• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • Minister Grobarczyk (16)

    To najwieksza porazka Polskiej zeglugi i gospodarki morskiej. Najgorsze decyzje, najgorszy minister.
    Teraz znowu pcha Polskę w budowe najbardziej bezsensownego terminala kontenerowego w Swinoujsciu. Kolejna super decyzja po przekopie Mierzeji Wislanej. Zamiast budowac porty pod offshore - wydawane sa pieniadze bez sensu na glupoty

    • 56 83

    • (6)

      A jakaś może konstruktywna krytyka?
      Co jest nie tak i jak powinno być?
      Bo nazywanie czegoś głupim bo tak jest co najmniej dziecinne

      • 9 18

      • (1)

        Przeciez dokladnie napisal, co ma byc.

        • 10 5

        • Offshore? hahahah A po co? Do stawiana kilku wież wiatrowych to wystarczy porcik. A nagle 50 odwiertów na dnie Lotos nie zrobi.

          Ale pan amator oczywiście zna jedno modne zagraniczne słowo offshore i się mądrzy.

          Potrzebne są:
          Usprawnienie żeglugi śródlądowej (a raczej rozpoczęcie jej na dobre)
          Rozbudowa portów przeładunkowych: DCT, północy, sypki, naftoport/gazoport..
          Inwesycje w obronność itd itp

          PS a przeko mierzei ocenimy po oddaniu go

          • 6 7

      • Konstruktywna krytyka (3)

        Po pierwsze - 5 lat psu pod ogon, list intencyjny (z udziałem Remontowej) podpisano w czerwcu 2016, potem pan Gróbarczyk chciał budować w Szczecinie, jak się skończyło wiemy (od początku niemożliwe, nikt nie słuchał fachowców, alleluja i do przodu). Po drugie - kilkanaście milionów rozpaskudzonych przez te pięć lat na różne pseudoprojekty, rdzewiejącą stępkę etc. - "pieniądze wyrzucone w błoto". Po trzecie - dzisiejsze ceny stali i innych komponentów są takie, że te promy będą kosztowały 30-40% więcej niż gdyby zacząć budować 5 lat temu. Ten miliard to wystarczy może na jeden prom. Armator państwowy - pan zapłaci, pani zapłaci, społeczeństwo zapłaci. Jeszcze Ci mało?

        • 9 7

        • sprostowanie (2)

          Z całym szacunkiem, ale ta "konstruktywna krytyka" nie jest konstruktywna. Nie łączyłbym zwłoki ministerstwa z osiągnięciem Remontowej, której udało się zdobyć ten kontrakt - pracuję w GSR, wiem że firma mierzy siły na zamiary i nie podejmuje nieracjonalnych kroków, które mogłyby przysporzyć jej kłopotów.
          Pieniądze jakieś poszły w błoto, to jest fakt niepodważalny, ale nikt tego nie będzie rozpamiętywać, jeśli (jeśli!) promy powstaną w terminie, będą pływać i zarabiać - kilkanaście milionów to dużo dla nas szarych ludzików jako jednostek, z perspektywy biznesu i całego kontraktu jest to ledwie nieco ponad 1% różnicy. Oczywiście, szkoda tych pieniędzy, jednak nie myli się ten, co nic nie robi.
          Co do trzeciej "tezy" - skąd wiesz, jak zbudowany jest kontrakt? Ja nie wiem, Ty pewnie też, jednak tak długofalowe inwestycje mogą mieć szereg różnych zapisów, podobnie jak raty kredytu są zależne od Wiboru 3M/6M/12M, wobec czego podlegają bieżącym zmianom. Podobnie, może istnieć zapis w kontrakcie, że aspekt kosztów stali może być uwarunkowany aktualnymi wahaniami na rynku. Wątpię, aby wykonawca brał na siebie perspektywę 10-letniej odpowiedzialności za rosnące ceny stali, i podpisywał jedną niezmienną cenę jednostkową za stal już dziś. No way.
          Natomiast, chętnie poznam Twoje wyliczenia świadczące o tym, że jeden prom będzie wart 1 mld PLN.
          Pozdro

          • 6 1

          • Przeciez Ty to oceniasz z perspektywy firmy, ktora ma realizowac kontrakt :) (1)

            Skup sie moze troche bardziej na temacie, bo tu byla mowa o negatywnej ocenie dokonan ministra w rzadzie PiS.

            • 2 2

            • Z kolei artykuł jest o budowie promów, nie o ministrze ;)

              • 1 1

    • No literówka się wkradła w podpisie - nie armator tylko amator powinno być. Do tego jeszcze mało rozgarnięty ...

      • 6 9

    • nie chodzi o to, żeby cokolwiek zbudować

      chodzi o to, żeby było na co wydawać kasę i zatrudniać swoich. Takie premiowanie polityczne. Oligarchizm po polsku

      • 12 10

    • Przekop mierzei to jedna z najlepszych decyzji, (2)

      Napisz dlaczego uważasz inaczej, czemu to zaszkodzi?? Ruskim chyba hehe

      • 13 6

      • Przekop

        Najbardziej chwalą ten przekop Ci co tutaj nie mieszkają j nigdy nie będą z niego korzystać. Kolejna fanaberia PiSu i ich mokry sen o potędze, jak w socjalizmie, budujemy wielkie projekty a czy sensowne to nie ważne, ku chwale Wielkej Polsce. Zorientuj się dokładnie w temacie i poczytaj, ile pieniędzy pójdzie w błoto na tym przekopie. Nie mówiąc o tym jak nie trafiony był budżet inwestycji, miliard więcej lub chyba już nawet dwa. Ten projekt się nie obroni, zalew jest płytki, ciągle go będą musieli pogłębiać. Przyjdzie cofka i podtopienia to będzie lament, a nikt nie słuchał mieszkańców. To nie będzie rozwój tylko wegetacja i ciagle dopłacanie do interesu. Nie mówiąc już jak wygląda droga dojazdowa na Mierzeję. Rozjechana, że aż strach jeździć, plus pełno tirów a zarzekali się, że transport w większości będzie wodny. Nawet na swoją budowę rzadko korzystają z transportu wodnego to jak później ma się to zwrócić. Rosja się śmieje, że tyle kasy idzie w błoto tzn. w wodę. A najlepsze będzie to jak już to wybudują, że Rosja po złości otworzy cieśninę pilawska dla żeglugi i cała inwestycja to będzie starają kasy tak jak powierzenie budowy promów stoczni szczecińskiej.

        • 2 4

      • Przekop to i**otyzm za gigantyczne pieniadze, poza tym on nigdy nie zostanie dokonczony, bo bursztynu bylo za malo.

        • 1 4

    • Jakoś nikt nie komentuje, że jest hajs na promy (2)

      Wreszcie mamy kase, państwo ma pieniądze, tak z podatków, ale wreszcie przestanę się wstydzić, że nic nie mamy i na nic nas nie stać...

      • 7 6

      • Re

        To może niech rząd wydrukuje tyle pieniędzy żeby każdemu wybudować dom i kupić dwa samochody, będziemy bogaci.

        • 5 2

      • Czy mamy to sie okaze, na razie wspomnial o tym pierwszy lgarz IV RP, a po lgarzach wypada spodziewac sie lgarstw.

        No i nie nazwal tego pieniedzmi, ani nawet kasa, tylko specjalnym montażem finansowo-kredytowym pod realizację tego projektu inwestycyjnego.

        • 1 1

    • Brawo

      Głupoty to chłopie ty piszesz. Mech inwestują bez tego Polska nie ruszy z miejsca

      • 6 0

  • Meg

    Brawo Remontowa!!!

    • 29 0

  • Czyli stempka namaszczona przez Morawieckiego, zostanie wykorzystana? (1)

    • 12 7

    • nope

      • 1 0

  • Jest jeden działający holdig stoczniowy w Polsce

    A stracili kilka lat na to, żeby te promy budowano w Szczecinie, gdzie są dobre firmy do budowy konstrukcji stalowych i dużych bloków statków, ale nie statków

    • 46 3

  • Brawo Remontowa! (1)

    Gratuluję ! Tylko Remontowa jest w stanie zbudować te promy.

    • 31 1

    • Tak dla twojej informacji to Remontowa nie ma gdzie zbudować takich dużych kadłubów

      I pewnie Remontowa zleci budowę Crist Gdynia !!!! No chyba że na pochylniach w dawnej Stoczni Gdańskiej będą budować.

      • 0 7

  • Ale jaja

    Normalnie nie wierzę. Czyżby naprawdę w końcu ktoś zmądrzał? Warto było tracić tyle lat?

    • 59 3

  • TYLKO (3)

    Remontowa moze to wykonać gdyby stępka była położona w remontowej dawno by już prom pływał...ps. panowie z remontowej jakie tam teraz u was stawki są?? Czy w remontowej shipbuilding 24 zł cały czas jest??

    • 19 4

    • Jest nawet 32 zł na godzinę. Zależy jakim jesteś fachowcem.

      • 5 0

    • 32

      32 pln/h brutto, i to nie na produkcji.

      • 1 2

    • stawki pracowników GSR

      Stawki zszeregowania

      Stawki od 28 do 36

      • 5 0

  • Ale miały być zbudowane w stoczni polskiej narodowej państwowej w Szczecinie.

    A nie przez prywaciarza. Co na to niejki Joachim Bredziński ? Czy już ubrał turecki sweter i paraduje po mieście?

    • 25 15

  • Swietnie.Remontowa sie rozwija ale dewidendy dla akcjonariuszy nie wyplacaja juz od 15 lat? (4)

    Czyzby ktos splacal jeszcze opcje walutowe bylego prezesa?Ale dlaczego naszym kosztem?

    • 5 20

    • to dziwne, bo mi co roku wypłacają

      • 11 0

    • Dywidenda

      wypłacana rok rocznie

      • 3 0

    • Nie masz Wiedzy, nie zabieraj głosu

      Najgorzej, jak ignorant zabiera głos. Zajrzyj do publikowanych sprawozdań finansowych za ostatnie 7 lat, zamiast opowiadać glupoty.

      • 2 0

    • no co ty?

      Ja dostalem

      • 2 0

  • W końcu jakieś realne ruchy a nie jak dotychczas opowieści z mchu i paproci

    Remontówka górą!

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane