• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • Brawo My! (1)

    A w Chinach żałoba...

    • 14 4

    • Widziałeś stocznie w Chinach?

      Ile i co się tam buduje i remontuje...

      • 4 3

  • czyżby słynna stępka się odnalazła? (1)

    :O)

    • 4 6

    • recykling

      • 0 0

  • obawiam się (1)

    że w połowie budowy promów zapadnie decyzja o rozbiórce tak jak z EC w Ostrołęce, ale mamy już od PIS-u 1 300 000 mieszkań i 1000 000 samochodów elektrycznych

    • 10 23

    • człowieku małej wiary :D

      obaw pozbądź się :D

      • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    No i po co był ten cyrk z kupowaniem Stoczni Gdańskiej, obiecankami restytucji przemysłu okrętowego? (11)

    To dowód na kolejne, zmarnowane publiczne pieniądze na rzekome ratowanie polskich stoczni. Holding Remontowa był zawsze gotów do realizacji tych zamówień i nie potrzebuje do tego ani Nauty, ani stoczni szczecińskich. A za tam utopione pieniądze można byłoby wybudować te promy i jeszcze trochę. Tyczy się to także okrętów: tzw. Stocznia Wojenna, czyli czarna dziura dla publicznych pieniędzy, nic nie zbuduje; oby tylko nie przeszkadzała innym..

    • 156 36

    • zmarnowane pieniadze to jest kupno SNG z całą załogą i sprzetem rok przed zakończem umowy.

      No bo co oni produkują?

      • 7 12

    • Remontowa nie ma gdzie takich dużych kadłubów zbudować. (3)

      Więc pewnie zleci ich budowę Crist Gdynia albo tym podmiota co wypisałeś.

      • 3 15

      • (2)

        Oczywiście że ma, całość będzie budowana z kilku bloków (1 blok --> kilka sekcji ) i składana na doku.

        • 5 0

        • Tylko na płytach montażowych w Remontowa możesz max 27 metrów szerokości bloki zbudować. (1)

          Więc nie opowiadaj bajek. Tu nie chodzi o długość..... Jednostki tylko o szerokość!!!

          • 2 2

          • To zrobią to w dawnej stoczni północnej

            • 0 0

    • "Stocznia Gdańsk" , taka jest oficjalna nazwa tego przybytku.

      • 1 0

    • Typowa gadka. Jakoś w Niemczech czy hol. dużo większe pieniądze są doplacane do stoczni. Mają świadomość ze to ciągnie całą masę firm wkoło. Że w końcowym bilansie na tym zarabiają tworzą kilka miejsc pracy na jedno w stoczni. Ale ludzie ciągle powtarzają retorykę z lat 2000.

      • 9 12

    • Jak to po co??
      Trochę kasy po drodze dzięki temu się powyciągało,a i medialnie (czytaj:propagandowo) niezłe sprzedało

      • 8 2

    • Jad ci mózg wyżarł. Stocznia Gdańska ma zakontraktowaną budowę serii wież wiatrowych i sekcji okrętowych Meyer Turku (1)

      Mowa o projektach Blabersgiden, Aura, Aura 2,Aura 3,Aura 4,Aura5, Puskakorpi, Telsiai, Merkantillio etc.

      • 4 9

      • I jeszcze: Aura6,Aura7,Aura8,Aura9,Aura10,Aura11,Aura12,Aura13,Aura14,Aura15,Aura16,Aura17 itd.

        • 1 3

    • Po co wp.....asz Naute jak tam realizowane są tylko remonty i przebudowy, a nie nowe budowy.

      • 3 2

  • Pic na wodę fotomontaż (1)

    Zobaczycie te promy jak świnia niebo

    • 5 32

    • PiS na wodę...

      • 0 2

  • No to

    Pozamiatane. A taka była dobra stocznia

    • 3 21

  • Klakierzy z GSR ruszyli do siania propagandy sukcesu (5)

    Widać po ilości komentarzy

    • 7 29

    • I

      I po co ta zazdrość????

      • 8 1

    • Są z roku na rok kolejne sukcesy więc nie propaganda a prawda.
      panie malkontent

      • 4 1

    • Klakierzy rządzą w remontowej (1)

      Już dawno dobrzy pracownicy stamtąd poszli. Teraz rządzi naczelny związkowiec do spółki z teczkowym. Ta firma już tylko z daleka dobrze wygląda.

      • 1 13

      • zazdrośnik

        Widać po efektach że poszli do MW i Nauty.

        • 6 1

    • Trzeba było się udzielać pod postem o twojej naucie

      Oddłużonej kosxtem innych. Od porządnych, choć nie idealnych z pewnością stoczni się odmadajfakaj

      • 5 1

  • tego to się nie spodziewałem (2)

    Szkoda, że tak późno, ale z drugiej strony lepiej późno niż wcale. Zamiast pudrować trupy w postaci Stoczni Szczecińskiej, czas powierzyć robote komuś, to się wywiąże z powierzonego zamówienia. Żal tylko zmarnowanego czasu.

    • 145 8

    • Tylko czy remontów da rade skoro mają problemy z budową małych statków?

      • 1 11

    • Tak trzmac

      Bardzo dobrze

      • 1 0

  • mamy dostęp do morza a mamy tylko kilka statków... (2)

    • 7 3

    • Nie ważne! Grunt że katolickie!

      • 4 1

    • Byś się zdziwił. PŻM ma ponad 60 statków i duża większość jest prawie nowa. Szkoda tylko, że budowali w Chinach

      • 3 0

  • w tym tempie,zanim je wybudują to już będą przestarzałe,buhahah

    • 0 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane