- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (67 opinii)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (125 opinii)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (47 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (190 opinii)
Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów
Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:
Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"
Promy typu ro-pax dla polskich armatorów
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.
Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".
- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.
Czytaj też:
PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?
Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt
Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.
Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
Miejsca
Opinie (285) 5 zablokowanych
-
2021-11-26 12:39
Minister Grobarczyk (16)
To najwieksza porazka Polskiej zeglugi i gospodarki morskiej. Najgorsze decyzje, najgorszy minister.
Teraz znowu pcha Polskę w budowe najbardziej bezsensownego terminala kontenerowego w Swinoujsciu. Kolejna super decyzja po przekopie Mierzeji Wislanej. Zamiast budowac porty pod offshore - wydawane sa pieniadze bez sensu na glupoty- 56 83
-
2021-11-26 13:21
(6)
A jakaś może konstruktywna krytyka?
Co jest nie tak i jak powinno być?
Bo nazywanie czegoś głupim bo tak jest co najmniej dziecinne- 9 18
-
2021-11-26 14:17
(1)
Przeciez dokladnie napisal, co ma byc.
- 10 5
-
2021-11-26 15:47
Offshore? hahahah A po co? Do stawiana kilku wież wiatrowych to wystarczy porcik. A nagle 50 odwiertów na dnie Lotos nie zrobi.
Ale pan amator oczywiście zna jedno modne zagraniczne słowo offshore i się mądrzy.
Potrzebne są:
Usprawnienie żeglugi śródlądowej (a raczej rozpoczęcie jej na dobre)
Rozbudowa portów przeładunkowych: DCT, północy, sypki, naftoport/gazoport..
Inwesycje w obronność itd itp
PS a przeko mierzei ocenimy po oddaniu go- 6 7
-
2021-11-26 19:36
Konstruktywna krytyka (3)
Po pierwsze - 5 lat psu pod ogon, list intencyjny (z udziałem Remontowej) podpisano w czerwcu 2016, potem pan Gróbarczyk chciał budować w Szczecinie, jak się skończyło wiemy (od początku niemożliwe, nikt nie słuchał fachowców, alleluja i do przodu). Po drugie - kilkanaście milionów rozpaskudzonych przez te pięć lat na różne pseudoprojekty, rdzewiejącą stępkę etc. - "pieniądze wyrzucone w błoto". Po trzecie - dzisiejsze ceny stali i innych komponentów są takie, że te promy będą kosztowały 30-40% więcej niż gdyby zacząć budować 5 lat temu. Ten miliard to wystarczy może na jeden prom. Armator państwowy - pan zapłaci, pani zapłaci, społeczeństwo zapłaci. Jeszcze Ci mało?
- 9 7
-
2021-11-27 16:38
sprostowanie (2)
Z całym szacunkiem, ale ta "konstruktywna krytyka" nie jest konstruktywna. Nie łączyłbym zwłoki ministerstwa z osiągnięciem Remontowej, której udało się zdobyć ten kontrakt - pracuję w GSR, wiem że firma mierzy siły na zamiary i nie podejmuje nieracjonalnych kroków, które mogłyby przysporzyć jej kłopotów.
Pieniądze jakieś poszły w błoto, to jest fakt niepodważalny, ale nikt tego nie będzie rozpamiętywać, jeśli (jeśli!) promy powstaną w terminie, będą pływać i zarabiać - kilkanaście milionów to dużo dla nas szarych ludzików jako jednostek, z perspektywy biznesu i całego kontraktu jest to ledwie nieco ponad 1% różnicy. Oczywiście, szkoda tych pieniędzy, jednak nie myli się ten, co nic nie robi.
Co do trzeciej "tezy" - skąd wiesz, jak zbudowany jest kontrakt? Ja nie wiem, Ty pewnie też, jednak tak długofalowe inwestycje mogą mieć szereg różnych zapisów, podobnie jak raty kredytu są zależne od Wiboru 3M/6M/12M, wobec czego podlegają bieżącym zmianom. Podobnie, może istnieć zapis w kontrakcie, że aspekt kosztów stali może być uwarunkowany aktualnymi wahaniami na rynku. Wątpię, aby wykonawca brał na siebie perspektywę 10-letniej odpowiedzialności za rosnące ceny stali, i podpisywał jedną niezmienną cenę jednostkową za stal już dziś. No way.
Natomiast, chętnie poznam Twoje wyliczenia świadczące o tym, że jeden prom będzie wart 1 mld PLN.
Pozdro- 6 1
-
2021-11-28 12:17
Przeciez Ty to oceniasz z perspektywy firmy, ktora ma realizowac kontrakt :) (1)
Skup sie moze troche bardziej na temacie, bo tu byla mowa o negatywnej ocenie dokonan ministra w rzadzie PiS.
- 2 2
-
2021-11-29 04:48
Z kolei artykuł jest o budowie promów, nie o ministrze ;)
- 1 1
-
2021-11-26 13:44
No literówka się wkradła w podpisie - nie armator tylko amator powinno być. Do tego jeszcze mało rozgarnięty ...
- 6 9
-
2021-11-26 14:11
nie chodzi o to, żeby cokolwiek zbudować
chodzi o to, żeby było na co wydawać kasę i zatrudniać swoich. Takie premiowanie polityczne. Oligarchizm po polsku
- 12 10
-
2021-11-26 17:51
Przekop mierzei to jedna z najlepszych decyzji, (2)
Napisz dlaczego uważasz inaczej, czemu to zaszkodzi?? Ruskim chyba hehe
- 13 6
-
2021-11-28 09:54
Przekop
Najbardziej chwalą ten przekop Ci co tutaj nie mieszkają j nigdy nie będą z niego korzystać. Kolejna fanaberia PiSu i ich mokry sen o potędze, jak w socjalizmie, budujemy wielkie projekty a czy sensowne to nie ważne, ku chwale Wielkej Polsce. Zorientuj się dokładnie w temacie i poczytaj, ile pieniędzy pójdzie w błoto na tym przekopie. Nie mówiąc o tym jak nie trafiony był budżet inwestycji, miliard więcej lub chyba już nawet dwa. Ten projekt się nie obroni, zalew jest płytki, ciągle go będą musieli pogłębiać. Przyjdzie cofka i podtopienia to będzie lament, a nikt nie słuchał mieszkańców. To nie będzie rozwój tylko wegetacja i ciagle dopłacanie do interesu. Nie mówiąc już jak wygląda droga dojazdowa na Mierzeję. Rozjechana, że aż strach jeździć, plus pełno tirów a zarzekali się, że transport w większości będzie wodny. Nawet na swoją budowę rzadko korzystają z transportu wodnego to jak później ma się to zwrócić. Rosja się śmieje, że tyle kasy idzie w błoto tzn. w wodę. A najlepsze będzie to jak już to wybudują, że Rosja po złości otworzy cieśninę pilawska dla żeglugi i cała inwestycja to będzie starają kasy tak jak powierzenie budowy promów stoczni szczecińskiej.
- 2 4
-
2021-11-28 12:13
Przekop to i**otyzm za gigantyczne pieniadze, poza tym on nigdy nie zostanie dokonczony, bo bursztynu bylo za malo.
- 1 4
-
2021-11-26 17:52
Jakoś nikt nie komentuje, że jest hajs na promy (2)
Wreszcie mamy kase, państwo ma pieniądze, tak z podatków, ale wreszcie przestanę się wstydzić, że nic nie mamy i na nic nas nie stać...
- 7 6
-
2021-11-26 19:09
Re
To może niech rząd wydrukuje tyle pieniędzy żeby każdemu wybudować dom i kupić dwa samochody, będziemy bogaci.
- 5 2
-
2021-11-28 12:20
Czy mamy to sie okaze, na razie wspomnial o tym pierwszy lgarz IV RP, a po lgarzach wypada spodziewac sie lgarstw.
No i nie nazwal tego pieniedzmi, ani nawet kasa, tylko specjalnym montażem finansowo-kredytowym pod realizację tego projektu inwestycyjnego.
- 1 1
-
2021-11-26 17:57
Brawo
Głupoty to chłopie ty piszesz. Mech inwestują bez tego Polska nie ruszy z miejsca
- 6 0
-
2021-11-26 12:39
Meg
Brawo Remontowa!!!
- 29 0
-
2021-11-26 12:41
Czyli stempka namaszczona przez Morawieckiego, zostanie wykorzystana? (1)
- 12 7
-
2021-11-27 07:17
nope
- 1 0
-
2021-11-26 12:42
Jest jeden działający holdig stoczniowy w Polsce
A stracili kilka lat na to, żeby te promy budowano w Szczecinie, gdzie są dobre firmy do budowy konstrukcji stalowych i dużych bloków statków, ale nie statków
- 46 3
-
2021-11-26 12:42
Brawo Remontowa! (1)
Gratuluję ! Tylko Remontowa jest w stanie zbudować te promy.
- 31 1
-
2021-11-26 19:55
Tak dla twojej informacji to Remontowa nie ma gdzie zbudować takich dużych kadłubów
I pewnie Remontowa zleci budowę Crist Gdynia !!!! No chyba że na pochylniach w dawnej Stoczni Gdańskiej będą budować.
- 0 7
-
2021-11-26 12:44
Ale jaja
Normalnie nie wierzę. Czyżby naprawdę w końcu ktoś zmądrzał? Warto było tracić tyle lat?
- 59 3
-
2021-11-26 12:51
TYLKO (3)
Remontowa moze to wykonać gdyby stępka była położona w remontowej dawno by już prom pływał...ps. panowie z remontowej jakie tam teraz u was stawki są?? Czy w remontowej shipbuilding 24 zł cały czas jest??
- 19 4
-
2021-11-26 15:11
Jest nawet 32 zł na godzinę. Zależy jakim jesteś fachowcem.
- 5 0
-
2021-11-26 20:05
32
32 pln/h brutto, i to nie na produkcji.
- 1 2
-
2021-11-26 20:14
stawki pracowników GSR
Stawki zszeregowania
Stawki od 28 do 36- 5 0
-
2021-11-26 12:57
Ale miały być zbudowane w stoczni polskiej narodowej państwowej w Szczecinie.
A nie przez prywaciarza. Co na to niejki Joachim Bredziński ? Czy już ubrał turecki sweter i paraduje po mieście?
- 25 15
-
2021-11-26 13:06
Swietnie.Remontowa sie rozwija ale dewidendy dla akcjonariuszy nie wyplacaja juz od 15 lat? (4)
Czyzby ktos splacal jeszcze opcje walutowe bylego prezesa?Ale dlaczego naszym kosztem?
- 5 20
-
2021-11-26 13:22
to dziwne, bo mi co roku wypłacają
- 11 0
-
2021-11-26 20:15
Dywidenda
wypłacana rok rocznie
- 3 0
-
2021-11-26 23:23
Nie masz Wiedzy, nie zabieraj głosu
Najgorzej, jak ignorant zabiera głos. Zajrzyj do publikowanych sprawozdań finansowych za ostatnie 7 lat, zamiast opowiadać glupoty.
- 2 0
-
2021-11-27 08:37
no co ty?
Ja dostalem
- 2 0
-
2021-11-26 13:06
W końcu jakieś realne ruchy a nie jak dotychczas opowieści z mchu i paproci
Remontówka górą!
- 23 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.