- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (67 opinii)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (118 opinii)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (190 opinii)
Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów
Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:
Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"
Promy typu ro-pax dla polskich armatorów
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.
Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".
- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.
Czytaj też:
PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?
Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt
Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.
Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
Miejsca
Opinie (285) 5 zablokowanych
-
2021-11-26 17:50
A tusek rusek dalej będzie nawijał, jaki to rząd PiS zly (1)
I niedobry, a za jego kadencji i za peło to przypomnijmy sobie te "inwestycje"... Hmmm, tusek chowaj się z tymi swoimi narzekaniami
- 12 18
-
2021-11-27 00:11
Clownie!
Nie ma helikopterów, czołgów, promów, aut elektrycznych, elektrowni, myśliwców...
Na razie to tylko pierd.... i machanie łapami pinokio.
Jest za to sporo afer i przekrętów. Tu Tusk może pozazdrościć- 7 3
-
2021-11-26 17:53
Wreszcie przestaniemy się wstydzić i będziemy mieć polskie nowe promy (1)
- 12 3
-
2021-11-27 00:12
No, albo przynajmniej plakaty!
- 5 1
-
2021-11-26 17:54
Ten kontrakt jest po to
żeby Skarb Państwa przejął Remontówkę. Tyle w temacie.
- 9 16
-
2021-11-26 17:54
(1)
Skoro Remontowa Gdańsk będzie budować te promy to można liczyć, że faktycznie zostaną zbudowane w umownych terminach. A nie tylko położona stępka jak w Stoczni Szczecińskiej, gdzie promu ciągle nie ma.
- 23 2
-
2021-11-26 20:00
Budować będzie kto inny.
Remontowa nie ma gdzie tak dużych kadłubów zbudować!!!!
- 1 12
-
2021-11-26 18:03
Starszy brat (6)
Jaka Remontowa , te promy to zbuduje Stocznia Północna. Remontowa to może tylko załatać dziure w kadłubie.
- 5 10
-
2021-11-26 19:09
Północna to może dziękować remontowej że ją przejęła
I unowocześniła, bo poszła by na dno jak Gdańska .
- 13 0
-
2021-11-26 20:03
Dawna stocznia Północna nie ma gdzie tak dużych kadłubów zbudować (3)
Ja podejrzewam że kadłuby będzie budować Crist Gdynia lub Nauta!!!! W teorii Remontowa mogła by budować na pochyleniach w Dawnej Stoczni Gdańsk ale w to wątpi
- 1 4
-
2021-11-26 20:35
Ehh (2)
Panowie będzie tak statek ma 196m , jedna połowa na płycie , druga obok i łączymy w doku...
- 4 0
-
2021-11-27 08:42
niemożliwe na płycie bo nie zdejmą przy tej szerokości ale można bloki połączyć na doku pływającym Remotowej. Jeden z trzech doków mógłby byc wykorzystany ale najsprawniej byłoby w Criscie
- 0 0
-
2021-11-29 00:02
Mozna i na wodzie.
Znama jest technologia laczenia polowek "na wodzie" i byla z powodzeniem w 3miejskich stoczniach stosowana.
- 1 0
-
2021-11-28 12:29
Bogowie, w Polsce to jest chyba ze sto stoczni, jestesmy potega.
- 0 0
-
2021-11-26 18:31
Polska znowu potęgą morską! (2)
Dzięki mądrym decyzjom rządu Morawieckiego, wspieranego przez Prezydenta Dudę, Polska znowu staje się kluczowym graczem w globalnych przewozach morskich. Uwaga! Niemcy z Tuskiem już knują jak zatopić ten projekt.
- 16 10
-
2021-11-27 00:13
Będzie potęgą ponad swoją potęgę!
W każdej dziedzinie
- 5 2
-
2021-11-27 08:45
kompleks
Co Wy ciagle z tymi Niemcami. Oni zajmuja sie budowa statkow dwa razy dluzszych i pasazerskich a my mamy zbudowac prom. Po drugie takie jak ten prom to budowane sa we wschodnich Niemczech w stoczniach bylego NRD przez firmy azjatyckie, ktore te stocznie kupily
- 3 2
-
2021-11-26 19:00
Ciekawe wg. czyjego projektu? (1)
I jak zwodują 200-metrowy kadłub ?
- 4 4
-
2021-11-26 19:11
Sekcje będą łączyć na doku nr 6 to oczywiste
Wręcz banalnie proste .. taraaa... Już tak robiliśmy
- 6 1
-
2021-11-26 19:29
W RSB (2)
Praktycznie nie ma już ludzi ....
- 4 3
-
2021-11-26 19:34
I
- 1 0
-
2021-11-27 08:46
nie jest
to nie jest praca dla RSB. Tam nie ma miejsca na takie wymiary statku. zrobi Remontowa
- 0 0
-
2021-11-26 19:43
Pytanie natury teologiczej (1)
Czy zezłomowanie poświęconej stępki jest grzechem?
- 6 3
-
2021-11-27 01:52
Za $$$ rozgrzeszenie na poczekaniu
- 1 0
-
2021-11-26 19:51
Wybory się zbliżają dużymi krokami
To i temat promów powraca
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.