamy pogrzeb morskich ambicji RP, jak najbardziej 100% niepodległej, dumnej i w ogóle. I co z tego, że potęga stoczni PRL opierała się na nierentownej produkcji dla ZSRR? Stworzono ogromny potencjał i gdyby Polską choć przez 5 lat po 1989 rządził prawdziwy gospodarz - a najlepiej na początku - to zrobiłby wszystko, żeby taki potencjał pracował w gospodarce rynkowej. Wszyscy tylko gadali, bo gadanie służy reelekcji - czytaj kolejnej kadencji luksusowego próżniactwa na urzędach.

    • 7 2

    • wystarczyło mieć gdzieś panią kroes i jej pogróżki.Pytanie dlaczego Opel czy niemieckie banki można dotować publiczną kasą a państwową stocznię nie?

      • 0 1

  • Jak to z ludzi robią idiotów... (3)

    Obiecywali że bedzie wszystko super -będą budować statki itd i co??? A ludzie dali się nabierać na bajeczki PO:) Teraz czas wziąść się za PKP i do końca zniszczyć narodową gospodarke.. I tak już wiele jej nie zostało po 20bandyckich latach "demokracji". Kiedy przejrzycie na oczy? Niestety ludzie mają tak wyprane już mózgi.. Oglądajcie dalej TVN on prawde Ci powie! Szkoda słów... Neomarksizm króluje obecnie na świecie:(

    • 12 4

    • Obiecywali że bedzie wszystko super (1)

      Moim zdaniem jest super. Dobrze, że wreszcie państwo nie musi dokładać do nierentownego zakładu.
      PKP też należy oddać w prywatne ręce. Mielibyśmy koleje o europejskim standardzie.

      • 1 2

      • człowieku służba zdrowia i edukacja też są nierentowne więc co zamykamy tak??

        • 0 0

    • widać kto Rydzyka słucha

      • 0 1

  • ta stocznia wygląda tak zaniedbana jak by nie wiadomo co tam się działo przez te lata ,, wygląda jak kupa złomu. (1)

    • 6 1

    • idź zobacz stocznie lenina to zobaczaysz co to widmo złomu

      xx

      • 0 0

  • niemiecki rząd ocalił swoje stocznie (2)

    polski zniszczył swój przemysł, jak niemcy przestaną importować z polski to się skończy 'polski raj'

    • 24 5

    • (1)

      tak ocalił że kilka z nich zamykają - najpierw sprawdz co piszesz

      • 1 1

      • tylko kilka mniejszych

        • 0 0

  • (2)

    Ale tak w ogóle to ci co tu piszą, to są tacy mało inteligentni. To znaczy ja wiem, jak piszą ludzie myślący i wiem, że ci co piszą w portalu Trójmiasto, to nie myślą wcale, bo straszne głupoty wygadują.

    • 0 1

    • Dyzio

      proszę ,napisz coś mądrego!!

      • 1 0

    • scio me nihil scire

      • 0 0

  • Wielki

    sukces "polskich "rządów, do tego doprowadziły strajki sierpniowe 1980. Marzenie gen Kiszczaka z lat 90 ub.

    • 4 0

  • pracowałem tam pięć lat , nie wszyscy ale część pracujących tam ludzi to banda złodziei i pijaków , sami sobie winni ,szkoda

    poszkodowanych.

    • 7 3

  • stocznia wygląda jak kupa złomu , tak zaniedbana , a podobno pracowali w niej sami pracusie co to alkoholu nie piją .

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane