• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • A tusek rusek dalej będzie nawijał, jaki to rząd PiS zly (1)

    I niedobry, a za jego kadencji i za peło to przypomnijmy sobie te "inwestycje"... Hmmm, tusek chowaj się z tymi swoimi narzekaniami

    • 12 18

    • Clownie!

      Nie ma helikopterów, czołgów, promów, aut elektrycznych, elektrowni, myśliwców...

      Na razie to tylko pierd.... i machanie łapami pinokio.

      Jest za to sporo afer i przekrętów. Tu Tusk może pozazdrościć

      • 7 3

  • Wreszcie przestaniemy się wstydzić i będziemy mieć polskie nowe promy (1)

    • 12 3

    • No, albo przynajmniej plakaty!

      • 5 1

  • Ten kontrakt jest po to

    żeby Skarb Państwa przejął Remontówkę. Tyle w temacie.

    • 9 16

  • (1)

    Skoro Remontowa Gdańsk będzie budować te promy to można liczyć, że faktycznie zostaną zbudowane w umownych terminach. A nie tylko położona stępka jak w Stoczni Szczecińskiej, gdzie promu ciągle nie ma.

    • 23 2

    • Budować będzie kto inny.

      Remontowa nie ma gdzie tak dużych kadłubów zbudować!!!!

      • 1 12

  • Starszy brat (6)

    Jaka Remontowa , te promy to zbuduje Stocznia Północna. Remontowa to może tylko załatać dziure w kadłubie.

    • 5 10

    • Północna to może dziękować remontowej że ją przejęła

      I unowocześniła, bo poszła by na dno jak Gdańska .

      • 13 0

    • Dawna stocznia Północna nie ma gdzie tak dużych kadłubów zbudować (3)

      Ja podejrzewam że kadłuby będzie budować Crist Gdynia lub Nauta!!!! W teorii Remontowa mogła by budować na pochyleniach w Dawnej Stoczni Gdańsk ale w to wątpi

      • 1 4

      • Ehh (2)

        Panowie będzie tak statek ma 196m , jedna połowa na płycie , druga obok i łączymy w doku...

        • 4 0

        • niemożliwe na płycie bo nie zdejmą przy tej szerokości ale można bloki połączyć na doku pływającym Remotowej. Jeden z trzech doków mógłby byc wykorzystany ale najsprawniej byłoby w Criscie

          • 0 0

        • Mozna i na wodzie.

          Znama jest technologia laczenia polowek "na wodzie" i byla z powodzeniem w 3miejskich stoczniach stosowana.

          • 1 0

    • Bogowie, w Polsce to jest chyba ze sto stoczni, jestesmy potega.

      • 0 0

  • Polska znowu potęgą morską! (2)

    Dzięki mądrym decyzjom rządu Morawieckiego, wspieranego przez Prezydenta Dudę, Polska znowu staje się kluczowym graczem w globalnych przewozach morskich. Uwaga! Niemcy z Tuskiem już knują jak zatopić ten projekt.

    • 16 10

    • Będzie potęgą ponad swoją potęgę!

      W każdej dziedzinie

      • 5 2

    • kompleks

      Co Wy ciagle z tymi Niemcami. Oni zajmuja sie budowa statkow dwa razy dluzszych i pasazerskich a my mamy zbudowac prom. Po drugie takie jak ten prom to budowane sa we wschodnich Niemczech w stoczniach bylego NRD przez firmy azjatyckie, ktore te stocznie kupily

      • 3 2

  • Ciekawe wg. czyjego projektu? (1)

    I jak zwodują 200-metrowy kadłub ?

    • 4 4

    • Sekcje będą łączyć na doku nr 6 to oczywiste

      Wręcz banalnie proste .. taraaa... Już tak robiliśmy

      • 6 1

  • W RSB (2)

    Praktycznie nie ma już ludzi ....

    • 4 3

    • I

      • 1 0

    • nie jest

      to nie jest praca dla RSB. Tam nie ma miejsca na takie wymiary statku. zrobi Remontowa

      • 0 0

  • Pytanie natury teologiczej (1)

    Czy zezłomowanie poświęconej stępki jest grzechem?

    • 6 3

    • Za $$$ rozgrzeszenie na poczekaniu

      • 1 0

  • Wybory się zbliżają dużymi krokami

    To i temat promów powraca

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane