• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po licytacji majątku. To koniec Stoczni Gdynia?

Robert Kiewlicz
27 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
W Stoczni Gdynia nie będą powstawały już statki. W Stoczni Gdynia nie będą powstawały już statki.

Trudno nazwać sukcesem czwartkową licytację majątku Stoczni Gdynia. Z pięciu firm, które wpłaciły wadium, jedynie trzy przystąpiły do licytacji. Nie znalazł się jednak wśród nich inwestor, który zakupił składniki majątku stoczni składające się na cykl produkcyjny. Jest bardzo prawdopodobne, że w Stoczni Gdynia nie powstaną już nowe statki.



Czy uważasz, że jest jeszcze szansa na utrzymanie produkcji statków w Stoczni Gdynia?

Przetarg odbywający się w czwartek miał zakończyć się o godzinie 13, jednak przedłużono go o 2 godziny. Okazało się, że część majątku cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Ostatecznie udało się sprzedać mały dok oraz rejon wyposażenia statków. Dok wylicytowała firma Energomontaż-Północ Warszawa za kwotę 33 mln zł. Rejon wyposażenia statków przypadł Stoczni Remontowej Nauta z Gdyni. Wylicytowała go za 57 mln zł.

Stocznia Crist z Gdańska oraz Europlazma mimo wpłaty wadium nie przystąpiły do licytacji. Firma KB Pomorze nie wylicytowała żadnego majątku. Do przetargu nie została dopuszczona stocznia Maritim z Gdańska. Firma ta jako jedyna zapewniała, że chce zakupić cały majątek stoczni, włącznie z ośrodkiem wypoczynkowym. Właściciel Maritim Janusz Baran zapewniał też, że jego celem jest utrzymanie produkcji statków w Stoczni Gdynia. Inwestor ten spóźnił się jednak z wpłatą wadium.

- Jesteśmy zawiedzeni takim obrotem spraw - mówi Jan Gumiński, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej w Stoczni Gdynia. - Maritim jako jedyny dawał nadzieję na utrzymanie 2 tys. miejsc pracy dla stoczniowców. Być może choć część pracowników znajdzie zatrudnienie w u nowych inwestorów.

Wiadomo już jednak, że stoczniowcy ze Stoczni Gdynia nie znajdą zatrudnienia w Stoczni Nauta. Ma ona jedynie zamiar przenieść produkcję na teren Stoczni Gdynia. W planach nie ma zwiększania zatrudnienia. Natomiast zarząd Energomontażu szacuje, że w ciągu najbliższych 2-3 lat na przejętym terenie zainwestuje kilkanaście milionów złotych.

- Pieniądze, zarówno na zakup części Stoczni Gdynia, jak i dalsze inwestycje będą pochodziły ze środków własnych spółki - napisał zarząd spółki w komunikacie.

W komunikacie nie ma jednak ani słowa o planach dotyczących produkcji oraz zatrudnienia.

Wystawione do przetargów nieruchomości były warte 267 mln złotych natomiast projekty statków warte były 33 mln złotych. Łączna wartość majątku to 300 mln złotych.

- Niewylicytowany w czwartek majątek zostanie wystawiony do sprzedaży na aukcjach jeszcze w tym roku. Aukcje odbędą się w internecie, na Polskiej Platformie Przetargowej- informuje mówi Roman Nojszewski, Zarządca Kompensacji. - Termin aukcji zostanie podany w formie ogłoszenia prasowego w dzienniku ogólnopolskim oraz lokalnym.

Czwartkowa licytacja była drugą próbą sprzedaży majątku Stoczni Gdynia. Wcześniej przetarg wygrał fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights. Właściwym inwestorem był spółka QInvest, największy bank inwestycyjny Kataru. Transakcja nie doszła jednak do skutku.

Miejsca

Opinie (239) ponad 10 zablokowanych

  • pracowałem tam pięć lat , nie wszyscy ale część pracujących tam ludzi to banda złodziei i pijaków , sami sobie winni ,szkoda

    poszkodowanych.

    • 7 3

  • Wielki

    sukces "polskich "rządów, do tego doprowadziły strajki sierpniowe 1980. Marzenie gen Kiszczaka z lat 90 ub.

    • 4 0

  • (2)

    Tusk i jego cuda widac ze dzilaja niedlugo to nas wszytkich sprzedadza

    • 5 0

    • NIE ZNASZ SIĘ (1)

      JAK SIĘ NATYM NIE ZNASZ TO GADAJ GŁUPOT TO NIE MIAŁO ZWIĄZKU Z RZADNĄ PARTIĄ TO MUSIAŁO PAŚĆ BO JUŻ POLACY W TYM JA NIE CHCEMY DO TEGO DOKŁADAĆ BEZ KONCA

      • 0 3

      • Jeśli uważasz że się nie zna to napisz co PO-litycy podpisali w Brukseli

        • 1 0

  • TO MUSIAŁO PAŚC

    TE ZŁOMOWISKA MUSIAŁY PAŚĆ ILE CZASU PAŃSTWO MIAŁO DOKŁADAĆ

    • 4 6

  • I stocznie wciągną wir sukcesów platformy

    • 2 0

  • STOCZNIE .....

    dziś stocznie jutro bary puby ....rzad Tuska niszczy wszystko jak tak dalej pójdzie to w styczniu dojdzie duza grupa bezrobotnych z gastronomi .... a miało być tak pieknie za rządów PO ... a wyszło jak zawsze .....mam w du..ie ten rzad ..

    • 4 3

  • (2)

    Fajnie, że Nauta wykupiła chociaż część - to jedna z niewielu stoczni w Gdyni która ma jakieś perspektywy. Mam nadzieję, że z czasem się rozrosną. Szkoda tego terenu przeznaczyć na co innego. W sumie to upadek stoczni Gdyńskiej i stoczni MW to nie porażka tylko szansa, szansa dla wielu fachowców bo teraz nie będzie już komunizmu i melin w stoczni tylko każdy będzie pracować i z tych wszystkich zwolnionych ludzi wyjdzie kto chce, i kto się nadaje do pracy. Jest to jakaś perspektywa dla Polski żeby coś w końcu robić dobrze - fachowców mamy tylko rządzić nie potrafimy. Szkoda tylko, że przy takiej rewolucji na pewno ucierpią osoby w wieku 5-10 lat przed emeryturą, bo tym mimo wszystko może być ciężko znaleźć pracę. Ale innej rady nie ma, na związki, biura i inne zbędne etaty typu brygadzista itp. pijaków, oszustów i złodziejów.

    Ps. Do tych którzy mówią o stoczniowcach jako o pijakach - zastanówcie się co mówicie bo w stoczniach pracowało i pracuje sporo pijaków ale i bardzo dużo porządnych, kulturalnych ludzi. Nie przykładajcie etykietki. W tej branży po prostu pracuje bardzo dużo ludzi, i są to tacy sami ludzie jak wszędzie.

    • 14 0

    • "Mam nadzieję, że z czasem się rozrosną." (1)

      Tak, Nauta ma ogromny potencjał w pewnych okresie zatrudnionych było tam ca 2,8 tys. stoczniowców i dodatkowo pracowało tam na miejscu ok. 1,4 kooperantów już nie wspominając całkowicie zewnętrzych. Dodam jeszcze, że posiadała trzy przedstawicielstwa jedno w Kanadzie drugie zdaje się w Wenezueli i gdzieś w Afryce (może to było Kongo - musiałbym się mocno skupić) W każdym z tych przedstawicielstw były tzw. grupy szybkiego reagowania remontowego(gdy mieliśmy potężną flotę transp. irybacką)
      Opracowano koncepcję modernizacji i rozbudowy Stoczni, która przewidywała docelowe włączenie nowych terenów do jej obszaru a nawet udało się jej włączyć Międzytorze (WTC) i Z-dy Rybne gdzie dziś jest klub"Ucho".
      Niestety projekty te mimo przebudowy i modernizacji nigdy nie doczekały się w pełni realizacji.
      Na dodatek wiadome "trzęsienia społeczne" jeszcze bardziej je odwlekały. Następnie konieczność dostosowania się Stoczni do nowych i trudnych warunków gospodarki rynkowej w latach 90-tych wymagało podjęcia trudnych decyzji w obszarze restrukturyzacji przedsiębiorstwa. A jak wiadomo na fali populizmu też pewni przywódcy jak Marek M. cofnęli ją do tyłu. Dopiero Tadzio Z. popchął w miarę sprawnie i rozpoczęto intensywne działania w obszarze organizacji, zarządzania i finansów. Powrócono do znanych sprawdzonych metod i reorientacji sprzedaży na rynki zachodnie w tym budowy specjalistycznych jednostek, remontów i oczywiście przedłużeń, po załamaniu się rynku rosyjskiego. Wyodrębniono samodzielne podmioty gospodarcze, które obecnie są kooperantami przy realizacji przedsięwzięć podejmowanych przez Stocznię, ale też muszą starać się o zlecenia zewnętrzne(Kadłubownie o konstrukcje stalowe, a obróbka skrawaniem nie czeka tylko np. regeneracje linii wału, czy innych elementów silnika głównego, podzespołów agregatów,.., a narzędziownia we współpracy ze znanym międzynarodowym kontrahentem prowadzi dodatkowo jego service, ale też wykonuje dla nich podzespoły. Można by wiele, a tak w ogóle to dzięki powiązaniu kapitałowemu byłe wydziały a obecne spółki z nią wchodzą w skład Grupy "Nauta". Naprawdę bardzo się cieszę, że miałem przyjemność kiedyś z tymi ludźmi pracować znam całą kadrę i większość kadry średniej oraz fachowców. I kłamstwem ogromnym i niesprawiedliwością jest przypisywanie im pijaństwa i nieróbstwa. Ja jako młody człowiek na stażu mocno się dziwiłem, że Ci ludzie przychodzili do pracy często o 5:30 gdy prace zaczynali o załóżmy za piętnaście siódma. Oni tę pracę naprawdę kochali, nawet za moich czasów powstał o nich film, który był wyświetlany jako dodatek przed filmem we wszystkich kinach.
      Szlak człowieka trafia na tę obłudę i negatywne stygmatyzowanie stoczniowców. Pracowałem też w Sekcji Okrętowej NOT i nigdy się z czymś takim nie spotkałem. Więc nie wiem dlaczego dorabia się stoczniowcom obecnie taką gębę. To że są nieudolne (i my takie mamy) rządy nie oznacza, że można ludzi ciężko pracujących, opluwać na lewo i prawo.

      Naucie gdy uda się dokupić tereny po SG, wierze, że skorzystają nie tylko oni oraz b.pracownicy SG(wiadomo nie wszyscy), ale My wszyscy i tego im życzę.
      Oczywiście liczy się przede wszystkim CENA. A to jak na wstępie zaznaczyłem wyjdzie z przygotowania czułości projektu i konstrukcji finansowej.

      • 4 0

      • nareszczie konkretna opinia

        nie to co na pierwszej stronie, malutkich zakompleksionych ludzików

        • 3 0

  • pasmu "sukcesów"

    pana tuska i jego ekipy cudów
    nie ma końca...

    by żyło się lepiej...

    • 4 1

  • Precz z PO

    Dosc mam uz tego, likwiduje sie zaklady pracy po Stoczniach przyjdzie czas na firmy kooperujace jak cegielski i inni podwykonawcy. Mamy olbrzymia wiedze i potencjal stoczniowy, wieloletnie doscwiadczenie, najlatwiej wszystko zaprzepascic. Dobry gospodarz to taki co buduje a nie co kradnie i wszystko burzy. Cieszcie sie cieszcie, niemcy na pewno sie ciesza, w swoja stocznia w Hamburgu chwala sie jak tylko moga.
    Ale coz Polak zawsze madry po szkodzie.

    • 9 1

  • JAK ZAWSZE DEBILE MYŚLA, ŻE KRAWACIARZE I TELEWIZJA ZAROBI NA

    KRAJ. Z FIKCYJNEGO PRZESUWANIA CYFEREK W EXCELU POTĘGI NIE ZDOBĘDZIEMY. CIEKAWE ILE JESZCZE PR-OWCY DONKA BĘDĄ MYDLIĆ OCZY LUDZIOM.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane